Installera Kali på ett USB minne via Windows 10, hur ?

Permalänk

Installera Kali på ett USB minne via Windows 10, hur ?

JA jag vill alltså INSTALLERA kali på en 16gb Sandisk Datatraveler USB sticka. Inte göra en Live usb sticka utan installera operativsystemet till stickan. Jag vill kunna dualboota om kjag har i stickan vid bios uppstart.
Samt Kali vad kan själva OS ta, max 8gb så vill jag kunna ta del av resterande 8gb för att spara saker från kali och installera program etc.

Hur gör jag detta enklast via Windows 10 ?

Jag vet att det finns USB live persistance men då kan man ju inte uppdatera kali samt den klagar på lite minne på stickan när jag installerar Kali program odyl. Men det finns över 7gb ledigt. Nej det är inte det jag vill.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av Unbalanced:

JA jag vill alltså INSTALLERA kali på en 16gb Sandisk Datatraveler USB sticka. Inte göra en Live usb sticka utan installera operativsystemet till stickan. Jag vill kunna dualboota om kjag har i stickan vid bios uppstart.
Samt Kali vad kan själva OS ta, max 8gb så vill jag kunna ta del av resterande 8gb för att spara saker från kali och installera program etc.

Hur gör jag detta enklast via Windows 10 ?

Jag vet att det finns USB live persistance men då kan man ju inte uppdatera kali samt den klagar på lite minne på stickan när jag installerar Kali program odyl. Men det finns över 7gb ledigt. Nej det är inte det jag vill.

Tack på förhand!

Tjena, efter 1 minuts google-sökning hittade jag en lösning som borde funka. Genom att installera kali via en VM så kan du välja usb som installations drive.

Här är länken till foruminlägget:

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

JA jag vill alltså INSTALLERA kali på en 16gb Sandisk Datatraveler USB sticka. Inte göra en Live usb sticka utan installera operativsystemet till stickan. Jag vill kunna dualboota om kjag har i stickan vid bios uppstart.
Samt Kali vad kan själva OS ta, max 8gb så vill jag kunna ta del av resterande 8gb för att spara saker från kali och installera program etc.

Hur gör jag detta enklast via Windows 10 ?

Jag vet att det finns USB live persistance men då kan man ju inte uppdatera kali samt den klagar på lite minne på stickan när jag installerar Kali program odyl. Men det finns över 7gb ledigt. Nej det är inte det jag vill.

Tack på förhand!

Det är nog inget som görs "via Windows 10" men vad händer om du bara kör installationsprogrammet och installerar på usb-stickan (kan ju koppla ur alla andra lagringsenheter för säkerhets skull)? Känns väl som att det borde kunna duga att växla med UEFI bootmenyn?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Som en brasklapp kan jag tillägga att tänka på var du lägger GRUB/bootmanager. Bäst är givetvis att lägga den på USB stickan så du lämnar win disken orörd och bara kan rycka ur USB stickan och allt bootar som vanligt.

Jag skulle köra en installation med att boota från en 'Kalix sticka' och köra en installation direkt på en annan USB sticka. Jag inbillar mig att du har lite mer koll på installationen då och kan partitionera och välja plats för GRUB o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meninglöst och ohjälpsamt inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...