Permalänk

Band steering Asus RT-AC87U

Jag har satt upp en Asus RT-AC87U och en Ubiquiti AC PRO hos en kompis. Jag satte upp så att 2,4 har ett SSID och 5 GHz har ett SSID. Jag har en Ubiquiti Ac Pro hemma själv och labbat lite med band steering på den då den har ett vaö för detta så att den byter mellan 2,4 och 5 GHz automatiskt vilket som blir bäst och det fungerar kanon. Tänkte då att jag skulle fixa detta hos min polare med så han bara har ett SSID, i hans Ubiquiti AC Pro är de inga problem men frågan är om den funktionen finns i Asus AC87U? Enligt google så ska de finnas och här är en guide hur man aktiverar de, https://www.asus.com/us/support/faq/1012132/. Har varit inne och kikat flera gånger i routern men hittar inte dessa valen. Någon som har erfarenhet om man kan få igång detta på Asus AC87U eller om de har de inbyggt så man bara sätter samma namn på 2,4 och 5GHz?

Permalänk
Medlem

testat att uppdatera firmware på asus routern? Funktionen kanske kommer på nyare firmware?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Routern du har stödjer inte Asus Smart Connect som är den funktion du letar efter.
Den FAQ du länkar till gäller Asus RT-AC3200 som däremot har tekniken.

Permalänk
Skrivet av fredix:

Routern du har stödjer inte Asus Smart Connect som är den funktion du letar efter.
Den FAQ du länkar till gäller Asus RT-AC3200 som däremot har tekniken.

Aha kanon då kan jag lägga ner den tanken, tack för svaret

Permalänk
Medlem

@ciscodicso

Har själv en ASUS RT-AC87U installera in ASUSWRT-Merlin så har du under Wireless->Professional->Roaming assistant

Bara aktivera och ställ in ett värde så funkar det utan problem.
Vet ej om detta alternativ är med i vanliga firmware men asuswrt-merlin är lika svårt att installera som en officell uppdatering

Funkar utan problem för anslutna enheter att switcha mellan 2.4 GHz och 5 GHz även hoppar över till min AP som är en Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO.

Är ej riktigt Band-Steering vi pratar om men på detta sätta så stannar inte enheter på 5GHz för att du har så dålig täckning och dåliga hastighet utan blir utkickad ur 5GHz nätet så ska enheten ansluta till nästa ihåg kommna nät så i detta fall är 2.4GHz. Sen när du har dålig täckning så ska den hoppa över till APn.

Permalänk

@FearKill: Jag kör redan merlin på den så får kika på roaming assistant. Du skriver detta, "blir utkickad ur 5GHz nätet så ska enheten ansluta till nästa ihåg kommna nät" betyder de att du har olika SSID på 2,4 och 5GHz eller dina två ihågkomna nät är samma SSID fast ett är 2,4 och ett 5GHz?

Permalänk
Medlem

@ciscodicso

Det är tyvärr 2 olika SSID nät. Så man får ansluta till båda manuellt först. Sen ställa in ett RSSI värde som man vill enheten ska bli utkickad ur nätet. Sen ska enheten ansluta till nästa nät.
Har -70 dBm på 5 GHz och -80 dBm men ni får expirmentera med vad som är bäst för er.