Threadripper 1950X vs 4 år gammal i7 4770 i spel!

Permalänk
Medlem

Threadripper 1950X vs 4 år gammal i7 4770 i spel!

Hej allihopa,
jag jobbar som 3d-visualiserare, och sysslar med rendering, video encoding etc. Jag spelar även en hel del, mest Elite dangerous i VR (vive) och battlefield 1.

Än så länge både spelar och renderar jag med en dator bestående av
i7 4770
32 gb ram
gtx 1080

Nu är det dags att uppgradera, och inget kunde ju vara bättre för mina renderingar än threadripper 1950X, det har ju alla multithreaded benchmarks visat. Det jag tänkt mig är något i stil med denna https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11322 fast med 1950X och så flyttar jag över mitt gtx 1080.

i7 4-serien är som jag förstått det fortfarande hyffsat populär i spel pga sin fina single core performance, därför är min fråga: byter jag rent av ner mig när det gäller spel? Jag har hittills aldrig kunnat se att min i7 4770 är en flaskhals i spel, och vill ju inte spendera 40k på en threadripper setup för att upptäcka att prestandan i Elite dangerous (VR) blir sämre!

MVH Olle

Permalänk
Medlem

Kolla på 4790k i sweclockers test av 1950X och avrunda ner lite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vet inte om det skulle blir värre. jag gick från 4670k till en R5 1600 och upplever inte att något blev sämre, utan i dom spelen jag spelar så blev det bättre. Dock så har ju en 4770 väldigt fin singelCore performance och vet inte hur det står sig mott TR men sämre tror jag inte det blir. sen är väll inte TR framtagen just för spel heller hur mer för multitasking osv så det är ju där du kommer märka av det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Hittade den här artikeln från Gamers Nexus där de kör en i7-7700K mot en Ryzen 7 1700 i VR-tester i Elite Dangerous: http://www.gamersnexus.net/guides/2871-amd-vs-intel-vr-cpu-be...

Jag har svårt att se att AMD Threadripper 1950X skulle prestera sämre än deras tester av Ryzen 7 1700 OC i spel. Det är ju samma kärna, bara "ihoplimmad" om man ska använda Intelspråk. Dessutom är 1950X klockad högre än vad GN har klockat Ryzen-chippet till, om jag inte har helt fel...

Jag vet inte hur väl Elite Dangerous använder många kärnor, så osäker hur väl det kommer skala. Det Gamers Nexus kommer fram till är att båda processorna presterar tillräckligt bra. Om man vill kan man grotta in sig i detaljer. Jag orkade inte nörda in på artikeln, den är lite för tung för mig just nu

Permalänk

Såg ett par reviews så sent som igår på YT och 1950x gör inte bort sig i spel, snarare så att den är och petar på Intels vassaste spelprocessor under vissa scenarier snarare.

Finns ju en gaming-funktion på den som gör att han stänger av delar av processorn och låter boosten sticka iväg (visade 4,5ghz i vissa tester).

Ska du ändå upp omkring de pengarna och kör applikationer som hanterar flertråd i ditt jobb/hobby så är det ju guld

Permalänk
Medlem

@pv2b Det är väl egentligen amd-språk då de anklagade q6600 för att vara två ihoplimmade dualcores

Man blir dock intresserad av TR..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Äsch tror inte du behöver uppgradera ditt system om i fall i att du då inte känner för att spendera en massa pengar. EN i7 4790K borde göra jobbet utmärkt. Den nyaste trådsprättaren ämnar väl ändå inte sig direkt för spelande eftersom det då finns en funktion som stänger av X antal många kärnor. Lägg till lite överklockning på det och du hamnar på högre voltage och värme. Men som sagt ska du rendera verkar trådsprättaren ändå som en intressant processor för det ändamålet. Kostar ju skjortan dock. Gissar du har läst: AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Skapa en virtuell dator och tilldela den bara 2 kärnor, sedan kan du ju spela på den medans resten av kärnorna håller på med viktigare saker..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Största skillnaden kommer nog vara att du kan rendera + annat samtidigt som du spelar till ungefär samma prestanda som du har nu när du bara använder cpun för att spela

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, Threadripper är inte en processor man köper för spel. Med det sagt så tror jag att trådstartaren inte suktar efter Threadripper för att få mer FPS, utan att för att han vill att han kan få mer kraft för sitt jobb.

Jag har svårt att tro att det finns spelscenarior där en Threadripper är otillräcklig jämfört med en i7-4770.

Permalänk
Medlem

@oloff:

EDIT: läsvärt https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/08/10/am...

Det enda spelet jag har fått sämre med min 1600 än med min 6600k är diablo 3 som bara använder 1! kärna * Facepalm *
Sen tycker jag personligen inte att TR är värd priset för en Svensson men det är ju en smaksak.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp. Det blir nig en TR 1950x för min del, eftersom rendering är deb viktigaste faktorn, men också att jag nu vet att den kommer funka bra att spela på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/2_fAzBB_oAQ Kolla på framerates Ryzen är bra på att inte dippa.

EDIT ( hur får man en video ifrån tuben att inte börja i mitten, jag blir galen på skiten fortsätter där man sist kollade.)

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://youtu.be/2_fAzBB_oAQ Kolla på framerates Ryzen är bra på att inte dippa.

EDIT ( hur får man en video ifrån tuben att inte börja i mitten, jag blir galen på skiten fortsätter där man sist kollade.)

Funkar om man klickar i "Pause watch history"

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en threadripper för spel så kan du vänta tills 1900X kommer. Det två andra är knappast för spel som kostar på tok för mycket för den delen. Har du gott om pengar så köp vad du vill, det är ju din förlust

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Om du ska ha en threadripper för spel så kan du vänta tills 1900X kommer. Det två andra är knappast för spel som kostar på tok för mycket för den delen. Har du gott om pengar så köp vad du vill, det är ju din förlust

Observera att 1950X är mer eller mindre precis vad trådskaparen är ute efter. Observera första inlägget, personen använder inte datorn enbart för att spela.

1900X kan helt klart bli ett intressant val om man bara spelar med sin dator eller inte behöver en lika extrem plattform som 1920X och 1950X erbjuder men fortfarande få möjligheterna plattformen ändå ger..
Jämförelserna mot Ryzen 1800X kommer bli riktigt intressanta.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från en 4770K @ 4.4 GHz till en 1800X (inte klockat än) och jag upplever inte Ryzen som märkbart långsammare i spel. Oftast är den snabbare, men i vissa enkeltrådade spel kanske det skulle märkas i syntetiska benchmarks att den ligger en aning efter. Inget man märker i varje fall. I applikationer som utnyttjar flera trådar är det en enorm skillnad, som t.ex. Studio One med en massa VST's, eller bara något så simpelt som att zipppa stora filer med 7-zip.

1950X har ju handplockade kärnor för att klocka så högt som möjligt, och även XFR på 4.2 GHz om du inte klockar, så den borde vara minst lika snabb. Det verkar bara som man får hålla koll på NUMA/UMA (Gamer och Creator mode) och välja rätt beroende på vilka program/spel man kör, som t.ex. Anandtech skriver om i deras recension.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Datorn är här! Superhäftig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oloff:

Datorn är här! Superhäftig

Blev den tillräckligt snabb även i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blev den tillräckligt snabb även i spel?

Ja.

Jag bytte upp mig ifrån i7 3770K, 16GB RAM, 2x+GeForce 980 i SLI. till TR 1950X, 64GB RAM.

Kör Battlefield 1 på Ultra i 1440p, noll dippar i hur smidigt allt flyter efter bytet oavsett hur mycket action det är.

Permalänk

Ja! Bytte från en palttform med i7 4790k 4,5Ghz till x399 med 1950x! Samma dubbla grafikkort, skärm och upplösning.

Har provat flera rundor i GW2 sPVP. Spelet är väldigt singeltrådat. Upplever att det tar aningen lite längre tid att byta mellan kartorna.
Allt annat är bara bättre. Min-frames är bättre. Det flyter på mycket bättre jämfört med tidigare. I hårda strider dippar inte frames så lågt att det hackar som det gjorde tidigare. Ändå kör jag bara cpu stock nu. Dvs cpu boostar automatiskt till 3,7 Ghz, och med NUMA inställt i BIOS.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oloff:

Datorn är här! Superhäftig

Testa den gärna i moderna CAD-program om du hart tid och möjlighet. Vad jag har förstått så har man helt nyligen gått över till flertrådat även i dem. Men det var bara för några år sedan så MHz kan vara kung fortfarande. Det vore spännande att se hur det går då jag inte har sett några tester av CAD modellering, enbart rendering.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Testa den gärna i moderna CAD-program om du hart tid och möjlighet. Vad jag har förstått så har man helt nyligen gått över till flertrådat även i dem. Men det var bara för några år sedan så MHz kan vara kung fortfarande. Det vore spännande att se hur det går då jag inte har sett några tester av CAD modellering, enbart rendering.

Just detta tycker jag är intressant med. Jag använder själv SolidWorks i mitt jobb och det, fram till SW 2017, är fortfarande enkeltrådat vad jag förstått. Men nu är Dassault förstås inte riktigt i framkanten heller utvecklingsmässigt.

Finns mycket att vinna på att använda fler än en tråd här så vore önskvärt om utvecklarna kunde anpassa sig till flerkärniga system i högre grad än de hitills gjort.

Permalänk
Medlem

Rendring av video har ju fått ett nytt liv med mer cores till vettiga pengar. Gick i från i5 4670k till Ryzen 1700. Där en video tog flera timmar med gamla prollen tar det nu 25 minuter.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oloff:

Hej allihopa,
jag jobbar som 3d-visualiserare, och sysslar med rendering, video encoding etc. Jag spelar även en hel del, mest Elite dangerous i VR (vive) och battlefield 1.

Än så länge både spelar och renderar jag med en dator bestående av
i7 4770
32 gb ram
gtx 1080

Nu är det dags att uppgradera, och inget kunde ju vara bättre för mina renderingar än threadripper 1950X, det har ju alla multithreaded benchmarks visat. Det jag tänkt mig är något i stil med denna https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11322 fast med 1950X och så flyttar jag över mitt gtx 1080.

i7 4-serien är som jag förstått det fortfarande hyffsat populär i spel pga sin fina single core performance, därför är min fråga: byter jag rent av ner mig när det gäller spel? Jag har hittills aldrig kunnat se att min i7 4770 är en flaskhals i spel, och vill ju inte spendera 40k på en threadripper setup för att upptäcka att prestandan i Elite dangerous (VR) blir sämre!

MVH Olle

Spelar du i 720p är Zenarkitekturen något sämre är Intels Corearkitektur.
Vid alla andra upplösningar är det hugget som stucket.

Permalänk
Medlem

Kom in lite sent i tråden men alla tester jag sett visar att "motsvarande" Ryzen är marginellt långsammare än Intel i snitt, men det borde ju inte märkas generellt.

Tänker mig att för VR så vill man ha så hög minimi-FPS som möjligt, så ifall den är bra på det så är det ju rätt CPU.

För klassisk rendering, som skalar bra med antal kärnor så är väl AMDs produkter en no-brainer, hellre många kärnor med något slöare prestanda än få som är något snabbare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|