Permalänk
Avstängd

Sonys KD-49XE7096 TV

Hej!

Jag har funderat på att skaffa en TV ett tag och såg att Sonys KD-49XE7096 fanns till ett rätt bra pris just nu
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD49XE7096BAE/...
Jag kan dock inte hitta någon särskild info om denna specifika modell och tänkte därför höra om någon vet om det är en bra TV eller om man borde istället borde kolla på någon annan modell? Jag hade tidigare siktat in mig på samsungs KS7005 men det verkar vara en utgående modell så det kanske inte är så stor mening att sitta och vänta på att de ska reas ut?
TVn kommer främst att användas för att se på film/serier genom netflix/HBO samt att spela PS4 på och jag skulle väl säga att ett lågt input lag samt ok HDR är något jag letar efter.

Permalänk
Medlem

@Blad: Jag tror inte det skulle vara något fel att återbesöka idén om att titta på en Samsung KS7005 igen. Jo, KS modellerna är utgående modeller men de brukar då vara mycket billigare.

Om du frågar mig så finns det liten mening med att köpa årets TV modeller då de är generellt dubbelt så dyra och i vissa fall även tre gånger så dyra. Jag anser att man gör sig en förtjänst genom att köpa t.ex. 2016 modellen om det nu är år 2017. Du kan hitta riktigt bra modeller till ett mycket fördelaktigt pris.

Generellt sett så är det bäst att köpa TV apparater till mellandagsrean. Det är då årets modeller står som lägst i pris. TV apparater har en årlig rotation på modellutbyte och på slutet på året brukar priser kunna halveras eller tappe en tredjedel på i princip alla TV modeller. Exempelvis så kan en 55 tums Samsung 8000 modell (en topp serie) kanske kosta runt 22 000 kr ny men runt ~14000 kr under mellandagsrean.

Men hösten är inte heller fel. Och KS7005 släpptes väl någon gång under 2016 och vi börjar nu gå mot att fasa ut 2017 modellerna prismässigt, så du kan nog komma undan rätt billigt med en KS modell.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Jag är fruktansvärt nöjd med min 55KS7005. Köpte den för två år sedan för 10K. Skulle ta Samsung före Sony i jämförbara prisklasser.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

@Nephitis: @Hattifnatten: Ja ni har nog rätt, har tänkt på detta ett par dagar och det är nog bättre att köpa en bättre modell från förra året än en ny från detta. Såg att KS8005 ligger på ungefär samma pris som KS7005 och den verkar passa mina krav bättre än Sonys Bravia-modeller i liknande prisklass så det kan nog bli en sådan istället även om det blir en del dyrare än jag tänkt mig. Då jag inte har någon TV just nu så känns det dock lite väl långt att vänta till black friday / mellandagarna.

Permalänk
Medlem

Skulle även rekommendera Samsungs KS-serie.
Har en KS7505 (curvad variant av KS7005) och är fan riktigt nöjd! Var en Sony 4K innan.

- Mvh LW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

@Nephitis: @Hattifnatten: Ja ni har nog rätt, har tänkt på detta ett par dagar och det är nog bättre att köpa en bättre modell från förra året än en ny från detta. Såg att KS8005 ligger på ungefär samma pris som KS7005 och den verkar passa mina krav bättre än Sonys Bravia-modeller i liknande prisklass så det kan nog bli en sådan istället även om det blir en del dyrare än jag tänkt mig. Då jag inte har någon TV just nu så känns det dock lite väl långt att vänta till black friday / mellandagarna.

Om du väntar så lär kommande Black friday, om traditionen följs, innebära att nuvarande 7/8-serie sänks. Brukar vara tum 49-60 om jag minns rätt hos Webbhallen.

Fridens!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

@Evanswachtz: Hur skulle du säga att den böjda varianten är i jämförelse med en vanlig platt ? Vet att 49KS7505 finns för ett rätt bra pris men är lite skeptisk till att lägga pengarna på en böjd TV då jag inte har någon erfarenhet av dessa och det är ju rätt svårt att avgöra hur de är att kolla på en längre tid när man tittar på dem i affären.

Permalänk
Medlem

@Blad:

Jag märker ingen större skillnad mellan min Sony och Samsungen. Däremot kan det vara svårt att ha en kurvad om man inte sitter rakt framför den.
Såhär ser min current setup ut: http://imgur.com/a/fSxco - som du kan se sitter jag rätt framför den och då funkar det jävligt bra.

- Mvh LW