Handdamsugare eller golvdamsugare för liten lägenhet?

Permalänk
Medlem

Handdamsugare eller golvdamsugare för liten lägenhet?

Hejsan

Ska flytta in i en en lägenhet på 26 kvadrat. Behöver en damsugare. Har så litet utrymme att jag inte får plats med dammsugare i något skåp och måste ställa den synligt.

Vad har ni för erfarenhet av handdamsugare? Dåliga eller bra? Litar inte på säljare på elgiganten osv, utan hoppas att ni kan hjälpa mig bestämma.

Funderat på denna handdamsugare : länk

Eller en vanlig golvdamsugare : Länk

Vill inte betala mer än 1600kr

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Hade en lucka ovanför kylen som jag aldrig använde till något, och en dammsugare visade sig få plats där utan problem. De tar inte så mycket plats som man kanske tror. Batteridrivna handdammsugare funkar kanske i nödfall, men skönt med lite ordentliga grejer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Handdammsugare är bra om man bara behöver suga upp lite smulor t.ex. Dock helt värdelösa till "vanlig" dammsugning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Handdammsugare är bra om man bara behöver suga upp lite smulor t.ex. Dock helt värdelösa till "vanlig" dammsugning.

Generellt sett så stämmer det du skriver men det finns faktiskt undantag. Jag har en Dyson Animal Pro och den fungerar hur bra som helst som en "vanlig" dammsugare i en lägenhet på 80 m2, men den spelar ju i en annan liga än den Electrolux som är länkad tidigare i tråden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3073917

Hur skönt som helst att inte behöva trassla med strömsladdar och slangar till höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Generellt sett så stämmer det du skriver men det finns faktiskt undantag. Jag har en Dyson Animal Pro och den fungerar hur bra som helst som en "vanlig" dammsugare i en lägenhet på 80 m2, men den spelar ju i en annan liga än den Electrolux som är länkad tidigare i tråden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3073917

Hur skönt som helst att inte behöva trassla med strömsladdar och slangar till höger och vänster.

Just det ja. Jag har sett de modellerna någon gång tidigare. En slags hybrid mellan de små kompakta dammsugarna av USA-modell samt vanliga handhållna små modeller.

Stämmer det med 20 min batteritid som är angivet på prisjakts egenskaper? Vore kanske smidigt att ha en sådan till bilen.

Permalänk
Medlem

I min studentlya, på 20kvm, körde jag med enkel sopkvast och uppsamlare för vardagsrengöring plus svabbning vid behov. Funkade väldigt bra. Dammsugare på den ytan känns bara overkill 😀😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Köp robotdammsugare. Vill dock varna för att det blir som när man uppgraderad från mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

I min studentlya, på 20kvm, körde jag med enkel sopkvast och uppsamlare för vardagsrengöring plus svabbning vid behov. Funkade väldigt bra. Dammsugare på den ytan känns bara overkill 😀😉

Vill inte moppa golvet varje gång efter jag damsugit så då fungerar det tyvärr inte med en sopkvast eftersom de inte blir lika rent då.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Bor i en lägenhet på 22 kvadrat. Har både handdammsugare och vanlig.

Kan säga som så att innan jag köpte handdammsugaren så blev det aldrig av att man dammsög eftersom det blev så omständigt att plocka fram den vanliga ur det överfulla skåp där den står, hitta ett ledigt eluttag och sen behöva hålla koll på slangen.

Har placerat min handdammsugare mer eller mindre mitt i rummet så att jag inte kan missa den eller komma med ursäkter när det börjar bli lite väl dammigt i lägenheten.

Handdammsugaren som jag har är dock inte riktigt lika effektiv som den vanliga, utan känns mer som ett komplement. Försöker köra med den ett par gånger i veckan och plockar väl fram den vanliga med ett par månaders intervall eller så.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

I mitt tycke en bättre dammsugare än Boschen: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-ren...
Billigare, tystare och HEPA filter.

Föredrar en "riktig" dammsugare i första hand, robot- och handdammsugare är bara komplement till den. Fördelen med en golvdammsugare är ju att man kan städa på mer ställen än bara golvet, hur får man annars rent i sängar/soffor/bakom element, smala utrymmen bredvid möbler, etc. om man inte har en?

Permalänk
Medlem

Bodde på 40kvm med bara handdammsugare, och det blev inte bra fram tills jag kompletterade med en robot. Ska tilläggas att det var en Electrolux, Dyson verkar spela i helt egen liga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Stämmer det med 20 min batteritid som är angivet på prisjakts egenskaper? Vore kanske smidigt att ha en sådan till bilen.

Ja, det skulle jag nog säga, jag brukar få ut 15-20 minuter per laddning de gånger jag kört slut på batteriet. I normalfall kör jag den bara för punktinsatser då Roomban sköter det dagliga dammsugandet så det är sällan jag behöver dammsuga mer än fem minuter åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I mitt tycke en bättre dammsugare än Boschen: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-ren...
Billigare, tystare och HEPA filter.

Föredrar en "riktig" dammsugare i första hand, robot- och handdammsugare är bara komplement till den. Fördelen med en golvdammsugare är ju att man kan städa på mer ställen än bara golvet, hur får man annars rent i sängar/soffor/bakom element, smala utrymmen bredvid möbler, etc. om man inte har en?

Dock sa dom på elgiganten att borsh håller längre än electrolux. Men ja priset var ju bra, miljövänlig, ja det är ju bra. Hmm kanske blir den.

Ska köpa en golvdamsugare ändå. Får nog ingen Handdamsugare som är är bra för min budget. Tack för tipsen!

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Dock sa dom på elgiganten att borsh håller längre än electrolux. Men ja priset var ju bra, miljövänlig, ja det är ju bra. Hmm kanske blir den.

Ska köpa en golvdamsugare ändå. Får nog ingen Handdamsugare som är är bra för min budget. Tack för tipsen!

Kör en torrmopp, gör garanterat renare än en damsugare (på golv).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Dock sa dom på elgiganten att borsh håller längre än electrolux.

Det är möjligt, men avsaknaden av HEPA filtret är ju ett stort minus för Boschen, och de modellerna från Electrolux ligger ju ofta i toppen av de flesta testerna idag, så ren skit är det inte.
Kan ju även vara så att de får mer provision från Bosch också

Har själv den större modellen av Electroluxen här hemma och den fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är möjligt, men avsaknaden av HEPA filtret är ju ett stort minus för Boschen, och de modellerna från Electrolux ligger ju ofta i toppen av de flesta testerna idag, så ren skit är det inte.
Kan ju även vara så att de får mer provision från Bosch också

Har själv den större modellen av Electroluxen här hemma och den fungerar fint.

Fast tester visar ju inte livslängd.

Vi har alltid haft Electrolux hemma så nu när jag ska flytta hemifrån såg det ut att bli en sådan också fram tills att jag märkte att det var många som hade problem med att deras Electrolux dammsugare gick sönder efter 1-2 år. Våra Electrolux vi haft hemma har fungerat relativt bra så känner inte riktigt igen att det skulle vara dålig kvalité men det kanske är något som kommit på senare år?

Permalänk
Medlem

Kör dagligen med min Electrolux Super Power Lithium. Funkar utmärkt då batteriet håller över 15 min i full fart. Nu funderar jag på att skaffa en Dyson V8, allt för att minimera spridandet av hår från dessa två:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@cjal: Sant, men kunde säljaren visa på fakta på att Bosch skulle hålla längre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@cjal: Sant, men kunde säljaren visa på fakta på att Bosch skulle hålla längre då?

Nja alltså har ju varken nämnt Bosch eller någon säljare men det är nog rätt svårt att veta för det är ju först om ett par år man får sig ett humm om hur bra maskinen verkar hålla. Informationen jag hittade om Electrolux var mest från användarbetyg på Prisjakt och inlägg på random forum så inte direkt världens bästa källor.

Permalänk
Medlem

Handdammsugare suger imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Handdammsugare suger imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är ju det de inte gör...
Jag skulle säga att en handdammsugare är en glorifierad och elektrifierad sopborste. Det är användbart för att snabbt bli av med smulor och löst jox på en begränsad yta, men inte för ordentlig städning. Dessutom är det typiskt sett rätt jobbigt att tömma och få rent dem utan en ordentlig dammsugare. Har man t ex bara golvmatta och någon lös matta kan man förstås sopa och våttorka golvet samt piska mattan utomhus istället.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med att städa och har använt det mesta inom dammsugare. Jag råder dig att INTE köpa en handdammsugare, finns säkert nån som är "bra" men inte för den prisklassen du vill ha nåt. Så köp en vanlig dammsugare du, ta en som har s-bag på dammsugarepåsar (finns billigt lite här o var).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Jag jobbar med att städa och har använt det mesta inom dammsugare. Jag råder dig att INTE köpa en handdammsugare, finns säkert nån som är "bra" men inte för den prisklassen du vill ha nåt. Så köp en vanlig dammsugare du, ta en som har s-bag på dammsugarepåsar (finns billigt lite här o var).

Ja s-bag värkar ju passa till alla electrolux så det blir nog en sådan. Men är fortfarande kritiskt till hur länge den kommer hålla. Den kan ju sälja jätte bra nu men ingen kan ju veta om dom flesta kommer gå sönder om 2 år.

Länk

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Ska flytta in i en en lägenhet på 26 kvadrat. Behöver en damsugare. Har så litet utrymme att jag inte får plats med dammsugare i något skåp och måste ställa den synligt.

Vad har ni för erfarenhet av handdamsugare? Dåliga eller bra? Litar inte på säljare på elgiganten osv, utan hoppas att ni kan hjälpa mig bestämma.

Funderat på denna handdamsugare : länk

Eller en vanlig golvdamsugare : Länk

Vill inte betala mer än 1600kr

Mina föräldrar har en äldre version av handdamsugaren du länkat, den ersätter inte en dammsugare utan används istället för ex en sopborste som du smidigt kan plocka fram ifall du ska fixa lite under bordet eller så. Den har inte sugkraft nog för att fixa tjocka mattor den har nog heller inte tillräckligt med batteri eller kapacitet i behållaren för att köra genom hela hemmet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

26 kvm är i och för sig inte några större ytor att hålla rent och dammfritt men jag skulle ju definitivt gå på golvsugaren. Dessutom går handsugaren på batteri och bara det skulle få mig att välja bort handsugaren. Dessutom har garanterat golvsugaren högre sugeffekt. Batteri (Li-ion) till handsugare brukar vanligtvis inte vara så billiga. Har nog bläckpatroner till skrivare i alltför färskt minne.

Permalänk
Medlem

Kolla ICA Maxi de brukar sälja en "vanlig" dammsugare för 999 med silent mode lite då och då.

Ett bra tillbehör http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Dammsugare/Tillbe...

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ja s-bag värkar ju passa till alla electrolux så det blir nog en sådan. Men är fortfarande kritiskt till hur länge den kommer hålla. Den kan ju sälja jätte bra nu men ingen kan ju veta om dom flesta kommer gå sönder om 2 år.

Länk

Neh man vet ju aldrig hur länge saker håller men jag har städat med alla olika dammsugare du kan tänka dig och mer därtill. Det jag har märkt är att handdammsugare är allmänt dåliga på nästan allt. Tycker dom allra billigaste vanliga fungerar bättre, och eftersom det är ett så pass litet rum så är chansen att dammsugaren går sönder minimal. Om du inte skitar ner nåt fruktansvärt så lär du inte behöva dammsuga mer än kanske 1 gång per vecka.

Men ett alternativ till dammsugare är annars en mopp, en sån platt. Men det beror lite på hur du möblerat rummet och vad det är för golv. För när jag har städat på förskolor så använder man inte en dammsugare utan moppar golven i stället. Fast det är ju främst för att det är rätt stora ytor då. Men tänkte det kan vara ett alternativ, jävligt billigt i längden också med mopp.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG