blockera ethernet anslutning till routern, hur?

Permalänk
Medlem

blockera ethernet anslutning till routern, hur?

Hej!

Jag har en router/modem från comhem som jag tror heter "compal". Jag har ledsnat på att "vissa" kopplar upp sig till nätet genom att trycka in kabeln i stället för att köra genom wifi. Jag har ett svagt minne av att det på modems adminsida var möjligt att blocka internet genom kabel, men nu kan jag inte längre hitta på det. Nån som vet? Är det ens möjligt eller minns jag fel? Det borde ju vara möjligt för vad är vitsen med säkra lösenord på internet om nån random människa bara kan trycka in kabeln och tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Ställ inte routern på en plats tillgänglig för allmänheten. Om "nån random människa" har tillgång till den rent fysiskt kan du inte förhindra att routern brukas routern hurhelst denne behagar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

@slowpoke:

Jag posta manualen om någon skulle vilja läsa den.

https://www.comhem.se/asset/rqq4gefrk8ol/4SWWCCpa76O0K0cOcoKQ...

Kunde dock inte hitta hur man stänger av porten, men skulle du inte kunna köra med mac filter eller bara tillåta visa ip adresser?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowpoke:

Hej!

Jag har en router/modem från comhem som jag tror heter "compal". Jag har ledsnat på att "vissa" kopplar upp sig till nätet genom att trycka in kabeln i stället för att köra genom wifi. Jag har ett svagt minne av att det på modems adminsida var möjligt att blocka internet genom kabel, men nu kan jag inte längre hitta på det. Nån som vet? Är det ens möjligt eller minns jag fel? Det borde ju vara möjligt för vad är vitsen med säkra lösenord på internet om nån random människa bara kan trycka in kabeln och tuta och köra?

De flesta router/modem har nog inte denna funktionalitet i mjukvaran. Men du kan köpa en enkel hårdvarulösning. Se nedan.

https://www.dustinhome.se/product/5011023361/security-kit-for...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man säkrar upp wifi är för att det räcker utanför ditt hus/lägenhet. Medan de fysiska portarna kräver att man har nyckel in i ditt hus/lägenhet. Så därför finns inget skydd på de fysiska portarna. Jag hade låst in routern i ett litet skåp om jag sett den fysiska accessen som ett problem

Permalänk
Medlem