Permalänk
Medlem

Kombinera dator- och tv-skärm

Hej, jag ska flytta in i en liten lägenhet snart och jag kommer nog inte ha en bra plats att placera en tv. Eftersom jag ändå funderat ett tag på att köpa en ny datorskärm undrar jag om det går att slå två flugor i en smäll och köpa en datorskärm som är tillräckligt stor för att fungera som en tv från soffan (kommer vara ca 2,8 m från öga till skärm), men som fortfarande går att använda på skrivbordet bekvämt (80 cm djupt skrivbord).

Kommer inte att använda skärmen till game:ing eller bildredigering, så har inte så höga krav vad det gäller uppdateringsfrekvens eller färgriktighet. Vill dock gärna se höj- och sänkbar fot eller iallafall möjlighet att montera dit en sådan.

Har några frågor som jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med:

1) Hur stor skärm kan man använda som datorskärm? Problem som kan uppstå med för stor skärm är väl att man måste röra huvudet mycket upp och ned och att skärmen kan bli för lågupplöst. De upplösningar jag funderar på är antingen 4k (16:9) eller 3440x1440 (21:9).

2) Hur liten skärm kan man använda som tv utan att den känns alldeles för liten? Kommer som sagt sitta ca 2,8 m från ögonen till skärmen. Är van vid 55"+ i 16:9 format men kommer inte använda skärmen som tv så ofta. Mest till för när jag får besök, så kan kompromissa mer med tv-upplevelsen än datorskärmsupplevelsen.

3) Kan man använda en tv-skärm som datorskärm? Hur blir det då med tex input lag? Jag hade nog tänkt mig att köpa en stor datorskärm och inte en liten tv, men kanske blir billigare att göra det senare. Kommer som sagt inte game:a, men vill såklart gärna ha en "smooth" upplevelse när jag använder skärmen (recensent uppmätte 9,6 ms input lag på min nuvarande, vilket jag tycker funkar bra).

Här är några datorskärmar som spontant verkar bra (men kom gärna med tips!):

Philips Brilliance BDM4037UW: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4000688
40", 4k och VA-panel. Curved, villket kan vara bra för datorskärmsupplevesen med dåligt för tv-upplevelsen.

LG 32UD99: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4243827
31,5", 4k format och IPS-panel.

Samsung U32E850R: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3092976
31,5", 4k format och IPS-panel.

Permalänk
Medlem

@Jacques: Använde TV som datorskärm i flera år och märkte ingenting. Men som dem säger, ignorance is a bliss. Bytte till en 60hz IPS monitor, enorm skillnad! Inte så långt efter köpte jag en 240hz monitor, märker nästan ingen input lag alls. Om du tänker spela med skärmen skulle jag nog inte rekommendera dig använda TV som datorskärm. Men om du ändå ska göra det av någon anledning så finns det TVn som ger mindre input lag, vet inte hur stor skillnad det gör dock.

Permalänk
Medlem

1) Till dator så tycker jag det är värre med breda alternativ, inte lika "ergonomiskt" för min del. Gått från 4:3 CRT's till 16:10 --> 16:9 nu senast. Någon 5:4 TFT extra skärm emellanåt.
För en dator skärm så trivs jag nog bäst med 4:3 egentligen. 16:9 som jag har nu är väl en kompromiss, då jag gick från 24" 16:10 --> 27" 16:9 så är fysiska höjden på skärmen samma, men den är lite bredare.
Tror inte jag skulle trivas med 21:9, men givetvis upp till var och en.

2) Tja, nu för tiden känns väl allt under vad man är van vid som litet, när man växte upp så tyckte man ju inte det var nå fel på 24-28" vid det avståndet. Nu däremot skulle jag väl säga 42"+. Det beror väl också på var du kommer sitta då du använder det som datorskärm, fortfarande 2,8 meter? För vet inte hur ergonomiskt det är att sitta 0,5-1 m från en ~40" skärm

3) Ska du inte spela så funkar nog en TV bra som skärm.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sayk0sis:

@Jacques: Använde TV som datorskärm i flera år och märkte ingenting. Men som dem säger, ignorance is a bliss. Bytte till en 60hz IPS monitor, enorm skillnad! Inte så långt efter köpte jag en 240hz monitor, märker nästan ingen input lag alls. Om du tänker spela med skärmen skulle jag nog inte rekommendera dig använda TV som datorskärm. Men om du ändå ska göra det av någon anledning så finns det TVn som ger mindre input lag, vet inte hur stor skillnad det gör dock.

Ok tack, kommer inte spela så kanske går vägen med en vanligt tv.

Skrivet av Kotan:

1) Till dator så tycker jag det är värre med breda alternativ, inte lika "ergonomiskt" för min del. Gått från 4:3 CRT's till 16:10 --> 16:9 nu senast. Någon 5:4 TFT extra skärm emellanåt.
För en dator skärm så trivs jag nog bäst med 4:3 egentligen. 16:9 som jag har nu är väl en kompromiss, då jag gick från 24" 16:10 --> 27" 16:9 så är fysiska höjden på skärmen samma, men den är lite bredare.
Tror inte jag skulle trivas med 21:9, men givetvis upp till var och en.

2) Tja, nu för tiden känns väl allt under vad man är van vid som litet, när man växte upp så tyckte man ju inte det var nå fel på 24-28" vid det avståndet. Nu däremot skulle jag väl säga 42"+. Det beror väl också på var du kommer sitta då du använder det som datorskärm, fortfarande 2,8 meter? För vet inte hur ergonomiskt det är att sitta 0,5-1 m från en ~40" skärm

3) Ska du inte spela så funkar nog en TV bra som skärm.

Tack för hjälpen! Intressant att även bredden kan upplevas som problematiskt. Mm, vill ju ha så stor skärm som möjligt utan att det blir för oergonomiskt. Skulle vara nice om det var någon med erfarenheter av 32"+ skärmar så att det gick att dra slutsatser om var gränsen går.

Skulle också vara trevligt om det på något smidigt sätt gick att bara använda t.ex. 27" av en 40" skärm när man sitter nära, men var lite svårtolkat huruvida det gick när jag googlade.