Permalänk
Medlem

ny i7+1070

Blir att köpa ny cpu och gpu imorgon, bestämt mig för en i7 7700 och ett 1070. SKall köpa det på webhallen, vilken variant av 1070 är bäst?

om ni har några råd angående i7 får ni gärna säga till! väldigt dålig på datorer dessa dagar så lyssnar med båda öronen.

Ha en bra kväll

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Du skriver "köpa ny cpu och gpu", då antar jag att du menar att du har ett äldre moderkort som du uppgraderar i? (Tänkt mest fråga detta så vi slipper AMD-diskussionen )

Om det nu ska vara Intel (p.g.a. att du redan har ett moderkort för Intel) undrar jag varför i7-7700 och inte i7-7700K? K-varianten är upplåst för överklockning (om du har ett moderkort som klarar det) och är redan från fabrik klockad högre. Däremot får du köpa en kylare, för det är allt annat än ett svalt chipp...

Det är ju också en relevant fråga, vad har du för kylare idag? Och vad är det du uppgraderar från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Du skriver "köpa ny cpu och gpu", då antar jag att du menar att du har ett äldre moderkort som du uppgraderar i? (Tänkt mest fråga detta så vi slipper AMD-diskussionen )

Om det nu ska vara Intel (p.g.a. att du redan har ett moderkort för Intel) undrar jag varför i7-7700 och inte i7-7700K? K-varianten är upplåst för överklockning (om du har ett moderkort som klarar det) och är redan från fabrik klockad högre. Däremot får du köpa en kylare, för det är allt annat än ett svalt chipp...

Det är ju också en relevant fråga, vad har du för kylare idag? Och vad är det du uppgraderar från?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208706-webha...

Det där har jag atm. Menade i7-7700K, skrev lite snabbt bara. Jag köpte en ny kylare men kommer legit inte ihåg vilken det var. kostade typ 500kr skulle jag tro, vet ej om det är enough!

min gpu är 660ti

Permalänk
Medlem

Köper du ny cpu kommer du behöva nytt moderkort (z270-chipset) och ddr4 ram också, men med ny cpu antar jag du menar ett komplett uppgraderingskit.. ?

Personligen tycker jag inte det är värt det prestandamässigt, köp nytt grafikkort bara, kommer räcka långt.

Permalänk
Medlem

Du måste även köpa nytt moderkort och ramminnen för det är olika. De du har är 1150 och den nya i7 är 1151 chip

Tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Hedersmedlem

Det där kommer inte funka. i7-7700K är en processor för Socket 1151 medan ditt nuvarande moderkort är för Socket 1150.

Du kommer behöva byta moderkortet också. Då är det plötsligt intressant att börja titta på vad AMD kan erbjuda istället!

i7-7700K är förvisso herre på täppan just nu när det handlar om frame rates i spel, men Ryzen 5 1600 presterar också väldigt bra, och den kan t.o.m. vara mer framtidssäker än en 7700K eftersom den har fler kärnor.

Med det sagt så tycker jag inte att det är dags för dig att byta CPU än. Byt GPU bara!

Permalänk
Medlem

@pv2b: okej blir nog så! tack så mkt för hjälpen.

edit: när du ändå är här, hade du tagit ett sånt här kit isf - https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271761-webha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nhum:

@pv2b: okej blir nog så! tack så mkt för hjälpen.

edit: när du ändå är här, hade du tagit ett sånt här kit isf - https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271761-webha...

Ser ut att vara ett okej kit. Ifall budget finns skulle jag tagit https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271762-webha.... Det innehåller en ryzen 7 1700 med 8 kärnor och 16 trådar mot 5 1600 med 6 och 12. Även om du i nuvarande stund inte håller på med tunga saker som att videoredigera och eller animation så kan det komma till användning ifall du ngn gång skulle börja. Annars räcker en r5 1600.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nhum:

@pv2b: okej blir nog så! tack så mkt för hjälpen.

edit: när du ändå är här, hade du tagit ett sånt här kit isf - https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271761-webha...

Märkligt kit. Står att det ingår en Ryzen 5 1600 till vilken en CPU-fläkt ingår, sedan står det att en CPU-fläkt säljs separat?! Kanske inte ett problem för dig som redan har en kylare, men värt att kolla upp...

Lite väl påkostat moderkort skulle jag också tycka. Skulle själv valt ett B350-moderkort. Varför köper du inte grejerna för sig istället för i en bundling?

Jag hade skippat Ryzen 7 1700 om du inte har något specifikt behov av 8 kärnor istället för 6.

Permalänk
Medlem

Eller så avvaktar du med cpu/moderkort/ram tills intels coffee lake-plattform släpps, och fixar enbart grafikkortet så länge. Men det hänger mycket på vad du använder burken till.

Främst/enbart gaming? Köp grafikkort, klocka upp din nuvarande cpu till ~4ghz, avvakta med övriga komponenter.
Gaming/streaming/mediaproduktion? Kör på ryzen och nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vilket 1070 rekommenderar ni?

Skall in och köpa ett 1070 idag men vet inte om det är värt att lägga 1000kr extra, det verkar skilja mellan 4500-5500 och jag vet inte vad skillnaden är.

Är det ingen större skillnad så vill jag självklart betala så lite som möjligt!

Permalänk
Medlem

@Nhum: Ta billigaste du kan hitta. Kika bara på reviews så det är "OK" betyg och slå till. Prestandamesigt är det lite skillnad. Kanske värt också att kolla att de har semipassiva fläktar (avstängd fläktar när du inte spelar).

Btw så kommer RX Vega idag så kanske värt och vänta? Om inte för ett köp så kanske det blir billigare pris på 1070/1080.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skillnad brukar väl i allmänhet vara olika klockning/hastighet (jämfört med "original") och kylningen som varierar. Den kan vara effektivare och/eller tystare jämfört med konkurrenten.

Kvalitetsmässigt så bör det inte vara någon speciell skillnad.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

@Implor: när kommer rx vega? har inte ens hört om det noll koll på dessa grejjer nu förtiden. Kommer det verkligen ändra priserna så snabbt? tycker alltid det är prat om det men vet inte om ajg tycker priserna ändrats

Permalänk

ASUS 1070, ROG Strix.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Nhum: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nhum:

@Implor: när kommer rx vega? har inte ens hört om det noll koll på dessa grejjer nu förtiden. Kommer det verkligen ändra priserna så snabbt? tycker alltid det är prat om det men vet inte om ajg tycker priserna ändrats

RX Vega släpps idag. Recensioner kommer om bara några timmar.

Det har tydligen läckt lite benchmarks från en kinesisk sida:
https://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-vega-56-och-6...

Den billigare varianten av RX Vega som heter Vega 56 ska enligt dessa siffror prestera bättre än GTX 1070. Återstår att se om detta stämmer.

Det kommer bli en riktigt intressant eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

RX Vega släpps idag. Recensioner kommer om bara några timmar.

Det har tydligen läckt lite benchmarks från en kinesisk sida:
https://www.nordichardware.se/nyheter/radeon-rx-vega-56-och-6...

Den billigare varianten av RX Vega som heter Vega 56 ska enligt dessa siffror prestera bättre än GTX 1070. Återstår att se om detta stämmer.

Det kommer bli en riktigt intressant eftermiddag.

kommer väl ändå ta ett tag innan jag kan köpa den på webhallen tex?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nhum:

kommer väl ändå ta ett tag innan jag kan köpa den på webhallen tex?

Ja, tyvärr. Ett par veckor verkar det som för Vega 56. Sen ytterligare tid för eftermarknadskylare. :/