Permalänk
Medlem

Datorn låser sig - Byta Nätagg??

Hej,

2011 fick jag hjälp av en kompis att plocka ihop en stationär dator. Jag är själv nybörjare på detta. Ungefär ett halvår efter att vi satte ihop den så började den ge problem med att hela datorn låste sig. Låsningarna kommer sporadiskt och kan komma redan efter 30 minuter att datorn satts på alternativt kan den stå på en hel dag utan att låsa sig. Dvs, finns ingen regelbundenhet. Det verkar heller inte vara kopplat till vad jag använder datorn till utan låsningen kan komma vid spelande, film eller endast när datorn står på utan att den används till något. Låsningen är också total och enda sättet att få igång datorn igen är att starta om genom att hålla uppstartsknappen på burken intryckt. Crl-Alt-Del fungerar inte. Spelas något ljud samtidigt som låsningen så hänger sig detta också i ett extremt oväsen.

För några år sedan försökte jag ta tag i detta ordentligt men lyckades aldrig spåra problemet. Minns att vi ej lyckades fånga låsningen i loggfiler. Kollade även CPU temp, RAM testning och hårddisktest men inget fel kunde hittas. Förr hade jag Win7 installerat vilket jag testat att ominstallera flera ggr. Har nu även installerat Win10 men detta har ej hjälpt. Jag har ännu ej bytt några delar på datorn och vill ej lägga ut mkt pengar på det då datorn har några år på nacken. Vet ej varför men jag har fått för mig att det möjligtvis kan vara Nätagget som är paj. Låter det som en möjllig orsak? Vad skulle ni testat? Om jag ska byta Nätagg, hur vet jag vilket som passar? Funderar på att hitta något billigt beg på tradera eller dyl.

Komponenterna i datorn är:

-MK MSI P67A-GD65Socket 1155, P67, ATX B3
-1TB Western Digital Caviar Black, WD1002FAEX, SATA-600 64MB
-Corsair 8GB (KIT) DDR3 (INET) 1600MHz/CL9/XMS3
-IntelCore i5 2500K, 3.3 GHz, 6MB
-Gigabyte Geforce GTX 650Ti OC 1GB GDDR5 (900Mzh) 2x DVI, HDMI
-Nätdel Fractal Design Tesla, 650W, 80 PLUS
-Kabinett ractal Design Define R3, Svart
-BDROM Samsung Combo 12xBD-ROM/DVD-RW, Bulk

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Skrivet av Sutarn:

Hej,

2011 fick jag hjälp av en kompis att plocka ihop en stationär dator. Jag är själv nybörjare på detta. Ungefär ett halvår efter att vi satte ihop den så började den ge problem med att hela datorn låste sig. Låsningarna kommer sporadiskt och kan komma redan efter 30 minuter att datorn satts på alternativt kan den stå på en hel dag utan att låsa sig. Dvs, finns ingen regelbundenhet. Det verkar heller inte vara kopplat till vad jag använder datorn till utan låsningen kan komma vid spelande, film eller endast när datorn står på utan att den används till något. Låsningen är också total och enda sättet att få igång datorn igen är att starta om genom att hålla uppstartsknappen på burken intryckt. Crl-Alt-Del fungerar inte. Spelas något ljud samtidigt som låsningen så hänger sig detta också i ett extremt oväsen.

För några år sedan försökte jag ta tag i detta ordentligt men lyckades aldrig spåra problemet. Minns att vi ej lyckades fånga låsningen i loggfiler. Kollade även CPU temp, RAM testning och hårddisktest men inget fel kunde hittas. Förr hade jag Win7 installerat vilket jag testat att ominstallera flera ggr. Har nu även installerat Win10 men detta har ej hjälpt. Jag har ännu ej bytt några delar på datorn och vill ej lägga ut mkt pengar på det då datorn har några år på nacken. Vet ej varför men jag har fått för mig att det möjligtvis kan vara Nätagget som är paj. Låter det som en möjllig orsak? Vad skulle ni testat? Om jag ska byta Nätagg, hur vet jag vilket som passar? Funderar på att hitta något billigt beg på tradera eller dyl.

Komponenterna i datorn är:

-MK MSI P67A-GD65Socket 1155, P67, ATX B3
-1TB Western Digital Caviar Black, WD1002FAEX, SATA-600 64MB
-Corsair 8GB (KIT) DDR3 (INET) 1600MHz/CL9/XMS3
-IntelCore i5 2500K, 3.3 GHz, 6MB
-Gigabyte Geforce GTX 650Ti OC 1GB GDDR5 (900Mzh) 2x DVI, HDMI
-Nätdel Fractal Design Tesla, 650W, 80 PLUS
-Kabinett ractal Design Define R3, Svart
-BDROM Samsung Combo 12xBD-ROM/DVD-RW, Bulk

Tacksam för all hjälp jag kan få!

nej köp inte begagnade nätagg, du vet inte hur dom används och kan lika gärna skada datorn.

har du testat installerat Windows på nån annan hårddisk/ssd
det finns ett program Memtest86 du testar med ett DDR3 minne i taget
prime95 kan stresstesta processorn, samma sak med OCCT
ladda ner HWinfo & starta med sensorerna du ska få en lista med alla 3.3Volt 5V 12V osv är det fel på ditt nätagg så borde det synas där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nej köp inte begagnade nätagg, du vet inte hur dom används och kan lika gärna skada datorn.

har du testat installerat Windows på nån annan hårddisk/ssd
det finns ett program Memtest86 du testar med ett DDR3 minne i taget
prime95 kan stresstesta processorn, samma sak med OCCT
ladda ner HWinfo & starta med sensorerna du ska få en lista med alla 3.3Volt 5V 12V osv är det fel på ditt nätagg så borde det synas där.

Tusen tack för svaret! Ska köra alla test du rekommenderade. Har ej testat med Windows på annan hårddisk. Om jag bestämmer mig för att testa en ny hårddisk, behöver jag tänka på något speciellt angående kompatibilitet när jag köper en ny? Tänkte köpa en SSD men vill då såklart investera i något jag kan flytta över till ett eventuellt nytt bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sutarn: kolla Event Viewer i windows efter en krasch. Borde stå Kernel power error, om jag känner symptomen rätt .

Permalänk
Skrivet av Sutarn:

Tusen tack för svaret! Ska köra alla test du rekommenderade. Har ej testat med Windows på annan hårddisk. Om jag bestämmer mig för att testa en ny hårddisk, behöver jag tänka på något speciellt angående kompatibilitet när jag köper en ny? Tänkte köpa en SSD men vill då såklart investera i något jag kan flytta över till ett eventuellt nytt bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

blir det ssd för att testa med & sen sätta in i nästa bygge, nej borde inte vara några problem med kompatibilitet,

det windows som du har till denna dator kan dock inte flyttas över till nya datorn, så kan vara värt budgetera för vilken disk du tänkt ha till lagring i nästa bygge och testa den i nuvarande, eller bara köpa billigaste 1TB hårddisk som du kan hitta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644