Är Vega 64 ens bättre än RX 580?

Permalänk
Medlem

Är Vega 64 ens bättre än RX 580?

Ja, jag förstår hur jävla mycket hat den titeln kan få, ja, såklart är Vega 64 bättre än RX 580, MEN, jag skulle vilja se hur Vega 64 presterar vid samma watt som RX 580, alltså kanske så lågt som 180w (hamnar då i GTX 1080 territorium).

Är det någon som sett en recension där dom drar ner power-management verktyget ner till runt 180w. Vore kul att se vad prestandan hamnar på vid samma effektuttag som RX 580 & GTX 1080. Givetvis blir spel prestandan mycket lägre än 1080 men hur nära RX 580 hamnar Vega 64 vid vid samma effektuttag?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett klippet än men rubriken pekar på att det är något liknande det du letar efter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har inte sett klippet än men rubriken pekar på att det är något liknande det du letar efter.
https://youtu.be/0PftkOaKfik

Tack men tyvärr inte, dels är det V56 & dels skalar dom inte ner effekten

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hmm http://hexus.net/tech/reviews/graphics/108889-amd-radeon-rx-v...

Nu skiljer ju resultatet från spel till spel & vill gärna se mer utförliga tester & bredare urval, men i just detta exemplet kan man tydligen spara 100w & bara förlora 2fps, om nu detta testet stämmer.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperA:

Ja, jag förstår hur jävla mycket hat den titeln kan få, ja, såklart är Vega 64 bättre än RX 580, MEN, jag skulle vilja se hur Vega 64 presterar vid samma watt effekt som RX 580, alltså kanske så lågt som 180w (hamnar då i GTX 1080 territorium).

Är det någon som sett en recension där dom drar ner power-management verktyget ner till runt 180w. Vore kul att se vad prestandan hamnar på vid samma effektuttag som RX 580 & GTX 1080. Givetvis blir spel prestandan mycket lägre än 1080 men hur nära RX 580 hamnar Vega 64 vid vid samma effektuttag?

Hmm. Gäller inte samma sak för de flesta grafikkortsserier? De som är högst upp i toppen är sällan mer energieffektiva än de i lägre segment?
Sweclockers har testat det här nyligen dessutom ;).
http://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-o...
GTX 1050 Ti är exempelvis långt mycket mer energieffektiv än GTX 1080 Ti. Så det är väl inte så otippat att energieffektiviteten går ner i prestanda stegen ju högre man kommer.

Att sänka energiförbrukningen så mycket att det motsvarar ett annat grafikkort med nära halva förbrukningen är inte ett helt självklart mått heller. Är Vega lika energieffektiv vid halverad effektåtgång? Energieffektivitetskurvan är rimligen inte linjär ner till 0 watt så jämförelsen blir väl rätt skev med ett sådant test också?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kollar man i Hexus testet, går inte göra ett liknande prestandaindex som Swec har eftersom Swec tar alla speltester i hänsyn men i just det enskilda testet så skulle V64 ha samma (eller ja, ganska jämt iaf) prestandaindex som 1080, men nu har ju V64 hamnat i ett helt extremt dåligt prestandaindex tack vare AMD:s "default" läge.

CPU:er & GPU:er i princip alltid haft väldigt dålig prestandaindex vid överklockning, ganska liten prestandaökning till ganska mycket extra effekt så prestanda/watt är såklart inte linjär (prestandan har aldrig någonsin varit linlär skalad med effektförbrukning), är en logaritmisk skala. Vid just detta V64 exemplet så är det lite mer åt det extrema hållet, 1/3 av effekten går åt till runt 2%(?) mer prestanda. Så verkar som att AMD har offrat rejält mycket i prestandaindex för att få V64 att prestera inom +- några få FPS inom 1080, är dom få FPS:en en sådan stor marknadsförings-fördel för AMD att det skitdåliga prestandindexet inte förstör den marknadsföringen.

Men som sagt, drar ingen slutsats än innan jag sett fler tester & lite mer bredare tester.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

@JesperA: gick från 470 8GB till Vega64, är toknöjd
gick efter TPU, satte bios2, power saving i wattman (bäst prestanda/watt)

mitt kort går inte över 75grader i OW, dock med 144fps target och har ca 27 grader i rummet.

med tanke på vissa 580 drar 180-200W tycker jag 200W är helt OK för Vega 64.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2