Steelseries lanserar Apex M750 med egenutvecklade brytare

Permalänk
Melding Plague

Steelseries lanserar Apex M750 med egenutvecklade brytare

Förra årets Apex M500 följs nu upp av det nya tangentbordet Apex M750, vilket utrustas med Steelseries egenutvecklade brytare QX2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska var och varannan tillbehörs tillverkare komma med sina egna brytare? Vad är det för fel på cherry eller topre brytare. Känns nästan så att dom ska kunna klämma ur mer vinst genom att använda egna alternativ.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Snart har alla tangentbord en egen brytare med sina egenskaper. Vilken röra det kommer bli.
Logitech är de som har lyckats bäst med att urskilja sina brytare (Romer-G). Det har en mer kvalitativ känsla än vanliga membran men ändå lite samma stil i aktiveringspunkten. En blandning mellan membran och mekaniskt som är rätt trevlig helt enkelt. Brorsan har det på sitt G810, jag gillar dock vanliga MX-Brown bäst men det börjar bli få nu när alla tillverkare ska ha sin egen version

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Varför ska var och varannan tillbehörs tillverkare komma med sina egna brytare? Vad är det för fel på cherry eller topre brytare. Känns nästan så att dom ska kunna klämma ur mer vinst genom att använda egna alternativ.

Ja, det måste ju enbart vara för att få ner tillverknings/licenskostnad... Rätt trist.

När de ändå lägger ner energi och krut på egna brytare, varför inte försöka innovera lite också, och göra dem tex kortslagigare och mer lågprofil, eller påtagligt bättre på någon annan punkt som stabilitet, kvalitet, taktilitet eller vad man nu kan hitta på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Lite fiffigt med individuella färger på lysdioderna på funktions-tangenterna om man spelar ARPG spel.

F1 = mörkgrå - light heal
F2 = grå - strong heal
F3 = vit - ultimate heal
F4 = rosa, mana potion

F5 = grön - earth
F6 = ljusblå - ice
F7 = orange - fire
F8 = lila - elektricitet/energy

F9 = gul - holy
F10 = grå - death
F11 = röd - health potion

Permalänk
Medlem

Jag har ett Apex 800, tror det har samma brytare. Tycker det är mycket skönare än mitt tidigare Qnap MK-85 med MX-Red

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Roger W: Roger det är ju precis det många försöker göra när de gör egna brytare. Som med logitech's romer-g switchar.
"The design has a shorter travel distance, a higher actuation point of just 1.5 mm, and an actuation force of 45 grams. Logitech claims that the keys are therefore 25 percent faster, which should help responsiveness in gaming [...] Logitech guarantees that the Romer-G switches will live for 70 million presses, which is 40 percent more than the 50 million keypresses that the Cherry MX keys are good for. On top of that, the company showed a video of the switches still working after 90 million actuations. "
Länk

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelll:

@Roger W: Roger det är ju precis det många försöker göra när de gör egna brytare. Som med logitech's romer-g switchar.

Jo, en del gör ju åtminstone vissa småjusteringar på brytarna, men de är fortfarande fysiskt rätt stora och klumpiga, vilket gör tangentborden väldigt oergonomiskt höga.
(och just Romer-G känns lite skumma av det lilla jag pillat på dem, men smaken är som baken )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Varför ska var och varannan tillbehörs tillverkare komma med sina egna brytare? Vad är det för fel på cherry eller topre brytare. Känns nästan så att dom ska kunna klämma ur mer vinst genom att använda egna alternativ.

Topre gör ju sina egna brytare? Därför de är så himla dyra. Men problemet är väl att Cherry har monopol, och är öppna för t.ex monopol beteende, vad ju ett tag som Corsair hade lite monopol på dess brytare. Och QS- swicharna samt Romer-G ger något annat och nytt, mitt problem med QS-1 var just att de inte gav så mycket "nytt" egentligen. Mellan MX Black, Red & Speed så var de inget nytt alls enligt mig. Men jag skulle gärna se mer spelare med i spelet, köpte precis ett Romer-G tangentbord trots att jag inte gillat de tidigare jag testat, ska se ifall de faller mig i smaken!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Steelseries har haft en del problem med sina egna brytare och det skiljer sig från exemplar till exemplar. Jag skaffade ett apex m800 med tröga tangenter etc, lämnade tillbaka utan problem och fick ett nytt som fungerade.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Varför ska var och varannan tillbehörs tillverkare komma med sina egna brytare? Vad är det för fel på cherry eller topre brytare. Känns nästan så att dom ska kunna klämma ur mer vinst genom att använda egna alternativ.

Skulle tro att det finns många anledningar. Som tidigare nämnts - licenskostnader. Cherry hade ju ett tag i princip monopol och vi kan ju bara kolla på Intel och Nvidia vad som händer när företag får monopol.
Sen tror jag det blev svårt för många tillverkare att få tag på brytarna när endast en tillverkare skulle tillverka åt samtliga företag.
Efter Logitech och andra började tillverka sina egna brytare började ju även Cherry hitta på nytt istället för att endast rulla på med samma gamla (rapid-fire, silent, rgb osv).

Priset på mekaniska tangentbord har ju för övrigt gått ner, nu går det att få tag på riktigt bra bord för under tusenlappen vilket inte var på tal om för några år sedan. Om det går att åstadkomma samtidigt som företagen lyckas dra ner kostnader och fortfarande tjänar pengar så de kan fortsätta innovera så är jag glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Cherry har en fet andel av marknaden, och förutom alla Cherry kloner finns bara Razer (tekniskt sätt en Cherry klon) Topre, Romer-G, SteelSeries QS- som är väldigt relevanta. Och de är inte alls för många!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Men 1699 kr!!!
För ett tangentbord.
Visst det är supercoolt med belysningen,
Men nä!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

"Egentutvecklade brytare" = Tillverkade av Gaote/Outemu, Gateron, Greetech, Kailh eller Omron med beställarens namn på, ofta som en klon av Cherry MX,

Ser inte ut som Kailh dock. Kan vara Gaote/Outemu, Gateron eller Greetech.

Skrivet av Mange43:

Visst det är supercoolt med belysningen,

För mig är det precis tvärtom. Bakgrundsbelyst = lägre kvalitet på tangenterna.
Symbolerna ligger inte i hörnen och alla symboler finns inte alltid med, så de är svårare att läsa.
Jag gillar inte en massa ljus överallt och tangenterna är svårare att läsa utan bakgrundsbelysningen på än vad svart på vitt eller vitt på svart är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte gillar belysning på kringutrustning mest pga att lysdioder stör mig när det kommer i periferiseendet, redan ett USB ljudkort som hade röd lysdiod tejpade jag över lysdioden då det inte gick att stänga av. Är de tillräckligt svaga / små gör det inte desto mera men detdär med RGB tangentbord är en annan femma. Rent estetiskt så har jag inte något emot belysning dock men sen sitter jag ju aldrig i mörkt rum heller då jag inte vill anstränga min syn i onödan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelll:

@Roger W: Roger det är ju precis det många försöker göra när de gör egna brytare. Som med logitech's romer-g switchar.
"The design has a shorter travel distance, a higher actuation point of just 1.5 mm, and an actuation force of 45 grams. Logitech claims that the keys are therefore 25 percent faster, which should help responsiveness in gaming [...] Logitech guarantees that the Romer-G switches will live for 70 million presses, which is 40 percent more than the 50 million keypresses that the Cherry MX keys are good for. On top of that, the company showed a video of the switches still working after 90 million actuations. "
Länk

Jag gillar att Logitech inte vet skillnaden på kraft och tyngd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"Egentutvecklade brytare" = Tillverkade av Gaote/Outemu, Gateron, Greetech, Kailh eller Omron med beställarens namn på, ofta som en klon av Cherry MX,

Ser inte ut som Kailh dock. Kan vara Gaote/Outemu, Gateron eller Greetech.

För mig är det precis tvärtom. Bakgrundsbelyst = lägre kvalitet på tangenterna.
Symbolerna ligger inte i hörnen och alla symboler finns inte alltid med, så de är svårare att läsa.
Jag gillar inte en massa ljus överallt och tangenterna är svårare att läsa utan bakgrundsbelysningen på än vad svart på vitt eller vitt på svart är.

Varför behöver det vara sämre kvalité på hattarna för att det är shine through-legends? Visst, alla OEMs som Logitech har ju århundradets budgethattar - oavsett om det är bakgrundsbelyst modell eller inte. Men det finns ju sådana hattar i bra kvalité, du får oftast köpa dem själv bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Varför ska var och varannan tillbehörs tillverkare komma med sina egna brytare? Vad är det för fel på cherry eller topre brytare. Känns nästan så att dom ska kunna klämma ur mer vinst genom att använda egna alternativ.

Ja det är säkert lägre kostnader men också för att särskilja sin position sig bättre.
Att erbjuda MX är inte direkt något utskiljande.
Men att erbjuda något "nytt", "bättre" och "eget" är klart utskiljande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Men det finns ju sådana hattar i bra kvalité, du får oftast köpa dem själv bara.

Finns det tangentter för svensk layout och bakgrundsbelysning att köpa separat - som är doubleshot? Du får gärna posta en länk till en webshop som har det om det finns.

En produkt som man vill modda det första man gör är ingen bra produkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Finns det tangentter för svensk layout och bakgrundsbelysning att köpa separat - som är doubleshot? Du får gärna posta en länk till en webshop som har det om det finns.

En produkt som man vill modda det första man gör är ingen bra produkt.

Jag vet inte, hittar du det får du säga till, likväl som jag kan meddela dig. Jag har faktiskt en kompis som letar efter ett vettigt set till jobbet.

Att vilja modda ett helt nytt tangentbord handlar inte om huruvida dålig produkten är. Har man ett intresse för något (inte bara tangentbord) som sträcker sig över Svensson-nivån kommer man förr eller senare att vilja ändra och/eller förbättra något så att de passar just dig.

Det är helt omöjligt att tillverka en produkt som tillgodoser allas preferenser och krav. Det är ju därför custom-marknaden har exploderat senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det bara jag som inte gillar belysning på kringutrustning mest pga att lysdioder stör mig när det kommer i periferiseendet, redan ett USB ljudkort som hade röd lysdiod tejpade jag över lysdioden då det inte gick att stänga av. Är de tillräckligt svaga / små gör det inte desto mera men detdär med RGB tangentbord är en annan femma. Rent estetiskt så har jag inte något emot belysning dock men sen sitter jag ju aldrig i mörkt rum heller då jag inte vill anstränga min syn i onödan.

Det går att ställa in ganska dov belysning på dem som justeras efter vilket spel/program man använder. Det blir ett tillbehör som är lite latjo och anpassar sig.

Sedan har jag förstått att det går att få tangenter att lysa upp m.m. när skills i spelen är redo, men det kräver nog lite pill att få igång dessa funktioner och hur ofta tittar man egentligen ner på skrivbordet när man spelar.
GameSense

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.