Undvika betala radiotjänst när comhem skickar tv kort...

Permalänk

Undvika betala radiotjänst när comhem skickar tv kort...

Finns säkert massa av trådar gällande detta men mitt fall är lite annorlunda..

Flyttade in i lägenheten och fick automatisk ett tv kort från Com Hem, var ganska misstänksam för att något avtal hade jag inte gått med på...
Ringde upp de och frågade så fick jag följande svar!??

Comhem:
Din förening har ett avtal med comhem som ger dig ca 8 extra tv kanaler som du får välja, därför har du fått detta hem skickat.
Du betalar inget för detta för att detta är redan inräknat i hyran....

Alltså ärligt så tänkte jag inte ens använda mig av basutbudet för att man sitter på netflix och viaplay men detta känns ju lockande!

Min fråga!
Ser Radiotjänst att jag brukar detta om jag bestämmer mig för det? Det är ju föreningen som har ett avtal och inte jag? Så de borde inte väl inte få någon info av comhem att jag har fått detta eller?

Övrig info: Tv:n som jag har hemma är köpt via familjemedlem så den står inte på mig!

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Har något liknande lösning med min förening, när du skriver "tv kort", är det bara ett kort med chip i eller är det kort och kortläsare? Bara kortet är inte licenspliktigt, och borde inte rapporteras till Radiotjänst. Ingår det en läsare eller box är det med största sannolikhet licenspliktigt, och comhem måste rapportera att de skickat lådan till dig till RT.

De kan dock inte se om du använder kortet, men det kan bli ett abonnemang när du ska välja kanaler som tillhör dig , även om det betalas genom din förening.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

@during: Glömde nämna det..
Japp.. kort och kortläsare fick jag hemskickat och som ska sättas in i tv:n...
Har inte fått något samtal ännu från RT (bott ca 3månader) men inväntar såklart att de kommer ringa och fråga...

Råd!?+
Så för att undvika så borde jag skicka tillbaka det eller bara slänga det i något magasin på jobbet?

Permalänk
Medlem

@laughing coffin: Radiotjänst ser ingenting som inte rapporteras till dom. Punkt.
Köper du tex en TV så kommer de ringa upp dig då butiken måste berätta att du köpt en TV.
Som sagts ovan får du dock ha ett TV abonnemang utan att behöva betala. De är endast TV som du behöver betala för.
Således är detta inget som bör rapporteras till Radiotjänst, om de ändå ringer och du inte har en TV så säg bara att du har ett tv abonnemang men ingen TV. Om du vill vara trevlig så kan du ju förklara hur det ligger till, men så otrevliga som de är som jobbar på Radiotjänst så skulle jag strunta i det. Ingen lag som säger att du inte får ha ett TV abonnemang utan TV....

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har du en tv med tv-mottagare i sig så ska du betala även om du inte använder det, sjukt? Ja verkligen men så är det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är tv-mottagaren du betalar för, inte kortet. Vilket boxen räknas till.

Om de ringer så är det bara att säga att du har skickat tillbaka grejerna till ComHem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8*

Har man en fungerande tv/tv-mottagare ska man betala licens.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...