Permalänk

Inteno Fiberkonverter

Hej jag bor i en lägenhet med Telias Öppna Stadsnät/fiber

Jag har stött på ett problem, jag har nämligen upptäckt att Intenos box uppenbarligen har en brandvägg inbyggd.
Problemet är att om jag försöker ansluta till konvertern så fungerar det inte.
jag har givetvis försökt ansluta till gatewayen men jag får ERR_CONNECTION_DENIED
Jag har kontaktat min operatör, och min hyresvärd och de vet inte hur jag skall komma in i den.
Jag behöver komma in i den för att öppna upp diverse portar.

Finns det någon som har något tips på vad jag kan göra här, är totalt bakbunden av det faktum att jag inte kommer in i boxen...

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Administrativ avgift

@Various Gaming: Boxen ska inte ha någon brandvägg då den bara är en fiberkonverterare, vilken Inteno exakt är det du har? har du en XG6846 ?

Ex här pratar de mycket om den: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1336341-inteno-xg6846-r...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Hej jag bor i en lägenhet med Telias Öppna Stadsnät/fiber

Jag har stött på ett problem, jag har nämligen upptäckt att Intenos box uppenbarligen har en brandvägg inbyggd.
Problemet är att om jag försöker ansluta till konvertern så fungerar det inte.
jag har givetvis försökt ansluta till gatewayen men jag får ERR_CONNECTION_DENIED
Jag har kontaktat min operatör, och min hyresvärd och de vet inte hur jag skall komma in i den.
Jag behöver komma in i den för att öppna upp diverse portar.

Finns det någon som har något tips på vad jag kan göra här, är totalt bakbunden av det faktum att jag inte kommer in i boxen...

Finns ingen brandvägg eller möjlighet att ställa portar. Är ditt abonnemang låst på MAC-adress? Kör i CMD
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

netsh int ip set dns
netsh winsock reset

Starta om datorn, kör sen ipconfig /all i cmd och posta här!

Permalänk

Inteno fiberconverter är en L2 switch med förinställda VLAN för "tjänstefördelning" samt med en SFP-port för SFP-modul till fibern.

En L2 switch bryr sig inte om IP adresser eller TCP / UDP portar. Den jobbar med Ethernet Frames.

Om du kopplar dator direkt till din Inteno och får publik IP direkt på datorns nätverkskort så behöver du inte öppna några portar. (Förutom kanske i din dators brandvägg).

Om du inte får publik IP-adress så har du något som kallas CGN (Carrier Grade NAT).
Hur vet man de?
Jo öppna cmd aka Command Prompt och skriv in ipconfig Kolla på din IPv4 adress för Ethernet. Börjar den på 100.64.x.x så har du troligen CGN. Prata med din operatör och säg att du vill ha publik IP.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Inteno fiberconverter är en L2 switch med förinställda VLAN för "tjänstefördelning" samt med en SFP-port för SFP-modul till fibern.

En L2 switch bryr sig inte om IP adresser eller TCP / UDP portar. Den jobbar med Ethernet Frames.

Om du kopplar dator direkt till din Inteno och får publik IP direkt på datorns nätverkskort så behöver du inte öppna några portar. (Förutom kanske i din dators brandvägg).

Om du inte får publik IP-adress så har du något som kallas CGN (Carrier Grade NAT).
Hur vet man de?
Jo öppna cmd aka Command Prompt och skriv in ipconfig Kolla på din IPv4 adress för Ethernet. Börjar den på 100.64.x.x så har du troligen CGN. Prata med din operatör och säg att du vill ha publik IP.

Kan också vara så att internetleverantören blockerar vissa portar på deras sida.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Hej jag bor i en lägenhet med Telias Öppna Stadsnät/fiber

Jag har stött på ett problem, jag har nämligen upptäckt att Intenos box uppenbarligen har en brandvägg inbyggd.
Problemet är att om jag försöker ansluta till konvertern så fungerar det inte.
jag har givetvis försökt ansluta till gatewayen men jag får ERR_CONNECTION_DENIED
Jag har kontaktat min operatör, och min hyresvärd och de vet inte hur jag skall komma in i den.
Jag behöver komma in i den för att öppna upp diverse portar.

Finns det någon som har något tips på vad jag kan göra här, är totalt bakbunden av det faktum att jag inte kommer in i boxen...

Skrivet av ponanmsi:

Kan också vara så att internetleverantören blockerar vissa portar på deras sida.

Alla de flesta blockerar smtp, för att förhindra mailspam. utöver det så ska det inte vara några portar som är blockerade.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Alla de flesta blockerar smtp, för att förhindra mailspam. utöver det så ska det inte vara några portar som är blockerade.

Vet att det finns vissa som blockerar typ port 80 och liknande på icke företagsabb men är nog ganska ovanligt i sverige.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

@Various Gaming: Har själv Telias Öppna fiber, men är inte riktigt säker vad du har för problem? Funkar internet eller inte? Och vilken tjänst/port fungerar inte?

Det jag har dock märkt, om man ansluter en annan enhet till fiberkonventeraren, så måste man stänga ner boxen rätt så länge. 15-30 minuter för att den gamla (föregående router/dator) MAC adressen ska nollställas och varefter man kan ansluta nya utrustningen.

Gissa hur kul det är att felsöka när man måste byta mellan router/dator och vänta i tre evigheter.

Permalänk
Medlem

Kollat så att inte din ISP CGNAT:ar dig? Det är ganska vanligt idag nämligen. Vet t.ex. att både Bredband2 och Bahnhof gör så med sina kunder. Isåfall är det bara be dom att flytta tillbaks dig till en publik IP.

edit: Oops, såg nu att carlfilip92 redan skrivit detta. Missade det första gången jag läste igenom tråden av nån anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Det jag har dock märkt, om man ansluter en annan enhet till fiberkonventeraren, så måste man stänga ner boxen rätt så länge. 15-30 minuter för att den gamla (föregående router/dator) MAC adressen ska nollställas och varefter man kan ansluta nya utrustningen.

Det är för att du bara har en IP-adress tilldelad och den är låst i en viss tid till en viss MAC-adress så därför måste du vänta tills den blir ledig igen, går att komma runt genom att klona datorns MAC-adress i routern för då kommer både routern och den datorn fungera direkt i uttaget utan att behöva vänta.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Det är för att du bara har en IP-adress tilldelad och den är låst i en viss tid till en viss MAC-adress så därför måste du vänta tills den blir ledig igen, går att komma runt genom att klona datorns MAC-adress i routern för då kommer både routern och den datorn fungera direkt i uttaget utan att behöva vänta.

Man skulle kunna tycka det. Men har 5 ip adresser från Bahnhof. Dom flyttade mig över till 1 publik adress innan. Men då IP-telefonen kräver sin IP, så fick dom flytta mig tillbaka till förra lösningen. Men det blev såhär det efter att Telia tog över fibernätet, innan dess vare lugnt.

Permalänk
Medlem

@ponanmsi:
Har jag aldrig någonsin varit med om
Nu syftade jag på utgående trafik dock. Har ändå aldrig varit med om att e blockerar 80. Iofs ha rjag bara använt bbb/telia/bahnhof och comhem.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av carlfilip92:

Inteno fiberconverter är en L2 switch med förinställda VLAN för "tjänstefördelning" samt med en SFP-port för SFP-modul till fibern.

En L2 switch bryr sig inte om IP adresser eller TCP / UDP portar. Den jobbar med Ethernet Frames.

Om du kopplar dator direkt till din Inteno och får publik IP direkt på datorns nätverkskort så behöver du inte öppna några portar. (Förutom kanske i din dators brandvägg).

Om du inte får publik IP-adress så har du något som kallas CGN (Carrier Grade NAT).
Hur vet man de?
Jo öppna cmd aka Command Prompt och skriv in ipconfig Kolla på din IPv4 adress för Ethernet. Börjar den på 100.64.x.x så har du troligen CGN. Prata med din operatör och säg att du vill ha publik IP.

Eftersom min leverantör är just bredband2 så skall jag prata med dom , jag känner igen den adressen du sklriver från när jag anslät direkt till inteno:n När jag sitter bakom min Router så har jag 192.168

Skrivet av ponanmsi:

Kan också vara så att internetleverantören blockerar vissa portar på deras sida.

Väntar på att de skall öppna och skall ringa till dom då för att checka detta

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]