Permalänk
Medlem

Kursansvarige för internredovisning när han rättade min förra tenta.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sålde en bingolott till grannen som fick åka till Solvalla och se den springa i mål som etta, 100k+ och jag fick 500kr och när man är runt 11-12år var det en dröm, kunde ju köpa nya Cool Boarders till Playstation!

Permalänk
Medlem

När mina föräldrar betalade hyran åt mig under hela studietiden. Väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

@DozeN: Var för lite mer än ett år sedan; sålde för 200 kr då jag behövde matpengar

Permalänk

Min var när jag var för första gången i Japan själv, Hade just anlänt till Narita och tog tåget till Haneda för att flyga vidare till Hiroshima för sedan åka vidare ut i skärgården till Matsuyama.
När jag väl anländer till hamnen i Matsuyama så är klockan 23:00, det står 3 taxi bilar utanför som blir tagna direkt. Jag går upp till en äldre herre som jag frågar om han kan ringa mig en Taxi?
Han säger åt mig att vänta och springer iväg och kommer tillbaka med sin hustru och dotter som just anländ med båten.
Dotter kan engelska och frågar mig vart jag ska?
Jag säger att jag ska till Dogo Onsen station, och om dom kan ringa en taxi åt mig?
Istället så erbjuder sig Familjen att skjutsa mig till mitt boende.
Dom ringde även mitt boende och frågade om adressen och körde mig ditt och på plats så ville jag betala dom för turen då det faktiskt va ganska så långt, Men dom vägra att ta emot betalningen. Jag är väldigt tacksam för den generösa turen.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptoraptor:

Min var när jag var för första gången i Japan själv, Hade just anlänt till Narita och tog tåget till Haneda för att flyga vidare till Hiroshima för sedan åka vidare ut i skärgården till Matsuyama.
När jag väl anländer till hamnen i Matsuyama så är klockan 23:00, det står 3 taxi bilar utanför som blir tagna direkt. Jag går upp till en äldre herre som jag frågar om han kan ringa mig en Taxi?
Han säger åt mig att vänta och springer iväg och kommer tillbaka med sin hustru och dotter som just anländ med båten.
Dotter kan engelska och frågar mig vart jag ska?
Jag säger att jag ska till Dogo Onsen station, och om dom kan ringa en taxi åt mig?
Istället så erbjuder sig Familjen att skjutsa mig till mitt boende.
Dom ringde även mitt boende och frågade om adressen och körde mig ditt och på plats så ville jag betala dom för turen då det faktiskt va ganska så långt, Men dom vägra att ta emot betalningen. Jag är väldigt tacksam för den generösa turen.

Detta är en anledning till varför jag önskar åka till Japan en dag, för jag har hört om liknande berättelser om givmildhet tidigare. Deras kultur är artig och vänlig på ett sätt vi sällan förstår här.

-----

För mig är nog det mest generösa på senare tid en gammal arbetskollega. Han har både öppnat sitt hem, sitt liv och sin familj för mig, och tidigare även till min mor innan hon gick bort. Det är inte ofta man hittar arbetskollegor som fungerar så bra med en att man utvecklar en vänskap på detta sätt, och jag vet att det hela började ironiskt nog med datorer.

Han hade tillgång till en stor mängd datorer och behövde hjälp att fixa dem. Så vi hjälptes åt och tjänade en hacka båda två och man träffade då hans familj, med fru, barn och nu barnbarn. Vi hade trots åldersskillnad en hel del gemensamt och prata om så det utvecklades till vänskap ganska snabbt.

Det hela har vuxit till en nivå där jag spenderar varannan jul och midsommar hos dem, och andra året med min egen släkt, och jag vet att jag är välkommen som en i familjen där natt och dag, oavsett. Och jag tror delvis att hans familj har blivit lite av ersättningsföräldrar, sedan jag miste mina.

Permalänk
Medlem

det är inte det dyraste jag fått men helt klart det jag uppskattat mest, Jag brukar fixa folks datorer/nätverk mm detta görs gratis även åt många främlingar, (enda kravet är att dom inte får betala mig) efter fixat en laptop åt en äldre herre som jag aldrig träffat tidigare, satt vi och drack kaffe och tjatade när vi kom in på verktyg och maskiner som vi båda tydligen gillade (jag kan vara lite verktygs tokig) dagen efter skulle jag åka och köpa en låda med 5-6 blå bosch maskiner jag sett som sålde ut, Jag kommer in i butiken, går till kassan för att betala och dom blå vägrar ta betalt för det var redan betalat åt mig, snacka om att jag blev förvånad, och dom vägrade säga vem som betalat, Så jag ringde den äldre herren då jag förstod att det var han som gjort det, Han svarade med att, du kan inte bevis att jag gjort något sådan så du kan inte ersätta mig! Kan ju säga att han har fri support och delar resten av sitt liv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sålde en bingolott till grannen som fick åka till Solvalla och se den springa i mål som etta, 100k+ och jag fick 500kr och när man är runt 11-12år var det en dröm, kunde ju köpa nya Cool Boarders till Playstation!

Höll Bingolotto på vid Solvalla tidigare, hade aldrig trott att Leif-Loket Olsson skulle springa i mål som etta ?!

Gott att du fick en peng åtminstone!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är en anledning till varför jag önskar åka till Japan en dag, för jag har hört om liknande berättelser om givmildhet tidigare. Deras kultur är artig och vänlig på ett sätt vi sällan förstår här.

Du ska nog skilja på artighet och vänlighet i Japan. De flesta är artiga men inte nödvändigtvis vänliga.

Permalänk
Medlem

När jag var liten junior för en herrans massa år sedan hamnade jag i en random 4-boll med bl.a Lasse Berghagen, hade ingen aning om vem det var då, farsan förklarade vem det var efteråt.
Hursomhelst så bjöd han först på lunch vid 9:an, 2 kokta korvar och en kanelbulle.
Efter rundan var över frågade han om jag ville följa med på middag i golfrestaurangen med det övriga sällskapet, där bjussade han på en 3-rätters finmiddag. Men inte nog med det så erbjöd han mig skjuts hem efteråt, jag hade en cykel men det hade blivit mörkt och den saknade även lyse om jag minns rätt. Cykeln slängde han in i sin kombi så att jag fick med mig den hem.
Generös och trevlig herre den där Lasse!

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Jag fick tillåtelse att använda tvål hemma hos en annan låg/mellanstadiekamrat. (dsvdv)

Permalänk
Medlem

Fick 2 behandlingar med en medicin som kostade 5000 € per gång då jag var hjärtsjuk 2005. Vet inte ens om medicinen hade någon effekt på mig. Kommer inte ihåg namnet på medicinen men man fick den intravenöst och en behandling tog kanske nån timme max.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du ska nog skilja på artighet och vänlighet i Japan. De flesta är artiga men inte nödvändigtvis vänliga.

Så är det ju om du besöker en butik och ska handla här i Sverige också... de "hjälper dig gärna"... men det betyder inte att de är vänliga för det.

Finns dock vänner till mig som varit där och säger just att det finns en hel del vänliga personer också, även om självklart inte alla är det. Vanliga hederliga personer som inte måste vara verken artiga eller något mer. Där du i många städer i Sverige får en... "skaffa en karta, turistjävel"...

PS. Trevligt o se denna tråd väckas igen