Kopiera ett helt program i Android?

Permalänk
Medlem

Kopiera ett helt program i Android?

Ja hur ska man gå tillväga kopiera inställningar och appar i helhet?

Vissa av appar har inställningar och copyright info som ej sparas på play kontot.

Dessutom skulle jag vilja kopiera ett barnspel som är köpt på mitt konto till barnens plattor som jag ogärna vill lägga mitt egna konto.

Måste båda enheterna vara rootade för att det ska vara möjligt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan alltid ta bort google-kontot från den enheten om det inte är en alltför gammal version eller konstig mjukvara.

Annars är det bara leta efter appar som kan göra backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan alltid ta bort google-kontot från den enheten om det inte är en alltför gammal version eller konstig mjukvara.

Annars är det bara leta efter appar som kan göra backup.

Nja barnets Lenovo tab lät inte ta bort enskilda konton.
Däremot skulle den låtit mig radera hela google kontot (en av de anledningarna varför jag ej vill dela mitt konto med andra).

Var tvungen fabriksåterställa.

Är det inte även så att fast man hade kunnat ta bort kontot så hade nerladdade appar försvunnit?

Har testat några backup progg.
Det mesta går backupa, dock inte inställningar.
Sedan säger vissa backupade appar "You have not bought this" "could not verify you bought it" osv osv. Oftast vilkl sådana appar börja ladda nån ytterligare data från tillverkarens server.

Har du tips på backup progg?
Spelar ingen roll om de kostar pengar bara dom gör vad jag vill dvs kan göra fullständiga apk filer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@grogt: Familjebibliotek hade ju varit bra (sonen har just fått egen mobil) men google orkar inte lansera det i sverige... De har en grej mot att behandla EU som en region.

Jag fick ut .apk från en app med astro file manager och backupad data är lätt att hitta i filsystemet om du behöver det,
dock är ju risken att de kollar om ditt konto äger den. I mitt fall hade spelet carcassone dragits in från app-store men funkar om du redan har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Skulle ju vara nåt om dom som sagt inte skulle begränsa det så att det inte går i Sverige.

Skrivet av pacc:

@grogt: Familjebibliotek hade ju varit bra (sonen har just fått egen mobil) men google orkar inte lansera det i sverige... De har en grej mot att behandla EU som en region.

Jag fick ut .apk från en app med astro file manager och backupad data är lätt att hitta i filsystemet om du behöver det,
dock är ju risken att de kollar om ditt konto äger den. I mitt fall hade spelet carcassone dragits in från app-store men funkar om du redan har det.

Var bra tips, men astro gjorde precis samma sak som dom andra jag prövat.
Dvs en apk fil av ett program som är ca 400MB stort till 22Mb.
Alltså allt kom inte med...

Dock har jag nu efter lite bråkande kommit på lösningen.
Gick med min rootade telefon själv in på mappen "Android" på interna lagringen.
Letade efter mappar som hade med appen att göra och hittade både i mappen "data" och "obb".
Gick mycket fint att kopiera dessa via en micro usb minnesticka till surfplattans "Android" mapp (även fast plattan inte är rootad).
Därefter installerade jag "APK" filen...
VOILA!
Det fungerar fast jag inte ens har google konto i plattan!

Nu skall jag testa göra detta med appar som jag köpt med rootade luren som vägrar följa med google kontot till min andra lur.