Permalänk
Medlem

Har du freesync så köp Vega men jag skulle väntat på de med bra luftkylare. Eller köpt ett med blowerkylaren och bytt kylaren i framtiden har du ex en gammal AIO liggande är ju NZXT kraken g10 och liknande rätt billigt om de passar vega.
Har satt i ett GTX 1060 i min speldator tillfälligt för väntar på VRM kylfläns till 290 kortet. Även om jag får överlag mer FPS med 1060 känns det sämre eftersom jag inte kan köra med freesync. Självklart kan jag säkert vänja mig med att köra utan också det fungerade ju i alla år innan.

Skrivet av alex_farnstrom:

värt att påpeka är att Vega överlag har större strömåtgång än T.ex. 1080 TI etc, så kolla över det också.

https://youtu.be/OU5kcRUpEks

Samtidigt har personen kört två st 250w TDP kort innan så vilket kort det än blir så blir det lägre effektåtgång Och det bör inte spela så stor roll så länge kylaren och chassit är okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Tjenare,

Sitter i världens dilemma nu.

Ska köpa ett nytt kort och behövde det hellst igår då jag inte har några Fury kort kvar.

Saken är den att jag sitter på en Freesync skärm som jag är riktigt nöjd med men får ju mer prestanda för samma peng med 1080ti.

Vega64LC = Får behålla min Freesync, Är i snitt typ 30 fps sämre än 1080TI i 1440p.

1080TI = ingen freesync men mer fps för samma peng som Vega64 LC.

Dom drar ju relativt jämt men 1080ti är ju det bättre korttet helt klart. Vet inte om jag ska värdera syncen eller mer fps mest så behöver lite input.

http://lab501.ro/placi-video/review-amd-radeon-rx-vega-64-liq...

Vega presterade fint i SweClockers test, men ändå under 1080Ti med råge. Tror det bästa Vega presterade låg i linje med 1080. Jag har en GigaByte 1080Ti som också är rätt tyst. Chassit är dessutom inte ljuddämpat. Jag hade satsat på 1080Ti, iaf om du spelar över 1080p i upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag tog som sagt det vattenkylda vega kortet. Orkar inte byta skärm och vega drar ändå runt alla spel i vettig fps i 1440p.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag sitter i samma sits. Har en 1440p freesync och ett 290. Aldrig använt det då jag inte orkar sätta mig in i hur jag ska aktivera det, får det inte att fungera liksom.

Men tillsammans med ett Vega kanske det blir bättre?

Jag ska vänta tills eftermarknadskylare kommer och se vad det ger

Jag har kört Freesync ihop med R9 290 , R9 fury och R9 Fury crossfire och nu R9 290 igen och det har fungerat fint med alla varianter och drivrutiner. Har du aktiverat det i skärmen?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

mitt argument har fakta bakom sig Hardocp test, hans har inget utom nvidia fanboy bakom sig.
så att säga att jag inte kan indirekt argumentera pga av att vara så kallad amd fanboy för en bättre spel upplevelse där det visar att Vega + freesync ger samma spel upplevelse som ett 1800ti så har jag fakta bakom mig men han har inget utom en åsikt utan värde.
dvs personattack.

och varför postar du irrelevant information i en tråd för?

1080ti ger samma spel upplevelse som Vega + freesync och det är testat................
hur han eller du argumenterar går det inte att bortse från fakta.

testet
https://m.hardocp.com/article/2017/07/26/blind_test_rx_vega_f...

Jösses,vilket svammel."Testet" utfördes på olika skärmar i Ett! spel (Doom) och blir inte mer än subjektivt tyckande i just spelet Doom. Att kalla det för test och dessutom dra långtgående slutsatser av det blir bara fel vilket även Hardocp artikeln säger.

Till trådskaparen:1080 ti om du går för prestanda,Vega liquid om du behöver extra uppvärmning av datorrummet och inte bryr dej om prestanda så mycket.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har kört Freesync ihop med R9 290 , R9 fury och R9 Fury crossfire och nu R9 290 igen och det har fungerat fint med alla varianter och drivrutiner. Har du aktiverat det i skärmen?

Yes. Ska pula lite mer ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Till trådskaparen:1080 ti om du går för prestanda,Vega liquid om du behöver extra uppvärmning av datorrummet och inte bryr dej om prestanda så mycket.

Hur mycket höjer den extra energiförbrukningen rumstemperaturen? Bor man inte i en garderob tror jag inte det märks särskillt mycket.
I min förra lägenhet hade jag en dator med en FX 9590 klockad till 5ghz (tdp 220w i standardfrekvens) och 2 st R9 fury (Tdp 250w x2), visst blev datorn varm och det kom ut varmluft. Men bytte den sedan till en dator med en i7 6700 (TDP 65w) och GTX 1060 (TDP 120w) och märkte aldrig någon skillnad i rumstemperatur.
Så hur mycket kan en gpu egentligen påverka temperaturen i ett vanligt rum på 3x3 meter med ventilation?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb