Protonmail Two Factor Authentication

Permalänk
Medlem

Protonmail Two Factor Authentication

Jag undrar vilka av dessa Two Factor Authentication appar är bäst och använda för Protonmail? Tänker på Android. Googles verkar kräva Google konto. Authy verkar kräva mobil nummer. FreeOTP förstår jag mig inte alls på. Någon som kan förklara? Med Toopher ska man tydligen skanna in QR kod.

https://protonmail.com/support/knowledge-base/two-factor-auth...

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Authenticator Plus för ProtonMail. Även för Google också.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag använder mig av Authenticator Plus för ProtonMail. Även för Google också.

Vad händer om man tappar sin telefon? Står att backup lagras hos Google Drive eller Dropbox. Hur får man tillbaka backupen? Sen så får man 16 engångskoder från Protonmail ifall man blir av med sin mobil så man får tillgång till sin mail igen. Dessa måste ju lagras säkert nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad händer om man tappar sin telefon? Står att backup lagras hos Google Drive eller Dropbox. Hur får man tillbaka backupen? Sen så får man 16 engångskoder från Protonmail ifall man blir av med sin mobil så man får tillgång till sin mail igen. Dessa måste ju lagras säkert nånstans.

Man kan välja att säkerhetskopiera alla sina tvåstegsverifikationskoder till exempelvis Dropbox. När man vill ha tillbaka dem efter någon eventuell borttappning, så kan man enkelt återställa dem från samma tjänst.

Har också de där säkerhetskoderna från ProtonMail. Lagrar dem i Safe in Cloud, som har ersätt mitt minne gällande allt viktigt (inloggningsuppgifter, vart jag är medlem och mer). Databasen i Safe in Cloud kan lagras på en NAS, om man inte vill lagra den på till exempel Google Drive.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Man kan välja att säkerhetskopiera alla sina tvåstegsverifikationskoder till exempelvis Dropbox. När man vill ha tillbaka dem efter någon eventuell borttappning, så kan man enkelt återställa dem från samma tjänst.

Har också de där säkerhetskoderna från ProtonMail. Lagrar dem i Safe in Cloud, som har ersätt mitt minne gällande allt viktigt (inloggningsuppgifter, vart jag är medlem och mer). Databasen i Safe in Cloud kan lagras på en NAS, om man inte vill lagra den på till exempel Google Drive.

Ser inte någonstans att endast användaren har tillgång till innehållet. Vill ju att endast jag kan läsa dom.

Förresten har jag kikat på FreeOTP som är open source. Vet att man behöver endast scanna in QR kod så är man redo att köra men det finns en flik med en "nyckel". Där finn en hel del man skriva in. Är det någon som har nån aning vad allt där betyder? Kanske ett säkrare alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ser inte någonstans att endast användaren har tillgång till innehållet. Vill ju att endast jag kan läsa dom.

Förresten har jag kikat på FreeOTP som är open source. Vet att man behöver endast scanna in QR kod så är man redo att köra men det finns en flik med en "nyckel". Där finn en hel del man skriva in. Är det någon som har nån aning vad allt där betyder? Kanske ett säkrare alternativ?

Vet inte vilken tjänst du pratar om, men om du pratar om Safe in Cloud, så är det du som har hand om databasfilen - aldrig utvecklaren/företaget. Du kan till och med se databasfilen där du lagrar den. När det kommer till Authenticator Plus, så gäller samma sak där - databasfilen är synlig i din molntjänst på ditt konto som är säkrat med dina uppgifter.

Då jag aldrig har testat FreeOTP, så vet jag inte vad den där nyckelikonen gör. Tycker dock att du är alldeles för paranoid gällande ditt privatliv och säkerheten runt om ditt privatliv ^^ Inte bra för hälsan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ser inte någonstans att endast användaren har tillgång till innehållet. Vill ju att endast jag kan läsa dom.

Förresten har jag kikat på FreeOTP som är open source. Vet att man behöver endast scanna in QR kod så är man redo att köra men det finns en flik med en "nyckel". Där finn en hel del man skriva in. Är det någon som har nån aning vad allt där betyder? Kanske ett säkrare alternativ?

Nyckelsymbolen är för om man vill mata in datan för hur den skall fungera manuellt. QR koden innehåller samma information, så använd det. Manuell inmatning är mest för om man skall använda en tjänst som inte fixar QR koden.

Ang backup koderna. Skriv ner dem på papper, eller spara dem på ett säkert ställe. Jag har alla mina i min keepass databas. Går att bifoga filer, eller mata in dem som textsträngar manuellt. Använder du en annan lösenordshanterare så kan du troligtvis göra samma sak där med