Permalänk
Medlem

Allmän fråga om trötta datorer.

Tja!

Har en kanske dum men allmän fråga om varför datorerna blir trötta med tiden ?

Man vet ju dom självklara sakerna att om man har haft samma operativsystem installerat länge så byggs det upp massa skit i div register och dylikt...

Men min fråga är om hårdvaran i sig själv blir "gammal" och gör att allt slöas ner ? kan inte direkt förstå hur CPU, RAM samt HDD skulle påverkas nämnvärt på ett par års drift ?

När jag köpte min dator ny för nästan 5 års sedan så startade den upp snabbare än vad skärmen startade så när skärmen kom igång så var den redan inne i Windows, men den har blivit tröttare och tröttare, då har jag även uppgraderat den för något års sedan köpte mer RAM en extra SSD samt ny GPU

Har även efter detta överklockat min i5-3570K från 3,5 Ghz till 4,2 Ghz men kommer aldrig tillbaka till den härliga känslan att datorn är redan bootad och klar när skärmen tänds (även fast den är helt ny formaterad)

är det bara så att hårdvaran slit med åren och blir tröttare ? eller är det nått som jag inte tänker på eller gör fel vid formatering så gammal "skit" ligger kvar och tar kraft ?

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Installera om Windows?

Permalänk
Medlem

Modern hårdvara blir inte tröttare nej, inte nämnvärt iaf. Du har installerat om Windows och formaterat helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har väldigt mycket damm i datorn eller att kylaren på ex processorn inte sitter riktigt optimalt kan det ju bli så varmt att grejerna går ner i frekvens (Throttlar.) och datorn blir slö. Men tror mer på att du har någon skit i mjukvaran så ominstallation av operativsystemet bör hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har installerat om Windows och formaterat om datorn mellan 5-10 gånger under dessa 5 år och blir inte nämnvärt snabbare av det

klart den blir lite snabbare just efter om installationen men den blir aldrig så som den var första månaderna

dammsuger/blåser ur datorn varannan månad ungefär så inte mycket dam iden... inga problem med att den throttlar!

EDIT: asså inga problem med temp då jag aldrig ligger över 70 grader efter timmar i prime95.

då det är en stabil clock och den är inte "seg" till vanlig användning... om jag kör benchmark med den nu (efter alla uppgraderingar och klockning) så får jag mycket bättre nu än för fem år sedan...

det är bara det där irriterande över att boots tar kanske 3-4 gånger så lång tid nu som förr...

förtydliga
Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att datorn bootar långsammare för att du stoppat in mer hårdvara i den, som både BIOS och Windows måste initialisera. Stationära datorer i allmänhet brukar inte boota särskilt snabbt eftersom BIOS måste ha stöd för så mycket olika hårdvara.

Sen måste skärmen ha varit väldigt långsam på att komma igång om datorn redan hunnit boota in i Windows när du fått bild. Det kan inte vara så att skärmen startar snabbare sen du bytte grafikkort, och du upplever det som att datorn bootar långsammare p.g.a. det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kvint:

Har installerat om Windows och formaterat om datorn mellan 5-10 gånger under dessa 5 år och blir inte nämnvärt snabbare av det

klart den blir lite snabbare just efter om installationen men den blir aldrig så som den var första månaderna

dammsuger/blåser ur datorn varannan månad ungefär så inte mycket dam iden... inga problem med att den throttlar!

EDIT: asså inga problem med temp då jag aldrig ligger över 70 grader efter timmar i prime95.

då det är en stabil clock och den är inte "seg" till vanlig användning... om jag kör benchmark med den nu (efter alla uppgraderingar och klockning) så får jag mycket bättre nu än för fem år sedan...

det är bara det där irriterande över att boots tar kanske 3-4 gånger så lång tid nu som förr...

Menar du att det bara är uppstarten som tar längre tid ? har du bytt nått usbanslutet eller kopplat in nått mer så kan det påverka sånt, tangentbord, mus, telefon , lagring eller nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske har en snabbare skärm nu för tiden?

Men kör in Linux och skippa Windows, då får du en trevlig dator.
Kör själv en 3570K och spelar nya spel, startar snabbt med SSD och självklart är det Linux på den.

Permalänk
Medlem

Det är ju en tanke att mer hårdvara tar längre tid att boota.. låter som en logiskt ide..

vet inte om skärmen är långsam... men klocka min bootsekvens i början då var skärmen igång på ca 10 s efter det jag tryckt igång datorn...
och om jag stängde av datorn men lät inte skärmen gå i standby så jag kunde se hela boot förloppet så tog det ca 7s för datorn att boota upp..

nu vågar jag inte säga vad skärmen tar i dax läget (inte hemma just nu) men känns ungeför samma..
dock har jag klockat datorn och det tar ca 30 s inann den är i window nu..

för såg jag inte ens den där animationen när windows loggan kommer fram flygande ja ni vet va jag menar...

sen efter något år såg jag lite mer och ltei mer... nu sitter jag och glor på den och kan funder vad jag gör med mitt liv... till jag kommit in i datorn

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

@backlulund: körde linux förr har glömt av det mest och är för lat för att lära mig igen

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

@backlulund: samma skärm. men gillar hur du tänker

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

@perost: inget i förutom mus tangentbord och hörlurar.. allt samma ( ok ny mus och nytt tangetbord men då jag inte gillar förändring så är det samma fast nya )

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Asså jag mena inte att vi skulle gå till botten av det här... bara tänkte om det var någon som visste typ att; Nej nej nej vanlig formatering räcker aldrig! man måste göra en "super" formatering för att få bort blablabla...

eller om svaret är ; jo men hårdvaran slit och den tycker inte om dig lika mycket som den gjorde för...

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Skrivet av kvint:

Tja!

Har en kanske dum men allmän fråga om varför datorerna blir trötta med tiden ?

Man vet ju dom självklara sakerna att om man har haft samma operativsystem installerat länge så byggs det upp massa skit i div register och dylikt...

Men min fråga är om hårdvaran i sig själv blir "gammal" och gör att allt slöas ner ? kan inte direkt förstå hur CPU, RAM samt HDD skulle påverkas nämnvärt på ett par års drift ?

När jag köpte min dator ny för nästan 5 års sedan så startade den upp snabbare än vad skärmen startade så när skärmen kom igång så var den redan inne i Windows, men den har blivit tröttare och tröttare, då har jag även uppgraderat den för något års sedan köpte mer RAM en extra SSD samt ny GPU

Har även efter detta överklockat min i5-3570K från 3,5 Ghz till 4,2 Ghz men kommer aldrig tillbaka till den härliga känslan att datorn är redan bootad och klar när skärmen tänds (även fast den är helt ny formaterad)

är det bara så att hårdvaran slit med åren och blir tröttare ? eller är det nått som jag inte tänker på eller gör fel vid formatering så gammal "skit" ligger kvar och tar kraft ?

blir hårdvara sämre med tiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kvint:

Asså jag mena inte att vi skulle gå till botten av det här... bara tänkte om det var någon som visste typ att; Nej nej nej vanlig formatering räcker aldrig! man måste göra en "super" formatering för att få bort blablabla...

eller om svaret är ; jo men hårdvaran slit och den tycker inte om dig lika mycket som den gjorde för...

Om det nu är så att det är tiden till skrivbordet du reagerar på så förutsätter jag att du kör exakt samma mjukvara i datorn för annars är ju den jämförelsen helt ointressant och du jämför med "för 5 år sedan" har du verkligen samma mjukvara så du inte uppdaterat eller bytt tex os eller antivirus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvint:

@perost: inget i förutom mus tangentbord och hörlurar.. allt samma ( ok ny mus och nytt tangetbord men då jag inte gillar förändring så är det samma fast nya )

Fast du skrev ju att du satt i mer RAM, en SSD samt ny GPU. Det är det jag menade med mer hårdvara.

Skrivet av kvint:

Asså jag mena inte att vi skulle gå till botten av det här... bara tänkte om det var någon som visste typ att; Nej nej nej vanlig formatering räcker aldrig! man måste göra en "super" formatering för att få bort blablabla...

eller om svaret är ; jo men hårdvaran slit och den tycker inte om dig lika mycket som den gjorde för...

SSDer kan bli långsammare med tiden, men en vanlig formatering brukar vanligtvis räcka för att fixa det. Men även en "långsam" SSD brukar inte göra någon nämnvärd skillnad i boot-tid. När det gäller övrig hårdvara så blir den i regel inte sämre med tiden, utan det handlar mer om ifall den fungerar eller inte. Ett undantag är väl att högt överklockade CPU/GPUer kan bli ostabila med åldern och kräva att man klockar ner dem eller höjer spänningen lite, men det är ju inte fallet för dig (4.2GHz är ju inte någon extrem klock på en 3570K heller).

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en formatering av hdd eller ssd är dags och göra ifall du tycker burken är långsam. Kört trim på ssd och kört defragmentering på hårddiskarna ?
Vad jag minns så behöver ssd iallafall det en gång i månaden och vissa en gång i veckan beroende på märke osv och hårddiskar beroende på storlek och användning så brukar jag köra defrag efter två veckor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Prestandan hårdvaru mässigt är samma flera år senare som den dag du köper den och problemet brukar vara mjukvaran blir full av skräp annars är det faktorer som datorn dammat igen och överhettar t.e.x eller nån disk som kan börja bli kass eller liknande som kan sega ner datorn men dom degraderas inte i övrigt som påverkar prestandan

Men kan ju vara så att mjukvara uppdateras och det blir skillnader p.g.a det som att det blir mer bloat i drivrutiner eller att drivrutinerna optimeras efter nyare hårdvara och prestandan kan få sig en törn och samma med programvara som även den kan förändras som gör att man upplever skillnader men annars ska prestandan vara lika och brukar handla om mindre skillnader

även om allt i en dator degraderas med tiden som moderkort där spännigar kan ändras lite o.s.v påverkar det inte prestandan och enda scenariot där man kan märka skillnad är att t.e.x en cpu kan klocka lite sämre men det är oftast relaterat till moderkort/nätagg och spänning men även där efter några år så är det en marginell skillnad vi talar om

så prestandan för beräkningskraft är lika men andra faktorer kan påverka prestandan sen beror det på vilket prestanda man ser på som beräkningskraft eller hastighet på laddningstid från diskar som kan vara lite taskigt defragmentering till mjukvara som är tyngre och antal diskar och boot settings kan ändra boot tider och oftast handlar det om diskar och kastar man i en ssd är dom snabbare än när man köpte datorn trots den är last gammal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

En logisk förklaring är ju också att mjukvaran du använder blir mer avancerad och därmed tyngre att driva?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att nyare program ofta är större tar mer kraft?
Anledningen att din maskin upplevs slöare kanske är att den har lite mer att göra än för några år sedan?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hårdvara åldras inte på det sättet, möjligt om det är mycket damm så kan ju kylningen bli sämre och man får lite throttling men då ska det mycket till och det har ju inte med åldern att göra egentligen. Om du använder en gammal HDD kan den ju vara fragmenterad.

Generellt sätt så är det mjukvaran som kräver mer. Förr så krävde ju varje nytt OS en helt ny dator som var mångdubbelt snabbare än den gamla, men detta är inte lika markant längre. Du kan köra Windows 10 på en 7 år gammal dator likaväl som du kunde köra Windows 7, oftast drivrutiner som sätter käppar i hjulet. Är din dator slö idag trots att du försökt rensa den så gott du kan kan det vara värt att testa installera om ditt OS.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar tror jag har blivit lite smartare iaf

sammanfattning;
Hårdvaran degraderas inte nämn värt över tiden,

Utan det beror troligen på mer/uppgraderad hårdvara som BOIS har tyngre att läsa in samt att Windows/standard program är större nu än för 5 år sedan så där av längre boot tider ?

såg att en del kommit med många bra tips för att snabba upp datorn!
Hoppas det hjälper fler i framtiden som vill få tillbaka sina forna glansdagar

kan vi sammanfatta det så ?

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mini-z1994:

Vad jag minns så behöver ssd iallafall det en gång i månaden och vissa en gång i veckan beroende på märke osv och hårddiskar beroende på storlek och användning så brukar jag köra defrag efter två veckor.

Defrag behövs faktisk på ssder som kär MS filsystem förutom trim för annars kan metadatan bli för fragmenterad men det sköts automatisk om du har win 7 eller senare och inte ändrat på konfen så att köra det manuellt ger mest extra slitage och är inget man bör göra i normala fall.

Skrivet av kvint:

Tack för alla svar tror jag har blivit lite smartare iaf

sammanfattning;
Hårdvaran degraderas inte nämn värt över tiden,

Utan det beror troligen på mer/uppgraderad hårdvara som BOIS har tyngre att läsa in samt att Windows/standard program är större nu än för 5 år sedan så där av längre boot tider ?

såg att en del kommit med många bra tips för att snabba upp datorn!
Hoppas det hjälper fler i framtiden som vill få tillbaka sina forna glansdagar

kan vi sammanfatta det så ?

Ja den slutsatsen stämmer ganska bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror bestämt att det är Miljöpartiet som drogat strömnissarna som springer i våra ledningar så allt går i halvfart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvint:

Tack för alla svar tror jag har blivit lite smartare iaf

sammanfattning;
Hårdvaran degraderas inte nämn värt över tiden,

Utan det beror troligen på mer/uppgraderad hårdvara som BOIS har tyngre att läsa in samt att Windows/standard program är större nu än för 5 år sedan så där av längre boot tider ?

såg att en del kommit med många bra tips för att snabba upp datorn!
Hoppas det hjälper fler i framtiden som vill få tillbaka sina forna glansdagar

kan vi sammanfatta det så ?

Du behöver också vara noggrannare när du utesluter vissa saker.

Se sen till att rätt disk är vald i bios så att datorn inte slösar tid med att kolla upp lagring diskar och USB varje gång datorn startar.

Testa att bara ha 1 disk kopplad för att utesluta långsamma lagrings diskar. Testa koppla ur grejer/kablar som kopplats till datorn. Tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning mm. Dom eller porten de kopplat till kan delvis gå sönder så att datorn slösar tid med att försöka lista ut vad det är du kopplat till datorn. Ibland också andra fel.

Använda trim på SSD eller ta bort alla partitioner på en disk bör man passa på att göra när man ändå rensar lagring diskar eller installerar om Windows disken. Det är för att fixa fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar om Windows. Annars lägger / använder Win DVD/USB något på andra disken som Windows behöver för att starta. Leder till problem senare eller att den kan kännas långsammare.

Edit:
Jag tror det var något sånt när några kom till forumet och undrade varför deras datorn med SSD behövde 30 sekunder medan deras kompis likadana dator med SSD bara behövde 15 sekunder.I flera fall sa dom att det vara samma delar i båda datorerna och var köpta samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är använd sleepmode och med 5 diskar i min dator så har jag en boottid på 15sec som säkert går att kapa med några sec om jag optimerar men jag bootar bara om när man får uppdateringar så går segt hur man än gör när dom kommer och med sleepmode press enter är datorn i gång på 2 sec problem solved

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan även vara så enkelt att en sata kabel till en hdd börjar bli sliten då brukar boot-tiden bli kass som attan, testa koppla ur alla diskar utom bootdisken (ssd) så får man felsöka sig framåt ;D

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Använd SSD så kommer datorn aldrig blir "trött".

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan