Beslutsångest ska jag köpa en till server eller inte?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest ska jag köpa en till server eller inte?

Hej alla glad,
Det är som så att jag har fått lite beslutsångest fall om jag ska köpa en till server eller köra på den server som jag har nu.

Jag har idag en HPe Microserver gen8, e3-1265l v2, 16GB Ram, två SSD diskar och tre WD Red 3TB.
Har bytt ut kylaren på den mot en som klarar av lite högre osv.

Det jag använder den för är:
*Dela ut filer via nätverket (network share)
*Plex server
*Torrent
*flexget
*Syncar mobilen med Resilio

Tänkte även köra in WSUS server samt så man kan installera saker via PEX(!?) Installer windows över nätverk.

Anledningen att jag funderar på att köpa en till server är för att jag vill ha en extra fall om denna pajar och att den tar över basic sakerna så som WSUS och Windows install över nätverk.
Tänkte köpa en precis likadan.

Såg att dom reade ut dom för 2100kr, men sen kom jag och tänka på att det kommer ändå springa iväg i kostnad.
2100kr
sen utöka ram från 4GB till minst 8GB låt oss säga ca 500kr.
iLO Advanced 500kr
Som att jag vill köra bitlocker så lär jag byta CPU: 1200kr
Ny kylare som klarar av CPU:n 1200kr
En till SSD att köra OS på: 1200kr
Lagring: 1200kr

Så då hamnar vi på en bra sudd, så kanske kan tuffa på med denna tills den "ger upp" och då köpa en helt annan maskin som är större och motsvarar mina behov?

Anledningen att jag "nojar" att denna skall gå sönder är för att det har kommit in extremt mycket damm i den, ja jag ska blåsa ur den den 25:de då jag är ledig - nej temp har inte gått upp på servern.

hmm nu när jag skriver allt så hör jag själv att jag inte behöver köpa en ny server, utom kanske bättre att köpa en större disk och trycka i den befintliga.

Eller vad säger ni?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: har inget svar tyvärr men vart såg du att dom reade ut dom?

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

@zorrzoor:

Ateas webbshopp 2100kr/st.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nästan 2700kr då om du lägger på momsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Nästan 2700kr då om du lägger på momsen

Det hade du rätt i, jag antog att det var priset inkl moms.
Då får denna server som jag har nu tuffa på för sig själv ett tag till framöver.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

@Calby: har inget svar tyvärr men vart såg du att dom reade ut dom?

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Såg att Dustin dock rear ut dom Fall om du var sugen.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Ja kanske det, men ser inte ut som att raidkortet klarar jbod och lite snålt med 16G ram, tänkte köra med ZTFS eller liknande och med slöa diskar och då är det sjukt nice med lite SSD och extra RAM för att använda som readcache m.m.

Men tack för länken, ska kika mer på det

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+