Permalänk
Medlem

Spärra olämpliga sidor.

Hej vi har ett problem hemma. Ungarna sitter och kollar på olämpliga sidor. Tagit undan deras padda nu.
I routern kan jag spärra lite sidor, så dom inte kan skriva in en porr sida i fältet liksom.
Men det går endå att söka på sidan på Google och klicka in sig via länken där.

Vet någon hur jag stoppar så dom inte kan söka på olämpliga saker?

Permalänk
Medlem

https://www.opendns.com/home-internet-security/ Family shield är ju ett bra alternativ. Bara att ställa in i routern så den delar ut deras DNS servrar via DHCP. Så kan du själv sätta en annan DNS på din egen dator så du kommer åt den typen av sidor

Permalänk
Medlem

Som föreslagits tidigare, OpenDNS (https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/228006047-Gener...). Jag håller inte med föregående talare om att "de kommer titta på detta ändå" och att "det är lugnt", och jag tror att OpenDNS är en bra lösning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Ganooo:

Tjena, vad har du för router? En del routrar brukar kunna blocka sidor med nyckelord. Det är ganska effektivt då de inte kan gå in på Proxys heller. Har dock aldrig testat så vet inte hur bra det funkar. Men det är kanske värt att testa?

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

@Ganooo:
Skulle inte F-secure Safe vara ett alternativ?
Klart ni hamnar ju på en årsavgift, men du säkrar ju både dina barn från olämpligt innehåll och dina enheter från tråkigheter?

Är själv intresserad av F-secures router, men avvaktar på att implementerar mera funktioner i den (VPN) främst

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Tjena, vad har du för router? En del routrar brukar kunna blocka sidor med nyckelord. Det är ganska effektivt då de inte kan gå in på Proxys heller. Har dock aldrig testat så vet inte hur bra det funkar. Men det är kanske värt att testa?

Hej jag har en Asus rt ac66u. Ska ringa Asus och kolla med dom om det är möjligt.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ringa asus... det finns annars alternativ som Merlin på asus router så kan du ställa in DNS för varje enskild padda t.ex.
https://asuswrt.lostrealm.ca/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganooo:

Hej jag har en Asus rt ac66u. Ska ringa Asus och kolla med dom om det är möjligt.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Hej.

Skulle precis rekommendera det som @Bozzeta skrev. Har själv en liknande router och har sett denna funktion (har iofs inte barn).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

@Ganooo:

Annars har https://www.qustodio.com/en/ funkat bra på datorn. Vet dock inte för Ipad.

Permalänk
Medlem

@Ganooo:
Om du är lite kunnig eller vill lära dig så skulle jag installerat en proxy ex squid. Den kan du konfa som transparent eller inte. Transparent är att föredra, dels märker användarna inte av den samt du slipper konfa varje enskild enhet att använda proxy

Kräver dock en burk som är igång hela tiden. Alternativet är att du skippar din bef router och installerar pfsense+squid (som plugin typ) och använder din befintliga som ap. Det är det bästa sättet att spärra saker. Du kan blockera sidor men även ord. Så skriver de inte "porr" så spärras det. Även www.valrfriporrsida.se, finns en del listor som du kan prenumerera på samt manuellt skriva in de mest kända.

Kolla lite på youtube så ser du bra exempel hur du gör.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Ganooo:
Om du är lite kunnig eller vill lära dig så skulle jag installerat en proxy ex squid. Den kan du konfa som transparent eller inte. Transparent är att föredra, dels märker användarna inte av den samt du slipper konfa varje enskild enhet att använda proxy

Kräver dock en burk som är igång hela tiden. Alternativet är att du skippar din bef router och installerar pfsense+squid (som plugin typ) och använder din befintliga som ap. Det är det bästa sättet att spärra saker. Du kan blockera sidor men även ord. Så skriver de inte "porr" så spärras det. Även www.valrfriporrsida.se, finns en del listor som du kan prenumerera på samt manuellt skriva in de mest kända.

Kolla lite på youtube så ser du bra exempel hur du gör.

Alternativt lägger du bara upp tillåtna adresser i routern och skickar allt annat till null:

(ungefär som warez.stacken.kth.se)

Permalänk
Medlem

Om det bara är google dem använder för att söka med så har google en SafeSearch funktion som går att aktivera, bara trycka nere i högra hörnet på inställningar och sen på sökinställningar, sen kan man klicka i SafeSearch och spara det. Då censureras all olämpligt innehåll bort i sökresultaten.

Dock kanske det bara går om man är inloggad på ett google-konto samtidigt, men då är det bara skapa ett konto och ha automatiskt inloggning.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Lite sent ute kanske.... men har tittat på blocksi i ett arbetsärende och såg att de har en hemmalösning också, i deras reklam påstår de sig vara bättre än OpenDNS så det kanske kan vara ett alternativ? https://blocksi.net/parental-control.php

Vill gärna höra vad TS valde i slutändan och hur väl det fungerar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit. OpenDNS. Sen tillåter du endast opendns servrar mot port 53.
Så kan ingen hårdknacka någon annan dns. Kan behöva en annan router för att åstakomma detta. Då skulle du kunna blockera alla sätt att komma runt det som t.ex. proxy, vpn osv. En edgerouter exempelvis.
Stoppar ju massa phishing sidor också så din familj är lite säkrare i övrigt.

Kan tycka att folk inte behöver lägga sig i hur man uppfostrar sina barn. I detta fall har det inte riktigt med saken att göra.
Men kombinationen av att prata med sina barn och inte låta dom ha tillgång till skiten i ens eget hem måste väl vara bästa sättet. Då sätter man ju ner foten.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

@Ganooo:

För att få bättre kontroll så kanske du få byta ut router mot en som är mer avancerad jag tror att denna edgerouter skulle klara av det är inte säker då jag inte har provat men dom är bra på att bygga router och ha bra GUI men annans så är PFsense den som kan fixa det bäst.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd kraftigt rensad*

Har tagit bort ett sidospår som inte hjälpte TS.

Citat:

Var finns admins när man behöver dem?

anmäl (olämpliga inlägg), and they shall come

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord