Ljudet från datorn går genom micken (V-Moda)

Permalänk
Medlem

Ljudet från datorn går genom micken (V-Moda)

Hejsan, Jag har ett par Philips Fidelio X2 och en V-moda Mick. Men ljudet från min dator hörs ibland väldigt högt i micken. Eftersom mina hörlurar är öppna så trodde jag först att de läckte mycket bara men jag testade att sänka volymen på sladden tills jag inte hörde något mera men min mick fångade fortfarande upp exakt lika mycket ljud fast jag inte hörde något. Så det är inte att mina hörlurar läcker. Jag undrar om ni har någon ide om vad det kan vara och om det går att fixa?

V-moda: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00BJ17WKK/ref=oh_aui_det...

Permalänk

har du ett realtek ljudkort? isf kan det vara problemet ganska vanligt att de läcker lite ljud mellan kanalerna.

lösningen är isf troligen att använda ett annat ljudkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Ja, jag använder moderkortets ljud vilket är Realtek. Jag har kolla lite på ljudkort och har hittat två som värkar varar de mest populäraste runt 700-800kr. Men vilken av dessa Asus Xonar DX eller Creative Sound Blaster Z hade du rekommenderat? (Om du vet något om ljudkort)

Permalänk

ingen större koll på ljudkort men jag brukar förespråka externa lösningar då det är mindre risk att man får störningar då insidan på datorn inte är en drömmplats för analoga ljudsignaler direkt.

men visst vissa vill ju inte ha en extra låda på skrivbordet så jag förstår om dessa vill ha ett internt.

har hört iaf sett asus dx kort rekommenderas förut kan inte säga om jag sett något om det andra men har ingen erfarenhet av någon av dessa..

Xonar U5 kan ju vara ett alternativ inom vad jag antar är din budget om du känner att ett externt kort skulle vara ok.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2771785

personligen har jag suttit och sneglat på Focusrite i nått år minst men kan inte bestämma mig om jag behöver den eller inte då jag är ganska nöjd med det inbyggda chippet som jag haft tur med i lotteriet och fått ett som fungerar.

lutar antingen mot en Solo bara för att ha min kondesator mic i eller en 2i2 så ja även kan plugga in elguran i datorn.

men bägge är ju utanför budget men fått riktigt bra bemötande

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en lätt och smidig fix så köper du ett litet USB-ljudkort som har bra chip för mikrofonen (leverera 4+ Volt till micken dvs). Du slipper störningar och det låter riktigt bra.
Jag köpte detta på eBay för typ 90 kr inkl frakt, finns nån youtubevideo där en snubbe går igenom alla möjliga såna där billiga små usb-ljudkort just för inspelning och han rekommenderar det:
http://www.ebay.com/itm/Syba-USB-Stereo-Audio-Adapter-C-Media...
Jag kör med det och är nöjd!

Om du vill ha lite mer tryck i lurarna samtidigt (ljudkort som är integrerat med moderkort brukar aldrig orka riktigt) så är ett externt ljudkort att rekommendera, Xonar U5 och Xonar U7 MkII har både lite mer power och även en mikrofoningång:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4240457,2771785

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Likabra att köpa ett externt ljudkort nu när jag redan har kollat på de (och hörlurarna är lite låga ibland). Läste mycket om U7 att den inte funkar med windows 10 längre, men borde väl finnas drivers till det nu. Så det är Xonar U5 eller U7 du hade rekommenderat under 1000kr?

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Ja Solo och 2i2 värkar vara lite för avancerade för min användningsområde. Men så det är Asus Xonar U5 du hade rekommenderat under 1000kr, eller U7? (med 3.5mm ut och ingång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@FL3JM: Likabra att köpa ett externt ljudkort nu när jag redan har kollat på de (och hörlurarna är lite låga ibland). Läste mycket om U7 att den inte funkar med windows 10 längre, men borde väl finnas drivers till det nu. Så det är Xonar U5 eller U7 du hade rekommenderat under 1000kr?

Har du kollat U7 MkII eller gamla U7?

"Xonar U7 MKII is fully compatible with Windows 10, so you can enjoy the ultimate audio experience without any hassles."

För under tusenlappen hade jag kört det. Finns liksom inte så mycket att välja på om du nu inte vill köpa en helt standalone DAC/hörlursförstärkare men då blir det genast dyrare.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: ah okej ,missade det Blir nog en Xonar U7 MKII då. Tack så mycket för hjälpen.