Alphacool tillkännager sluten vattenkylning och vattenblock för AMD Radeon RX Vega

Permalänk
Melding Plague

Alphacool tillkännager sluten vattenkylning och vattenblock för AMD Radeon RX Vega

För de som inte nöjer sig med luftkylning presenterar nu Alphacool sluten vattenkylning och vattenblock anpassade för Radeon RX Vega.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt!!

Permalänk
Medlem

Då var en beatällt. Få se när det kommer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

28 grader i mitt rum, 77grader på gpu, behövs vattenkylning? nope
för dom med egen loop kan jag förstå om de vill ha lite färg på det hela men denna kylaren var ju, tråk.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

28 grader i mitt rum, 77grader på gpu, behövs vattenkylning? nope
för dom med egen loop kan jag förstå om de vill ha lite färg på det hela men denna kylaren var ju, tråk.

Så man bygger bara customloop för att få lite färger menar du? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kozmos: sista meningen syftar jag vatten mot vattenkylning, egen loop kan man ju mixtra med allt från regnbågskaskad av färger och RGB, lite polkagris vatten om man känner för att. denna vattenkylning är som en svart tegelsten bara
att bygga egen loop kontra köpa denna är ju inte allt för stor prisskillnad (speciellt om man importerar delar)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

28 grader i mitt rum, 77grader på gpu, behövs vattenkylning? nope
för dom med egen loop kan jag förstå om de vill ha lite färg på det hela men denna kylaren var ju, tråk.

Tar 40 grader och knäpptysthet före luftkyllare i fullblåst för 77 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@kozmos: sista meningen syftar jag vatten mot vattenkylning, egen loop kan man ju mixtra med allt från regnbågskaskad av färger och RGB, lite polkagris vatten om man känner för att. denna vattenkylning är som en svart tegelsten bara
att bygga egen loop kontra köpa denna är ju inte allt för stor prisskillnad (speciellt om man importerar delar)

Ja jo så är det ju givetvis 😁
Ful må den vara men man får väl iaf vänta sig bättre resultat än corsairs slutna system med tanke på vad alphacools bisyssla är annars är det ju katastrofalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina 2 Vega 64 klarar inte ens av balanced mode och hålla sig under 85 grader, de throttlar som crazy. Tom. med undervoltning från 1.2-->1.1 (vilket jag inte vet om det slår in iofs, då jag inte ser nån vidare sänkning av temps och kan inte lita på wattman). Ska experimentera vidare i helgen.

Men mina vattenblock från EK skickas från EK i morgon så vid denna tid nästa vecka borde jag ha dem i min loop.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

@Daark: sant, den går dock inte på full blås men ja, den blåser lite
så är det när man inte orkar vänta :')

@Gambit_2K
switcha till 2a bios, power saving mode. lätt bäst prestanda/watt (139%) tappar ca 5% prestanda men 100W lägre förbrukning.
meeeen du kan gärna ge mig ett av korten om du behöver lägre temps?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tar 40 grader och knäpptysthet före luftkyllare i fullblåst för 77 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker ändå vattenkylning låter endel det med, knäpptyst har jag aldrig upplevt det iallafall

Permalänk
Avstängd

Min 1080 TI@2.1/6.15 ghz ligger på 49-51 grader vid full load.. Bra jobbat ATI

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kozmos:

Tycker ändå vattenkylning låter endel det med, knäpptyst har jag aldrig upplevt det iallafall

Nä, då har du fel vattenkylning (konfigurerad)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gambit_2K:

Mina 2 Vega 64 klarar inte ens av balanced mode och hålla sig under 85 grader, de throttlar som crazy. Tom. med undervoltning från 1.2-->1.1 (vilket jag inte vet om det slår in iofs, då jag inte ser nån vidare sänkning av temps och kan inte lita på wattman). Ska experimentera vidare i helgen.

Men mina vattenblock från EK skickas från EK i morgon så vid denna tid nästa vecka borde jag ha dem i min loop.

Gl !! hoppas blir fint

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Tar 40 grader och knäpptysthet före luftkyllare i fullblåst för 77 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar hellre en Morpheus VGA kylare som toppar 48C topp överklockat på mitt GTX970 för 700:-

Kör mina fläktar på 5V, inga vibrerande pumpar här inte

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nä, då har du fel vattenkylning (konfigurerad)

Beror på vilken prisklass man är beredd att ge..

ska man bygga eget så stannar det ju inte på 5000:-...Då får man ju bättre saker.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Beror på vilken prisklass man är beredd att ge..

ska man bygga eget så stannar det ju inte på 5000:-...Då får man ju bättre saker.

Du kan få det tyst för rätt mycket billigare.
Kör dubbla D5 och dom är helt knäpptysta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä, då har du fel vattenkylning (konfigurerad)

Uttryckte inte mig om hur mycket det låter men låter gör det, vill ju veta isåfall hur folk bygger dessa maskiner med rörliga mekaniska delar och med vatten och luftgenomströmningar som som inte låter något alls.
Jämför jag mot gamla referenskort man har ägt så låter det inte mycket nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kanske har enormt mycket resonans i mitt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kozmos:

Uttryckte inte mig om hur mycket det låter men låter gör det, vill ju veta isåfall hur folk bygger dessa maskiner med rörliga mekaniska delar och med vatten och luftgenomströmningar som som inte låter något alls.
Jämför jag mot gamla referenskort man har ägt så låter det inte mycket nej.

Skickades från m.sweclockers.com

ja ingen luft i loopen och ljud config på pumpen så dom ej låter, sen kör du PWM fläktar från 200-2000 RPM.
Och rätt radidatorer på rätt fläktar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kozmos:

Uttryckte inte mig om hur mycket det låter men låter gör det, vill ju veta isåfall hur folk bygger dessa maskiner med rörliga mekaniska delar och med vatten och luftgenomströmningar som som inte låter något alls.
Jämför jag mot gamla referenskort man har ägt så låter det inte mycket nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det alltid låter något, mekaniska delar skapar ljud när de är igång. Men det behöver inte vara hörbart för det. Min rigg är helt knäpptyst med 360+280-rads och en D5 PWM. Visst låter det en hel del om pumpen och fläktarna skruvas upp men på låga varvtal är riggen inte märkbar. Undrar själv om den är igång ibland och då har jag ett chassi som är väääldigt öppet. Bra vattenkylning kyler även när en spelar och håller samma låga ljudnivå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ja ingen luft i loopen och ljud config på pumpen så dom ej låter, sen kör du PWM fläktar från 200-2000 RPM.
Och rätt radidatorer på rätt fläktar.

jag har ingen luft i min loop varken vad jag kan se eller höra, min pump låter inte speciellt mycket och jag kör med pwm fläktar så då får vi väl utesluta allt utom mina radiatorer?

Ja congratz till dig då att du lyckats få din dator att verka avstängd när den är igång, jag har då aldrig varit med om det förutsatt att man sitter i en tyst miljö utan buller och brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tycker ändå vattenkylning låter endel det med, knäpptyst har jag aldrig upplevt det iallafall

Då måste jag haft löjlig tur när jag skaffade en Corsair H105 (fattigmans vattenkylning) våren 2015. Bytte de två hemska Corsairfläktarna mot fyra Nanoxia Deep Silence 120mm fläktar. Resultatet: helt jäkla tyst. Inget pumpljud som jag kan höra och fläktarna pendlar mellan 600 rpm vid vanligt arbete till max 1100 rpm vid max load (styrt av Asus AI Suite 3).

Den lösningen har kylt min överklockade 5820K (4.5GHz) utan några som helst problem sedan inköp. Något liknande på mitt grafikkort hade ju varit nice men behövs inte då Palits monsterkylning håller mitt GTX 1080 tillräckligt svalt (sällan över 73 grader) trots hyfsad överklockning utan att väsnas alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Klart att det alltid låter något, mekaniska delar skapar ljud när de är igång. Men det behöver inte vara hörbart för det. Min rigg är helt knäpptyst med 360+280-rads och en D5 PWM. Visst låter det en hel del om pumpen och fläktarna skruvas upp men på låga varvtal är riggen inte märkbar. Undrar själv om den är igång ibland och då har jag ett chassi som är väääldigt öppet. Bra vattenkylning kyler även när en spelar och håller samma låga ljudnivå.

Jo så kan det va sen är det individuellt vilka ljud olika personer plockar upp och retar sig på, jag tycker iaf min dumburk är jävligt irriterande, jag kanske har fel konfig men jag stör mig på suset från radiatorerna när lurarna åker av för att lufta öronen.
Det susar inte högt men det är tillräckligt för att irritera mig 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina fläktar går konstant på 600rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kozmos:

Jo så kan det va sen är det individuellt vilka ljud olika personer plockar upp och retar sig på, jag tycker iaf min dumburk är jävligt irriterande, jag kanske har fel konfig men jag stör mig på suset från radiatorerna när lurarna åker av för att lufta öronen.
Det susar inte högt men det är tillräckligt för att irritera mig 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet vad du menar men mina susar ingenting. Låg FPI och Noiseblockers.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet vad du menar men mina susar ingenting. Låg FPI och Noiseblockers.

Okej, då ger jag mig väl 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Beror på vilken prisklass man är beredd att ge..

ska man bygga eget så stannar det ju inte på 5000:-...Då får man ju bättre saker.

Kan ju inte jämföra standard luftkylning med 5000+ kronors vattenkylning. Självklart låter vattenkylning i lägre prisklass ganska mycket. Finns säkert de som låter mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet vad du menar men mina susar ingenting. Låg FPI och Noiseblockers.

Får man fråga vad du kör för radiatorer i din då, det kanske skulle vara värt att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FUGLY
Hellre ett begagnat 1080ti från Sweclockers marknad...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/