Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Permalänk
Medlem

Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Tjena SWEC:are!

Tycker att jag på senare tid uppmärksammat fler och fler medlemmar på SWEC som reg:ats den senaste tiden vars huvudsakliga existens är att dammsuga marknadsplatsen. Tråkigt, det är inte blocket det här utan en site för entusiaster som älskar datorer och överklockning.

Hur ser ni på det?

Ledsam utveckling tyvärr om ni frågar mig...

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Fast det kan väl inte göra något? Borde väl enbart vara positvt för säljarna om det finns fler köpare.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Vad menar du, att de köper allt som säljs?
De får gärna komma och dammsuga min säljtråd jag har uppe för tillfället

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar riktigt...marknaden är ju till för att sälja och köpa produkter, spelar det någon roll om köparen av det du säljer är en hängiven sweclockare eller inte? Sålänge som produkter och pengar byter ägare så har man ju uppnått syftet med marknaden.

Utveckla gärna om jag missuppfattat dig.

Permalänk
Avstängd

@IuZ: Intressant fråga men vad menar du när du säger dammsuger marknadsplatsen?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet här.

Säljare vill ha sina produkter sålda och köpare söker billigare produkter. Spelar det egentligen någon roll om personen ifråga är ny eller inte? Novis eller entusiast? Båda parter blir ändå nöjda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är sjukt jobbigt när man ska köpa något t.ex. en 3770k och så kommer någon jävel och är beredd att betala mer. Hutlöst!!! Jag ska ha den processorn för det priset jag är beredd att betala för den, ingen annan
Det stör jag mig på men det går inte riktigt att göra någonting åt för att så är en öppen marknad med budgivning utbud/efterfrågan.

Jag tror jag vet vad TS menar men jag kan inte sätta det i ord (inte det jag skrev ovan, det spydde jag bara ut för att jag kände för det)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

ts ledsen för att det finns konkurens om det som säljs så dom säljs för högre pris?
det är ju bara bra att det blir fler användare

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Skiter i vem fan som köper mina grejer. Ser hellre att den blir köpt snabbt av en ny snubbe än att någon Sweclockers veteran köper den för 50% av mitt utgångspris 2 månader senare...

Skrivet av Pelle:

ts ledsen för att det finns konkurens om det som säljs så dom säljs för högre pris?
det är ju bara bra att det blir fler användare

Tänkte det samma, vissa är riktiga jävlar på scambud här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde i min enfald att konkurreras var bra, hur tror du marknaden skulle se ut med endast fanns Nvidia eller endast Intel? Sen kan man ju se det ur en bidragande faktor ur ett forum perspektiv. Det är ju inte en köpare eller säljare som bestämmer vad en sak är värd, utan marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror hela tråden har "missat poängen" lite grann.

Det jag tror att @IuZ menar är att det är tråkigt att det är många som reggar sig på Sweclockers bara för att använda marknaden, inte delta i forumet, och att det är tråkigt att nya "sweclockare" häckar på marknaden bara istället för att delta i diskussioner.

Jag är inte beredd att hålla med riktigt, men det är ju bra om vi pratar om rätt sak

Permalänk
Medlem

Du säljer inte så ofta eller?

Jag anser att många övervärderar beg elektronik i alla dess former, men betalar någon så får väl säljaren vara glad.
Själv stör det mig lite att folk betalar rätt mycket för beg grejor utan garanti osv, men det innebär också att jag själv betalar lite mer för nytt med garanti.

Ibland har man tur och gör klipp, men det är oftast när någon säljer till fast pris och man hugger inom några minuter efter annonsen kommit ut..

Jag är väl den som kanske hellre slänger en produkt än att låta en stackare köpa den och få problem om en månad för att jag använt den väldigt väl. Telefoner föredrar jag att skjuta innan de slängs, alltid roligt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Du säljer inte så ofta eller?

Jag anser att många övervärderar beg elektronik i alla dess former, men betalar någon så får väl säljaren vara glad.
Själv stör det mig lite att folk betalar rätt mycket för beg grejor utan garanti osv, men det innebär också att jag själv betalar lite mer för nytt med garanti.

Ibland har man tur och gör klipp, men det är oftast när någon säljer till fast pris och man hugger inom några minuter efter annonsen kommit ut..

Jag tycker att det är bra att det är hög efterfrågan på begagnat! Det är inte direkt bra miljömässigt att skrota fungerande grejer. Att grejerna inte går ner i pris från nytt mer än de gör tror jag är en ganska bra spegling också av hur modern hårdvara ofta håller väldigt länge, både att hårdvaran sällan går sönder, och att prestandaförbättringarna på CPU-sidan inte alls är vad de var under 1990-talet.

Om man tycker att priserna är för höga kanske man ska uppmuntra fler att sälja sina grejer istället för att skrota dem eller låta dem rosta i någon garderob...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Du säljer inte så ofta eller?

Jag anser att många övervärderar beg elektronik i alla dess former, men betalar någon så får väl säljaren vara glad.
Själv stör det mig lite att folk betalar rätt mycket för beg grejor utan garanti osv, men det innebär också att jag själv betalar lite mer för nytt med garanti.

Ibland har man tur och gör klipp, men det är oftast när någon säljer till fast pris och man hugger inom några minuter efter annonsen kommit ut..

Jag är väl den som kanske hellre slänger en produkt än att låta en stackare köpa den och få problem om en månad för att jag använt den väldigt väl. Telefoner föredrar jag att skjuta innan de slängs, alltid roligt

Jag köpte ett grafikkort från en snubbe i Enköping-- skulle fungera bra enligt annonsen. När jag satt in ett suddgummi mellan fläktramen och grafikkortets stomme fick jag det att fungera.Sen efter två dagar brann skiten upp! Heja Sverige.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag ska förklara vad jag menar. Nej det handlar inte om att jag förlorat nåt bud eller liknande. Utan att outa någon så la jag märke till en användare som hade 200+ inlägg. ALLA i marknaden där han budade på grejer. Sen säljer han mest troligt detta vidare till stackars ovetande andra på Tradera eller blocket utan att kontrollera skick eller funktion. Det är ohederligt. Men är det detta SweClockers ska bli så fine.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Se mitt inlägg längst ner.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag ska förklara vad jag menar. Nej det handlar inte om att jag förlorat nåt bud eller liknande. Utan att outa någon så la jag märke till en användare som hade 200+ inlägg. ALLA i marknaden där han budade på grejer. Sen säljer han mest troligt detta vidare till stackars ovetande andra på Tradera eller blocket utan att kontrollera skick eller funktion. Det är ohederligt. Men är det detta SweClockers ska bli så fine.

Vad är det som är ohederligt? Om det nu finns någon som köper saker är det väl bra? Säljaren blir av med grejerna och köparen kan tjäna en liten peng på tradera/blocket.

Säljaren är knappast under duress och finns det någon som erbjuder mer kommer säljaren givetvis sälja till denne istället. Tycker det behövs fler personer som är resellers.

Låter som att du är missnöjd med att folk köper med syfte att sälja vidare, vilket gör att du missar fynd. För säljaren har det noll effekt vad köparen gör med föremålet. Skulle säga tvärtom att resellers är bättre än fyndjägare, dels för att de kan köpa allt som de kan flippa och tjäna lite pengar på.

Permalänk
Medlem

Först skambuds-tråden och sedan detta, vart är våran värld på väg.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är det som är ohederligt? Om det nu finns någon som köper saker är det väl bra? Säljaren blir av med grejerna och köparen kan tjäna en liten peng på tradera/blocket.

Säljaren är knappast under duress och finns det någon som erbjuder mer kommer säljaren givetvis sälja till denne istället. Tycker det behövs fler personer som är resellers.

Låter som att du är missnöjd med att folk köper med syfte att sälja vidare, vilket gör att du missar fynd. För säljaren har det noll effekt vad köparen gör med föremålet. Skulle säga tvärtom att resellers är bättre än fyndjägare, dels för att de kan köpa allt som de kan flippa och tjäna lite pengar på.

Du har helt missuppfattat. Det här handlar inte alls om mig eller att jag missar fynd. De jag handlar av budar jag på och vinner jag så vinner jag. Det är inte alls mig det handlar om i tråden. Min fråga var är det detta Sweclockers ska vara? En köp och sälj site? Finns redan tradera och blocket.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Du har helt missuppfattat. Det här handlar inte alls om mig eller att jag missar fynd. De jag handlar av budar jag på och vinner jag så vinner jag. Det är inte alls mig det handlar om i tråden. Min fråga var är det detta Sweclockers ska vara? En köp och sälj site? Finns redan tradera och blocket.

Vad har jag missuppfattat?

Forumet och marknaden är helt separerade. Om du är en entusiast som älskar datorer och överklockning kan du fortfarande diskutera det i forumet. Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Bara för att du inte använder marknaden så önskar du att den inte fanns? Låter småaktigt. Det finns andra sälj-siter men att hitta dator-relaterade prylar på blocket/tradera är en djungel. Handlar du dator-prylar är swec alltid en bättre site med tanke på att dels är båda parterna medvetna om priserna och man slipper distraheras av barnvagnar och bildäck.
Om man nu vill köpa eller sälja entusiast-prylar är givetvis det bästa stället där man hittar andra entusiaster.

Förstår inte att du dismissar swec som en marknadsplats bara för att blocket/tradera finns. Varför finns det mer än en tandkräm? Varför finns det mer än en processor-tillverkare? Varför finns det fler än ett bilmärke?

Det låter inte alls som att du bara hänger på swec för att du älskar datorer. Om du nu inte använder marknaden, hur kommer det sig då att du hittar en användare som aldrig postar i forumet utan endast på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Du har helt missuppfattat. Det här handlar inte alls om mig eller att jag missar fynd. De jag handlar av budar jag på och vinner jag så vinner jag. Det är inte alls mig det handlar om i tråden. Min fråga var är det detta Sweclockers ska vara? En köp och sälj site? Finns redan tradera och blocket.

Att just specifikt avdelningen "Marknad" är köp- och sälj är väl ganska tydligt och avsiktligt? Eller hur menar du?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ts är antagligen bitter för att han inte fick sålt sin gamla skärm och köpa en i7 för 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad har jag missuppfattat?

Forumet och marknaden är helt separerade. Om du är en entusiast som älskar datorer och överklockning kan du fortfarande diskutera det i forumet. Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Bara för att du inte använder marknaden så önskar du att den inte fanns? Låter småaktigt. Det finns andra sälj-siter men att hitta dator-relaterade prylar på blocket/tradera är en djungel. Handlar du dator-prylar är swec alltid en bättre site med tanke på att dels är båda parterna medvetna om priserna och man slipper distraheras av barnvagnar och bildäck.
Om man nu vill köpa eller sälja entusiast-prylar är givetvis det bästa stället där man hittar andra entusiaster.

Förstår inte att du dismissar swec som en marknadsplats bara för att blocket/tradera finns. Varför finns det mer än en tandkräm? Varför finns det mer än en processor-tillverkare? Varför finns det fler än ett bilmärke?

Det låter inte alls som att du bara hänger på swec för att du älskar datorer. Om du nu inte använder marknaden, hur kommer det sig då att du hittar en användare som aldrig postar i forumet utan endast på marknaden?

Jag vet inte om du förstår. Har jag någonstans skrivit att jag inte använder marknaden? Jag skriver ju precis motsatsen. Jag säger att jag inte gillar att man använder SWEC:s marknad för att tjäna pengar på andra människors okunskap. Här är det alltid konkurrenskraftiga priser och bra säljare (generellt). Det finns säkert en anledning till varför man lagt till texten om att passa sig när man skapar en annons nu för tiden. Tydligen finns det behovet numera.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ts är antagligen bitter för att han inte fick sålt sin gamla skärm och köpa en i7 för 1500.

Återigen har det inget med mig att göra. Ledsen att göra dig besviken.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag vet inte om du förstår. Har jag någonstans skrivit att jag inte använder marknaden? Jag skriver ju precis motsatsen. Jag säger att jag inte gillar att man använder SWEC:s marknad för att tjäna pengar på andra människors okunskap. Här är det alltid konkurrenskraftiga priser och bra säljare (generellt). Det finns säkert en anledning till varför man lagt till texten om att passa sig när man skapar en annons nu för tiden. Tydligen finns det behovet numera.

Det är väl egentligen då snarare på Blocket/Tradera/... som dessa användare förmodas tjäna pengar på andra människors okunskap?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag ska förklara vad jag menar. Nej det handlar inte om att jag förlorat nåt bud eller liknande. Utan att outa någon så la jag märke till en användare som hade 200+ inlägg. ALLA i marknaden där han budade på grejer. Sen säljer han mest troligt detta vidare till stackars ovetande andra på Tradera eller blocket utan att kontrollera skick eller funktion. Det är ohederligt. Men är det detta SweClockers ska bli så fine.

Men seriöst, Sweclockers (dom som driver sajten) har ju medvetet gjort en marknadsplats där man kan köpa och sälja saker. På vilket sätt påverkar det forumet att fler personer tycker att det är en bra marknadsplats? På vilket sätt påverkar det hela Sweclockers? Vad menar du med "Men är det detta SweClockers ska bli så fine."?

Jag tar för givet att du gillar Sweclockers, så hur kan det vara negativt att sajten ökar i popularitet? Dom som driver Sweclockers måste ju dra in pengar på något.

Och fler aktiva personer på en marknad brukar leda till en mer fungerande marknadsplats, rätt grundläggande.

Så helt ärligt förstår jag inte alls vad du menar eller vad du "oroar" dig för.

Stavfel
Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl egentligen då snarare på Blocket/Tradera/... som dessa användare förmodas tjäna pengar på andra människors okunskap?

Ja absolut. Frågan är då om det är det som SWEC ska bidra till? Att folk som enbart är intresserade av att köpa upp allt i marknaden utan att på något annat sätt vara intresserade av Sweclockers i övrigt har ett berättigande? Det finns siter där du inte har tillgång till exempelvis marknaden under en "grace period". Ta Swedroid som ett exempel.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Återigen har det inget med mig att göra. Ledsen att göra dig besviken.

Okey, men om de höjer kravet på min 1000 foruminlägg för marknaden, så
hålls marknaden enbart av Swec-entusiaster. Bra va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Det har en positiv effekt eftersom de får in pengar till att driva och utveckla forumet/sidan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Jag köpte ett grafikkort från en snubbe i Enköping-- skulle fungera bra enligt annonsen. När jag satt in ett suddgummi mellan fläktramen och grafikkortets stomme fick jag det att fungera.Sen efter två dagar brann skiten upp! Heja Sverige.

Det var droppen, nu måste SweClockers Marknaden stängas omedelbart! Och alla suddgummin måste varningsmärkas med att dom inte är lämpliga att laga grafikkort med