Permalänk
Medlem

Köpråd speldator ca 11K budget

Det har nu blivit dags för mig att skrota min gamla dator och ge mig på ett eget bygge! Har aldrig byggt själv men kollat lite guider och det verkar inte överdrivet svårt. Kommer framförallt använda den till spel i 1080p. Ingen mekanisk hårddisk för det har jag flera hemma. Chassit verkar vara lättbyggt i därför jag tog det, och 1060 verkar vara bästa kortet för min budget och vad det kommer användas till.
Synpunkter och kommentarer tas tacksamt emot, samt tips när man bygger sitt första system.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623156/

Permalänk
Avstängd

@Grohlism: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623429/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Okej, men vad jag har förstått så håller stock-kylaren till 1600 ganska bra även vid lätt överklockning? Och jag har hellre hastigheten från nvme än SATA och tyckte det inte var så dyrt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

@Grohlism: Ser bra ut!

Enda är att jag skulle byta till P400S som är ljudisolerat. Har själv byggt en dator i den och är riktigt trevlig. Framsidan är i tjock metal så känns väldigt redig och robust!

Chassit har också en inbyggd fläkt controller som funkar helt okej (3 fasta lägen). Körde på lägsta när jag stresstestade och det räckte fint.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Grohlism: Du har rätt. Kylaren som följer med duger fint! Lätt att byta i framtiden om du så vill också.

Personligen skulle jag ta 500gb samsung sata SSD för några hundra till. Tycker inte riktigt det är värt att halvera minnet för hastigheten. Är snabbt nog med vanligt sata (exempel spelar man online så blir det endå bara att man måste vänta in alla andra muppar i lobbyn).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvillad över Ryzen vs Intel, i synnerhet när man ställer Ryzen 5 1600 mot tex Intel Core i5-7600K

De flesta här verkar rekommendera Ryzen 5 trots att Intel är snabbare i tex de flesta spel?

Men orsaken till att Intel är snabbare är att speltillverkarna inte ännu nyttjar alla kärnor i Ryzen? När de nu börjar göra det kommer resultatet vara det totalt motsatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Grohlism: Ser bra ut!

Enda är att jag skulle byta till P400S som är ljudisolerat. Har själv byggt en dator i den och är riktigt trevlig. Framsidan är i tjock metal så känns väldigt redig och robust!

Chassit har också en inbyggd fläkt controller som funkar helt okej (3 fasta lägen). Körde på lägsta när jag stresstestade och det räckte fint.

tack, ska kika på 400S, även om ljudnivå inte är mitt främsta orosmoment. Allt kommer låta mindre än min nuvarande dator som tävlar med dammsugaren. Kul med fläktkontroller, det hade jag missat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Grohlism: Du har rätt. Kylaren som följer med duger fint! Lätt att byta i framtiden om du så vill också.

Personligen skulle jag ta 500gb samsung sata SSD för några hundra till. Tycker inte riktigt det är värt att halvera minnet för hastigheten. Är snabbt nog med vanligt sata (exempel spelar man online så blir det endå bara att man måste vänta in alla andra muppar i lobbyn).

Okej, ska fundera på en vanlig sata istället kanske då. kändes bara så frestande med m.2 och dundersnabba minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvillad över Ryzen vs Intel, i synnerhet när man ställer Ryzen 5 1600 mot tex Intel Core i5-7600K

De flesta här verkar rekommendera Ryzen 5 trots att Intel är snabbare i tex de flesta spel?

Men orsaken till att Intel är snabbare är att speltillverkarna inte ännu nyttjar alla kärnor i Ryzen? När de nu börjar göra det kommer resultatet vara det totalt motsatta?

Köp inte Ryzen för folk säger de är mer framtidssäkert, de kommer ta flera år innan ens det är relevant.

Köp Ryzen om du spelar och kör videoredigering och liknande. Annars är Intel snabbare i spel.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvillad över Ryzen vs Intel, i synnerhet när man ställer Ryzen 5 1600 mot tex Intel Core i5-7600K

De flesta här verkar rekommendera Ryzen 5 trots att Intel är snabbare i tex de flesta spel?

I lägre upplösningar har Intel´s i5:or övertaget, medans i Full HD och uppåt presterar de likvärdigt. Dock har Ryzen 5 1600 flera kärnor och trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grohlism:

Okej, men vad jag har förstått så håller stock-kylaren till 1600 ganska bra även vid lätt överklockning? Och jag har hellre hastigheten från nvme än SATA och tyckte det inte var så dyrt i jämförelse.

Totalt bortkastade pengar, NVMe SSD:n tillför inget i ditt fall.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Totalt bortkastade pengar, NVMe SSD:n tillför inget i ditt fall.

Okej, byter till Sata då!

Permalänk
Digital fyndjägare

@Grohlism: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10624274/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

En bra prisvärd varukorg tycker jag.

Antar att du försöker få en lite tystare setup eftersom du valt be quiet! Pure Rock Slim kylaren och be quiet! Pure Power 10 600W CM nätagget.

Frågan är vad det är för ljudnivå på ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC kortet med dubbla 4000rpm fläktar?

Permalänk
Medlem

@Grohlism: Väl värt den extra kronorna för en "S" modell

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En bra prisvärd varukorg tycker jag.

Antar att du försöker få en lite tystare setup eftersom du valt be quiet! Pure Rock Slim kylaren och be quiet! Pure Power 10 600W CM nätagget.

Frågan är vad det är för ljudnivå på ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC kortet med dubbla 4000rpm fläktar?

ljudnivån är inte det viktigaste, men har efter råd bytt till 400S-chassit som ska vara ljuddämpat. Tror att det kommer vara acceptabel ljudnivå, och kommer använda headset för det mesta ändå så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Grohlism: Väl värt den extra kronorna för en "S" modell

Du har övertalat mig! har nu ett 400S istället i varukorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grohlism:

ljudnivån är inte det viktigaste, men har efter råd bytt till 400S-chassit som ska vara ljuddämpat. Tror att det kommer vara acceptabel ljudnivå, och kommer använda headset för det mesta ändå så.

Ok men det ingår kylare i AMD Ryzen 5 1600 som sägs ska duga, varför då plocka med be quiet! Pure Rock Slim kylaren? Eller förresten det kanske du inte gjort, blandar ihop varukorgarna i denna tråd tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok men det ingår kylare i AMD Ryzen 5 1600 som sägs ska duga, varför då plocka med be quiet! Pure Rock Slim kylaren? Eller förresten det kanske du inte gjort, blandar ihop varukorgarna i denna tråd tror jag...

haha exakt, jag nöjer mig med wraith-kylaren!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10624905/

Permalänk
Medlem

@hypermode: kul med en konkurrerande Intel setup

Jag har sannerligen inte bestämt mig för Ryzen ännu. Kan möjligtvis vara smart att vänta lite på Intel Coffee Lake generationen. Även om man inte köper en ny Intel så kanske prisbilden kastas om en del.

Känns ju som om Intel fortfarande, trots AMDs nya generation är bättre på allt när det handlar om entrådig prestanda (vilket är en hel del) medan Ryzen straffar Intels 6th & 7th generation där man verkligen tjänar på flera kärnor, renderingar eller var det nu må vara. Men som sagt, stödet för flerkärniga processorer bör nu rimligen sakta men säkert bli bättre och bättre och då kan situationen se annorlunda ut.

Stabilitet kan ju möjligen vara en annan faktor som inte diskuterats om så mycket, vem gillar inte en stabil dator?

Processortillverkarna kommer nog ligga före en tid nu och sedan kommer det bättre och bättre stöd för flerkärniga allt eftersom (tänker på stödet för Ryzen och Coffee Lake hos tex Microsoft, Linux, speltillverkarna etc, etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvillad över Ryzen vs Intel, i synnerhet när man ställer Ryzen 5 1600 mot tex Intel Core i5-7600K

De flesta här verkar rekommendera Ryzen 5 trots att Intel är snabbare i tex de flesta spel?

Men orsaken till att Intel är snabbare är att speltillverkarna inte ännu nyttjar alla kärnor i Ryzen? När de nu börjar göra det kommer resultatet vara det totalt motsatta?

Mellan Core i5 7000 och Ryzen 5 är det ingen tävling. De är likvärdiga i enkeltrådsprestanda medan Ryzen ger 12 trådar på 6 kärnor mot 4 trådar på 4 kärnor. Senaste uppdateringen för PUGB gjorde att den utnyttjar upp till 6 trådar ganska bra, Rise of the tomb raider rullar också på 6 trådar har jag för mig och den flaskar en aning på Core i5. Battlefield 4 kör på 8 eller är det rentav 16 trådar. Eftersom konsolerna har klena processorer där 7 kärnor kan utnyttjas så tvingas spelmakarna att tråda upp spelen numer, till skillnad mot PS3 och 360-tiden då allt gick på 1-2 trådar i regel. Det smittar givetvis av sig på PC-sidan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Bra inlägg

Ok, ja, mitt datoranvändare är högst allround, dottern spelar en del men inget särskilt krävande (mest LOL och Sims). Kan dock bli lite mera bildbehandling samt musikskapande i framtiden. Däremot älskar jag riktigt responsiva datorer och en av orsakerna till att den (ur)gamla datorn överlevt så sjukt länge är väl att den var en av de snabbare på sin tid.

Kanske är så att hur man än vrider och vänder på det hela så är tex Ryzen 5 1600 en prisvärd rackare.

Vad är det egentligen för skillnad mellan Ryzen X och icke X modellerna? X är högre klockad från början? Dvs om man inte ens vill överklocka själv utan prioriterar stabilitet så skulle en X modell kunna vara ett bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra inlägg

Ok, ja, mitt datoranvändare är högst allround, dottern spelar en del men inget särskilt krävande (mest LOL och Sims). Kan dock bli lite mera bildbehandling samt musikskapande i framtiden. Däremot älskar jag riktigt responsiva datorer och en av orsakerna till att den (ur)gamla datorn överlevt så sjukt länge är väl att den var en av de snabbare på sin tid.

Vill tillägga att med PUGB fick folk med Bulldozer-processorer (AMD FX) en rejäl prestandaskjuts då de inte längre är så begränsade av enkeltrådprestandan i det spelet. Med Rise of the tomb raider märker man ingen skillnad i spelande mellan i5 och R5 det skiljer knappt något i prestanda, om ens något, men tittar man på CPU-användning så ligger R5 runt 70% medan i5 ligger konstant på 100%. Det finns alltså inget mer att ta av där.

Dessa exempel jag tagit upp är kanske några av de bästa och tydligaste, men det är ingen slump med tanke på konsolsituationen. Ryzen ger fler kärnor i princip utan att tumma på enkeltrådsprestandan. Och eftersom även Intel ska växla upp ett steg i antal kärnor kommer det finnas tillräckligt stort incitament för spelutvecklare och andra att skriva kod som utnyttjar fler kärnor. Alla stora spelutvecklare pratar om detta nu och är påväg att implementera bättre tråduppdelning. Så det är nu det händer.

Gällande respons är det en sak som väldigt många har berättat att de upplever som en positiv överraskning. Att minimera ett spel till skrivbordet går utan fördröjning och flera program kan startas och köras parallellt utan att det slöar ner. En del menar att vissa spel går jämnare och flyter bättre, något som varit omdiskuterat då det mig veterligen inte kunnat mätas.

Skrivet av makatech:

Kanske är så att hur man än vrider och vänder på det hela så är tex Ryzen 5 1600 en prisvärd rackare.

Vad är det egentligen för skillnad mellan Ryzen X och icke X modellerna? X är högre klockad från början? Dvs om man inte ens vill överklocka själv utan prioriterar stabilitet så skulle en X modell kunna vara ett bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det (på båda frågor). Med X blir det en relativt hög merkostnad för det då det förutom ett högre pris inte ingår kylare i X-modeller. Fördelen är att man slipper pilla om man ogillar det samt att processorn bara klockar upp sig när det behövs vilket minskar värmeutsläppet en aning, en fördel i väldigt kompakta byggem. Om man överklockar själv så blir man också utan alla strömsparfunktioner och processorn jobbar på den inställda hastigheten alltid. Å andra sidan kanske man vill ha alla kärnor på garanterat samma frekvens alltid.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det som du skriver om Ryzen X modellerna tycker jag är intressant info för mig som tycker det är ett klart plus med ett tyst chassi/miljö:
"Om man överklockar själv så blir man också utan alla strömsparfunktioner och processorn jobbar på den inställda hastigheten alltid." samt "att processorn bara klockar upp sig när det behövs vilket minskar värmeutsläppet en aning."

Ja, vi får se, kanske chansar på ett 1600X uppgraderingspaket till slut. Komplett och Inet ligger lika i prissättning men har små skillnader på moderkort (msi tomahawk vs asus prime), minne (ballistix 2666Mhz vs Corsair Vengeance LPX 3000 MHz) och cpu kylare (Alpenföhn Ben Nevis CPU Cooler vs be quiet! Pure Rock).

5599kr (Komplett): Ryzen 1600X 6-core 3.6/4.0 GHz, MSI B350 Tomahawk, Ballistix LT DDR4 2666MHz 16GB, Alpenföhn Ben Nevis CPU Cooler
https://www.komplett.se/product/920793/datorutrustning/pc-kom...

5589 kr (Inet): Ryzen 1600X 6-core 3.6/4.0 GHz, ASUS PRIME B350-PLUS, 16 GB Corsair 2x8GB CL15 Vengeance LPX 3000 MHz, be quiet! Pure Rock
https://www.inet.se/produkt/v100737/uppgraderingspaket-amd-ry...

Hmmm, däremot vet jag inte riktigt om de uppdaterar priserna på de här paketen i takt med prisutvecklingen för de enskilda delarna? På Inet tycker jag det ser ut som att man får ett bättre pris om man plockar de enskilda delarna istället? Verkar helt idiotiskt om det är så?

Permalänk
Medlem

Brukar det ofta vara så, att summan av de enskilda delarna tillsammans blir totalt lägre än uppgraderingspaketet trots att det är från samma butik? Vitsen med uppgraderingspaketet är inte alltid att ge ett billigare totalpris utan att ge ett paket vars delar passar tillsammans?