Grafikkort behöver 6+8, har bara 6+6.

Permalänk
Medlem

Grafikkort behöver 6+8, har bara 6+6.

Tjenare Swec!

Hjälper en polare med ett grafikkorts byte. Han har köpt ett begagnat GTX 770 Gigabyte Windforce. Problemet är att det har 6+8 pins och hans PSU erbjuder 6+6. PSUn ligger dock på 650w så den borde ju absolut räcka i kraft. PSUN är nog en 8 år gammal så antar att den är typ brons certifierad eller dyl. Tyvärr är detta ämne någon som verkar lite halvsvårt att googla på då man får väldigt många olika svar.

Det jag har kommit fram till än så länge är att skillnaden på 6 och 8 pin är 1 jord samt 1 "sensor" peg för att känna av ifall det är en 6pin eller 8 pin som används. Ifall det är en 8 pins så kan kortet dra upp till 150w genom 8pin istället för 75w från 6 pin. 2x6pin =? 150w + 75w från pcie så totalt runt 225w som finns tillgängligt för kortet. Enl de tester jag hittar så drar kortet runt 190w (mätt i väggen så säkerligen lite mindre pga PSU omvandlingen).

Det jag tänker då är att det borde vara helt ok att koppla in kortet med 6+6 pin och det borde fungera fint. Alternativt kan man ju tvinga ner powermax limit i afterburner till typ 90% för att skapa lite mer buffert. Alternativet är ju att köpa en adapter från 6->8 pin och att kortet försöker dra mer ström genom kabeln än den är avsedd för.

Skulle dock uppskatta ifall någon har "egen erfarenhet" utav problematiken och kan ge lite feedback om vad som borde vara den optimala lösningen.

Notering: Köpa ny PSU är enbart ett alternativ ifall grafikkortet är obrukbart annars.

Permalänk

1. köp ett bättre begagnat psu om inte nytt är ett alternativ.

2. 6pin till 8 pin adaptrar är ett big no no... kontakterna och kablarna är troligen inte dimensionerade att klara de högre strömmarna som det ska på en 8 pin kontakt. dessa deathdapters borde vara olagliga att saluföra.

kontaktens utförande är för att skilja på kablarnas kapacitet och förhindra att de ska kunna överbelastas vilket är ett skydd som tas ur funktion med dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Enligt min erfarenhet så kommer kortet antagligen att funka att boota osv om det inte är jättekinkigt... problem kan komma när det belastas hårdare då det inte får signalen med 8pin om strömstyrka, så om det hoppar igång stressa kortet lite och se om det börjar svälta strömmässigt. Testa det kommer inget kommer att gå sönder vilket verkar vara det du är orolig över.
Men ett nytt nätagg blir att föredra i längden skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Har nyligen varit flitig i en liknande tråd
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1486657-pcie-kabel-till...

Skrivet av Rouge of Darkness:

1. köp ett bättre begagnat psu om inte nytt är ett alternativ.

2. 6pin till 8 pin adaptrar är ett big no no... kontakterna och kablarna är troligen inte dimensionerade att klara de högre strömmarna som det ska på en 8 pin kontakt. dessa deathdapters borde vara olagliga att saluföra.

kontaktens utförande är för att skilja på kablarnas kapacitet och förhindra att de ska kunna överbelastas vilket är ett skydd som tas ur funktion med dessa.

Det beror på. Om man sätter en 6->8-pin-adapter på en PCIe-kabel som inte har något annat ansluten till sig skulle jag säga att det är helt okej. I 6-pinutförande är det bara två ledare som leder ström till grafikkortet fastän alla 3 ledare är anslutna till nätagget, vilket ger 37,5W per ledare. I 8-pinutförande dubblas visserligen den totala strömöverföringen från 75W till 150W, men då är detta fördelat på 3 ledare vilket då ger 50W per ledare. Det klarar kablarna.

När PCIe var nytt sprang inte folk och köpte nya nätagg hals över huvud utan använde adaptrar från Molex. Och på den tiden var ledarna mycket klenare än vad de är idag. Jag har ännu inte hört om något olyckstillbud pga det. Jag säger inte att inget har hänt, men med tanke på hur många som gjorde så under lång tid så borde olyckshistorier varit vanligare. Specifikationerna var ganska väl tilltagna på kablarna med hänsyn till el- och brandsäkerhet redan då och är det ännu mer nu. Många PCIe-kablar i moderna nätagg har två stycken 8-pin-kontakter på sig och belastar man dem till fullo går det 100W genom varje enskild ledare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian