Permalänk

Nu har någon/några varit i farten igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mqXQg/flygtrafiken-pa-arl...

Noterat att drönaren kunde ses från flygtornet. Jag har svårt att se min drönare på 500 meter, den blir mer som en prick. Skulle jag inte veta att det var min drönare hade det lika gärna kunna varit en fågel. Så med den kontentan borde drönaren vara närmare än 500 meter. Är inte området större kring flygplatserna. Troligt har dom haft kikare men ändå. Dom måste nästan flugit på området i så fall utfall inte drönaren var gigantisk.

Om det stämmer så förstår jag inte riktigt, folk med drönare borde vid detta laget känna till att man inte får flyga i närheten av flygplatser och detta är ju inte en i närheten utan snarare på flygplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Nu har någon/några varit i farten igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mqXQg/flygtrafiken-pa-arl...

Noterat att drönaren kunde ses från flygtornet. Jag har svårt att se min drönare på 500 meter, den blir mer som en prick. Skulle jag inte veta att det var min drönare hade det lika gärna kunna varit en fågel. Så med den kontentan borde drönaren vara närmare än 500 meter. Är inte området större kring flygplatserna. Troligt har dom haft kikare men ändå. Dom måste nästan flugit på området i så fall utfall inte drönaren var gigantisk.

Om det stämmer så förstår jag inte riktigt, folk med drönare borde vid detta laget känna till att man inte får flyga i närheten av flygplatser och detta är ju inte en i närheten utan snarare på flygplatsen.

Finns alltid idioter tyvärr som förstör för oss som vill göra rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Personligen skulle jag satsa på i princip vilken modell som helst så länge det inte står DJI på den och är en åsikt jag delar med tusentals andra av skäl angivna några poster upp i den här tråden.

Motivera gärna varför

För visst har väl ändå DJI drönarna med bäst räckvidd, flygtid och ofta kamera också?

Rätta mig gärna om det finns andra som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Nu har någon/några varit i farten igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mqXQg/flygtrafiken-pa-arl...

Noterat att drönaren kunde ses från flygtornet. Jag har svårt att se min drönare på 500 meter, den blir mer som en prick. Skulle jag inte veta att det var min drönare hade det lika gärna kunna varit en fågel. Så med den kontentan borde drönaren vara närmare än 500 meter. Är inte området större kring flygplatserna. Troligt har dom haft kikare men ändå. Dom måste nästan flugit på området i så fall utfall inte drönaren var gigantisk.

Om det stämmer så förstår jag inte riktigt, folk med drönare borde vid detta laget känna till att man inte får flyga i närheten av flygplatser och detta är ju inte en i närheten utan snarare på flygplatsen.

Helt sjukt.

Men så länge det finns dom som lyser med grön laser på piloterna så kommer det finns dom som flyger med drönare i samma områden.

Den som lyser med laser på en annan människa borde få sitta inne 10år på en säkerhesanstalt, minst alltså.

Kanske det är för kort tid för att göra en människa blind, kanske livstid?

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Motivera gärna varför

För visst har väl ändå DJI drönarna med bäst räckvidd, flygtid och ofta kamera också?

Rätta mig gärna om det finns andra som är bättre.

Som jag skriver i texten du citerade...motiveringen hittar du i mina tidigare inlägg bara några poster upp i den här tråden 😉

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det inte är några här som flyger utom synhåll iaf, btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Hoppas det inte är några här som flyger utom synhåll iaf, btw.

Klart fan jag gör det.. Bor i djupaste norrland

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Hoppas det inte är några här som flyger utom synhåll iaf, btw.

Självklart inte

Jag var ute igår och kunde se den 450 meter bort mot klarblå himel.

Så mycket länge bort behöver man nog inte vara så ofta.

Permalänk
Medlem

Kan man flyga 6-7km med en mavic, läste något om en spärr på 500m i eu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersB:

Klart fan jag gör det.. Bor i djupaste norrland

Dålig ursäkt för att inte följa föreskrifter imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Klart fan jag gör det.. Bor i djupaste norrland

Samma här. Bor dock på glesbygden i Skåne.
Ser inget problem i de. Håller koll på min drönares batteri och position i appen och om jag märker att den börjar tappa vidoelänk så är de dags att vända hem.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Nu har någon/några varit i farten igen.

Jotack, mitt flyg från Danmark blev försenat 45 min pga det. Inte bästa drönarreklamen för de drabbade. Intressant nog så säljer de Mavic Pro i taxfreen på flygplatsen, både Arlanda och Köpenhamn.

Permalänk
Medlem

@cracko: Ingen spärr på Phantom 4 iaf så antar det inte finns någon på Mavic heller. Har lite andra regler i EU för hur starka sändare man får ha så lite mindre maxdistans med orginal har vi mot de som säljs i USA men man kommer fortfarande flera kilometer.

Permalänk
Skrivet av Lind78:

@cracko: Ingen spärr på Phantom 4 iaf så antar det inte finns någon på Mavic heller. Har lite andra regler i EU för hur starka sändare man får ha så lite mindre maxdistans med orginal har vi mot de som säljs i USA men man kommer fortfarande flera kilometer.

Det är ingen skillnad på drönarna som säljs i USA, samma som Sverige. Styrkan på själva RC ställs vid uppstart av GPS positionen. Det är väll en av sakerna dom vill komma åt mer alla uppgraderingar nu som är till Phantom 4an osv. Att man kunde hacka både drönare och kontroller så man kringgick GPS positionen för sändare/mottagare samt ta bort GEO fence.

Dock har jag läst att Phantom 3 Pro och Inspire har starkare sändare i skälva kontrollen och är kompatibel med Phantom 4an. Det skall bli stabilare samt längre räckvidd.

Testade själv på en Phantom 3 standard.

Permalänk

@KimFai: Har haft ett projekt med min mavic efter en krash. Platt kabeln som styr gimbal gick av helt, kamerakabeln gick av och även upphängningarna gick av.. bytte ribbon kabeln på gimbalen men det var nog också en motor som gått sönder så beställde en helt ny gimbal som jag satte i igårkväll. Nu funkar allt klockrent igen. Min gissning är att det är något med den svarta platta kabeln på din mavic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Efter vad jag läst finns ingen garanti för hur länge den funkar innan man behöver göra om proceduren. För vissa verkar fixen hålla permanent medan andra sagt att det bara höll en vecka eller två.

Hur vet jag om NAND:arna är trasiga och med ny modul antar jag du menar WiFi-modulen?

Var inne på DJI's sida för att kolla pris på en ny men verkade inte som den gick att beställa längre. Kvarstår då att få tag i en begagnad antar jag och hoppas den är schysst.

När man skriver om den så kör man minst ytterligare fyra skrivningar men då utan en föregående radering. Har sett detta problem även på andra produkter som t.ex. kameror och då fick man uppdatera firmware flera gånger innan den höll. Oftast NAND som är skapade med förutsättning att produkten skall sällan vara spänningslös eller helt enkelt defekt.

Jepp, hela WiFi modulen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

När man skriver om den så kör man minst ytterligare fyra skrivningar men då utan en föregående radering. Har sett detta problem även på andra produkter som t.ex. kameror och då fick man uppdatera firmware flera gånger innan den höll. Oftast NAND som är skapade med förutsättning att produkten skall sällan vara spänningslös eller helt enkelt defekt.

Jepp, hela WiFi modulen.

Varit i kontakt med DJI igen och även om min förhoppning på att de ska hjälpa mig är i det närmaste obefintlig efter den mailväxling jag redan haft med dem ska jag se vad resultatet blir iaf. Blev just ombedd att skicka in bilder för att visa att den inte är synligt skadad.

Annars lutar det nog ut att jag säljer den billigt istället till någon som är intresserad.

Tack iaf!

Permalänk

Tar jag bilder med min phantom blir upplösningen 960 x 540, hittar ingen inställning för att ändra det.

Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Hej,

Vill flyga på sandön/sandhamn. Men den verkar vara inom ett R-område.
ES R19
UNL
GND

Får man flyga där eller måste jag ringa någon för tillstånd? Hobbyflyg!

EDIT! Hittade mitt svar:

Restriktionsområden (R-områden)
Flygning i restriktionsområden är alltid förbjudet
dessa finns till exempel över fängelse, militära
skyddsområden eller för att skydda naturlivet.
Restriktionsområden införs också vid vissa större
arrangemang (t ex prinsbröllopet 2015) eller större
händelser (skogsbranden i Västmanland 2014)

Riktigt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Hej,

Vill flyga på sandön/sandhamn. Men den verkar vara inom ett R-område.
ES R19
UNL
GND

Får man flyga där eller måste jag ringa någon för tillstånd? Hobbyflyg!

EDIT! Hittade mitt svar:

Restriktionsområden (R-områden)
Flygning i restriktionsområden är alltid förbjudet
dessa finns till exempel över fängelse, militära
skyddsområden eller för att skydda naturlivet.
Restriktionsområden införs också vid vissa större
arrangemang (t ex prinsbröllopet 2015) eller större
händelser (skogsbranden i Västmanland 2014)

Riktigt tråkigt

Jag såg idag enligt appen "Drönarguiden" att Älvsbyn(där jag bor i djupaste Norrland) har en stor cirkel som är märkt R.. Jag flyger ändå...

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Jag såg idag enligt appen "Drönarguiden" att Älvsbyn(där jag bor i djupaste Norrland) har en stor cirkel som är märkt R.. Jag flyger ändå...

Lite skillnad dock. Dels pga Ryssland öster och att det eventuellt finns en del militärbåtar. Samt att det antagligen åker helikopter mellan öarna om något skulle hända. Så får väl acceptera skiten.
Men visst, i Norrland hade jag nog också skitit i det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag såg idag enligt appen "Drönarguiden" att Älvsbyn(där jag bor i djupaste Norrland) har en stor cirkel som är märkt R.. Jag flyger ändå...

Kollade på luftfartsverkets drönarkarta och där finns inget över Älvsbyn... Finns en markering att det finns en flygplats, men ingen kontrollzon, så den borde inte vara så värst trafikerad.
Kan i alla fall vara bra att kontakta flygplatsen och höra sig för vad det är för typ av trafik och hur ofta det flygs.. Min gissning är att det enbart är mindre flygplan och helikoptrar som flyger därifrån och de flyger på ganska låg höjd vanligtvis.

https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kollade på luftfartsverkets drönarkarta och där finns inget över Älvsbyn... Finns en markering att det finns en flygplats, men ingen kontrollzon, så den borde inte vara så värst trafikerad.
Kan i alla fall vara bra att kontakta flygplatsen och höra sig för vad det är för typ av trafik och hur ofta det flygs.. Min gissning är att det enbart är mindre flygplan och helikoptrar som flyger därifrån och de flyger på ganska låg höjd vanligtvis.

https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

En jätteliten cirkel finns det på sidan du länkar.. Är lite segelflyg som brukar landa därikring tror jag.. Tydligen så har "Drönarguiden" helt fel då den appen markerar med en betydligt större cirkel..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

En jätteliten cirkel finns det på sidan du länkar.. Är lite segelflyg som brukar landa därikring tror jag.. Tydligen så har "Drönarguiden" helt fel då den appen markerar med en betydligt större cirkel..

Tror cirkeln markerar flygplatsen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är väl bara att kontakta LFV och få svar från källan?

Alla som flyger drönare har ett ansvar att sköta sig exemplatiskt och göra allt rätt och riktigt. Drönarflygandet granskas noga, och det krävs inte många misstag för att sätta stopp för drönarflygandet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KesoB:

Hej,

Vill flyga på sandön/sandhamn. Men den verkar vara inom ett R-område.
ES R19
UNL
GND

Får man flyga där eller måste jag ringa någon för tillstånd? Hobbyflyg!

EDIT! Hittade mitt svar:

Restriktionsområden (R-områden)
Flygning i restriktionsområden är alltid förbjudet
dessa finns till exempel över fängelse, militära
skyddsområden eller för att skydda naturlivet.
Restriktionsområden införs också vid vissa större
arrangemang (t ex prinsbröllopet 2015) eller större
händelser (skogsbranden i Västmanland 2014)

Riktigt tråkigt

Dock stämmer det inte helt. Flyger ofta inom R19 och just över och i närheten Sandhamn/Sandön. R-Området måste vara aktivt vilket det inte är så ofta. Generellt är det endast aktivt vid speciella händelser eller när Försvaret har övningar i närheten om jag minns rätt.
Kollade upp det med en vän som är pilot samt endel egna forskningar på nätet så kan inte lova att det stämmer till 100% men är tämligen säker på det.

För att se om området är aktivt eller ej så kan du se på denna sida - https://aro.lfv.se/Editorial/View/GeneralDocument?torLinkId=3...

I dagens plan för den 1/9 så ser man att R19 inte är aktivt och du kan flyga där utan problem skulle jag säga.

Tidigare fanns denna info om aktiva R-områden även i NOTAM men verkar vara borta nu. https://www.aro.lfv.se/Links/Link/ViewLink?TorLinkId=162&type...

Följande finns att läsa i listan över R-Områden - https://aro.lfv.se/Editorial/View/3187/ES_ENR_5_1_en

2.2.1 Avser följande områden: ES
R03, R04, R11, R14, R19,
R21, R26, R33, R85, R87,
R88, R91, R93 och R95.

Inom dessa områden, upprättade av Regeringen enligt SFS
2005:801 med ändring enligt SF
S 2008:1147, är luftfart till-
låten utan särskilt tillstånd, om
inte annat har tillkännagivits
genom NOTAM eller AIP SUP.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har haft ett problem med min drönare och undrar om någon har liknande problem.

Jag flyger en mavic och bilden blir otroligt grynig och dålig, börjar tro att det är något fel på den för jag har testat en massa olika inställningar men inget verkar funka.
Senaste inställningar:
4k, 24p, d-cinelike, color profile +1 -1 -1.
Senaste firmware.

Anledningen till att jag tror att något är allvarligt fel är när jag lägger in klippen i premiere pro. När jag kollar på min luma waveform får jag in en massa information som ligger under "noll". Informationen under noll ser ut att representera i de noise jag upplever i bilden också. Detta även när jag överexponerar bilden och inget borde existera under "noll".

Finns de någon här som har testat att reklamera liknande problem och vad säger dji om detta? Som de ser ut just nu så har jag kastat 15000kr i sjön.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jskn002:

Hej, jag har haft ett problem med min drönare och undrar om någon har liknande problem.

Jag flyger en mavic och bilden blir otroligt grynig och dålig, börjar tro att det är något fel på den för jag har testat en massa olika inställningar men inget verkar funka.
Senaste inställningar:
4k, 24p, d-cinelike, color profile +1 -1 -1.
Senaste firmware.

Anledningen till att jag tror att något är allvarligt fel är när jag lägger in klippen i premiere pro. När jag kollar på min luma waveform får jag in en massa information som ligger under "noll". Informationen under noll ser ut att representera i de noise jag upplever i bilden också. Detta även när jag överexponerar bilden och inget borde existera under "noll".

Finns de någon här som har testat att reklamera liknande problem och vad säger dji om detta? Som de ser ut just nu så har jag kastat 15000kr i sjön.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du lägga upp några exempel-bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Tar jag bilder med min phantom blir upplösningen 960 x 540, hittar ingen inställning för att ändra det.

Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Gammal fråga men jag kan inte se att du har fått svar.
Är det RAW format på bilderna du tittar på? Vet när jag gav en kompis en USB sticka med några RAW bilder jag fotat åt honom så hade han inget bra program så som Lightroom / Photoshop etc att öppna dem i och de såg supersmå ut på hans dator och när han valde egenskaper så rapporterade Windows någon helt galen storlek.
Han löste det genom att skaffa Lightroom och titta på bilderna där men det finns säkert andra program för mindre (noll?) pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lind78:

Gammal fråga men jag kan inte se att du har fått svar.
Är det RAW format på bilderna du tittar på? Vet när jag gav en kompis en USB sticka med några RAW bilder jag fotat åt honom så hade han inget bra program så som Lightroom / Photoshop etc att öppna dem i och de såg supersmå ut på hans dator och när han valde egenskaper så rapporterade Windows någon helt galen storlek.
Han löste det genom att skaffa Lightroom och titta på bilderna där men det finns säkert andra program för mindre (noll?) pengar.

MS har själva en raw codecpack man kan installera och den klarar de vanligaste formaten.
https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=2682...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.