Permalänk

Tv budget 10k

Hej! Vilka modeller ska man kika på för att få en vettig TV? Budget är väl ca 10k,

Permalänk
Bildexpert 📺

@AlexanderLindhe: Den här typen av fråga kommer varje vecka och svaret är detsamma:

Ifall du har 10.000 kronor och vill köpa en "Vettig TV" utan några som helst krav, önskemål eller tilltänkta användningsområden? Tja, köp då något du tycker verkar vettigt för 10.000 kronor. Alla du hittar kommer att fungera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@AlexanderLindhe: Den här typen av fråga kommer varje vecka och svaret är detsamma:

Ifall du har 10.000 kronor och vill köpa en "Vettig TV" utan några som helst krav, önskemål eller tilltänkta användningsområden? Tja, köp då något du tycker verkar vettigt för 10.000 kronor. Alla du hittar kommer att fungera.

Haha okej, bildkvalité är ju såklart prio och större än 32 tum. Inte för spel så input lag kvittar. Teknik kvittar själv sitter jag på plasma. detta är till en vän också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexanderLindhe:

Haha okej, bildkvalité är ju såklart prio och större än 32 tum. Inte för spel så input lag kvittar. Teknik kvittar själv sitter jag på plasma. detta är till en vän också.

Som sagt.. Välj storlek och gå efter vilka modeller som verkar intressanta? Sedan är det bara att kika på dom i butik eller beställa på öppet köp och testa. För 10k får du ju en ganska fin 55" tv med genuint smarta funktioner (2016 samsung är iaf väldigt enkelt att använda och skulle nästan kunna koppla bort min shield tv om det inte var för att jag vill använda kodi ibland.)

Permalänk
Bildexpert 📺

@AlexanderLindhe: Då är det är fortfarande, "köp den för 10.000 kronor".

Dålig bildkvalitet är ovanligt, men kan återfinnas i budgetklassen långt under 10.000 kr. Fast det är också relativt. Sitter han på en gammal TV idag som är rävig i bilden kommer i stort sett vad som helst vara ett lyft.

Väntar han till November och Black Friday-rean får han också mycket mer för pengarna. Ska man köpa idag bör man titta på 2016-modellerna som nu mer eller mindre slumpas ut. De riktigt bra och prispressade modellerna börjar dock ta slut.

Permalänk
Medlem

Missade precis 55KS8005:an..
Hur är 55MU7005 jämfört med den för mestadels ps4 lir?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Selo: Sämre ifall du tänker HDR på PS4-spelen då MU7-serien är sämre ur den synpunkten. Jag mätte också input lag som något högre 36 ms, men detta verkar ha bättrats på med ny mjukvara.

Annars, som ren PS4-spelmaskin utan HDR skulle jag säga ungefär samma kvalitet.

Permalänk
Medlem

TCL U55P6047 verkar vara en schysst prisvärd TV.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Som sagt.. Välj storlek och gå efter vilka modeller som verkar intressanta? Sedan är det bara att kika på dom i butik eller beställa på öppet köp och testa. För 10k får du ju en ganska fin 55" tv med genuint smarta funktioner (2016 samsung är iaf väldigt enkelt att använda och skulle nästan kunna koppla bort min shield tv om det inte var för att jag vill använda kodi ibland.)

Skrivet av Laxpudding:

@AlexanderLindhe: Då är det är fortfarande, "köp den för 10.000 kronor".

Dålig bildkvalitet är ovanligt, men kan återfinnas i budgetklassen långt under 10.000 kr. Fast det är också relativt. Sitter han på en gammal TV idag som är rävig i bilden kommer i stort sett vad som helst vara ett lyft.

Väntar han till November och Black Friday-rean får han också mycket mer för pengarna. Ska man köpa idag bör man titta på 2016-modellerna som nu mer eller mindre slumpas ut. De riktigt bra och prispressade modellerna börjar dock ta slut.

Angående att titta i butik, tycker det är svårt då Elgiganten och andra oseriösa kedjor smäller på kontrast och kalibrerar fel på andra modellen för att skevt framhäva vissa modeller, har ni några tipps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Angående att titta i butik, tycker det är svårt då Elgiganten och andra oseriösa kedjor smäller på kontrast och kalibrerar fel på andra modellen för att skevt framhäva vissa modeller, har ni några tipps?

Finns säkert butiker som gör så men dom butiker jag jobbat i så sätter man upp tvn och sätter den på butiksläge och thats it.

Att kolla i butik är aldrig fel då du fjärrkontroller finns ute så du kan säkert ändra inställningarna själv om du vill testa en tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexanderLindhe:

Angående att titta i butik, tycker det är svårt då Elgiganten och andra oseriösa kedjor smäller på kontrast och kalibrerar fel på andra modellen för att skevt framhäva vissa modeller, har ni några tipps?

Ingen kedja gör så. Inte många har tid att springa runt och dra i reglagen för att skevt framhäva vissa modeller. Det är butiksinställningar direkt ur kartong. Så vad du ser är för att tillverkaren har valt att ställa in sin bild på just sitt skeva sätt. Fast detta är ju lätt att ändra. Och för 10.000 kr går det att finna modeller från alla etablerade tillverkare som kan ställas in för en normal bild som följer färgstandard.

Skulle du och vän vara intresserade av bild som är färgkorrekt och följer standard, snarare än godtycklig kartonginställning är det annars endast Media Markt som kalibrerar (i ordets rätta bemärkelse och betydelse) TV-apparater idag.