144Hz bildskärm, köpråd till en 16-åring

Permalänk
Medlem

144Hz bildskärm, köpråd till en 16-åring

Som rubrik lyder. Han använder översaturerade färger/kontrast så jag tror inte bildkvaliteten är superviktig. Jag har givit honom rekommendation på asus eller acer skärm med preferens för acer. Aoc kanske funkar men har ingen erfarenhet av det märket.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Som rubrik lyder. Han använder översaturerade färger/kontrast så jag tror inte bildkvaliteten är superviktig. Jag har givit honom rekommendation på asus eller acer skärm med preferens för acer. Aoc kanske funkar men har ingen erfarenhet av det märket.

BenQ och Asus håller väldigt hög kvalitet (i mitt tycke) men har hört mycket gott om Acer as well. Flera aoc skärmar har "fake" 144hz som de skyller på något program varu fel, så skulle ta distans ifrån deras iaf billigare 144hz paneler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voffen1:

Som rubrik lyder. Han använder översaturerade färger/kontrast så jag tror inte bildkvaliteten är superviktig. Jag har givit honom rekommendation på asus eller acer skärm med preferens för acer. Aoc kanske funkar men har ingen erfarenhet av det märket.

Budget, storlek och upplösning? Vilket grafikkort har han, orkar det ex. att driva 1440p?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

gtx 1060 driver burken. budget är väl max 3 papp i mitt tycke. Han vill inte ha större än 24".

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Kör på ZOWIE XL2411. Det är verkligen ingen bra färg för film osv men det är en blixtsnabb TN panel som är alldeles utmärkt för att spela på. Haft min i två år nu och är mycket nöjd.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Bildexpert 📺

Den ständigt återkommande varning för XL2411-modellen är att den endast kör 144 Hz via DVI-DL som är en gammal teknik och idagsläget endast dyker upp nya tredjeparts grafikkort. Nvidias och AMD:s referenskort har tagit bort dem. Skulle man växla till en bärbar speldator (inte otänkbart för en tonåring som hastigt ändrar vanor, studieort etc) går det heller inte att driva skärmen i 144 Hz.

Det finns nog ingen enskild skärm som just XL2411 som gett upphov till så mycket frågor här på forumet om hur man ska lösa problemet att man inte får 144 Hz att fungera. Vilket ofta slutar med att man måste köpa ny skärm. Vill man säkra framtiden siktar man därför på en spelskärm som också drivs via Displayport.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Alltså satsa på en ASUS VG248QE, som jag rekommenderar starkt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

BENQ helt klart. Har BENQ XL2430T som main och BENQ XL2420T som sekundär.

Permalänk
Medlem

Har en Aoc g2460pg Är sisådär nöjd, Men g sync levererar, Billigaste på marknaden men du får vad du betalar för.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den ständigt återkommande varning för XL2411-modellen är att den endast kör 144 Hz via DVI-DL som är en gammal teknik och idagsläget endast dyker upp nya tredjeparts grafikkort. Nvidias och AMD:s referenskort har tagit bort dem. Skulle man växla till en bärbar speldator (inte otänkbart för en tonåring som hastigt ändrar vanor, studieort etc) går det heller inte att driva skärmen i 144 Hz.

Det finns nog ingen enskild skärm som just XL2411 som gett upphov till så mycket frågor här på forumet om hur man ska lösa problemet att man inte får 144 Hz att fungera. Vilket ofta slutar med att man måste köpa ny skärm. Vill man säkra framtiden siktar man därför på en spelskärm som också drivs via Displayport.

Tjenare Thomas!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden och dig för en enkel fråga =P
Sambons lillebror vill köpa en ny skärm och finns alldeles för mycket att välja på.
Vet inte ens vars jag ska börja någonstans, så jag hoppas att du kan göra det enkelt för mig.. =P
Vilken skärm hade du rekommendat i prisklassen 2500-3000kr?
Kommer användas för spel och surf och kanske lite film/serier.

Antar att det blir 1080p i den prisklassen och han har en 24" nu och tycker det är en bra storlek
Sen vill han ha 144hz också
Kanske kan gå upp nån hundring om det är så att det är en mycket bättre skärm för pengarna
Kanske tom. finns nån 1440p skärm som är bra som ligger nära budget?

Tack på förhand!
Mvh Niklas

Permalänk
Medlem

@Nickecs:
@voffen1:
En skärm som jag tycker gör jobbet det ni beskriver är Acer 24"Predator XF240H.
Går på ungefär 2.5k Inte de bästa färgerna men det är ju en TN panel, 144hz 1080p. Perfekt budget gaming skärm

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

@Nickecs:
@voffen1:
En skärm som jag tycker gör jobbet det ni beskriver är Acer 24"Predator XF240H.
Går på ungefär 2.5k Inte de bästa färgerna men det är ju en TN panel, 144hz 1080p. Perfekt budget gaming skärm

Har kikat på den faktiskt.
Såg att sweclockers tom hade gjort ett test på den där skärmen å hade gett den bra betyg.
Det som fick mig att tveka lite är att det verkar vara en utgående modell, finns inte att köpa på så många ställen
Spelar säkert ingen roll kanske

Permalänk
Medlem

@Nickecs:
Finns över 50st hos inet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

@Nickecs:
Finns över 50st hos inet!

Det blir nog den skärmen!
Verkar vara bland de bästa för sitt pris

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Har använt en AOC G2460PF i snart två år nu, och jag kan intyga på att det är en stabil skärm. Har inte kollat hur priserna på 1080p@144z skärmar ligger till, men den har väl alltid legat längst på prislistan, mellan dess sync fria och gsync variationer.

Jag tycker själv att det inte är värt att köpa en premium skärm med dem här specifikationerna, du får fortfarande samma prestanda och en TN panel är alltid en TN panel i bild kvalitet. Dem dyrare kanske är bättre fabrikskalibrerade, men 500kr mindre på kontot för något du kan göra i windows på 5 minuter för en grabb som inte märker någon skillnad ändå?

Bara att ta det billigaste erbjudandet du kan hitta på en 144hz skärm.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS