Permalänk
Inaktiv

Digital brevlåda, vem använder?

Hej,
Jag är så fruktansvärt trött på brevbärarna som slarvar så otroligt mycket med mina viktiga brev. Trots att brevlådan är tydligt utmärkt så väljer den ibland att lägga brevet i en helt annan låda precis bredvid, vars namn/adress inte på något sätt liknar det som står på brevet.
Dessutom när de stoppar in brev i lådan så har den flera gånger valt att inte stoppa in breven helt, utan breven hänger utanför i luckan så vem som helst kan ta dem.

Just nu för tillfället så är det för min del inte så jätteviktiga brev som skickas. Men om man är arbetslös så kan man få ett brev från arbetsförmedlingen att man ska infinna sig en viss dag, om inte så får en varning. Så vill man vara säker på att brevet ska komma fram till en och mitt förtroende för brevbärarna är ej stort.

Nå det har för några år sedan funnits digitala brevlådor som kivra:
https://kivra.com/

Kivra pratar om 1,5 miljon anslutna personer, alltså 15% av befolkningen har kirva enligt de själva. Här på ett datateknisk forum med nördar och ofta lite yngre personer så borde typ 50 % vara anslutna? Men jag tror inte riktigt på dessa siffror då jag ej vet någon som är digital brevlåda hos kirva.

Min fråga är alltså, är det någon här som har digitala brevlådor och fungerar de bra?
Rekommenderar ni folk att skaffa detta eller avvakta?

*edit*
Är det jag som är 10år efter i utvecklingen och det faktisk är vanligt med digital brevlåda? Jag har aldrig hört någon pratat om detta innan så det är saker som folk kanske bara har utan att säga något, precis som folk har en tvättmaskin hemma utan berättar detta för oss andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en och det funkar bra. Du får ett mejl så fort du har fått ett nytt brev där. Rekommenderar helt klart för det finns egentligen ingen anledning att inte ha den.

Det är dessutom väldigt bra att inte behöva vänta på vanlig post och att den når dig även om du råkar vara någon annan stans än hemma. Jag blev utsatt för ID-bedrägeri för bara en vecka sen och eftersom jag fick digitalt brev kunde jag få veta det redan några timmar efter att det hände. Jag bor dessutom hos mina föräldrar över sommaren, hade jag haft "vanlig" brevlåda vet jag inte om jag hade fått veta om det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Kivra. Tycker det är bra, slipper lite post som pensionsbesked m.m.

Fick min kvarskatt från skatteverket där senast.

Permalänk
Medlem

Jag har "min myndighetspost". Det är för att få posten från myndigheter även om jag är på landet långa perioder. Räkningar går direkt till internetbanken. Det finns ingen anledning att låta bli att skaffa även om det innebär att brevmängden kommer att minska ytterligare och ännu fler brevbärare blir bortrationaliserade.

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: Hej jag tjänsten låter bra på alla sätt och viss och det känns som Digital brevlåda är det alla bör ha.
Men jag hör väldigt få prata om detta och jag är skeptisk till nya saker. Orsaken till varför jag vill ha digital brevlåda är att kvaliten på posten sjunker för varje år och jag vill enbart ha något som går att lita på.

För min del fick jag ett sms för ett tag sedan från Klarna att de hade gjort en kreditanslutning på mig och jag kunde se detta i den Digitala brevlådan om jag aktivera den, men jag avvaktade med denna.

Ni som har digital brevlåda vet ni fler som har, är det jag som ligger 10 år efter i utvecklingen och digital brevlåda mer vanligt än vad jag trodde?

Permalänk
Medlem

Jag har haft digital brevlåda i flera år nu och är mycket nöjd, börjar snarare bli irriterade på att jag inte kan få all post digitalt. Började med att min arbetsgivare skickade ut lönespec digitalt för att sedan gå över till att endast göra det på det viset som jag fick upp ögonen för det. Kör allting via digital låda/internetbank. Använder Kivra appen som ger en notis vid post.

Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja ha papperspost över huvudtaget fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Min Myndighetspost, men det tar som sagt bara post från myndigheter, inte från företag.

Jag får å andra sidan typ aldrig post från företag. Alla mina fakturor är via e-faktura. Företag brukar i allmänhet vara smarta nog att kunna maila saker direkt utan att gå via en "digital brevlåda", till skillnad från myndigheter.

Jag tycker för övrigt att papperspost måste dö. Att förmedla information på det sättet är inte ett effektivt sätt med någons resurser. Istället skulle jag vilja se det ersatt med ett bättre system för leverans av smågods hem, d.v.s. fokusera på det som e-post inte kan göra bättre..

Permalänk
Medlem

Papperspost håller på att dö ut. Det mesta handlar om att föra över information. Att göra det genom att transportera papper kors och tvärs i landet är inte särskilt smart. Det fungerar lika bra digitalt.

Det märkliga är att det förekommer så många trådar i detta forum från folk som inte får sina brev. Innebär det att en grupp människor håller kvar vid fysiska brev?

Permalänk
Medlem

Haft Kirva i ett par år, Använder deras mobilapp så får notiser så fort jag får ett brev.

Dock är det bara transportstyrelsen, Försäkringskassan och Skattemyndigheten som jag får därigenom

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

Har också Kivra,myndighetspost samt mina försäkringar från Folksam kommer där.
Som andra sagt,man får mail om att det kommit något nytt till Kivra,riktigt smidigt.

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Kör allt som går på efaktura. Sedan så kör jag myndighetsposten till min myndighetspost, känns säkrast. Och sedan har jag också kivra för övriga. Alla tre tjänsterna ger ett mejl när det kommer något nytt. Får sällan brev i brevlådan numera.

Permalänk
Medlem

Är det någon poäng att ha myndighetspost och Kivra samtidigt? Hade för mig att all myndighetspost även gick att få via Kivra.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Är det någon poäng att ha myndighetspost och Kivra samtidigt? Hade för mig att all myndighetspost även gick att få via Kivra.

Det går att få via Kivra

Permalänk
Avstängd

Använder Kivra och efaktura. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Är det någon poäng att ha myndighetspost och Kivra samtidigt? Hade för mig att all myndighetspost även gick att få via Kivra.

Nej, egentligen inte. Är väl mer att det känns säkrare att statens papper inte får lämna deras händer till en tredje-part. Men tycker inte det är något extrajobb med båda tjänsterna. Det är ju bank-id för att logga in och man får en länk i mejlet.

Permalänk

Kör också Kivra. Funkar bra, men synd att inte fler företag är anslutna.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och frågar vilken av de digitala brevlådorna som är bäst. Jag tänker främst på hur gångbart det är, dvs hur många som är anslutna osv.

Jag hittade denna artikel från November förra året och kollar man på siffrorna där så är det ju inte någon större tvekan om att Kivra är störst/bäst både i antalet anslutna företag och i vilka tjänster de erbjuder. Det har ju förmodligen hänt en hel del sedan November dock.
Finns det några fler aktörer?

https://www.radron.se/artiklar/trogt-fa-snurr-pa-digitala-bre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Nej, egentligen inte. Är väl mer att det känns säkrare att statens papper inte får lämna deras händer till en tredje-part. Men tycker inte det är något extrajobb med båda tjänsterna. Det är ju bank-id för att logga in och man får en länk i mejlet.

Det var ungefär så jag också tänkte när jag valde Min Myndighetspost när jag satte upp digital brevlåda. Jag tyckte det kändes märkligt att ge ett privat företag åtkomst till säker post från myndigheter.

Det är dock lite av en tankefälla, för vem tror ni det är som driver tjänster som myndigheter erbjuder? Till sist går det ju ut på upphandling till lägstbjudande. Och av transportstyrelseincidenten att döma så är svensk myndighetsberedskap i IT-frågor allt annat än god.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Har Kivra med, började med det för ett par år sedan när min arbetsgivare började med att skicka ut lönespeccen digitalt. Har sedan dess börjat använda mobilappen mer och mer och börjat få all myndighetspost m.m via den. Har bara varit en positiv upplevelse, det enda negativa är att man önskat att mer myndigheter varit anslutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var ungefär så jag också tänkte när jag valde Min Myndighetspost när jag satte upp digital brevlåda. Jag tyckte det kändes märkligt att ge ett privat företag åtkomst till säker post från myndigheter.

Det är dock lite av en tankefälla, för vem tror ni det är som driver tjänster som myndigheter erbjuder? Till sist går det ju ut på upphandling till lägstbjudande. Och av transportstyrelseincidenten att döma så är svensk myndighetsberedskap i IT-frågor allt annat än god.

Är ju precis samma sak med Pappersform.. Är ju 3e parts som bedriver det med.

Tror att Digital brevlåda är säkrare än papper, Du behöver ju BankID och det är kopplat till ditt personnummer.

Posten har ju istället rätt många olika händer som rör din post innan den hamnar i din brevlåda.. Om den ens hamnar där

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Hur gör man en ÅTER AVSÄNDARE med digital post? Om man inte öppnar brevet utan skickar tillbaka det med ÅTER AVSÄNDARE till exempel Radiotjänst så har dom inget ärende som dom kan kroka på dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ipzen:

Är ju precis samma sak med Pappersform.. Är ju 3e parts som bedriver det med.

Tror att Digital brevlåda är säkrare än papper, Du behöver ju BankID och det är kopplat till ditt personnummer.

Posten har ju istället rätt många olika händer som rör din post innan den hamnar i din brevlåda.. Om den ens hamnar där

Jo, det är sant, men nu ställde vi Kivra mot Min Myndighetspost mot varandra, vi ställde dem inte mot pappersbrev...

Vilken idiot som helst kan sno post genom att bara plocka ur en cykelkorg när brevbäraren springer i trapphuset. Krävs inga avancerade hackingkunskaper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Hur gör man en ÅTER AVSÄNDARE med digital post? Om man inte öppnar brevet utan skickar tillbaka det med ÅTER AVSÄNDARE till exempel Radiotjänst så har dom inget ärende som dom kan kroka på dig.

Men kom igen, det där håller inte.

Om Radiotjänst säger att de skickat något till dig och du skickar tillbaka det "åter avsändare" så har du ju inget sätt att bevisa att du inte fått brevet? De kan ju lika gärna säga att de inte fått tillbaka det...

Med digital post finns ju möjligheten dock att visa att du fått och öppnat brevet, så det är ju sämre i det avseendet, men om någon, mer sannolikt kronofodgen eller rätten, verkligen vill få tag på dig så finns ju yttersta möjligheten att delge dig genom spikning (att man sätter fast delgivningen på din dörr). Lagar finns just till för att man inte bara ska kunna ducka sånt här.

Om någon myndighet eller företag för den delen skickar något krav till dig som du inte håller med om det måste du bestrida det. Så länge du bestrider det så kan inget hända tills att det kommer upp i domstol och avgörs där. Om man ignorerar sin post särskilt från kronofodgen, så kan det istället hända att man istället får en felaktig skuld fastställd, och behöver betala den oavsett om den faktiskt är korrekt eller ej, bara för att du inte protesterat som man ska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hur gör man en ÅTER AVSÄNDARE med digital post? Om man inte öppnar brevet utan skickar tillbaka det med ÅTER AVSÄNDARE till exempel Radiotjänst så har dom inget ärende som dom kan kroka på dig.

Du kan välja vilka du vill ha brev från, Så vill du inte ha radiotjänst, lägger du inte till dom i listan.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att skriva under dokument med Kivra och BankID? Det verkar riktigt smidigt, men vet inte hur bra signaturen "håller"

Permalänk
Medlem

@edvinnn:
Har inte provat då jag inte har Kivra (har dock signerat min deklaration digitalt på Skatteverkets hemsida de senaste åren), och en Digital signatur är juridiskt bindande på samma sätt som egenhändig underskrift eller motsvarande.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Är det någon som har testat att skriva under dokument med Kivra och BankID? Det verkar riktigt smidigt, men vet inte hur bra signaturen "håller"

Har Kivra, extremt smidigt som utlandssvensk. Blir bara irriterad på exempelvis min banks om envisas med att skicka pappersbrev. Tror dock aldrig att jag har signerat något digitalt via Kivra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Belzader @bubbelbabbel Skrev på andrahandskontrakt idag digitalt med BankID via Kivra, hoppas hyresvärden godkänner det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite underligt med digitala brevlådor från privata företag. Det innebär ju att det företaget har full insyn i dom viktigaste breven och handlingarna du får därigenom. Många bolag är utländska så frågan är vars informationen tar vägen nu och i framtiden?

Jag använder statens myndighetspost sen nyligen då majoriteten av breven jag vill ha digitalt är från just staten så känns det som en ok kompromiss trots att inget företag kan skicka post därigenom men vore bra om den funktionen kommer.