Permalänk

Vilse i TV-djungeln (4K från datorn)

Har 10-11kr som bränner i fickan, och jag känner jag vill ha en 55" 4K TV. Då jag ska använda den som datorskärm till 99% så behöver den klara Chroma 4:4:4 såklart, men vad jag läst så verkar de flesta göra det? Sen ska den ha "låg" input lag, dvs. bara så låg så att det inte känns (<30ms?), bra maximal nits/cd/m^2 (ljusstyrka), samt bra färgåtergivning/bild såklart.

Den ska självklart inte vara böjd/kurvad, och OS och smarta funktioner bryr jag mig inte om. Det är en datorskärm.

10-bitarspanel och färger är något som är hypat, men jag har dålig koll på vad som gäller här. Som jag förstått det går det inte få 10-bitarsfärger från datorn i 4k@60 då bandbredden över HDMI inte är nog? Har även läst att 8-bitarspaneler kan visa HDR, vilket någon gärna får bekräfta och förklara vad det innebär. Antar att det är "ljusdelen" av HDR, och inte "färgdelen" (4K HDR ska ju visa bättre färger). Har märkt av banding/posterisering några enstaka gånger på min 1080p TV, men stördes inte. Kommer en 4K TV med 8-bitarspanel som visar HDR ändå fixa detta bättre än min 1080p TV, eller hur står det till?

Sitter i dagsläget på en 55" 1080p Sony som jag kör datorn på. Den är rätt ljussvag på sina ~300cd/m^2/nits men har i övrigt en bra bild. Input lag är låg, antar att den är under 30ms iaf. Så det är detta jag jämför med, då jag ändå uppfattar detta som "bra".

Så, krav:
Chroma 4:4:4 (de flesta har det?)
Input lag under ca: 30ms
"Bra bild"
Så ljusstark att HDR märks av

Bonus:
Extra ljusstark på 1000-1500cd/m^2/nits
10-bitarspanel som gör den mer framtidssäker och ger bättre färger (om jag skaffar Netflix/UHD Bluyray)
Väldigt bra bild (anta bra källa)

Länk till Prisjakt (55", 4K, ej böjd, HDR, under 13000kr): https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s329295996

Men det är fortfarande ca: 50 apparater kvar. De flesta har inga användarrecensioner, däremot känner jag till Rtings.com, men har inte kommit fram till något särskilt än. All hjälp uppskattas. Tar gärna information om vad som "gör en bild bra" så att säga, då jag känner mig lite skakig på det just nu. Min Sony TV är ju "bra".

All hjälp upskattas.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lägga nån större vikt vid hdr om jag vore du, min erfarenhet är att det är ganska blä på alla kantbelysta skärmar, jag tror inte du hittar några oleds men kanske någon med full led matris eller vad det nu kallas i den prisgruppen.

Permalänk

Ska betänkas. Full LED Matris.... det är bakbelyst, va? Förståeligt om de har bättre HDR-funktionalitet då (åtminstone på ljussidan av HDR).

E: OLED för dyrt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Detrimentos: "Full LED Matris..." betyder kanske ingenting. Tillverkarna är notoriska på att dölja konkret information bakom diverse påhittade namn. Så man måste ha någon som testat och klargjort hur väl det fungerar. Termen som oftast används för att beskriva en önskvärd kontroll över bakgrundsbelysningen är FALD, Full Array Local Dimming. Där finns de bästa förutsättningar för bra HDR-bild.

Men som tumregel, har du inte råd med en OLED har du antagligen inte råd med de apparater som har en genuin FALD eller en FALD med särskilt många zoner.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Detrimentos: "Full LED Matris..." betyder kanske ingenting. Tillverkarna är notoriska på att dölja konkret information bakom diverse påhittade namn. Så man måste ha någon som testat och klargjort hur väl det fungerar. Termen som oftast används för att beskriva en önskvärd kontroll över bakgrundsbelysningen är FALD, Full Array Local Dimming. Där finns de bästa förutsättningar för bra HDR-bild.

Men som tumregel, har du inte råd med en OLED har du antagligen inte råd med de apparater som har en genuin FALD eller en FALD med särskilt många zoner.

Och du vet inte av någon med FALD av de i länken? ...Överlag så tar jag hemskt gärna åsikter på vad som åtminstone anses som dåligt bland de jag har att välja på. Bör man t.ex. bara välja apparater från 2017? Bör man undvika alla LG? Etc.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Detrimentos: Listan innehåller så långt jag kan se endast mellanklassmodeller och där finns inga FALD-funktioner. Du måste upp betydligt mer i pris för att få sådant, så alla dessa är någon form av kompromiss i fråga om HDR-bildens dynamik.

Permalänk
Medlem

4K 60Hz 10bit går väl få ut, dock inte i 4:4:4 så man får köra i 4:2:2/4:2:0 tills HDMI 2.1 börjar dyka upp. Men än så länge finns väl knappt något HDR på datornsidan ändå, så håller delvis med Belzzz.

Förra årets LG OLEDs var under 14000 för några veckor sedan så det är inte jättelångt ifrån din budget, därmot har jag börjat bli väldigt tveksam till OLED för datorbruk efter att ha läst om en massa problem med inbränningar från spel-HUDs t.ex. Hur som helst är det helt klart värt att vänta på erbjudanden.

Bara att sätta sig ner med Prisjakt och Rtings (eller HDTVtest), kolla motsvarande modeller (kan skilja någon siffra i beteckningen) och hitta något som uppfyller pris och funktion. Rtings skriver ju allt man behöver veta om input lag, kontrast/svärta, typ av local dimming, HDR brightness etc.

Permalänk
Medlem

Äger en kompromiss TV jag är nöjd med i det stora hela. Samsung UHD 7005 serien. Fast den är primär datorskärm använder jag apparna väldigt mycket. Är nog bara Netflix man får ut 5.1 ljud med från en dator. Viaplay och HBO ger bara 2.0 i webbläsaren men gott ljud i Samsungs appar. 4k film går endast ser från usb disk eller från datorn med appen film/och/Tv men ljudstödet är skralt. Blir ofta bild utan ljud. Men på det hela är jag nöjd med denna kompromiss TV. Spelar ofta i 4K på lite lägre inställningar och provat spela med HDR utan att imponeras. Andromeda och Hitman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Sneglar lite på amazon.de också. Verkar vara många nöjda Sony-köpare där, vilket... faktiskt är något som väger in hos mig. Har inte särskilt höga krav, så om den generella befolkningen är nöjd så blir jag nog också nöjd.

https://www.amazon.de/s/ref=sr_st_smooth-review-rank?__mk_de_...

Permalänk

Alltså, är det någon slags lågsäsong för TV-apparater just nu? Såg att KS8005 var ett fantastiskt köp, men den finns inte längre. Hade nits på 1500 (!!) liksom.

Nu verkar jag fattat tycke för denna: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung... 600 nits, men okej...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Detrimentos: Sommaren är vanligtvis sämsta tidpunkten att köpa ny TV. Det som finns är ett sinande utbud av 2016-modeller samt de nya 2017-modellerna vilka ligger som högst i pris då de är helt nya. Framåt november och reorna sjunker 2017-priserna, många gånger rätt drastisk, kanske flera tusenlappar. Sedan lanseras nya modeller för 2018 och det börjar om.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Detrimentos: Sommaren är vanligtvis sämsta tidpunkten att köpa ny TV. Det som finns är ett sinande utbud av 2016-modeller samt de nya 2017-modellerna vilka ligger som högst i pris då de är helt nya. Framåt november och reorna sjunker 2017-priserna, många gånger rätt drastisk, kanske flera tusenlappar. Sedan lanseras nya modeller för 2018 och det börjar om.

Utmärkt svar. Tack så hemskt mycket.

Anledningen till att jag behöver en ny TV är att den gamla börjat gå sönder. Bakgrundsbelysningen har tappat 5 LED-lampor på ovansidan (edge-lit med rader uppe åtminstone). Däremot så överlever jag ett par månader till om så behövs, och det är redan slutet av Augusti. Black Friday har förhoppningsvis något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

.... Spelar ofta i 4K på lite lägre inställningar och provat spela med HDR utan att imponeras. Andromeda och Hitman.

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog ta tillbaka det jag citerar. Kollade nedanstående klipp i HDR (Samsungs app) och sedan i SDR (Webläsaren) och fasiken var fattig på färger SDR var.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]