Tips på att uppfräscha HP54NL

Permalänk
Administrativ avgift

Tips på att uppfräscha HP54NL

Hejsan har en HP54NL som det är dags att uppgradera diskarna i , har redan inhandlat nya diskar men undrar nu på tips på dels A) Fläktar B) Programvara C) andra tips o trix

Just nu körs ubuntu server med Sickrage , Plex och FTP server så jag kan komma åt filer överallt men just nu så har jag ingen bra plats att ställa den så den står i hörnet i sovrummet vilket jag överlever av. Men det jag vill lösa just nu är ljudnivån och diskslitaget till minimum.

Antar att noctua 120mm slim är att föredra när det gäller 120mm fläkt men vilken 40mm ska jag köpa?

Hur ska jag kunna titta på filer på ett bra sätt utan att slita på diskarna i sig? Dvs kan jag lösa 4st diskar som fungerar som samma disk men ex bara 1 disk används när jag tittar serien?

Tack i förhand

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om du har en raid-0-setup så går det inte att använda en hårddisk när du ska komma åt filer, då (om du använder Raid 0) datan delas upp över diskarna för att snabba upp read/write.
Noctuas fläktar är ju mycket prisade av en anledning, så tycker du gör ett smart val av att köra deras serie. Själv skulle jag köra på så gott det går med deras fläktar, men osäker på om de har 140-fläktar som har 'slim'-profil.

Du påstår att du vill använda en hårddisk istället för flera, men samtidigt behålla hållbarheten, det känns som det klaschar lite?

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Administrativ avgift

@olundmark: Jag kan konfigurera bort raid0 lösningen i framtiden lite det som var planen , kanske köra en JBOD istället? Noctua 140mm slim ska komma senare under året enligt deras support iallafall. Dvs det jag vill komma åt är att få att diskarna håller så länge som möjligt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Här finns en guide för att få ner ljudet på sin HP 54NL: http://www.silentpcreview.com/article1193-page1.html

Den fläkt som de har fått att funka är en Scythe SY1225SL12HPVC, har själv kört med denna och det har funkat bra.