Lite frågor angående Chromium innan jag kör igång

Permalänk

Lite frågor angående Chromium innan jag kör igång

Hej,

Jag har en gammal laptop med Windows Vista som jag tänker installerar Chromium, ändamålet till dator ska vara surfa, använda Googles appar och titta på DVD och mina frågor är:

Var hittar jag appar för att spela upp DVD etc på Chromium?

Hur kan jag ta reda på om min gamla bärbara klarar av köra Chromium?
Jag hittar inte på listan HÄR, hur kan jag ta reda på det?

Jag tänker köra den HÄR tutorial, tycker ny att det fattas ngt i den eller är det en bra tutorial?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Varför inte installera en Linuxdistro på den och slippa alla begränsningar som kommer med ett mobilt OS?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Varför inte installera en Linuxdistro på den och slippa alla begränsningar som kommer med ett mobilt OS?

Jag har ingenting emot det.

Går det att använda alla Googles appar och titta på DVD? i den utan problem?

Är det allt på svenska?

Kommer hårdvaran på en gammal LGE51 klarar av det?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Avstängd

Chromium är en web-browser (som google chrome köpt sin kod ifrån), förslagsvis spelar du upp DVD-filmer med en mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag har ingenting emot det.

Går det att använda alla Googles appar och titta på DVD? i den utan problem?

Är det allt på svenska?

Kommer hårdvaran på en gammal LGE51 klarar av det?

Jag använder inte direkt något från Google, men jag är rätt säker på att deras "appar" är webbaserad och det enda kravet de har är väl webbläsaren Chrome?

Uppspelningen av DVD är inga problem, enklast är väl om du installerar mediaspelaren VLC, om den inte redan skulle vara installerad i den distro du väljer.

Allting går att få på svenska och det finns ingen hårdvara som är för klen för Linux, annat är det med Windows, som kräver en del för att det ska flyta på.

När det kommer till val av distro skulle jag rekomendera antingen Lubuntu eller Linux Mint. Lubuntu är lite enklare, men Linux Mint kommer med lite mer fluff installerat från början. Båda ska dock vara lika enkla att använda.

Skrivet av Klubba:

Chromium är en web-browser (som google chrome köpt sin kod ifrån), förslagsvis spelar du upp DVD-filmer med en mediaspelare?

Han syftar på Chromium OS, möjligtvis Chrome OS.

Och webbläsaren Chromium är skapad Google, jag vet inte varför de skulle köpa kod av sig själv. Chromium står sig som en grund till deras propretiära webbläsare Chromium.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Chromium är en web-browser (som google chrome köpt sin kod ifrån), förslagsvis spelar du upp DVD-filmer med en mediaspelare?

Jag pratar om Chromium OS, den öppna källbasen, nästa samma OS som Google har i sina Chromebook som kör Chrome OS, "samma namn som från web-browser"

Skrivet av Hund:

Jag använder inte direkt något från Google, men jag är rätt säker på att deras "appar" är webbaserad och det enda kravet de har är väl webbläsaren Chrome?

Uppspelningen av DVD är inga problem, enklast är väl om du installerar mediaspelaren VLC, om den inte redan skulle vara installerad i den distro du väljer.

Allting går att få på svenska och det finns ingen hårdvara som är för klen för Linux, annat är det med Windows, som kräver en del för att det ska flyta på.

När det kommer till val av distro skulle jag rekomendera antingen Lubuntu eller Linux Mint. Lubuntu är lite enklare, men Linux Mint kommer med lite mer fluff installerat från början. Båda ska dock vara lika enkla att använda.

Ja, det låter bra, det ska vara enkelt, på svenska och kunna se på DVD i den, det är en 70 åring som ska ha det och det är därför alla krav, han använder mycket Google foto och gmail.

Vad säger du om Ubuntu???

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag pratar om Chromium OS, den öppna källbasen, nästa samma OS som Google har i sina Chromebook som kör Chrome OS, "samma namn som från web-browser"

Ja, det låter bra, det ska vara enkelt, på svenska och kunna se på DVD i den, det är en 70 åring som ska ha det och det är därför alla krav, han använder mycket Google foto och gmail.

Vad säger du om Ubuntu???

Jag personligen gillar inte Ubuntus skrivbordsmijö och jag är osäker på hur väl den flyter på med klenare hårdvara. Men du kan ju testa. Om personen i fråga är emot det, är det ju snabbt ordnat med t.ex. Lubuntu som använder skrivbordsmiljön LXDE, som är mer lättdrivet. Lubuntu tillhör ju samma familj som Ubuntu, så det enda som skiljer (i princip) är ju skrivbordsmiljön.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jag personligen gillar inte Ubuntus skrivbordsmijö och jag är osäker på hur väl den flyter på med klenare hårdvara. Men du kan ju testa. Om personen i fråga är emot det, är det ju snabbt ordnat med t.ex. Lubuntu som använder skrivbordsmiljön LXDE, som är mer lättdrivet. Lubuntu tillhör ju samma familj som Ubuntu, så det enda som skiljer (i princip) är ju skrivbordsmiljön.

Najs, jag ska testa Lumbutu, har du en bra steg för steg tutorial för det?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

@Reborn.swe: Inte på rak arm. Men det bör inte vara några konstigheter att komma igång med det. Dra hem ISO-filen och lägg den på en CD-skiva eller USB-minne och testa lite.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tycker man lxde är för tungdrivet för datorn ifråga så finns t.ex Fluxbox eller Icewm

Permalänk

Bra killar eller tjejer (om det är någon tjej i tråden)

Jag blev lite förvirad med så många förslag så vilken som är bästa Linux variant till en gammal bärbara köra utan problem?
Posta gärna länken till den

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Bra killar eller tjejer (om det är någon tjej i tråden)

Jag blev lite förvirad med så många förslag så vilken som är bästa Linux variant till en gammal bärbara köra utan problem?
Posta gärna länken till den

Bästa är väl personligt men Lubuntu är en bra som du kan köra med som inte är så tung. Jag började med Ubuntu mate, den är nog något tyngre. När du bekantat dig med t.ex. Lubuntu så kan du börja kolla på andra miljöer för att kanske hitta något som passar dig bättre, jag landade på gnome 3 tillslut (på ubuntu 17) eller så gillar du Lubuntu och fortsätter där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Tycker man lxde är för tungdrivet för datorn ifråga så finns t.ex Fluxbox eller Icewm

Fluxbox och Openbox (som LXDE använder) är båda baserad på Blackbox. Openbox är dock omskriven från grunden i C, medan Fluxbox fortfarande använder C++. Och C är ju bättre om du är ute efter mer prestanda och mindre kodbas.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Hej Hund håller med dig om att "ren OpenBox" kräver mindre minne än t.ex Fluxbox för att köra på hans gamla bärbara

Permalänk
Skrivet av Hund:

Fluxbox och Openbox (som LXDE använder) är båda baserad på Blackbox. Openbox är dock omskriven från grunden i C, medan Fluxbox fortfarande använder C++. Och C är ju bättre om du är ute efter mer prestanda och mindre kodbas.

Skrivet av It-nisse:

Hej Hund håller med dig om att "ren OpenBox" kräver mindre minne än t.ex Fluxbox för att köra på hans gamla bärbara

Ok, det verkar att det är det jag ska ha men innan jag kör igång....

På Lumbutus installationen såg jag att man kan välja språk på själva OS. Kan man också göra det på Open Box? (Jag tänker 70 åringen som ska använda dator)

Är den här Open Box nu pratar om? >>> OPEN BOX <<<

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Ok, det verkar att det är det jag ska ha men innan jag kör igång....

På Lumbutus installationen såg jag att man kan välja språk på själva OS. Kan man också göra det på Open Box? (Jag tänker 70 åringen som ska använda dator)

Är den här Open Box nu pratar om? >>> OPEN BOX <<<

Lubuntu kommer med Openbox som standard. Så det är inget du behöver ordna själv och om du ska installera något är det enklast att göra det via pakethanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

@Hund:

Ok, förlåt för min dumma fråga men var ska jag då?

Open Box länken jag postade sist eller Lumbuntus sidan?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

@Hund:

Ok, förlåt för min dumma fråga men var ska jag då?

Open Box länken jag postade sist eller Lumbuntus sidan?

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Det du vill ha är Lubuntu. Openbox får du på köpet med Lubuntu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

@Hund:

Då så...

Jag ska försöka köra i gång under veckan och hör av mig sedan när allt är färdig.

STOR TACK till alla som medverkade i tråden!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

@Hund:

Då så...

Jag ska försöka köra i gång under veckan och hör av mig sedan när allt är färdig.

STOR TACK till alla som medverkade i tråden!

Lycka till! Behöver du hjälp är det bara att fråga här eller så kan du pinga mig (Hund) på Freenode.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Reborn.swe vad är det för spec på din gamla bärbara dator(märke & modell ) ??
dvs CPU (hastighet), Hur mycket ramminne är det i den , Vad är det för trådlöst nätverkskort kort i den dvs märke och modell ?

Med "ren Openbox" menade jag att du inte installera lxde som ingår i Lubuntu utan bara installera OpenBox inkl allt som behövs för driva det om du nu väljer att köra "ren OpenBox" vilket går att köra på en väldigt gammal bärbar dator med väldigt lite ramminne med hyfsat resultat För att att sedan installera program efter dina behov genom att använda t.ex synaptic

Permalänk

Tjabba!

Som jag sa här är jag för att höra av mig.

Installationen av Lubuntu gick fel fritt och nu finns det en 70årig som är jätte lycklig med sin bärbara med nytt liv i-

Webbläsaren blev Chromium och DVD spelare mjukvara blev "Parote" (jag kommer inte ihåg om det heter så). VLC fungerade inte.

En gång till, STORT TACK Sweclockers Familj!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!