Twitch - svenska eller engelska streamers? (Omröstning)

Permalänk
Medlem

Twitch - svenska eller engelska streamers? (Omröstning)

Tjenare,

Jag kollar i stort sätt dagligen på Twitch, men de kanaler jag följer/subscribar till och tycker om att se på är endast väletablerade till "semi" väletablerade engelsktalande kanaler så som CohhCarnage, BikeMan, summit1g, DrDisRespect, MANvsGAME, JoshOG, BikeMan, Sequisha, Grimmmz, etc, etc. Dock ser jag aldrig på svensktalande kanaler och har nog aldrig gjort. Inte för att jag inte skulle tycka om det, men jag har aldrig krockat med en svensk stream och fastnat.

Därför tänkte jag att det skulle vara rätt intressant att se hur övriga svenska tittare ser på det. Kommentera gärna vad ni kikar på och hur ni resonerar.

Kan dock tänka mig att de som är involverade med CS:GO kanske har en del svenska spelare som streamar? Men det är bara en tanke.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Youtube kämpar ständigt med att promota svensktalande streamers, vilket kan ha lett till att jag hittat några svensktalande youtubers (något påtvingat). På Twitch finns inte motsvarande inbyggda rekommendationer, så därmed skulle jag inte hitta svenska streamers om jag inte aktivt letade efter dem. Då jag inte på något sätt föredrar svenska över engelska har jag därmed inte börjat följa en enda svensk streamer.

Jag ser mest på RTS-spel i olika former

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Hade ju varit kul om mer än 13 personer röstade så att man får se lite riktig statestik.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Väljer aktivt bort svenska streams. Måste ibland se DraySwe för han är ensammen med att streama rätt dota2 match men då ser jag med mute. Låter så jävla fel när man blandar språk hela tiden eller kör med skumma översättningar (eftersom nästan alla spel är på engelska).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Väljer aktivt bort svenska streams. Måste ibland se DraySwe för han är ensammen med att streama rätt dota2 match men då ser jag med mute. Låter så jävla fel när man blandar språk hela tiden eller kör med skumma översättningar (eftersom nästan alla spel är på engelska).

Håller tyvärr med dig... Uttryck och knepiga översättningar som också kanske blandas med diverse dialekter.

Med hur skulle du t ex se på svenska streamers som streamar på engelska?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Håller tyvärr med dig... Uttryck och knepiga översättningar som också kanske blandas med diverse dialekter.

Med hur skulle du t ex se på svenska streamers som streamar på engelska?

Har inget emot det så länge deras tal är tydligt (gäller ju alla streamers, är ju långt ifrån alla som engelska som modersmål). Att lite saker blir fel pga dialekt eller att man pratar flera språk är ok.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

"Elajjaz" är en svensk streamer men talar engelska exklusivt just för att vara tilltalande till mer än svenskar, visst att det slinker in lite svenska då och då under stressfulla moment ("men asså, va?", "NEJ NEJ NEJ!!" och chatten gör sig emellertid lustiga över det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Brukar också välja bort svenska streams. Föredrar engelska, som någon nämnt, spelen är ju ändå på EN

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om vart personen kommer ifrån så länge tal och chat är på Engelska.
Alla andra språk i streams sållas bort, har även detta inställt i Twitch att enbart streams som är inställda på att de är Engelsktalande visas i listan, detta sorterar bort de flesta utländska streamers även om vissa markerar att de pratar engelska för att få fler views.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om jag ska stå ut med titta på en svensk prata engelska så får det absolut inte vara någon grov brytning. Står inte ut med det. Men överlag är svenskar bra på engelska, så det är inget problem där. Men det är bara den brytningen som några vägra arbeta bort. *Brr*

Permalänk
Medlem

Alla svenska streamers jag tittat på har varit enormt tråkiga och sitter mest och tjötar med sina polare. Noll interaktion med sina tittare. Jag väljer därför aktivt bort svensktalande streamers och kör på de jag följt i många år. Det räcker gott för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy:

Med hur skulle du t ex se på svenska streamers som streamar på engelska?

Varför skulle det ens vara en grej? Är det skillnad på en 'streamer' om han är från Kanada eller om han är från USA? Jag följer bara två stycken, och de är inga streamers i huvudsak utan bara som komplement; Splattercat och Christofer Odd, den ena är från Kanada och den andra från USA. Jag ser ingen som helst skillnad.

Jag avstod därför att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Varför skulle det ens vara en grej? Är det skillnad på en 'streamer' om han är från Kanada eller om han är från USA? Jag följer bara två stycken, och de är inga streamers i huvudsak utan bara som komplement; Splattercat och Christofer Odd, den ena är från Kanada och den andra från USA. Jag ser ingen som helst skillnad.

Jag avstod därför att rösta.

Nu handlar tråden om svenska vs engelska på en svensk tittarmarknad. Jag har inte nämnt någonstans att det handlar om personerna i sig eller att de skiljer sig beroende på hur de talar. Det är ju dock en smaksak. Streams är en form av underhållning och presic som allt annat så kanske inte allt faller en i smaken. Det är ju dock inte på något sätt personligt riktat? På Twitch ligger engelsktalanda streams på framkant och därför startade jag tråden för att se hur andra ser på det. Tackar dock för din input.

Förövrigt för att svara på din fråga: det är definitivt en grej för en del tittare. Själv anser jag nog mest att de svenska streamers jag har sett inte är speciellt underhållande och främst därför väljer jag att se på streamers från t ex USA, men även vissa engelsktalande från Europa.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy:

Nu handlar tråden om svenska vs engelska på en svensk tittarmarknad. Jag har inte nämnt någonstans att det handlar om personerna i sig eller att de skiljer sig beroende på hur de talar.

Du syftade ju förstås på nationalitet i det inlägget jag citerade, därav min fråga varför det skulle göra skillnad om det var en svensk som streamade (på engelska) eller om det skulle vara en amerikan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du syftade ju förstås på nationalitet i det inlägget jag citerade, därav min fråga varför det skulle göra skillnad om det var en svensk som streamade (på engelska) eller om det skulle vara en amerikan.

I grund och botten ingen större skillnad än hur pass engelskan behärskas och används? Vet inte riktigt vart du är påväg med detta?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy:

I grund och botten ingen större skillnad än hur pass engelskan behärskas och används? Vet inte riktigt vart du är påväg med detta?

Du frågade (visserligen inte till mig, personligen) hur man "ser på svenska streamers so pratar engelska" och jag förstår inte vad nationaliteten skulle ha med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du frågade (visserligen inte till mig, personligen) hur man "ser på svenska streamers so pratar engelska" och jag förstår inte vad nationaliteten skulle ha med saken att göra.

Du hakar dock upp dig på något som inte är av diskussionsvärde i denna tråd. Det har väl inget med nationalitet att göra? Igen - tråden handlar om svenska vs engelska streamers; så är det verkligen en så pass konstig fråga hur folk ställer sig till svenska streamers som streamar på engelska? Frågan du citerar var en följdfråga till en person som skrev "Väljer aktivt bort svenska streams." som jag då tolkade som svensktalande streams.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy:

Det har väl inget med nationalitet att göra?

Min tanke precis, vilket var varför jag undrade vad svenska streamers har med saken att göra;

Skrivet av Crazy:

Med hur skulle du t ex se på svenska streamers som streamar på engelska?

Alltså, jag bara frågar vad nationalitet har med saken att göra. Det är allt.