Uppgradera datorn eller köpa ny? (AMD FX 8320, GTX 760, 8GB ram)

Permalänk

Uppgradera datorn eller köpa ny? (AMD FX 8320, GTX 760, 8GB ram)

Tjena som rubriken lyder så vill jag har eran hjälp - när ni ser mitt användarnamn så förstår ni varför - att ta detta beslut för jag har ingen superdålig dator men jag vet inte varför den inte kan prestera bättre än vad den gör.
Känns som något är sönder för jag borde klara de spelen jag spelar.
- PLAYERUNKOWN BATTLEGROUND, LEAGUE OF LEGENDS, overwatch, counter-strike - jag vill spela destiny när det kommer också.
Spelen med stora bokstäver är dem jag spelar regelbundet, mest PUBG(playerunkown battleground).
OBS! vid uppgradering ifall det är det smartaste valet så vill jag ha ett nytt chassi som är silent, samt nya fläktar för min dator låter som ett flygplan.

SPECS:
GPU: NVIDIA GeForce GTX 760
CPU: AMD FX(tm)-8320 Eight-Core Processor
RAM MINNE: 8GB (vet ej vilket märke)
sen vet jag inte hur man kollar resten haha.

Värt att notera; Jag är inte rik.

Permalänk
Medlem

jag skulle köpt ny

Permalänk
Medlem

Din dator är närmre superdålig än bra.

Det bästa är såklart att byta ut allt. Vad har du för budget?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@Mannen utan kunskap *Rubrik justerad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att missbruk av versaler (s.k. caps lock-rubriker) ej är välkommet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas jag kan hjälpa dig något, har nyligen hjälpt en kompis uppgradera från AM3+ plattformen, vilken du har, och problemet är att det är svårt att uppgradera genom att endast köpa ny processor. Dem du har är inte mycket sämre än den värsta man kan köpa, och därför är du i det jobbiga läget där du nästan lär byta moderkort också...

Grafikkortet är tyvärr också lite för svagt för att spela senaste titlarna på resonans inställningar och förändrats, och nu när spel börjar ta upp mer än 2gb VRAM, vilket ditt har, blir det också en begränsning.

Chassi, hårddisk och nätagg kan du klara dig utan att byta, Så länge nätagget är starkt nog 500W+ och chassit stödjer någon fläkt till samt inte stör dig med sitt utseende

Min rekommendation är då gällande moderkort/cpu/ram, Om du inte vill lägga för mycket pengar, att se till en äldre intelgeneration. Köper du socket 1150 eller 1155, vilket jag gjorde till min kompis, då kan du även återanvända din nuvarande RAM. Kanske sikta på en i5/i7 från 3XXX/4XXX-serien för bra prestanda för pengarna. (Ligger för tillfället ett uppgraderingspaket med i7 4770 ute på marknaden för vettigt pris! )
Intels bättre singlecore performance kommer ge dig bättre prestanda.

Vad gäller grafikkortet så är det klurigare, men något i stil med GTX1060/980/980ti bör gå att sätta in utan behöva byta nätagg. Kostar ca 2500-3000, men är en värd investering! (Särskilt 980ti)

Gör du en uppgradring likt ovan bör du komma undan under 5000kr, om du hittar bra deals. (Utan inräknat att du säljer det du byter)

Se till Sweclockers marknad, där har du ofta väldigt bra deals för bra prestanda, Har du några funderingar så fråga på, hoppas detta hjälpte något

Mvh Gustav

Permalänk
Skrivet av chif:

Din dator är närmre superdålig än bra.

Det bästa är såklart att byta ut allt. Vad har du för budget?

Min budget är runt 10k men det gör inget om nån tusenlapp läggs på eller tas bort. Har högre budget men ska köpa en datorskärm med.

Permalänk
Avstängd

Din cpu är ganska ok ändå men är tradeoff på fx serien och som csgo bör du kunna hålla 100fps konstant men är väldigt singeltrådade spel du köra där är FX som sämst så beror på vad du kan leva med om du ska ha nya cpu och moderkort

dom går ju att spela på om man vill det och beror på krav sen är det stor vinst att klocka dom helst mot 4300mhz eller så vilket man kan göra med enklare kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Mannen utan kunskap *Rubrik justerad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Observera att missbruk av versaler (s.k. caps lock-rubriker) ej är välkommet.
/moderator

Tack så mycket! Förlåt för rubriken, men det fixade du galant - tack.

Permalänk
Skrivet av Gurraahh:

Hej!

Hoppas jag kan hjälpa dig något, har nyligen hjälpt en kompis uppgradera från AM3+ plattformen, vilken du har, och problemet är att det är svårt att uppgradera genom att endast köpa ny processor. Dem du har är inte mycket sämre än den värsta man kan köpa, och därför är du i det jobbiga läget där du nästan lär byta moderkort också...

Grafikkortet är tyvärr också lite för svagt för att spela senaste titlarna på resonans inställningar och förändrats, och nu när spel börjar ta upp mer än 2gb VRAM, vilket ditt har, blir det också en begränsning.

Chassi, hårddisk och nätagg kan du klara dig utan att byta, Så länge nätagget är starkt nog 500W+ och chassit stödjer någon fläkt till samt inte stör dig med sitt utseende

Min rekommendation är då gällande moderkort/cpu/ram, Om du inte vill lägga för mycket pengar, att se till en äldre intelgeneration. Köper du socket 1150 eller 1155, vilket jag gjorde till min kompis, då kan du även återanvända din nuvarande RAM. Kanske sikta på en i5/i7 från 3XXX/4XXX-serien för bra prestanda för pengarna. (Ligger för tillfället ett uppgraderingspaket med i7 4770 ute på marknaden för vettigt pris! )
Intels bättre singlecore performance kommer ge dig bättre prestanda.

Vad gäller grafikkortet så är det klurigare, men något i stil med GTX1060/980/980ti bör gå att sätta in utan behöva byta nätagg. Kostar ca 2500-3000, men är en värd investering! (Särskilt 980ti)

Gör du en uppgradring likt ovan bör du komma undan under 5000kr, om du hittar bra deals. (Utan inräknat att du säljer det du byter)

Se till Sweclockers marknad, där har du ofta väldigt bra deals för bra prestanda, Har du några funderingar så fråga på, hoppas detta hjälpte något

Mvh Gustav

http://www.sweclockers.com/marknad/144320-gigabyte-b85m-ds3h-...

Jag antar att det är detta du menar? Skulle jag kunna köpa denna sen ett nytt chassi(eller nya fläktar då jag inte bryr mig hur det ser ut bara det är tyst och grafikkort samt nya ram minnen så jag kommer upp till 16gb? Dock kan jag inte kontakta annonsören för jag inte varit medlem i 7 dagar! -.- -.- -.- -.-

Permalänk
Medlem

@Mannen utan kunskap:

Det går, om du går in på hans profil och sedan "privat meddelande"

Just precis! Det skulle göra susen!

Om du vill ha ett bra enkelt chassi med bra och tyst luftflöde rekommenderar jag detta: https://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500-svart#specs
Inte snyggast i världen, men bra kylningsmöjligheter med 3 medföljande fläktar och fläktkontroller samt enkelt att bygga i. Du kan även köpa med en eller två av inets egna chassifläktar 120mm och komplettera med, om du vill ha ännu tystare under drift!

16gb RAM är skönt att ha för framtiden, men inte nödvändigt, flesta spelen idag klarar sig på 8gb, förutom BF1 vad jag kan komma på, dock kör du på det paketet med 4770 så ingår 8gb ram som eventuellt är kompitabla med dina, Så du får 16gb.

Vad gäller grafikkort skulle jag då spendera resten av budgeten på det, Så får du ett monster till dator.

Permalänk

@Gurraahh: Hur viktigt är det med ddr4 ist för ddr3 som detta erbjuder? en polare sa att man måste ha ddr4 men han har inte så jättebra koll han heller.

Permalänk
Medlem

@Mannen utan kunskap:

Du måste absolut inte ha DDR4, inom spel så är skillnaden mellan DDR3 och DDR4 minimal om ens märkbar, DDR4 är bara en nyare generation, med något högre hastigheter. Hastigheten på RAMen är mer relevant inom andra områden än gaming, men ska du endast spela är det 0 skillnad.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Mannen utan kunskap:

@Gurraahh: Hur viktigt är det med ddr4 ist för ddr3 som detta erbjuder? en polare sa att man måste ha ddr4 men han har inte så jättebra koll han heller.

då kanske det funkar bäst med en färdigbyggd dator så slipper du pajja något
https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
eller
https://www.inet.se/kampanj/78/taurus
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

GIGABYTE GTX970 G1 Gaming 4gb funkar till Destiny 2?

Tjena, håller på att uppgradera/köpa ny dator. Min polare skrev till mig att han hade ett GIGABYTE GTX970 G1 Gaming 4gb grafikkort som han bara har använt i en månad.
Den får jag till ett superbra pris tror jag, en tusenlapp. Men jag måste veta ifall det kommer klara av Destiny 2 när det kommer.
Så min fråga är ska man köpa hans grafikkort för en tusenlapp eller ska man lägga lite mer pengar och köpa ett 1060 eller bättre grafikkort när man väl köper en dator?

Permalänk
Medlem

Ja för tusenlapp?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Köp hans 970 då det presterar som ett 1060 i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

Bra pris och det kommer med stor sannolikhet att klara destiny 2 helt ok i 1080p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

så vad tror ni om https://www.inet.se/kundvagn/visa/10633545/ med hans grafikkort eller borde jag ändra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannen utan kunskap:

så vad tror ni om https://www.inet.se/kundvagn/visa/10633545/ med hans grafikkort eller borde jag ändra något?

Rekommenderar AMD Ryzen R5 1600 istället för en i5. Stabilare och mer framtissäker då processorer men 4 kärnor och 4 trådar hör till det förflutna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Håller med även om Cpun han valde inte presterar dåligt.
Första quad core cpun kom väl för snart 10 år sen ? Intel Core Quad ?
Om jag inte har fel

Men Ryzen 1600 och klocka den till en lagom hastighet, minnen på 3000 " alt 3200 Mhz" och en bra kylare.
Ångrar inte mitt byte ifrån I7 7700 till Ryzen 1700, värt varenda krona, betalade 3690 då när 7700 "icke k " kom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mannen utan kunskap:

så vad tror ni om https://www.inet.se/kundvagn/visa/10633545/ med hans grafikkort eller borde jag ändra något?

Ryzen. De säger att Destiny 2 älskar många kärnor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Jo jag har hört det att Destiny 2 klarar av fler kärnor vilket ger positivt då jag redan bokat och väntar ivrigt på beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@BengaBang: Håller med även om Cpun han valde inte presterar dåligt.
Första quad core cpun kom väl för snart 10 år sen ? Intel Core Quad ?
Om jag inte har fel

Men Ryzen 1600 och klocka den till en lagom hastighet, minnen på 3000 " alt 3200 Mhz" och en bra kylare.
Ångrar inte mitt byte ifrån I7 7700 till Ryzen 1700, värt varenda krona, betalade 3690 då när 7700 "icke k " kom

Visst i5 är snabbare i lättare scener pga bra ipc men den dör ganska fort när den blir hårt belastad. Kolla gärna på digital foundrys tester på frametimes speciellt Crysis 3 där även i7 har problem. Samt fördelen med AMD AM4 sockeln som kommer vara aktuell till 2020 men 1151 stöder bara skylake och kaby lake, så det kommer att finnas mycket bättre uppgraderingsmöjligheter för AMD.

jag är själve en av dom som läste på något forum att en i5 räcker om man bara ska spela när jag byggde min dator
Något jag ångrar idag då den är en flaskhals i princip alla spel, nya som halvgamla och speciellt alla early access spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Därför jag sålde min 7700, hehe har läst något om att Ryzen lär ha bra stöd till 2020.
Hoppas att AM4 blir som med AM2/AM2+/AM3/AM3+, Min gamla phenom 965 passar på 990fxa/970fxaud3 som jag har.
Jo intel presterar bra men innan jag köpte min 7700 satt jag med AMD FX 9590 sen I7 920 men då satt man och läste massor på nätet, "Köp intel " och då gjorde man det men var inte alls så bra som man hoppats på.
Ändå så gick min 7700 i 4.2 "turbo " hela tiden men var inte alls så bra ,till och med min Ryzen presterade bättre.
Men klart inte är en bra cpu den är ju inte dålig men inte så bra som alla påståenden fick den att låta.
Ångrar ju helt klart inte att jag sålde den medans det fanns värde i den
Har aldrig gillat i5an, i7an ska det vara .

Edit får kolla på det du sa låter intressant

Ändrade lite
Permalänk

Förändring i min nya dator?

Tjena, har lite funderingar över min nya dator jag ska köpa.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637023/hax123
Med ett GIGABYTE GTX970 G1 Gaming 4gb grafikkort.

Mina funderingar är ifall jag behöver bättre PSU och ifall jag behöver bättre kylning till CPU? Hade tänkt överklocka det(hur man nu gör det) så då blir det väl lätt lite värmare antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannen utan kunskap:

Tjena, har lite funderingar över min nya dator jag ska köpa.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637023/hax123
Med ett GIGABYTE GTX970 G1 Gaming 4gb grafikkort.

Mina funderingar är ifall jag behöver bättre PSU och ifall jag behöver bättre kylning till CPU? Hade tänkt överklocka det(hur man nu gör det) så då blir det väl lätt lite värmare antar jag?

En enda anmärkning har jag: hur hade du tänkt sätta en AMD-processor i en Intel-socket? Du behöver ett moderkort med processorsocket AM4 för att kunna sätta i en AMD Ryzen.

I övrigt ser det bra ut. 450W räcker även till överklockning, men det kan kännas lite snålt och jag skulle nog valt minst 550W för att ha bekvämt med säkerhetsmarginaler. I den prisklassen är det lite hugget som vilket nätagg du väljer, så länge det är 80+ certifierat.

Processorkylaren som följer med Ryzen är faktiskt helt ok. Den du valt till är så klart bättre och tystare, men värt att tänka på är att Be Quiets kylare hamnar "åt fel håll" på AMD-moderkort (såhär). Välj hellre en annan, typ Cooler Master 212, eller så tar du originalkylaren till och börja med.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Oj, visste faktiskt inte att det hade något betydelse. Läs mitt namn
Men skulle https://www.inet.se/produkt/1900317/gigabyte-b350-ga-ab350n-g... vara ett bra köp? eller har du någon klockren modell i bakfickan du kan dra upp i samma prisklass?

Och ifall jag köper coolermaster 212 EVO behöver jag då köpa AM4 bracket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannen utan kunskap:

Oj, visste faktiskt inte att det hade något betydelse. Läs mitt namn
Men skulle https://www.inet.se/produkt/1900317/gigabyte-b350-ga-ab350n-g... vara ett bra köp? eller har du någon klockren modell i bakfickan du kan dra upp i samma prisklass?

Och ifall jag köper coolermaster 212 EVO behöver jag då köpa AM4 bracket?

Ja nej det är inte lätt att veta om man inte är insatt, men då är det ju tur att man kan uppmärksamma det också innan fel saker köps

Jag hade valt chassit Define C istället för Define R5 (det har en öppnare insida vilket är att föredra om du inte har typ 17 hårddiskar), samt ett fullstort ATX-moderkort istället för ett krympt ITX-moderkort när det ändå får plats.

Och ja, med en 212 Evo måste du ha AM4 bracket för att den ska gå att sätta fast på en AMD processor med AM4 socket.

Typ såhär blir det då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

@Mannen utan kunskap *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Jag har sammanfogat dina trådar åt dig då vi ej tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Jag passade även på att flytta tråden till Köpråd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...