Permalänk

Gula glas!

Hejsan folket!

Fick precis för mej att jag verkligen behöver gula solglasögon, rent utav estetiska skäl.

Sedan kom jag även på att solglasögontiden börjar närma sej ett slut. Men när soltimmarna minskar öker ju dock skärmtimmarna!

Jag har problemet att jag får otroligt ont i ögonen av att sitta och stirra, och de jag undrar då är om de hade kunnat agera ögonsmärtstillare även på vintern?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låt mig introducera dig till världen av Terminalglasögon!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låt mig introducera dig till världen av Terminalglasögon!

Rätta mig om jag har fel, men solglasögon med gult glas går ju inte jämföra med terminalglasögon, som har slipning.

Sen finns det ju specifika glasögon mot ansträngning av ljuset som bildskärmar utstrålar men det är inte terminalglasögon, däremot har dessa ofta gult glas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Låt mig introducera dig till världen av Terminalglasögon!

Verkar intressant! Känns dock lite för seriöst.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av NukeHenk:

"Gaming"glasögon är jag inte på jakt över

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Varför inte ett besök hos din lokale optiker? Då kan du få med vilket utseende du vill. Det kan dessutom vara så att smärtan uppkommer delvis på grund av ett mindre synfel, vilket kan vara bra att upptäcka.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansik...
De pengar du sparar på att inte köpa nått med "gaming" i beskrivningen kan du swisha mig.
Besök en optiker och prova ut terminalglasögon i stället för att bli blåst på gamingtrams.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Verkar intressant! Känns dock lite för seriöst.

Om du får "otroligt ont" i ögonen och letar efter "ögonsmärtstillare" så kanske det är läge att faktiskt ta det lite seriöst

En synundersökning hos en optiker kostar inte mycket, och då har du betydligt större chans att hitta en lösning som fungerar. Du kan ju som sagt ha något mindre synfel som orsakar problem när du sitter framför en skärm. Tänk också på att belysningen runtomkring är viktig, och att moderna skärmar oftast är på tok för ljusa med fabriksinställningarna.

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars prova att kalibrera om din bildskärm först innan du spenderar pengar på terminalglasögon. Sänk ljusstyrkan och kontrast samt välj en varmare (gulare) färgtemperatur så ska du se att ögonen inte kommer bli lika ansträngda.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Här har du lösningen som är gratis: https://justgetflux.com/

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Har ett par vanliga solglasögon från Ray Ban med gult slipat glas. Ville ha likadana som Walter i Big Lebowski och det fick jag nästan
Brukar använda dom framför datorn ibland också. Det hjälper.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Ursäkta mig sweclockers, men sånt kan jag verkligen inte ta seriöst.

Förr satt vi med våra feta CRT som röntgade skallen och våra ögon skrek och försökte kravla ur sina hålor efter några dygn av LAN, men nått sånt trams som specialglasögon höll ingen på med. Är alla gamers idag så unika snöflingor att de inte klarar av lite LCD skärm utan babypuder

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Terminalglasögon är bra. Jobbar du med en dator så kan du få arbetsgivaren att betala dem också.

@Karaff: Terminalglasögon har funnits länge, även på CRT-tiden. Sen vet jag inte varför man skulle vilja ha ont i ögonen och på sikt skada sin syn bara på grund av någon machismo eller vad det nu är du försöker framhålla.

Permalänk
Medlem

@snajk:

Tänkte mer på överprisad gamer skit...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kolla på aliexpress eller wish istället för Gunnar om du vill ha den typen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av perost:

Om du får "otroligt ont" i ögonen och letar efter "ögonsmärtstillare" så kanske det är läge att faktiskt ta det lite seriöst

En synundersökning hos en optiker kostar inte mycket, och då har du betydligt större chans att hitta en lösning som fungerar. Du kan ju som sagt ha något mindre synfel som orsakar problem när du sitter framför en skärm. Tänk också på att belysningen runtomkring är viktig, och att moderna skärmar oftast är på tok för ljusa med fabriksinställningarna.

Skrivet av Xeraton:

Du kan ju annars prova att kalibrera om din bildskärm först innan du spenderar pengar på terminalglasögon. Sänk ljusstyrkan och kontrast samt välj en varmare (gulare) färgtemperatur så ska du se att ögonen inte kommer bli lika ansträngda.

Redan gjort! Men det hjälper inte alltid när de blir lite för många timmar hehe...

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har ett par vanliga solglasögon från Ray Ban med gult slipat glas. Ville ha likadana som Walter i Big Lebowski och det fick jag nästan
Brukar använda dom framför datorn ibland också. Det hjälper.

Tack! Precis frågan jag ville ha svar på

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan:
Vad har du för skärm? Kan ju vara så att din skärm flimrar och på pga det får du ont i ögonen.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Dra ner på ljusstyrkan. Det är främst därför du får ont i ögonen och nästan alla kör med aldelse för hög ljusstyrka.

Placera också en lampa bakom skärmen som sprider ljuset jämt så slipper du få extrem kontrast mellan skärm och rum när det är mörkt ute så slipper pupillen anstränga sig i onädan.

Själv har jag en "smart" skärm som känner av ljuset i rummet och ändrar ljusstyrkan automatiskt.
Det är så subtilt att det inte ens märks och ja gå från en skärm med fast ljusstyrka till en som kan ändra själv efter ljuset i rummet gjorde stor skillnad för hur ofta jag får ont i ögonen.
För fick man alltid det på kvällar och nätter, numera nästan aldrig.

Permalänk
Skrivet av 220volt:

@GoldenFan:
Vad har du för skärm? Kan ju vara så att din skärm flimrar och på pga det får du ont i ögonen.

AOC i2481FXH En ganska basic IPS

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

AOC i2481FXH En ganska basic IPS

Okej den ska enligt specifikationer vara flimmer-fri så då kan man utesluta det iaf.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

AOC i2481FXH En ganska basic IPS

Enligt denna recension så ligger den skärmen på 220 cd/m² (90%) från fabrik. Man brukar sikta på ungefär 120 cd/m² i ett "normalljust" rum, vilket på den skärmen motsvarar ca. 40%. Så dra ner ljusstyrkan om du inte redan gjort det. Tänk på att skärmen kan kännas väldigt mörk när man först gör det, men man vänjer sig snabbt.

Det nämns också i recensionen att skärmen inte använder PWM för att reglera ljusstyrkan, vilket väl är både goda och dåliga nyheter. Goda eftersom PWM kan vara tröttsamt för ögonen, dåliga eftersom det uteslutit den lösningen på problemet.