Knepigt problem med HDD som inte hittas.

Permalänk
Medlem

Knepigt problem med HDD som inte hittas.

Hej!

Nu har jag stött på ett knepigt problem med en av mina hårddiskar. När jag startade datorn här om dagen så hittade den inte hårddisken. Konstigt tänkte jag, som först bara tog in och ut den ur en av mina snabbplatser. Den hittades fortfarande inte.

Det knasiga är att datorn kan se den i bios, men jag kan inte se den i enhetshanteraren/crystaldisk/hårddiskar.

Vad jag har testat tills nu:

  1. Jag har testat att byta både sata och strömkabel.

  2. Jag har bytt plats på sata-kabeln i moderkortet och har även testat med kablar som fungerar på mina andra två hårddiskar.

  3. Datorn hittar enheten i bios men ser den inte alls så fort jag kommer in i windows.

Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hårddisken i en helt annan dator för tillfället.

Alla tips uppskattas som alltid!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

@MuLLvaD3n:

Lägg Linux ubuntu livecd på en usb minne och sen boot upp den och sen se om du hittar hårddisken där?

Har du kollat i diskhanterare i Windows?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@MuLLvaD3n:

Lägg Linux ubuntu livecd på en usb minne och sen boot upp den och sen se om du hittar hårddisken där?

Har du kollat i diskhanterare i Windows?

Jag testar detta direkt imorgon!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag testar detta direkt imorgon!

När funkar det sist?

När min hårddisk håller på att dö då kunde jag inte se den i Windows men Linux kunna se den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Den fungerade för bara några dagar sedan. Tänkte inte ens på när den slutade fungera eftersom att jag för det mesta lagrar bilder på den.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

@superegg: Den fungerade för bara några dagar sedan. Tänkte inte ens på när den slutade fungera eftersom att jag för det mesta lagrar bilder på den.

Skulle gissa på att hårddisken kanske inte mår så jättebra eller så har den kanske blivit korrupt och då klara inte Windows av att läsa av hårddisken men Linux bruka klara av att läsa av skadade hårddiskar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Så... @MuLLvaD3n är du en av de som önskar han hade en backup, eller är du en som har backup?

För det låter som disken rasat för dig.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Med tanke på hur mycket som jag förespråkar att man ska säkerhetskopiera hårddiskar på detta forumet är jag självklart en person som önskar att jag hade gjort det själv.

Skämt åsido - allt viktigt finns sparat. Försvinner det så försvinner det. Vill självklart rädda det som finns om det går men annars gör det absolut ingenting att det försvinner. (Allt viktigt finns som sagt på NAS'en redan.)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@Paddanx: Med tanke på hur mycket som jag förespråkar att man ska säkerhetskopiera hårddiskar på detta forumet är jag självklart en person som önskar att jag hade gjort det själv.

Skämt åsido - allt viktigt finns sparat. Försvinner det så försvinner det. Vill självklart rädda det som finns om det går men annars gör det absolut ingenting att det försvinner. (Allt viktigt finns som sagt på NAS'en redan.)

Trevligt o se en som lever som han lär

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Haha ja precis!

Den disken som ser ut att ha gett med sig nu är lite av en papperskorg som man inte vill slänga. Det är ingenting av värde så det säkerhetskopieras inte automatiskt mot NAS, men samtidigt vill man inte slänga iväg det. Kanske ska se detta som lite höststädning? Haha.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kolla med gparted om det kan nå disken, om inte är det hårdvarufel på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@Paddanx: Haha ja precis!

Den disken som ser ut att ha gett med sig nu är lite av en papperskorg som man inte vill slänga. Det är ingenting av värde så det säkerhetskopieras inte automatiskt mot NAS, men samtidigt vill man inte slänga iväg det. Kanske ska se detta som lite höststädning? Haha.

Finns de som säger att HDD krash är bra... man slipper spara alla saker man har haft i 10+ år liggande.
Jag brukar fråga dem om de tänder eld på bostaden, eller bjuder in tjuvar lite då och då för att rensa i skåp o möbler också. Konstigt nog gör folk inte det.

Vi alla samlar på en massa skit vi egentligen inte vill ha, eller behöver... Jag har lådor med det, men ska snart skänka bort saker igen.

Förstår vad du menar dock. Bästa du kan göra då är ... hammare: *bang* *bang* *klirr* och sen skrota disken. Du slipper ödsla tid för att rädda något du egentligen inte behöver, och du slipper lagra det du har räddat som du egentligen inte vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns de som säger att HDD krash är bra... man slipper spara alla saker man har haft i 10+ år liggande.
Jag brukar fråga dem om de tänder eld på bostaden, eller bjuder in tjuvar lite då och då för att rensa i skåp o möbler också. Konstigt nog gör folk inte det.

Vi alla samlar på en massa skit vi egentligen inte vill ha, eller behöver... Jag har lådor med det, men ska snart skänka bort saker igen.

Förstår vad du menar dock. Bästa du kan göra då är ... hammare: *bang* *bang* *klirr* och sen skrota disken. Du slipper ödsla tid för att rädda något du egentligen inte behöver, och du slipper lagra det du har räddat som du egentligen inte vill ha

Jag har vettig backup på mina saker och har lyckats behålla saker i snart 15år. Ibland så traverserar jag de ödsliga undermapparna i kyrkogården av förlegad information i ett naivt hopp om att kunna rensa. Inser när jag tittar igenom mappen "Formatering20050311" och hittar en gammal 1.6 config och några skolarbeten från 6an/7an att det helt enkelt inte är värt besväret. Det får fan ta upp dem få GB det tar så länge jag slipper röra skiten. Jag har ingen som helst aning om vad som gömmer sig i djupet, kanske några gamla bilder? Kanske något värt att spara? Jag har ingen aning.

Jag har inte så länge jag kan dra mig till minnes behövt ner och titta efter något jag saknar, så informationen är trots sin enkla tillgänglighet helt förlorad.

Den enda vettiga information jag har hittat när jag snabbt kollade igenom för att skriva detta inlägg var att jag undermedvetet drog mig till ISO 8601 redan som ung.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag har vettig backup på mina saker och har lyckats behålla saker i snart 15år. Ibland så traverserar jag de ödsliga undermapparna i kyrkogården av förlegad information i ett naivt hopp om att kunna rensa. Inser när jag tittar igenom mappen "Formatering20050311" och hittar en gammal 1.6 config och några skolarbeten från 6an/7an att det helt enkelt inte är värt besväret. Det får fan ta upp dem få GB det tar så länge jag slipper röra skiten. Jag har ingen som helst aning om vad som gömmer sig i djupet, kanske några gamla bilder? Kanske något värt att spara? Jag har ingen aning.

Jag har inte så länge jag kan dra mig till minnes behövt ner och titta efter något jag saknar, så informationen är trots sin enkla tillgänglighet helt förlorad.

Den enda vettiga information jag har hittat när jag snabbt kollade igenom för att skriva detta inlägg var att jag undermedvetet drog mig till ISO 8601 redan som ung.

Jag skrev ett inlägg om just detta fenomen för ett tag sedan, då det du säger är mitt problem också. Min poäng var ju att man helt enkelt måste sätta sig och ta bort skiten, och aldrig återskapa den lite då och då, för om du ska vänta på en HDD krasch ska göra det så kommer du sitta där och försöka rädda saker du inte vill ha.

Jag städade bort en hel del för typ ½ år sedan. I runda slängar 500GB. Inte mycket utrymme i sig, men det är trots allt 0,5TB mindre jag behöver ta backup på, och lagra i 2-3 ex... och tänka på när jag återställer. Vet att skiten inte hunnit bort i den längsta backupen än... men den åker snart. Det är rätt skönt att städa bort det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag skrev ett inlägg om just detta fenomen för ett tag sedan, då det du säger är mitt problem också. Min poäng var ju att man helt enkelt måste sätta sig och ta bort skiten, och aldrig återskapa den lite då och då, för om du ska vänta på en HDD krasch ska göra det så kommer du sitta där och försöka rädda saker du inte vill ha.

Jag städade bort en hel del för typ ½ år sedan. I runda slängar 500GB. Inte mycket utrymme i sig, men det är trots allt 0,5TB mindre jag behöver ta backup på, och lagra i 2-3 ex... och tänka på när jag återställer. Vet att skiten inte hunnit bort i den längsta backupen än... men den åker snart. Det är rätt skönt att städa bort det faktiskt.

Jag har väl i runda slängar 10-20GB av information kanske. Fördelat i den digitala filstrukturs motsvarigheten av Yggdrasil.

hade förmodligen vart enklare att bara trycka delete på hela filträd lite här och var, informationen jag hade förlorat är inget jag saknar. Men har jag sparat skiten i 10+ år kan jag lika gärna spara den lite till, den tar inget utrymme att tala om. För det mesta är det små filer, sparfiler, configs, skolarbeten, bilder osv, Hittade även en installISO till Ubuntu 6.06 i min OSImage mapp. Den åkte faktiskt nu. Den är äldre än Windows Vista och var EOL innan Windows 7 kom.

OSImage mappen är jag ofta inne och rotar i.

Det finns nog mycket gammal skit

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag har väl i runda slängar 10-20GB av information kanske. Fördelat i den digitala filstrukturs motsvarigheten av Yggdrasil.

hade förmodligen vart enklare att bara trycka delete på hela filträd lite här och var, informationen jag hade förlorat är inget jag saknar. Men har jag sparat skiten i 10+ år kan jag lika gärna spara den lite till, den tar inget utrymme att tala om. För det mesta är det små filer, sparfiler, configs, skolarbeten, bilder osv, Hittade även en installISO till Ubuntu 6.06 i min OSImage mapp. Den åkte faktiskt nu. Den är äldre än Windows Vista och var EOL innan Windows 7 kom.

OSImage mappen är jag ofta inne och rotar i.

Det finns nog mycket gammal skit

Jag har fortfarande kvar XP patchar och installfiler... då jag har något ställe som behöver det. Så jag har en kopia hemma, då det är ganska svårt att hitta dessa på nätet nu.

Men det är inte 10-20GB jag hade brytt mig om, utan faktum att den 10-20GB ska göras backup på.. och man ska "sortera" det. Jobbet för det är inte värt skiten. Lägg det på ett backup media i 1-2 år... saknar du inte det, poff så åker det när du nollställer den backupdisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag har väl i runda slängar 10-20GB av information kanske. Fördelat i den digitala filstrukturs motsvarigheten av Yggdrasil.

hade förmodligen vart enklare att bara trycka delete på hela filträd lite här och var, informationen jag hade förlorat är inget jag saknar. Men har jag sparat skiten i 10+ år kan jag lika gärna spara den lite till, den tar inget utrymme att tala om. För det mesta är det små filer, sparfiler, configs, skolarbeten, bilder osv, Hittade även en installISO till Ubuntu 6.06 i min OSImage mapp. Den åkte faktiskt nu. Den är äldre än Windows Vista och var EOL innan Windows 7 kom.

OSImage mappen är jag ofta inne och rotar i.

Det finns nog mycket gammal skit

Skrivet av Paddanx:

Jag har fortfarande kvar XP patchar och installfiler... då jag har något ställe som behöver det. Så jag har en kopia hemma, då det är ganska svårt att hitta dessa på nätet nu.

Men det är inte 10-20GB jag hade brytt mig om, utan faktum att den 10-20GB ska göras backup på.. och man ska "sortera" det. Jobbet för det är inte värt skiten. Lägg det på ett backup media i 1-2 år... saknar du inte det, poff så åker det när du nollställer den backupdisken.

Det är ju precis som ni säger med sånt här... att sortera skiten är det värsta. Det är ju ingen idé att säkerhetskopiera allt om det bara ligger huller och buller, men ska man samtidigt spara allt "smart" tar det en fruktansvärd tid att kategorisera allt så att man hittar det igen.

Jag vill inte ens veta vad man kan hitta på sina gamla hårddiskar om man verkligen sätter sig och letar, haha.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har fortfarande kvar XP patchar och installfiler... då jag har något ställe som behöver det. Så jag har en kopia hemma, då det är ganska svårt att hitta dessa på nätet nu.

Men det är inte 10-20GB jag hade brytt mig om, utan faktum att den 10-20GB ska göras backup på.. och man ska "sortera" det. Jobbet för det är inte värt skiten. Lägg det på ett backup media i 1-2 år... saknar du inte det, poff så åker det när du nollställer den backupdisken.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är ju precis som ni säger med sånt här... att sortera skiten är det värsta. Det är ju ingen idé att säkerhetskopiera allt om det bara ligger huller och buller, men ska man samtidigt spara allt "smart" tar det en fruktansvärd tid att kategorisera allt så att man hittar det igen.

Jag vill inte ens veta vad man kan hitta på sina gamla hårddiskar om man verkligen sätter sig och letar, haha.

Problemet är ju att jag har en hel nätverksdisk som heter "Backup", där jag lägger skit jag vill ha kvar av någon anledning, ska jag formatera, OSimages, bilder, musik allt sådant typ. Jag tar sedan en backup på Mappen "Backup" som nätverksdisken är monterad på.

Så det är egentligen bara skit som jag en gång tyckt vart värt att spara, även om det bara var för att läsa tillbaka direkt efter en formatering.

Att börja rensa i den soppan kan ta ett tag.

De ligger dock "smart"

Finns undermappar för Musik, Bilder, OSimages, Spel, Formateringsmappar osv, så jag vet ungefär vart jag ska leta.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

om nu inte Linux ser bättre så se om det går att köra firmware-koll/uppdatering.

ordning och reda på tal om känns ju onekligen som ett framtidsproblem. sen filhanterarnas indexeringsfunktioner tog överhand (vet folk som på riktigt inte har minsta susning om hur ett filträd är strukurerat, än mindre var i det deras grejer ligger) så lär det bli besvärligt för många att reda ut kaoset på "det där som är i datan", om de nu ens får möjligheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag vill bara uppdatera er om att jag inte har glömt av problemet jag har. Jag sitter fortfarande på universitetet och skriver detta inlägget nu och har helt enkelt inte hunnit vara hemma och kika på det än!

Jag uppskattar all hjälp och era inlägg, mitt bästa hopp för tillfället är att försöka nå disken från Linux. Ska ge mig på detta så fort jag får tid över!

Det är för övrigt mycket intressant att se hur alla ni andra lagrar. Jag försöker ha stenkoll på hur jag lagar dokument, något man har extremt mycket av, men är väldigt dålig på resten! (Jag är en sån där person som gillar att ha saker jag för tillfället arbetar i på skrivbordet för att sedan sortera undan det när det är klart.)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:
Skrivet av Paddanx:
Skrivet av AndreaX:

Jag tänkte uppdatera er om att när jag kom hem och satte mig vid datorn nu i morse så hittar den hårddisken och den är, enligt Crystaldisk, helt ok. Lustigt.

Edit: Den har dock en runtime på snart 40 000 timmar... ehehehehehe

Jag tog mig även i kragen och sorterade upp skiten på mina hårddiskar efter vår lilla diskussion här.

Först hade jag bara stora mappar med "skit"

Lite bättre!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync