Permalänk
Medlem

Köpa en extra skärm

Hej!
Jag har i dagsläget Dell UltraSharp U2414H sedan 3.5 år tillbaka. En AH-IPS och funkar bra till WoW och filmer. Nu vill jag gärna ha en till och undrar om jag ska köpa en likadan? Den har samma pris och har tillverkningsår 2014 januari. Känns lite sådär.
Ska man kanske satsa på något bättre, isåfall vad ska man titta på?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du vill göra med andra skärmen samt vad du har för hårdvara.
Tee alternativen som jag kan direkt tänka på är en 1080p eller 1440p skärm med hög uppgraderingsfrekvens i fall du vill satsa mer på spel. Oberoende av om du vill har det som vanligt eller sidoskärm så kan du även titta på en 4k eller ultrawide kärm i fall du vill har mer yta vid sidan ok när du spela för t.ex. surfande, youtube, film eller chat av olika slag.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vill du annars ha en gamingskärm?

Oavsett om den är gammal eller ej så är det ändå en bra skärm. Jag föredrar att ha två enhetliga skärmar framför två udda. Då är pixlarna lika stora och det blir inga knepigheter när man drar över ett fönster till andra skärmen. Dessutom ser det klart snyggast ut med två likadana.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra det jag gör idag, dega med lite WoW och netflix
Är lite fundersam ifall det kommer kännas konstigt att ha en helt annan skärm. AH-IPS är rätt najs men 2014 års modell? hmm

Permalänk
Medlem

Det finns ju annars Dell U2417H om du vill ha en nyare version av skärmen du redan har.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt en ny primär skärm och använt den gamla som sekundär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns ju annars Dell U2417H om du vill ha en nyare version av skärmen du redan har.

Den ser riktigt bra ut

Skrivet av anon42512:

Jag hade köpt en ny primär skärm och använt den gamla som sekundär.

Bra där, vad skulle du tänka på när du köper ny primär skärm?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bream:

Hej!
Jag har i dagsläget Dell UltraSharp U2414H sedan 3.5 år tillbaka. En AH-IPS och funkar bra till WoW och filmer. Nu vill jag gärna ha en till och undrar om jag ska köpa en likadan? Den har samma pris och har tillverkningsår 2014 januari. Känns lite sådär.
Ska man kanske satsa på något bättre, isåfall vad ska man titta på?

Om du vill ha en exakt likadan så kanske den här är ett alternativ?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3859648

Visa signatur
Permalänk
Medlem

U2417 är nyare men det verkar inte vara några större skillnader. 17 har 99% sRGB och 14 har 96% sRGB. I övrigt verkar de vara synnerligen lika.

Jämförelse Dustin Home

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag undrar även om man ska hugga på 27 tum eller om man ska köra på högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bream:

Tack för alla svar. Jag undrar även om man ska hugga på 27 tum eller om man ska köra på högre upplösning?

Jag kör Dell UP2716D och Dell UP2516D och jag kan säga att 27" och 25" tillsammans fungerar hur bra som helst. Kör på en 27" med högre upplösning så kommer du utan tvekan bli nöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja om du överväger 27" så kör definitivt på 2560x1440. Jag har bl.a. en U2715H och är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha, får gå o klämma lite i någon butik för att jämföra 24/27 och 1080/2560
Fick grymma svar, mycket nöjd!
Ha en fortsatt bra dag allihop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bream:

Bra där, vad skulle du tänka på när du köper ny primär skärm?

Framför allt att det inte är en TN-panel

Skrivet av Bream:

Tack ska ni ha, får gå o klämma lite i någon butik för att jämföra 24/27 och 1080/2560
Fick grymma svar, mycket nöjd!
Ha en fortsatt bra dag allihop.

27" 1440p har högre pixeltäthet än 24"/1080p
(Själv har jag en 31,5" på 1440p, det är samma pixeltäthet som 24"/1080p)

Permalänk
Medlem

@Bream: Om du har pengarna så tycker jag att du ska undersöka möligheten på att satsa på något eventuellt bättre och använda den som din nya primära skärm, och din nuvarande som då blivande sekundär skärm...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99