Asus tillkännager ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56

Som den första tillverkaren på marknaden tillkännager Asus en egen version av AMD Radeon RX Vega, vilken bestyckas med företagets ROG Strix-kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant, Hoppas priset blir rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Intressant, Hoppas priset blir rätt

Det blir det inte....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 6499:- för 64.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag gissar på 6499:- för 64.

Bara första dagen, sedan 7499:-

Permalänk
Snusfri

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt tjock klump metall som kyler den kretsen. Ser lite fetare ut än 1080ti strix kylare men jag kanske bara ser fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bara första dagen, sedan 7499:-

Haha

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om priset hamnar på "nya" priset utan extra tillägg d.v.s. 6090kr så är priserna i klass med vissa 1080 custom kort.

Tror fortfarande inte det kommer sälja bra jämfört med 1080 för det priset, skulle vilja se korten på max 5590kr vilket är 500kr högre än reference "release" priset.

Känns som att när det närmar sig eller går över 6000kr så kan man lika gärna lägga till 1000kr till och köpa ett 1080 Ti, för de 1000kr extra får du mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Blir svårt att ytterligare skrämma upp något som redan lämnat jorden.

Ganska väntat att det skulle bli just så. Det finns inga säkerhetsmarginaler kvar helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Trodde du värmeutvecklingen skulle sänkas pga en större kylare? Är ju fortfarande samma GPU det handlar om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Trodde du värmeutvecklingen skulle sänkas pga en större kylare? Är ju fortfarande samma GPU det handlar om.

Värmeutvecklingen är den samma som du skriver, värmeavledningen blir bättre med en större kylare..kanske det personen menade.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om priset hamnar på "nya" priset utan extra tillägg d.v.s. 6090kr så är priserna i klass med vissa 1080 custom kort.

Tror fortfarande inte det kommer sälja bra jämfört med 1080 för det priset, skulle vilja se korten på max 5590kr vilket är 500kr högre än reference "release" priset.

Känns som att när det närmar sig eller går över 6000kr så kan man lika gärna lägga till 1000kr till och köpa ett 1080 Ti, för de 1000kr extra får du mycket prestanda för pengarna.

Ja, det är precis det jag funderar på, trots att jag sitter på en Freesync skärm och hatar Nvidia för att de vägrar stödja adaptive synch/freesync... Det trodde jag inte att jag skulle göra för några veckor sedan. Som tur är behöver jag inte ett nytt kort just nu. Hoppas att priserna på Vega blivit bättre till Black Friday och man kan plocka upp ett prissänkt tredje-parts kort då.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Bara första dagen, sedan 7499:-

Bara första veckan, sedan 7999:-

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tråkigt med dvi och två! hdmi.
4 dp eller 6 minidp hade varit o föredra.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kan bli lagom med ett sånt till sonens pc han behöver ändå ett till element i rummet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Precis min tanke, inte bara för dyrt, utan det drar för mycket och blir för varmt, inget steg framåt där. Nya grejer ska dra mindre, annars får det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Precis min tanke, inte bara för dyrt, utan det drar för mycket och blir för varmt, inget steg framåt där. Nya grejer ska dra mindre, annars får det va.

Så prestandan är helt irrelevant så länge som det inte drar med ström? Väljer du också u-processorer från Intel före deras desktopversioner när du ska spela eller arbeta med diverse syntetiska program?

Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

"Låga OC Samt höga värme" var det ja. Värmeutvecklingen beror inte på kylaren utan det kylaren kan göra är att driva iväg värmen snabbare från kortet. Kortet kommer dessutom ganska kraftigt klockat från start. Ungefär som Nvidias motsvarighet som inte direkt är toppen av överklockningsberget. De flesta korten klockar si så där på GPU och ganska bra på minnena.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är det värt at skaffa vega nu ens? Har läst så mkt om vega.

Om jag inte vill ha vega vad skulle ni rekommendera då har ett R9 380 kort nu?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se ett Swec test sen. Håller faktiskt tummarna på att det får bra betyg och att priset blir konkurrerande med 1080. Annars sitter väl bara Nvidia och jäser på sina nya kort/teknik utan ordentlig konkurrens

Permalänk
Medlem

@DjZaxon: RX 580 funkar bra här!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så prestandan är helt irrelevant så länge som det inte drar med ström? Väljer du också u-processorer från Intel före deras desktopversioner när du ska spela eller arbeta med diverse syntetiska program?

"Låga OC Samt höga värme" var det ja. Värmeutvecklingen beror inte på kylaren utan det kylaren kan göra är att driva iväg värmen snabbare från kortet. Kortet kommer dessutom ganska kraftigt klockat från start. Ungefär som Nvidias motsvarighet som inte direkt är toppen av överklockningsberget. De flesta korten klockar si så där på GPU och ganska bra på minnena.

Jag skaffar bara nyare CPUer som drar mindre, ja. T.ex i5-2xxx drar mer än i5-7xxx och 8xxx osv. Samma med AMD, en var dom på 125 W TDP, nu är det väl 45, 65 och 83W TDP, tex. Nyare lär kunna komma ner ännu mer, hoppas jag.

Förut behövde man 650W+ för ett system, nu kan man lätt köra på 450W för en gamingdator med bra prestanda, SSD drar ju också lite i jämf med 3.5"-mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om priset hamnar på "nya" priset utan extra tillägg d.v.s. 6090kr så är priserna i klass med vissa 1080 custom kort.

Tror fortfarande inte det kommer sälja bra jämfört med 1080 för det priset, skulle vilja se korten på max 5590kr vilket är 500kr högre än reference "release" priset.

Känns som att när det närmar sig eller går över 6000kr så kan man lika gärna lägga till 1000kr till och köpa ett 1080 Ti, för de 1000kr extra får du mycket prestanda för pengarna.

GTX 1080 ROG Strix Gaming ser ut att ligga på ca. 6400:- om man ska jämföra likvärdiga kort (i termer av kylare, design, VRM o.s.v.). Det billigaste 1080 Ti ligger på 6 999:- med en vanlig blower-kylare.

Tycker dessa specialkort är onödigt dyra för några grader lägre temp och någon procent mer i överklockning. Hade hellre valt ett 1080 Ti med blower, då de kommer vara överlägset ett 1080, hur mycket man än överklockar och hur många fläktar man än bultar på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

GTX 1080 ROG Strix Gaming ser ut att ligga på ca. 6400:- om man ska jämföra likvärdiga kort (i termer av kylare, design, VRM o.s.v.). Det billigaste 1080 Ti ligger på 6 999:- med en vanlig blower-kylare.

Tycker dessa specialkort är onödigt dyra för några grader lägre temp och någon procent mer i överklockning. Hade hellre valt ett 1080 Ti med blower, då de kommer vara överlägset ett 1080, hur mycket man än överklockar och hur många fläktar man än bultar på.

Sen finns ju även Gigabyte 1080 Windforce 3X för 5269kr, ASUS brukar vara dyra utan anledning. Skulle aldrig köpa ett 1080 för 6400kr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Kortet lämpar sig uppenbarligen dåligt för överklockning
Kretsens effekt sticker iväg våldsamt över en viss frekvens och Vega är redan där.
Man kan spara ganska mycket effekt om man går åt andra hållet, alltså underklocka detta till en mycket liten prestandaförlust.

De finns dock en del som fått goda resultat via undervoltning.
Själv tänker jag iaf till en början helt enkelt ställa in "AMD low power profile".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Men ett rx 580 istället för vega? eller ska man vänta tills partnertillverkarna släpper sina versioner?

Permalänk
Medlem

Undervolting känns som praxis på alla kort från och med 480. Fungerade bra på mitt. Vill se ett 56 undervoltat och överklockat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

@Goldfinger: Men ett rx 580 istället för vega? eller ska man vänta tills partnertillverkarna släpper sina versioner?

Vad har du för budget till att börja med, det säger ganska tydligt vad du ska ha. Är det runt 4-5k så kolla på 1070 om du inte vill vänta till Vega 56. Om det är runt 6-7k så kolla vad det bästa som finns i lager är (kolla benches) och köp det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Har en freesync skärm. så man vill använda den med.

Permalänk
Medlem

Hade dessa hamnat på ca 5700 kronor så känns det ändå helt okej och bra alternativ till 1080 som då kostar 500 kr mer för samma kylare. Ska bli intressant och se var alla dessa kort kommer hamna. 6500 kronor kommer ju inte fungera bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC