Permalänk

Uppgradering i9, budget ca 20k

Börjar bli dags att byta ut min 5 år gamla burk och när man ändå är i farten kan man lika gärna dra till ordentligt.
Maxpris strax över 20k för moderkort, chassi, cpu, ram, PSU och kylning.
Ingen vidare koll på moderkort/ram/psu så alla förslag tas tacksamt emot

Nuvarande rig:
i7 3770k
32GB RAM
Asus moderkort
Asus Strix 1080 (behålls)
Massa SSD diskar (behålls)

Krav på ny rig:
Bör klara av minst 1 vm igång konstant (eventuellt 2-3)
Bör prestera bättre än nuvarande rig i spel
Bör prestera bra i 3D renderingar (kräver också stora mängder RAM)
Bör klara encoding för Plex server parallelt med VM och spel
Bör ha 64GB RAM

Spelar för tillfället enbart i 1080 upplösning, men blir eventuellt en 2k/4k monitor i framtiden. 2 skärmar så multitaskar mycket och ofta.

Resonemanget kring i9 gentemot Threadripper är främst att jag vill ha en CPU som är stark i varierade typer av laster. Min 3770k slår Threadripper i vissa speltester vilket gör mig tveksam till att lägga 10k på en uppgradering. i9 har generellt bra enkeltrådad prestanda och jag använder min CPU för många olika saker där bara ett fåtal är strikt parallelliserade.

Eget förslag på rig:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434627&view=l
i9 7900x
Asus prime X299-A
2x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x16GB
Fractal Design Define C (Svart)
Corsair RM750X 750W
Noctua NH-D15

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonic_Raven:

Börjar bli dags att byta ut min 5 år gamla burk och när man ändå är i farten kan man lika gärna dra till ordentligt.
Maxpris strax över 20k för moderkort, chassi, cpu, ram, PSU och kylning.
Ingen vidare koll på moderkort/ram/psu så alla förslag tas tacksamt emot

Nuvarande rig:
i7 3770k
32GB RAM
Asus moderkort
Asus Strix 1080 (behålls)
Massa SSD diskar (behålls)

Krav på ny rig:
Bör klara av minst 1 vm igång konstant (eventuellt 2-3)
Bör prestera bättre än nuvarande rig i spel
Bör prestera bra i 3D renderingar (kräver också stora mängder RAM)
Bör klara encoding för Plex server parallelt med VM och spel
Bör ha 64GB RAM

Spelar för tillfället enbart i 1080 upplösning, men blir eventuellt en 2k/4k monitor i framtiden. 2 skärmar så multitaskar mycket och ofta.

Resonemanget kring i9 gentemot Threadripper är främst att jag vill ha en CPU som är stark i varierade typer av laster. Min 3770k slår Threadripper i vissa speltester vilket gör mig tveksam till att lägga 10k på en uppgradering. i9 har generellt bra enkeltrådad prestanda och jag använder min CPU för många olika saker där bara ett fåtal är strikt parallelliserade.

Eget förslag på rig:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434627&view=l
i9 7900x
Asus prime X299-A
2x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x16GB
Fractal Design Define C (Svart)
Corsair RM750X 750W
Noctua NH-D15

Nu skriver du inte vilka SSD diskar du har, men om du ska köpa I9 så skulle jag rekommendera dig att skaffa
minst en ny SSD. Mycket har hänt när det kommer till SSD.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tja... klarar du dig på 20 futtiga trådar så...

Det enda jag vill flagga för är att i9 chipsetten åtminstonne hade lite problem med SSD-raid, du kan bara köra Intel diskar.

Oh, och som en detalj till kan jag rekommendera att undvika 2k skärmar som pesten. Det finns ingen som helst anledning, bättre isf att gå till WQHD.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Nu skriver du inte vilka SSD diskar du har, men om du ska köpa I9 så skulle jag rekommendera dig att skaffa
minst en ny SSD. Mycket har hänt när det kommer till SSD.

Bra tips! Har lite blandade SSD'er, äldsta är nog den jag kör OS på så kanske borde skaffa ny för en liten boost där.

Skrivet av TheNoNa:

Tja... klarar du dig på 20 futtiga trådar så...

Det enda jag vill flagga för är att i9 chipsetten åtminstonne hade lite problem med SSD-raid, du kan bara köra Intel diskar.

Oh, och som en detalj till kan jag rekommendera att undvika 2k skärmar som pesten. Det finns ingen som helst anledning, bättre isf att gå till WQHD.

Hade ingen aning om raid problemen, tack!. Kommer troligtvis köra mjuk raid genom ZFS eller Storage Spaces, men bra att veta att hård raid kan vara problematisk.

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det enda jag vill flagga för är att i9 chipsetten åtminstonne hade lite problem med SSD-raid, du kan bara köra Intel diskar.

Bara om man vill använda VROC (som kostar extra) vad jag har förstått, med vanlig RAID ska man kunna använda vilka diskar man vill.

Permalänk
Medlem

20k... ja, med Intels prissättning har du ju iaf råd med CPU'n då

Men om du helt ärligt behöver en i9 istället för en i7 så antar jag att du kommer ägna dig åt en del saker som drar bra nytta av flera trådar. Då hade jag, som det ser ut i dagsläget, kollat över Threadripper serien som ger liknande prestanda för halva priset. Så för dina 20k så hade du kunnat få mer prestanda än du kommer kunna köpa om du väljer en i9:a.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

20k... ja, med Intels prissättning har du ju iaf råd med CPU'n då

Men om du helt ärligt behöver en i9 istället för en i7 så antar jag att du kommer ägna dig åt en del saker som drar bra nytta av flera trådar. Då hade jag, som det ser ut i dagsläget, kollat över Threadripper serien som ger liknande prestanda för halva priset. Så för dina 20k så hade du kunnat få mer prestanda än du kommer kunna köpa om du väljer en i9:a.

Har kollat en hel del på TR, även om den är väldigt prisvärd i många flertrådade applikationer är den ganska klen i många enkeltrådade. i9 må vara sämre i t ex renderingar men den presterar ungefär som en i7a i enkeltrådade. Eftersom jag kommer behöva både och lutar det mest åt i9.

Dessutom är VFIO på linux en stark motivering till att inte använda TR, npt buggen i alla AMD's cpu'er gör att VFIO fungerar väldigt dåligt jämfört med intel. Min tanke är att köra Linux host med gpu-passthrough till en windowsmaskin, iom npt buggen är prestandan på CPU markant sämre för AMD i den virtuella maskinen (75% av orginal gentemot 95% på intel). Går att lösa med Xen istället för KVM men Xen klarar inte en Nvidia gpu :/

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Avstängd

@Demonic_Raven:

Det som jag tycker är synd är att I9 har mindre cache minne än 2011-3 CPU då dom har från 15-25 MB i cache minne och I9 har 13.75MB i cache minne.

I9 då menar jag den som du länka och inte dom andra I9.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

@Demonic_Raven:

Det som jag tycker är synd är att I9 har mindre cache minne än 2011-3 CPU då dom har från 15-25 MB i cache minne och I9 har 13.75MB i cache minne.

I9 då menar jag den som du länka och inte dom andra I9.

Dock har de ökat l2 cache istället, vilket ger fördelar i vissa typer av laster. Sen om det är bra eller dåligt för de saker jag kommer göra återstår att se, verkar som deras mesh mellan coresen straffar sig ibland (precis som hos TR där höga latencies kan spöka).

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonic_Raven:

Dock har de ökat l2 cache istället, vilket ger fördelar i vissa typer av laster. Sen om det är bra eller dåligt för de saker jag kommer göra återstår att se, verkar som deras mesh mellan coresen straffar sig ibland (precis som hos TR där höga latencies kan spöka).

Vart har du fått den info om L2 cache kan inte hitta det på deras hemsida?

Du får gärna göra lite tester och skicka här om det går?

Är själv sugen på att köpa en I9 men ska vänta ett par månader tänkte jag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg Du kan läsa t.ex. Sweclockers recension av 7900X, de går igenom den nya cachestrukturen där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

@superegg Du kan läsa t.ex. Sweclockers recension av 7900X, de går igenom den nya cachestrukturen där.

Hehe har redan kollat där men man glömmer fort.

Det är ju bra att dom har förbättrat L2 cache minne och hoppas att man märker det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666