Köpråd bärbar dator (hjälp av kunniga)

Permalänk

Köpråd bärbar dator (hjälp av kunniga)

Finns säkert massa trådar om detta, men jag blir bara förvirrad.

Jag är liaf ite insatt i datorer osv, men inte tillräckligt för att veta vad som är bäst/skillnaden på tex, två grafikkort med 2 GB, eller skillnaden på raminne där båda är 8gb

Eller proccecor med samma..... Aa ni fattar, nu vart det långdraget... Här är vad jag ska ha datorn till och vad den ska kosta.

▪️Redigera videos i Adobe After effects och Adobe premiere osv.
▪️Spela spel, typ nyaste Football manager.
▪️Kunna kolla film via AirDrop, eller vad det heter på PC.
▪️Inte det viktigaste men, jag har 4K / 3D-tv. Om man behöver en dator som klarar det "kan det vara viktigt"
▪️Håller ofta på med massa saker samtidigt.
▪️Bra batteritid.

💲 får kosta: 0-14.000kr

Nu vet ni ungefär vad jag vill, några frågor om något viktigt jag kanske glömt?!

Ni får gärna motivera varför ni "valde" just den datorn ni tänker tipsa om

Tack på förhand 😁

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011020626/thinkpad-13-g2
Lagom dator.
Snabbare processor så får du gå upp i en fyrkärnig strömslukande best. Denna i5 är den mest prisvärda processor i det mobila segmentet, i7 har bara en högre klockfrekvens (och andra små petitesser du troligen inte märker av).
Denna har intel hd620 igpu som är helt okej i samanhanget likt alla andra lätta datorer i detta segmentet. nvidia 940MX finns i vissa datorer vilket är en snabbare krets men den har funnits ett tag den drar rätt mycket ström (vilket påverkar batteritiden). Om mer GPU prestanda är önskan så finns en kraftfullare iris krets i vissa modeller från intel (lika några % långsammare än 940MX) och nvidias ännu kraftfullare 1000 serie om du verkligen vill ha GPU prestanda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

https://www.dustinhome.se/product/5011020626/thinkpad-13-g2
Lagom dator.
Snabbare processor så får du gå upp i en fyrkärnig strömslukande best. Denna i5 är den mest prisvärda processor i det mobila segmentet, i7 har bara en högre klockfrekvens (och andra små petitesser du troligen inte märker av).
Denna har intel hd620 igpu som är helt okej i samanhanget likt alla andra lätta datorer i detta segmentet. nvidia 940MX finns i vissa datorer vilket är en snabbare krets men den har funnits ett tag den drar rätt mycket ström (vilket påverkar batteritiden). Om mer GPU prestanda är önskan så finns en kraftfullare iris krets i vissa modeller från intel (lika några % långsammare än 940MX) och nvidias ännu kraftfullare 1000 serie om du verkligen vill ha GPU prestanda

Okay, tack för tipset!

Om jag prioriterar, mellan lång batteritid vs tex snabbare dator eller bättre grafik eller nå.

Så väljer jag såklart BORT lång batteritid.

Mitt problem jag hade med förra dator(som nu är sönder) var att den hängde sig ofta eller gick segt vid användning av tex Football manager igång samtidigt som jag redigerade video i både Adobe prem... och After effects.

Och är denna dator du tipsade bra nog för detta är det såklart jättebra.

Jag förstår ju att om jag Ska ha en superdator så får jag betala 40K.

Men är en dator för 10K vs 13-14K snarlika så tar jag den för 10K.

Vad menar du med "lätta" datorer? Att dem väger lite? 😅 (Tänker att det finns dator-slag kanske)
Om du nu menar det ordagrant, är det inget krav ifall det skulle försämra datorn på något vis.

Men tycker du att detta är den bästa datorn för Max 14K. Så får jag lita på dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_Tommy:

Okay, tack för tipset!

Om jag prioriterar, mellan lång batteritid vs tex snabbare dator eller bättre grafik eller nå.

Så väljer jag såklart BORT lång batteritid.

Mitt problem jag hade med förra dator(som nu är sönder) var att den hängde sig ofta eller gick segt vid användning av tex Football manager igång samtidigt som jag redigerade video i både Adobe prem... och After effects.

Och är denna dator du tipsade bra nog för detta är det såklart jättebra.

Jag förstår ju att om jag Ska ha en superdator så får jag betala 40K.

Men är en dator för 10K vs 13-14K snarlika så tar jag den för 10K.

Vad menar du med "lätta" datorer? Att dem väger lite? 😅 (Tänker att det finns dator-slag kanske)
Om du nu menar det ordagrant, är det inget krav ifall det skulle försämra datorn på något vis.

Men tycker du att detta är den bästa datorn för Max 14K. Så får jag lita på dig

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte använt Adobe produkter så jag vet inte riktigt hur krävande det är och på vad. Det kan vara så att du kan behöva en lite kraftfullare dator men då går du utanför vilka modeller jag vet är solida och bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag har inte använt Adobe produkter så jag vet inte riktigt hur krävande det är och på vad. Det kan vara så att du kan behöva en lite kraftfullare dator men då går du utanför vilka modeller jag vet är solida och bra.

Okay, vad ligger dem i för prisklass då?

Alltså, vad jag förstått så är det många som frågar ungefär samma frågor, därav! Lite svar.

Men jag letar som en galning, efter nå fynd, hittar även bättre dator men som är demoexemplar? Vet du om det är något man kan köpa? Eller är dem liksom "slutkörda".

Och när jag själv letar så hittar jag datorer som är i samma prisklass, men en är lite bättre men, när jag läser här och på andra forum, behöver inte "högre" ram/processor osv betyda snabbare eller bättre?!

Så min fråga är, hur kan jag veta vad som är bra och dåligt ifall jag inte kan gå efter vilken som har mer ram eller högre proccesor osv? Detta gör mig smått förvirrad?!

Skickades från m.sweclockers.com