Permalänk
Skrivet av Aene:

Har en son som snöat in lite på Mariospel så jag funderar lite på en Wii u. Såg att jag verkar kunna få premiumversionen för 212 EUR från tyska Amazon.

https://www.amazon.de/Mario-Luigi-Premium-Pack-black/dp/B00FS...

I Sverige verkar man få ge en 1000-lapp mer.
Är det "värt" att köpa en nu med tanke på Switch och så? Brukar det vara några problem med t.ex. regionskod om man köper den utomlands? Är det bättre att leta begagnat eller köpa wii istället för wii u?

Om din son gillar Super Mario får du inte glömma bort att Super Mario Odyssey kommer ut till Switch i år. Men samtidigt har Wii U väldigt stort spelutbud, inte bara Wii U spel men även utbudet från Wii spelen finns tillgänglig. Då har du massor av Super Mario spel att välja mellan, särskilt nu när de är mycket billigare eftersom Wii U är i princip död.

Det du behöver tänka på om du köper konsolen utomlands är två saker:

Wii U är regionslåst, därför är det viktigt varifrån du köper den. Om du köper den från Tyskland klassas den som europeisk (PAL) och kommer därför kunna spela spel från Sverige också.

Det enda som skiljer sig mellan Sverige och andra länder i Europa, är strömuttaget. Därför kan du förvänta dig att strömsladden kommer vara annorlunda och kan därför behöva antingen en adapter, eller så köper du en ny strömsladd separat så att den fungerar till svenska strömuttag.

Nu vet jag inte vilken typ av uttag de använder i Tyskland, men till exempel i Storbritannien har de en annan typ av strömuttag.

Om du verkligen vill köpa en Wii U tycker jag att den du länkade är en väldigt bra bundle.

Fast på ett sätt kan det kännas onödigt nu när Switch är ute, men på ett annat sätt har Switch inte fått ut så mycket spel och Wii U har verkligen riktigt bra spel.

Du får helt enkelt kolla upp lite om det.

Permalänk
Medlem

@Aene:
Köp Wii U, lär bara bli dyrare skulle jag tro då den snart klassas som sällsynt (och underskattad) konsoll. Finns hur mycket bra spel som helst, och den tar ju Wii spelen där Mario Galaxy 1 & 2 är riktiga måste spel. Skaffade själv en ett Wii för ca 3 år sedan (och kort därefter Wii U), hade varit utan konsoll sen jag spelade igenom Twiligt princess på Gamecube. Vilken upplevelse det var att spela Mario galaxy, hade inte alls läst eller hört någon om det innan, även barnen som var rätt små då tyckte det var hur kul som helst att springa omkring även om det inte gick så bra. Även att se när pappa spelade var kul då, att titta på duger inte idag, nu ska det spelas själv :-/

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med ovanstående. De bra spelen som finns till Wii och Wii U blir ju inte automatiskt dåliga bara för att Switch finns ute. Det är något som åtminstone barn är smarta nog att inse.

Tyskland har för övrigt samma strömuttag som Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Nu vet jag inte vilken typ av uttag de använder i Tyskland, men till exempel i Storbritannien har de en annan typ av strömuttag.

Tror bara det är storbritannien som har annat uttag i europa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Nu vet jag inte vilken typ av uttag de använder i Tyskland, men till exempel i Storbritannien har de en annan typ av strömuttag.

Samma som i Sverige. Jag köpte en WiiU från Amazon i Tyskland för ett tag sen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Aene: Tänk på att det är begagnade WiiU du får för 212 Euro. Kolla upp hur det funkar med medföljande spel i såna paket när man köpet begagnat så att dom inte försvinner när säljaren rensar konsolen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Ett lite mjukvaromoddat Wii-U så har man plötsligt tillgång till hela GC, WII och WII-U biblioteket i samma konsol, vilket inte är illa Utan att ens tala om alla retrotitlar som finns i e-shop.

Har fortfarande kvar mitt svara Wii, men det lilla jag kör av wii-spel nu blir via Dolphin, det blir verkligen en helt annan upplevelse att se Skyward Sword i 1080p, verkligen synd att de inte gjorde en HD-remake på den till Wii-U eller Switch. Kanske kommer

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har Nintendo bekräftat hur länge dom kommer att hålla igång online-servrarna och e-shoppen för Wii U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Har Nintendo bekräftat hur länge dom kommer att hålla igång online-servrarna och e-shoppen för Wii U?

e-shoppen är ju igång på Wii fofrtfarande så den klarar sig nog länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

e-shoppen är ju igång på Wii fofrtfarande så den klarar sig nog länge.

Några år till kanske? Men dom har väl stängt ner allt online för Wii?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Några år till kanske? Men dom har väl stängt ner allt online för Wii?

Nej, uppdaterade och kikade runt i e-shoppen på mitt Wii för någon månad sen.
Det är bara servrar för onlinespel som är nedstängt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Några år till kanske? Men dom har väl stängt ner allt online för Wii?

Olineshoppen är kvar. Men det tror jag redan du vet.

Anledningen till att spela online för Wii och NDS är nedstängt beror kort och gott på att det byggde på Gamespy och deras servertjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@Aene: Tänk på att det är begagnade WiiU du får för 212 Euro. Kolla upp hur det funkar med medföljande spel i såna paket när man köpet begagnat så att dom inte försvinner när säljaren rensar konsolen.

Ok, det var skönt att höra. Då vet jag

Skrivet av BrottOchStraff:

men det lilla jag kör av wii-spel nu blir via Dolphin, det blir verkligen en helt annan upplevelse att se Skyward Sword i 1080p, verkligen synd att de inte gjorde en HD-remake på den till Wii-U eller Switch. Kanske kommer

Hm... Är det enkelt att få igång Dolphin på datorn? Behöver man några plugins eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Hm... Är det enkelt att få igång Dolphin på datorn? Behöver man några plugins eller liknande?

Det vill jag också veta! Det kanske finns nån guide eller så? Skulle vara fett skoj att få igång på HTPC:n.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det vill jag också veta! Det kanske finns nån guide eller så? Skulle vara fett skoj att få igång på HTPC:n.

Behöver man inte en speciell mottagare för Wii remotes? Jag tror inte Bluetooth täcker rumble och pointing.

Permalänk
Medlem

Min son har lånat ett Wii U ett tag men nu ska det lämnas tillbaka till ägaren och då vill han köpa ett eget.
Min fråga är:
Var lagras de spel som han har klarat på t.ex. Super Mario?
Lagras dom i konsolen?
I så fall, kan man föra över dom till det nya?
Han har inga nedladdade spel utan har bara spelat från skivor.

Permalänk
Skrivet av stjo57:

Min son har lånat ett Wii U ett tag men nu ska det lämnas tillbaka till ägaren och då vill han köpa ett eget.
Min fråga är:
Var lagras de spel som han har klarat på t.ex. Super Mario?
Lagras dom i konsolen?
I så fall, kan man föra över dom till det nya?
Han har inga nedladdade spel utan har bara spelat från skivor.

Absolut, du behöver bara båda Wii U konsolerna för att överföra filer till varandra. Däremot om det bara är sparfiler vi pratar om kanske man bara kan överföra filerna till ett SD kort eller USB minne som hänvisas här:

http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Absolut, du behöver bara båda Wii U konsolerna för att överföra filer till varandra. Däremot om det bara är sparfiler vi pratar om kanske man bara kan överföra filerna till ett SD kort eller USB minne som hänvisas här:

http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Ja alltså som jag skrev så handlar det om filer som är sparade för att veta vad man har klarat på spelet. Är det detta som du kallar sparfiler då?
Är det likadant med Mario Maker? Där gör man ju banor själv...

Permalänk
Skrivet av stjo57:

Ja alltså som jag skrev så handlar det om filer som är sparade för att veta vad man har klarat på spelet. Är det detta som du kallar sparfiler då?
Är det likadant med Mario Maker? Där gör man ju banor själv...

Ja precis, "save files" låter mycket bättre än det svenska uttrycket hehe.

Det ska vara likadant ja, du går in i inställningar, sedan "management files" och där ska du kunna hitta filerna kategoriserade i varje speltitel. Du behöver ett tomt USB minne som du kan överföra filerna till, se till att du inte har något viktigt på USB minnet då konsolen kommer vilja formatera den till ett anpassat format till konsolens mjukvara.

Svårare än så ska det inte vara tror jag. Annars om det fortfarande uppstår någonting är det bara att vi hjälps åt på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Ja precis, "save files" låter mycket bättre än det svenska uttrycket hehe.

Det ska vara likadant ja, du går in i inställningar, sedan "management files" och där ska du kunna hitta filerna kategoriserade i varje speltitel. Du behöver ett tomt USB minne som du kan överföra filerna till, se till att du inte har något viktigt på USB minnet då konsolen kommer vilja formatera den till ett anpassat format till konsolens mjukvara.

Svårare än så ska det inte vara tror jag. Annars om det fortfarande uppstår någonting är det bara att vi hjälps åt på något sätt

Ok ska prova detta framöver!
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Ja precis, "save files" låter mycket bättre än det svenska uttrycket hehe.

Det ska vara likadant ja, du går in i inställningar, sedan "management files" och där ska du kunna hitta filerna kategoriserade i varje speltitel. Du behöver ett tomt USB minne som du kan överföra filerna till, se till att du inte har något viktigt på USB minnet då konsolen kommer vilja formatera den till ett anpassat format till konsolens mjukvara.

Svårare än så ska det inte vara tror jag. Annars om det fortfarande uppstår någonting är det bara att vi hjälps åt på något sätt

Problem har uppstått!
Jag har satt i ett USB i den gamla konsolen, formaterat den där också, FLYTTAT över alla sparade filer och när jag går in på USB-minnet så ligger de där MEN när jag sätter in USB-minnet i den nya konsolen så är det bara nertonat och tomt. Jag har kollat flera gånger. Jag ser alltså de överförda filerna på USB-minnet i Konsol 1 men de syns inte i Konsol 2...!

Permalänk
Medlem

Sparfiler går inte att föra över mellan Wii U-maskiner genom att kopiera till ett USB-minne!

Sparfilerna är dessutom låst till användaren och gör man en transfer mellan två Wii U flyttar du allt som alla användare och alla licenser från den ena maskinen till den andra.

Med andra ord inte alls samarbetsvillig.

Svaret här är att man får börja om.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Sparfiler går inte att föra över mellan Wii U-maskiner genom att kopiera till ett USB-minne!

Sparfilerna är dessutom låst till användaren och gör man en transfer mellan två Wii U flyttar du allt som alla användare och alla licenser från den ena maskinen till den andra.

Med andra ord inte alls samarbetsvillig.

Svaret här är att man får börja om.

Vad är det då jag har flyttat till USB-minnet? Vad kan man flytta dit?
Det går alltså inte att flytta sparfilerna?

Permalänk
Medlem

Om du softmodar den lite lätt är jag ganska säker på att det går. Men hur du gör ska vi nog inte diskutera här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna manual nu. Det är betydligt mer komplicerat än vad jag trodde...

https://www.nintendo.se/images/_downloads/_manual/_wii_u/WUP-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Vad är det då jag har flyttat till USB-minnet? Vad kan man flytta dit?
Det går alltså inte att flytta sparfilerna?

Är det sparfilerna har du gjort backup till samma maskin och användarkonto.

Skrivet av stjo57:

Jag hittade denna manual nu. Det är betydligt mer komplicerat än vad jag trodde...

https://www.nintendo.se/images/_downloads/_manual/_wii_u/WUP-...

Och som jag nämnde. Gör du en transfer från en Wii U till en annan så flyttar du över användarkonton och alla licenser om nu den ni lånat konsol ifrån har köpt något på E-shop.

I så fall är det inte snällt att sno dennes spel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är det sparfilerna har du gjort backup till samma maskin och användarkonto.

Och som jag nämnde. Gör du en transfer från en Wii U till en annan så flyttar du över användarkonton och alla licenser om nu den ni lånat konsol ifrån har köpt något på E-shop.

I så fall är det inte snällt att sno dennes spel.

Ok jag förstår men personen i det här fallet har inte köpt något på E-shop och då är det väl inget speciellt som man snor från den personen eller? Jag är osäker på vad som menas med användarkonton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ok jag förstår men personen i det här fallet har inte köpt något på E-shop och då är det väl inget speciellt som man snor från den personen eller? Jag är osäker på vad som menas med användarkonton?

Sparfiler är också kopplade till konton så du stjäl även det.

Du flyttar allt från en maskin och i samband med det så fabriksåterställs källan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Sparfiler är också kopplade till konton så du stjäl även det.

Du flyttar allt från en maskin och i samband med det så fabriksåterställs källan.

Om konsolen blir som när den var ny så är det nog ok för personen som äger den hade bara haft den ett kort tag när den lånades ut och hade inte spelat mycket alls. Bara det inte försvinner något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Om konsolen blir som när den var ny så är det nog ok för personen som äger den hade bara haft den ett kort tag när den lånades ut och hade inte spelat mycket alls. Bara det inte försvinner något annat?

Som sagt, du för över användarens unika profil och denne kan då inte logga in på sitt konto på sin maskin sedan.

Men har ägaren inte något viktigt och kan tänka sig skapa ny användarprofil på sin maskin så kör på.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller