Permalänk
Medlem

Datorbygge för videoeditering

Tänkte köpa en dator som bland annat ska användas till videoeditering. Inget värstingbygge men med någorlunda prestanda och inte för dyr.

Jag är helt efterbliven på att bygga datorer och undrar om denna kombo kan vara något? Jag vet inte ens om alla delar passar ihop vilket är den främsta anledningen till varför jag vänder mig hit?!

Just moderkort, chassi, fläktar, power supply och allt sånt där konstigt har jag verkligen noll koll på så gå varsamt fram i era svar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637046/

Permalänk
Skrivet av bappa:

Tänkte köpa en dator som bland annat ska användas till videoeditering. Inget värstingbygge men med någorlunda prestanda och inte för dyr.

Jag är helt efterbliven på att bygga datorer och undrar om denna kombo kan vara något? Jag vet inte ens om alla delar passar ihop vilket är den främsta anledningen till varför jag vänder mig hit?!

Just moderkort, chassi, fläktar, power supply och allt sånt där konstigt har jag verkligen noll koll på så gå varsamt fram i era svar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637046/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10637046/

Bygg själv och kör på ett 1060 3-6gb istället skulle jag säga, om du får för dig att spela så kommer du vara glad över att ha det där 1060 istället för 1050. 1050 kommer vara en väldig flaskhals på din ryzen 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Bygg själv och kör på ett 1060 3-6gb istället skulle jag säga, om du får för dig att spela så kommer du vara glad över att ha det där 1060 istället för 1050. 1050 kommer vara en väldig flaskhals på din ryzen 7.

Ok, kan nog vara så men ska jag vara ärlig så kommer jag knappt att spela alls på datorn. Jag spelar på mitt PS4 istället och som jag förstår det är grafikkortet inte jätteviktigt vid videoeditering därför ett ganska dåligt sådant.

Permalänk
Skrivet av bappa:

Ok, kan nog vara så men ska jag vara ärlig så kommer jag knappt att spela alls på datorn. Jag spelar på mitt PS4 istället och som jag förstår det är grafikkortet inte jätteviktigt vid videoeditering därför ett ganska dåligt sådant.

Helt rätt, 1050 är icke dåligt men inte det bästa och däribland en flaskhals, kanske vill du börja spela på datorn i framtiden? Jag skulle satsat på att bygga själv och ploppa i ett 1060 istället, på så sätt går inte heller priset upp märkvärt mycket.

Mhv Travhäst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bappa:

Ok, kan nog vara så men ska jag vara ärlig så kommer jag knappt att spela alls på datorn. Jag spelar på mitt PS4 istället och som jag förstår det är grafikkortet inte jätteviktigt vid videoeditering därför ett ganska dåligt sådant.

Grafikkortet kan ha en avgörande faktor beroende på om programmet renderar via CPU eller GPU. Är det GPU baserat så vill du ha ett såpass bra grafikkort som möjligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Grafikkort och videoredigering har stötts och blötts en del här på forumet.
Använder du Premiere och After Effects med speciella effekter och plugins kan du vinna väldigt mycket prestanda och tid med framförallt kraftiga Nvidia-kort. Eller så märker du ingen skillnad alls beroende på vad du använder.

Jag vågar mig på en vild gissning att det kommer bli allt vanligare med GPU-stöd för dessa typer av program och funktioner.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det så att GPU-stödet blir bättre och bättre. Men jag är på en liten budget och satsar då hellre på en vettig processor för ändamålet. Grafikkort är så sablans dyra dessutom

Kör premiere pro btw.

Men vad tror ni om moderkort, chassi, power supply och allt det där, spelar det nån roll liksom?

Permalänk
Avstängd

@bappa: Finns alltid plats till förbättringar, du kanske ska dela med dig av din budget? Så vi åtminstone vet vad vi har att jobba med.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Good point
Ärligt talat så börjar jag nå taket här tror jag, 13-14000

Permalänk
Medlem

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men har förstått det som att en snabb SSD kan göra en hel del med användarupplevelsen och renderingstider vid videoredigering.

Så du kanske ska ha en Scratch disk med NVMe minsta möjliga kanske är 250Gb?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men har förstått det som att en snabb SSD kan göra en hel del med användarupplevelsen och renderingstider vid videoredigering.

Så du kanske ska ha en Scratch disk med NVMe minsta möjliga kanske är 250Gb?

Ja, en SSD är nog rätt så nödvändig. Jag har en SSD på 275 GB i min lista och en vanlig 3TB för lagring. Borde räcka tänkte jag?

Permalänk
Avstängd

@bappa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637427/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@phlopydisk: På ren hobbynivå eller lägre upplösningar är det irrelevant. När det kommer till 4K upplösning och som yrkesutövande som jag skulle valt en NVMe disk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortet är en skröna, de är så snabba idag så de ytterst sällan gör någon skillnad.

Att köpa färdigmonterat har sina för och nackdelar, min åsikt är att det är otroligt billigt att få en dator monterad för 699kr. För om datorn skulle strula så är det bara att lämna in datorn och säga fixa er skit. Väldigt många som har monterat själv har haft olika problem, där vissa aldrig har fått en riktigt stabil dator.

Om något mer skulle köpas så skulle hag rekommendera en ssd disk till på en runt 500GB, visst dyrt men gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tackar för tipsen!

Skrivet av anon159643:

Grafikkortet är en skröna, de är så snabba idag så de ytterst sällan gör någon skillnad.

Att köpa färdigmonterat har sina för och nackdelar, min åsikt är att det är otroligt billigt att få en dator monterad för 699kr. För om datorn skulle strula så är det bara att lämna in datorn och säga fixa er skit. Väldigt många som har monterat själv har haft olika problem, där vissa aldrig har fått en riktigt stabil dator.

Om något mer skulle köpas så skulle hag rekommendera en ssd disk till på en runt 500GB, visst dyrt men gött.

Jag betalar gladeligen 699 för montering och installation. Jag har varken kunnande, tid eller ork att sätta mig in i hur man monterar en dator från scratch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bappa:

Tackar för tipsen!

Tänk på att det är ett mITX bygge, så det är väldigt kompakt och gör sig bäst på ett skrivbord.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren. Men blev lite tveksam när jag läst på lite olika ställen att Ryzen 7 har varit drabbade av en del buggar och fel. Något man borde oroa sig över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@bappa: Vilka problem syftar du på?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014 äh, bara något jag läste någonstans. Var kanske bara svammel?

Har en annan fråga, bör man köpa till en kylare till processorn? Verkar ju ingå en av vad jag förstår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bappa:

@Peppar2014 äh, bara något jag läste någonstans. Var kanske bara svammel?

Har en annan fråga, bör man köpa till en kylare till processorn? Verkar ju ingå en av vad jag förstår?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den som följer med duger.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|