Stora tråden om ReFS.

Permalänk
Medlem

Stora tråden om ReFS.

Hej,
Nu när MS har släppt en ny version av Win10 som kör ReFS som standard och som default så kanske folk börjar gå över till ReFS?
Någon som vågar sig att testa på det?

Jag ser en klar fördel för mina lagringsdiskar iaf och funderar fall om jag skall konvertera dom till ReFS och det är ju inga problem med Bitlocker heller som att bitlocker kan kryptera hela disken om den har ReFS.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Snusfri

Tyvärr verkar det som att Microsoft bestämt sig för att plocka bort ReFS från Windows 10 Pro och enbart låta användare kunna skapa nya ReFS partitioner i Workstation och Enterprise.

Citat:

In the Fall Creators Update, Microsoft is removing the ability to create volumes using its new ReFS file system from Windows 10 Pro. Existing volumes will continue to work, but Pro will no longer be able to create new ones.

After rumors in June, Microsoft confirmed last week that it was producing yet another variant of Windows 10: Pro for Workstations. The main features of this build are that it lifts certain limits found in regular Pro: up to four processors (compared to two in Pro) and 6TB of RAM (compared to 2TB). It also has support for certain exotic server-grade hardware, including non-volatile main memory and high-speed network adaptors.

Microsoft is promoting one final feature in Pro for Workstations: its new, modern file system, ReFS ("resilient file system"). ReFS—like modern file systems on other platforms such as Oracle's ZFS and Linux's btrfs—includes integrated checksums to detect data corruption. Combined with Storage Spaces, it can automatically reconstruct damaged data from software-defined arrays.

Promoting this as a feature of Pro for Workstations was, however, a little odd; current Windows 10 Pro already supports ReFS and can be used to create ReFS volumes on Storage Spaces. Windows machines must still use the traditional NTFS file system for certain roles, as ReFS isn't yet bootable—something that remains true even in Pro for Workstations. But the file system itself works and is supported.

However, Twitter user Tero Alhonen spotted that the list of features removed or deprecated in the Fall Creators Update now includes the creation of ReFS volumes in Windows 10 Pro. Windows 10 Enterprise (available only to volume license customers) and Windows 10 Pro for Workstations will be the only versions of Windows 10 to retain the ability to create ReFS volumes.

Källa: https://arstechnica.com/gadgets/2017/08/microsoft-to-remove-f...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja-happ, så långt gick ReFS som standard... vad en månad?

MS verkar hålla på med mycket fuffels mellan företag och konsument versioner numera. ReFS har ju varit i utveckling i evigheter, men kommer aldrig till skott.

Om filsystemet är bra, använd det... NFTS är stenåldersgammalt och behövs bytas egentligen. Men de vågar väl inte byta om det nya inte är bra nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja-happ, så långt gick ReFS som standard... vad en månad?

MS verkar hålla på med mycket fuffels mellan företag och konsument versioner numera. ReFS har ju varit i utveckling i evigheter, men kommer aldrig till skott.

Om filsystemet är bra, använd det... NFTS är stenåldersgammalt och behövs bytas egentligen. Men de vågar väl inte byta om det nya inte är bra nog?

Håller med, nu har ju t.o.m Apple bytt ut sitt filsystem både på deras iOS system men även på macOS för att optimera för bla. SSD och flashlagring.
När kommer Microsoft till skott.

Jag hade tänkt att konvertera till ReFS på min server men nu vågar man inte som att dom tog bort det som standard.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Ett väldigt knepigt drag faktiskt, helt klart på tiden med ett nyare filsystem. Frågan är om man kan vänta sig något annat för lägre licenstyper eller om vi ska dras med NTFS även i framtiden.

Namnvalet kan jag tycka är lite sådär, som gammal linuxanvändare påminner det en hel del om främst ReiserFS och Reiser4 där skaparen är ökänd för att åka dit för mord: https://en.wikipedia.org/wiki/Reiser4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett väldigt knepigt drag faktiskt, helt klart på tiden med ett nyare filsystem. Frågan är om man kan vänta sig något annat för lägre licenstyper eller om vi ska dras med NTFS även i framtiden.

Namnvalet kan jag tycka är lite sådär, som gammal linuxanvändare påminner det en hel del om främst ReiserFS och Reiser4 där skaparen är ökänd för att åka dit för mord: https://en.wikipedia.org/wiki/Reiser4

Kanske är passande med tanke på så många innovativa lösningar Microsoft har mördat genom åren.

Dock ska jag säga att jag hade hört att linux haft något liknande namnet ReFS, men jag kände inte till detta.

Personligen dock så är namnet inte så problematiskt för mig, utan mer MS icke vilja att ge ut det till användning. De tjänar väl för bra på NTFS i licenser för att släppa det... även om de har något bättre. Hade vi haft kortare licenstider och det blivit gratis efter 10-15 år kan du ge dig tusan på att de hade släppt ReFS tidigare dock.

Permalänk
Medlem

Problemet är att ReFS är för lik olika Unix-filsystem och saknar funktioner som finns i NTFS och som MS själva byggt sig fast på i en del av sina pro och enterprise produkter. Sedan har man inte fått den bootbar heller (vilket det förvisso delar med flera filsystem i linuxvärlden också)

så man fortsätter nog att tejpa på NTFS ett tag till.

Krasst sett - hade inte SSD-kommit så hade MS fått kastat ut NTFS för länge sedan rent prestandamässigt då många modernare filsystem helt enkelt fungerar bättre på snurrdisk med bättre optimeringar på olika nivåer. SSD och dess acceptans bland användarna har 'tyvärr' gjort att NTFS håller sig kvar några år till.

Och som redan nämnt - filsystemet är stenåldersgammalt och bär spår av lagringsfilosofier som man trodde var viktigt på den tiden, men idag är black om foten prestandamässigt samt inte är optimerade för nya behov och finesser som tex. syns i zfs och brtfs mfl. med COW, atomisk snapshot när som helst, checksummor på både metadata och data, öka och krympa volymer dynamiskt under drift mm..

Så, vem vet, istället för ReFS så kanske man håller på att skotta ihop något annat som är ännu närmare det som btrfs/zfs erbjuder och ReFS kanske inte riktigt lever upp till 100%.

Eller så kanske MS överger sin 'not invented here' politik och kanske fixar anständig drivrutinstöd för flertal olika filsystem som redan är väletablerade (ext4, btrfs, xfs, zfs mm.) förutom sina egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och som redan nämnt - filsystemet är stenåldersgammalt och bär spår av lagringsfilosofier som man trodde var viktigt på den tiden, men idag är black om foten prestandamässigt samt inte är optimerade för nya behov och finesser som tex. syns i zfs och brtfs mfl. med COW, atomisk snapshot när som helst, checksummor på både metadata och data, öka och krympa volymer dynamiskt under drift mm..

Menar du nu ReFS eller NTFS? För NTFS kan ökas och krympas under drift. Tom MS egen mjukvara kan göra det så länge inte kritiska systemfiler är på just de sektorerna.

Eller du syftar på att kunna göra det oberoende på vad som ligger där, vilket låter som ett potentiellt hot mot säkerhet imho, då du lätt då kan manipulera det.

Skrivet av xxargs:

Eller så kanske MS överger sin 'not invented here' politik och kanske fixar anständig drivrutinstöd för flertal olika filsystem som redan är väletablerade (ext4, btrfs, xfs, zfs mm.) förutom sina egna.

hehe... dagens skämt

Permalänk
Medlem

Läste lite om ReFs och bla. så rekommenderas det för Hyper-V VHDX lagring och även långtidslagring av större filer te.x MKV filmer(?) på te.x 8GB styck.

Men då kommer in fråga, ska man köra 4k eller 64k? Jag förstår att för te.x film lagring på te.x 8GB så är ju 64k att föredra, men övriga "saker då"? 4k?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Även under NTFS kan du pilla på klusterstorleken i samband med filsystemskapandet.

Vet man att filsystem kommer hantera miljontals med småfiler så har man 4K, har man disken uteslutande till sin medialager så är förmodligen 64K bättre.

De flesta vet inte ens att man kan pilla på det utan kör med av OS rekommenderad default i samband när filsystemet skapas (och skalar lite med diskstorleken om jag mins rätt) och det blir som det blir...