Tips o råd angående köp av 1080 TI

Permalänk
Medlem

Tips o råd angående köp av 1080 TI

Hejsan alla!

Jag letar lite nya infallsvinklar från kunniga folk angående vilket 1080 TI jag ska köpa.

Jag ska bestämt ha just ett 1080TI då jag sitter på en U3415w som jag väntat på att ha kraft att använda under ett års tid nu

Men det jag inte riktigt kan bestämma med säkerhet är vilken modell jag ska ha.

Helt custom vattenkylning är uteslutet då jag inte är duktig nog för det ännu, och känner inte att jag vill ge mig in på det i tids o pengabrist just nu.

Resten av min dator är en x99-bräda med 5820k i 4.3/4.4Ghz. Vattenkyld med sluten kylning. 32GB ram o några SSDer o creative ljudkort.
1250W XFX black PSU
.

Det jag är lite kluven mellan har varit mellan att köra på en sluten vattenkylningslösning för grafikkort, eller en maffig kylare.

Skulle så föredra lägre temperaturer på kortet, och framförallt att kunna hålla en högre överklock stabilt utan att den klockar ned sig.

Kollade länge på de första två modellerna av slutna system:
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming ICX HDMI 3xDP 11GB
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB

Det jag inte gillade med båda dessa är att de använder stock-PCB, med endast 6+8 pin power. Hört att flera sagt att även med 120% power target så vill den inte använda tillräckligt mycket power och klockas ned en aning?

Då kollade jag på MSI's monsterkort, lightning.
MSI GeForce GTX 1080 Ti Lightning Z 2xHDMI 2xDP 11GB / alt X-versionen som är lite billigare

Fram tills igår då jag hittade det perfekta (?) kortet i min mening, gigabytes slutna:
Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce Xtreme Edition 3xHDMI 3xDP 11GB

Sluten kylning med fantastiska temperaturer och absolut knäpptyst enligt de recensioner jag hittat? Dessutom inte stock-pcb (antar jag?) då den har 8+8 pin power.

Vad jag har kunnat hitta så känns detta verkligen som det bästa kortet på alla punkter, inklusive pris och RBG o hela tjafset.

Jag har gått om plats för en till radiator i chassit, och skulle verkligen föredra att få ut varma luften från chassit istället för att bara blåsa runt det.

Har ni några nya infallsvinklar jag inte tänkt på ännu? Alla råd mottages tacksamt

Mvh // Håkan

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Lightning kortet är bäst, även om det inte är vattenkylt (vilket jag inte anser vara en fördel) så är det massivt, tyst, och har en riktigt fin PCB : ) Det kommer hålla i flera år, dessutom kan du överklocka det bra.

Köp den billigare Z versionen : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@WoG: Lightning kortet är bäst, även om det inte är vattenkylt (vilket jag inte anser vara en fördel) så är det massivt, tyst, och har en riktigt fin PCB : ) Det kommer hålla i flera år, dessutom kan du överklocka det bra.

Köp den billigare Z versionen : )

Mvh

Jag har förstått att det ska vara grymt bra, men hur legitimerar du att det skulle vara bättre än sluten vattenkylning? - Rent objektivt bara

Jag tänker mig att den vattenkylda är mycket lättare och inte riskerar att böjas, samt att temperaturen är cirka 10 grader mindre under belastning. Dessutom pumpar den ut luften ur lådan istället för att bara blåsa runt den.

Vill gärna höra dina motargument

Tack för visat intresse!

Mvh

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

alltså, satte in ett 1080ti i en burk som tidigare var helt vattenkyld, och det är ju löjligt (vid benchmarks) hur mycket värme som värmer allt i datorn. klart skulle jag optimera om burken för luftkylning och ha en större luftflöde in / ut skulle det vara skillnad.

men jag är relativt nära köpknappen på ett vattenblock till det i övrigt tysta fina strixkortet. med 8+8.

problemet med att vara lat / att köpa med färdig monterat block.
är att man inte får en bra luftkylare när man vill sätta det i sin luftkylda "secondary rigg" eller sälja det.

plus att det är lika dyrt som normalt kort på kampanj + vattenblock.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

alltså, satte in ett 1080ti i en burk som tidigare var helt vattenkyld, och det är ju löjligt (vid benchmarks) hur mycket värme som värmer allt i datorn. klart skulle jag optimera om burken för luftkylning och ha en större luftflöde in / ut skulle det vara skillnad.

men jag är relativt nära köpknappen på ett vattenblock till det i övrigt tysta fina strixkortet. med 8+8.

problemet med att vara lat / att köpa med färdig monterat block.
är att man inte får en bra luftkylare när man vill sätta det i sin luftkylda "secondary rigg" eller sälja det.

plus att det är lika dyrt som normalt kort på kampanj + vattenblock.

Intressant infall! Hört att strixen är väldigt bra, men som sagt är det väldigt mycket värme som smiter ut runt i burken som man skulle kunna undvika med vattenkylning. Skulle du hävda att gigabytes slutna vattenkylning skulle vara ett bra alternativ för mig som inte kör en custom loop? Just med tanke på att jag antar att den också har en custom PCB med 8+8 pin?

Jag använder bara en dator o om jag skulle ha fler i framtiden så vill jag antagligen ha en tyst mediadator, så skulle gärna föredra vattenkylt då också tror jag

Mvh

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

alltså, har man ingen tidigare vattenkylning och bra luftflöde i burken så fungerar ett luftkylt strix bra, om man inte överklockar så kanske temperaturer runt 60 grader är standard vid spelande.

att kör hybridlösningarna tror jag är ett bra sätt att få ut värmen ur burken, men inte det tystaste iom att det brukar vara en liten radiator och då får man välja ljudnivå vs temperatur (OC)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

alltså, har man ingen tidigare vattenkylning och bra luftflöde i burken så fungerar ett luftkylt strix bra, om man inte överklockar så kanske temperaturer runt 60 grader är standard vid spelande.

att kör hybridlösningarna tror jag är ett bra sätt att få ut värmen ur burken, men inte det tystaste iom att det brukar vara en liten radiator och då får man välja ljudnivå vs temperatur (OC)

Jag hade ju dock tänkt att överklocka så mycket det bara går, vill ju få ut så mycket som möjligt av mitt kort såklart

Det jag tänker är att det bör ju vara 120mm-fläkten som låter mest, och enligt de tester jag sett på gigabytes lösning så kan den köra så pass tyst att det är i stil med vanliga luftkylda kort, men då med cirka 10*C lägre arbetstemp. Tycker jag fläkten låter för mycket är det ju alltid möjligt att byta den mot en tystare tänker jag, korrekt?

Klart att pumpen kan låta lite, men har aldrig stört mig på pumpljud på tidigare AIO-lösningar, så är inte jättekänslig för det

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

jo fast en 120 radiator behöver ju alltid mer fart på luften än en som är större.

men visst är det ett bra alternativ till luft etc.
skulle inte heller vara orolig för pumpljud.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@WoG: Här är en tråd som kan vara värt att kolla in. Då diskuteras både EVGA Hybrid och MSI Sea HAWK X.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483214-4-olika-gtx-108...

Skrivet av WoG:

Det jag är lite kluven mellan har varit mellan att köra på en sluten vattenkylningslösning för grafikkort, eller en maffig kylare.

Skulle så föredra lägre temperaturer på kortet, och framförallt att kunna hålla en högre överklock stabilt utan att den klockar ned sig.

Kollade länge på de första två modellerna av slutna system:
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming ICX HDMI 3xDP 11GB
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB

Det jag inte gillade med båda dessa är att de använder stock-PCB, med endast 6+8 pin power. Hört att flera sagt att även med 120% power target så vill den inte använda tillräckligt mycket power och klockas ned en aning?

Vad gäller reference PCB så vet jag inte hur det är med EVGA SC2 Hybrid. Däremot använder MSI Sea HAWK EK X sig av samma PCB som deras Gaming X, så jag kan förmoda att den vanliga Sea Hawk X även den är baserad på Gaming X.

Och vad gäller power target så räknas även fläktarna in i den ekvationen med lyftkylda varianter. Jag vet inte hur det är med Gigabyte Waterforce, men EVGA fläkten kan styras med Afterburner så strömmen tas via grafikkortet. Däremot använder sig MSI Sea Hawk X av en Corsair lösning, så då är det en separat PWN kontakt som jag har förstått det... för eventuellt både pump och fläkt. Då tas kraften från moderkortet istället vilket skulle då betyda att MSI kortet skulle få mer marginal till sin power target.

Hur som helst, den största fördelen med att ha både en vattenkyld processor och GPU (vare sig sluten kylning på båda eller custom loop) är att du isolerar större delen av värmen till just vattnet. Och med två slutna kylare (även två custom loopar) så är de också isolerade från varandra. Detta resulterar till att vid specifikt GPU load så dumpas betydligt mindre temperatur innuti själva chassit. Det kommer betydligt mindre varmluft från både bakre och toppfläktarna. Det goda med detta är att GPUn påverkar inte processorn lika negativt under spelande... och vice versa.

Och då du redan har en sluten CPU kylare och har tankar på en sluten GPU kylare också så har du goda möjligheter till att skapa en liknande värmemiljö för din dator. Och portionera i att du frontmonterar din GPU radiator, samt toppmonterar din CPU radiator. Då kommer du troligtvis få väldigt intressanta temperaturer på båda då det är specifikt GPUn som generellt blir varmare och oftare så för en vanlig spelare och datoranvändare. Det är sällan en CPU belastas till max.

Så ja... jag skulle nog rekommendera att du går på en av de vattenkylda 1080 Ti varianterna. Antingen EVGA, Gigabyte eller MSI. Jag sitter på ett MSI 1080 Ti Sea Hawk EK X med custom loop och CPUn i samma loop. Just detta vattenblock kyler GPUn, RAM och VRM, och mina speltemperaturer brukar ligga mellan 42-48 grader i tyngre titlar och beroende på titel med radiatorfläktar som snurrar i 1000-1200 RPM. Då pratar vi spel som Rise of the Tomb Raider, Witcher 3, Deus Ex - Mankind Divided och slutligen Mass Effect Andromeda (som också orskar mest värme).

Oavsett vilken vattenkyld variant du skulle gå på om nu detta skulle bli ditt val, så tror jag nog du kan förvänta dig temperaturer mellan 40-55 grader beroende på spel. Och det som gör att ett 1080 Ti klockar ner är mer specifikt temperaturen än just power target. Så med en vattenkyld variant så kan du i princip näst intill alltid (om inte alltid) hålla grafikkortet under den gräns som är satt för throttling.

Mitt 1080 Ti ligger på 2050 MHz Core och den klockar aldrig ner sig oavsett spelscenario och benchmark. Har du lite tur så kanske en av dessa tre vattenkylda varianterna kan uppnå liknande resultat.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Tjenare.

Satt i samma sits för någon vecka sedan.... Då jag började spela pubg o kunde spela i 4-5 timmar i sträck, ville jag inte längre ha mitt Asus 1080 strix, inga problem så, men kortet låg ofta på 72-80 grader. Fick inte till någon bra egen fläktkurva med gpu tweak 2.

Köpte ett Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti med tillhörande egen vattenkylning som du skriver om där. Inte klockat det mer än som OC, men gjort egen fläktkurva. så efter det har kortet inte stigit över 58 grader, vilket jag är väldigt nöjd med. Orginal gick det upp till 66-68 grader, men då gick fläkten till radiatorn bara på 33-34 %, nu går den upp till 54% max o håller sej då på max 58 grader under flerar timmar.

Detta kortet är väl snabbast klock på med, 1746Mhz, ligger dock mellan 1898-2025Mhz. för mej.

Visa signatur

i7 6850K, vattenkyld Corsair H110i, GTX 1080Ti vattenkylt, 32Gb RAM@2666Mhz, ASUS Strix x99 gaming ROG, Corsair AX 1200i.

Permalänk
Medlem

@WoG: Lightning korten är legendariska, dom har överlägset bäst PCB, riktigt bra kvalité på fläktarna, rejäl kyllösning, ett kort för att överklockas och hålla.

Jag gillar inte AIOs, dom kan läcka, dom börjar kan utveckla missljud efter en tid, oftast sämre fläktar på radiatorn, kan vara integrerade och svåra att byta, etc.

Det finns självklart fördelar och nackdelar med båda, men för mig är luft som helhet bäst : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Nephitis

Tack för en jättebra post! Jättebra info och bra skrivet!

Jag lyckades beställa en Gigabyte Aorus Waterforce för 9099:- från Inet, grymt bra support som prismatchade o sänkte 900kr
Dessutom ska jag få med en kod till Destiny 2 som jag kan sälja o få tillbaka lite pengar

Får hem den ikväll förhoppningsvis!

@Aeig
Det har du helt rätt i, det finns ju ingen risk att en luftkyld kan börja läcka och sabba andra komponenter direkt..

Jag antar dock att 4 års garanti innebär också att om den skulle läcka och sabba något annat så täcker deras garanti även andra delar i datorn?

Tack så jättemycket för att du delar info och din syn på saken, det mottages tacksamt!

Det blev en beställning av en AIO från gigabyte igår ändå, fick så bra pris och fick sista exemplaret från Inet

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hejsan alla!

Jag letar lite nya infallsvinklar från kunniga folk angående vilket 1080 TI jag ska köpa.

Jag ska bestämt ha just ett 1080TI då jag sitter på en U3415w som jag väntat på att ha kraft att använda under ett års tid nu

Men det jag inte riktigt kan bestämma med säkerhet är vilken modell jag ska ha.

Helt custom vattenkylning är uteslutet då jag inte är duktig nog för det ännu, och känner inte att jag vill ge mig in på det i tids o pengabrist just nu.

Resten av min dator är en x99-bräda med 5820k i 4.3/4.4Ghz. Vattenkyld med sluten kylning. 32GB ram o några SSDer o creative ljudkort.
1250W XFX black PSU
.

Det jag är lite kluven mellan har varit mellan att köra på en sluten vattenkylningslösning för grafikkort, eller en maffig kylare.

Skulle så föredra lägre temperaturer på kortet, och framförallt att kunna hålla en högre överklock stabilt utan att den klockar ned sig.

Kollade länge på de första två modellerna av slutna system:
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 Hybrid Gaming ICX HDMI 3xDP 11GB
MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB

Det jag inte gillade med båda dessa är att de använder stock-PCB, med endast 6+8 pin power. Hört att flera sagt att även med 120% power target så vill den inte använda tillräckligt mycket power och klockas ned en aning?

Då kollade jag på MSI's monsterkort, lightning.
MSI GeForce GTX 1080 Ti Lightning Z 2xHDMI 2xDP 11GB / alt X-versionen som är lite billigare

Fram tills igår då jag hittade det perfekta (?) kortet i min mening, gigabytes slutna:
Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce Xtreme Edition 3xHDMI 3xDP 11GB

Sluten kylning med fantastiska temperaturer och absolut knäpptyst enligt de recensioner jag hittat? Dessutom inte stock-pcb (antar jag?) då den har 8+8 pin power.

Vad jag har kunnat hitta så känns detta verkligen som det bästa kortet på alla punkter, inklusive pris och RBG o hela tjafset.

Jag har gått om plats för en till radiator i chassit, och skulle verkligen föredra att få ut varma luften från chassit istället för att bara blåsa runt det.

Har ni några nya infallsvinklar jag inte tänkt på ännu? Alla råd mottages tacksamt

Mvh // Håkan

Skrivet av Aeig:

@WoG: Lightning kortet är bäst, även om det inte är vattenkylt (vilket jag inte anser vara en fördel) så är det massivt, tyst, och har en riktigt fin PCB : ) Det kommer hålla i flera år, dessutom kan du överklocka det bra.

Köp den billigare Z versionen : )

Mvh

Alltså lightningkorten verkar väldigt bra på pappret men mitt 980ti lightning klockade kass. Det visade sig att man hade haft billigare hynix-minnen till de kort som gick ut till konsument medan de som gick till recensenter och proffs-klockare fick dyrare och bättre samsungminnen. Dessutom var Asic-värdet kass för ett så dyrt kort. Efter det är jag lite misstänksam mot dem men de fick ta emot ganska mycket skit för detta så det är möjligt att de inte gör samma grej igen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Fick hem nya kortet igår och har installerat det nu, allt verkar vara precis så bra som jag hoppats

Fläkten vill köra 33% som standard, och då är den helt ohörbar. Jag ska nog göra en egen fläktkurva dock då den annars ligger på 60-65*C på GPUn. Sjukt snyggt kort också

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Vill ha begäret ökar...
Blev själv sugen tidigare på ett vattenkylt AIO 1080 Ti så jag satt och letade efter detta kortet ifrån EVGA https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6698-KR
Men lyckas inte hitta någonstans i Sverige(såg dock reklamen om exakt de kortet här på Sweclockers har jag för mig). Hittar olika företag som går bra med import (typ amazon.com) men tullavgift på närmare 1800kr är lite surt.

Någon annan som vet var man kan få tag i detta kort i Sverige ? Har "Part number" 11G-P4-6698-KR

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

@WoG: Vill ha begäret ökar...
Blev själv sugen tidigare på ett vattenkylt AIO 1080 Ti så jag satt och letade efter detta kortet ifrån EVGA https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6698-KR
Men lyckas inte hitta någonstans i Sverige(såg dock reklamen om exakt de kortet här på Sweclockers har jag för mig). Hittar olika företag som går bra med import (typ amazon.com) men tullavgift på närmare 1800kr är lite surt.

Någon annan som vet var man kan få tag i detta kort i Sverige ? Har "Part number" 11G-P4-6698-KR

Spännande! Hade ingen aning om att det kortet exiterade. Det lär absolut vara lika bra som Gigabytes

Om du köper från amazon.co.uk så bör det vara tullfritt (än?). De har väl inte gått ur EU ännu om jag förstått det rätt, och inom EU är det ju aldrig tullavgifter. Dessutom hörde jag någon annanstans att det inte är tull på datorkomponenter, men det kan ha varit fel.

Edit: dock måste jag i ärlighetens namn säga att mitt kort är så otroligt mycket snyggare, både snyggare kortdel och fläkten som följer med till radiatorn den går ju dock att byta om man skulle vilja.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hej hoppar in med lite frågor,går i tankarna att köpa ett också, finns det någon model märke man ska undvika??
Skall kyla det i en custom loop ,klockar alla lika bra? ,har förstått att 2x8 pin är det som gäller.
Mvh zfrigg

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

@zfrigg:
Min rekomendation är att köpa ett billigt FE kort om du endå ska köra med customloop.
Jag äger ett EVGA Founders Edition som jag kör under vatten, jag kör det i 2000Mhz på GPUn utan att röra volten stabilt under 50 grader vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempa:

@zfrigg:
Min rekomendation är att köpa ett billigt FE kort om du endå ska köra med customloop.
Jag äger ett EVGA Founders Edition som jag kör under vatten, jag kör det i 2000Mhz på GPUn utan att röra volten stabilt under 50 grader vid full belastning.

Jo det är väll min tanke lite också, när det ändå ska gå på vatten, men betalar gärna lite extra för hållbarhet, menar ett sådant kort kommer ju att vara/hänga med länge, men allt kan gå sönder ändå

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Kör också ett vattenkylt (EK) X99 med 5820. Jag har behov av flera GPU:er och eftersom jag sitter mycket vid datorn och jobbar måste det vara tyst. Jag köpte ett 1080 Ti Strix bara för att testa lite. Detta kort har en massiv luftkylare och är ganska tyst om man inte utnyttjar maxeffekten. Då låter det istället som en dammsugare och det dumpar enorma mängder hetluft omkring sig. Endast en förvånandsvärt liten luftmängd går ut på bakpanelen. Jag var tvungen att aktivera två avstängda chassifläktar för att hantera varmluften.
Nu sitter jag och väntar på att MSI:s EK-variant av 1080 Ti skall dyka upp på lager. Jag tänker installera minst 2 sådana. Om jag kalkylerar rätt så kommer den befintliga vattenkylningsloopen att hålla temperaturen under 55 grader med 2 kort på full effekt. (Jag kör med 360 mm radiator)

Lite osäker på vad CPU:n kommer att tycka om att dela säng med två svettiga 1080 Ti.

Permalänk
Avstängd

Det går att köpa EVGA-kortet direkt från EVGA Europe: https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6698-KR

Gigabytes fläkt skall vara en helt annan historia att byta ut jämfört med ex. EVGA pga att kablaget är icke-standard, och kanske styrsignalen likaså. Så byter man fläkt på Gigabytekortet, kan man klippa kablaget till den gamla fläkten och överleva??

Permalänk
Medlem

@HansHagberg: Om du ska köra två 1080 Ti samt en CPU på en 360mm radiator så skulle jag redan nu rekommendera att expandera det med en till radiator.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Lånar tråden eftersom jag har ungefär samma fråga som TS och den andra användaren:

Efter mycket om och men har jag äntligen fått tummen ur och ska börja bygga min nya dator. Jag kommer att köra med en custom loop där jag vattenkyler både CPU och GPU. Tanken är att köra med GTX 1080 Ti som grafikkort, men jag är osäker på vilket kort/modell/märke jag ska välja. Om möjligt kommer jag att överklocka kortet något, men jag strävar inte efter världsrekord eller så.

Finns det något kort ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

jag har tänkt ev på detta kort och block https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681387/

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Lånar tråden eftersom jag har ungefär samma fråga som TS och den andra användaren:

Efter mycket om och men har jag äntligen fått tummen ur och ska börja bygga min nya dator. Jag kommer att köra med en custom loop där jag vattenkyler både CPU och GPU. Tanken är att köra med GTX 1080 Ti som grafikkort, men jag är osäker på vilket kort/modell/märke jag ska välja. Om möjligt kommer jag att överklocka kortet något, men jag strävar inte efter världsrekord eller så.

Finns det något kort ni kan rekommendera?

Under dessa förutsättningar hade jag valt billigast möjliga med referensdesign. Skillnaden mellan hur högt korten klockar handlar i stort sett enbart om kisellotteri. Om du inte tänkt sätta rekord räcker det med en 8-pins kontakt och maximal spänning som referenskorten levererar. De flesta korten maxar ut nånstans mellan 2000-2100Mhz och det spelar inte direkt någon roll vilket kort du väljer.

Permalänk

Någon som har testat själv eller kanske sett ett test med dubbla 1080 Ti i vattenkylningsloop?
När jag jämför totala radiatorarean mellan en 360 mm EK-radiator och 2 luftkylda 1080 + en CPU-kylare så verkar radiatorns area fortfarande större. Dock blir det färre fläktar.
@Nephitis:

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

jag har tänkt ev på detta kort och block https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681387/

Ser bra ut. Ett problem jag hade tidigare var att jag inte hittade ett vattenblock med det kort jag valde (Pallit GTX 1080 Ti Superjetstream). Här verkar det inte finnas några sådana problem.

Skrivet av DasIch:

Under dessa förutsättningar hade jag valt billigast möjliga med referensdesign. Skillnaden mellan hur högt korten klockar handlar i stort sett enbart om kisellotteri. Om du inte tänkt sätta rekord räcker det med en 8-pins kontakt och maximal spänning som referenskorten levererar. De flesta korten maxar ut nånstans mellan 2000-2100Mhz och det spelar inte direkt någon roll vilket kort du väljer.

Det var en smart lösning på problemet. Referensdesignen (Founder's edition) verkar även vara mellan 200 och 500 kronor billigare än det kort jag valt.

Permalänk

@rytterstedt:
Är det inte så att garantin ryker om man installerar vattenkylning?
Då får man fråga sig vad garantin är värd.

Permalänk
Medlem

@HansHagberg:
Vad jag vet så lovar EVGA garanti trots montering av vattenblock så länge skadorna inte uppstått när du monterat vattenblocket.

Permalänk
Medlem

@HansHagberg: Det beror på tillverkaren. Har för mig att EVGA är en av de mer tillåtande där garantin fortfarande gäller trots att ett vattenblock är installerat. Däremot måste originalkylaren installeras innan grafikkortet får skickas tillbaka.