HTC Vive prissänks – kostar nu 6 700 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtex:

Äh, handlar nog mer om att det är en gammal produkt just nu. För något år sedan var det nyhetens behag och i år genererar det inte lika många klick på hemsidan om man skriver om det.
Tror definitivt inte att det kommer bli en nischprodukt. Att 3D inte skulle slå igenom på bred front förstod nog de flesta som testade tekniken, VR däremot... Jag tror de flesta som testat det inser att det är nästa stora grej inom underhållningsbranchen. Det är fortfarande långt dit men vi går med stora steg.

Kan mycket väl vara så.

Testade Vive på ett hackathon i våras. Det var häftigt och har helt klart potential men det ligger några år bort ännu.

Permalänk

Åååh, beställde en Oculus för ca 2 veckor sedan då den är så mycket billigare än vad Vive är, och så händer detta, är för lat för att hålla på att skicka tillbaka

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Är sant men ändå så behöver du ett vass dator med dyrt grafikkort för att köra dom med vettig fps sen smälla på 7000kr till är ett jävligt dyrt gaming set och bara 7000kr kan man få en dator som tar dom flesta spel i 1080p high settings om man skulle vrida det åt andra hållet så det är många som varken har råd eller vill köpa dom pga priset så känns inte som en mainstream produkt som om dom kostade 2990kr

Sen håller jag med om att dom kan göra sig jävligt bra i vissa saker men är ganska kass i andra det är mediokert utbud med spel som gör det svårt att motviera priset och hade dom mer legat på 2999kr så hade jag sagt kör till men 7000 tycker jag är för mycket trots dom är billigare än dom har varit

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ser ut som de kände av effekten av att Oculus sänkte till €449, mer konkurrens åt folket! Haft min Oculus i nån vecka nu och helnöjd! Vet att Vive håller på att utveckla ny handkontroller men just nu vinner Oculus tack vare pris och handkontrollerna.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av olundmark:

Finns fler "häftiga upplevelser" än spel, enligt mig.
Skulle verkligen vilja testa Tilt Brush, Kingspray och liknande applikationer.

Spel börjar väl sakta krypa framåt i form av ex. Fallout 4 som ska släppas i VR, sen även Rick and Morty-spelet verkar som ett påkostat VR-spel.

Playstation VR ska ju få något flysimulator spel som ser jäkligt grymt ut, tror det va Ace Combat 7. Man vill ju ha mer än bara tech demos/upplevelser som man bara kör en gång/15-30min.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Playstation VR ska ju få något flysimulator spel som ser jäkligt grymt ut, tror det va Ace Combat 7. Man vill ju ha mer än bara tech demos/upplevelser som man bara kör en gång/15-30min.

Det är ju om du gillar simulatorer exempelvis. Dirt Rally och Project Cars exempelvis. Men även diverse flygsimulatorer och liknande.

Sen är det förstås mest dyra teknikdemos och "upplevelser", några icke-simulatorer med någon substans är det rätt ont om. :/

Permalänk
Avstängd

Ett år och fyra månader lite drygt tog det innan prissänkningen kom. Får se om den sitter i denna gången, eller om de höjer till 9500:- igen efter ett tag som de gjort förut.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Megacrash: Jag har htc vive sen ett par månader tillbaka och har inte spelat vanligt spel sen dess, och är som
Patan77 s inlägg säger + att spel tillverkare har inte lagt krut att göra spelet snyggt mm , de flesta är bara ett par gig stora största runt 10, Stort + är att den är bra tränings redskap i stället att sitta och spela med de spel som man ska röra sig som boxning , som sagt kan redan har mycket kul med den ,men hade önskat att jag skulle kunnat vänta tills nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Valve vill ju inte att man ska kunna spela Oculus-spel på Vive så där behöver man 3e parts-mjukvara för att få det att fungera.

Tvärtom, det är Valve som har den öppna plattformen "OpenVR" och Ocolus som håller sig själva till deras "Ocolus store". Självklart vill Valve att man ska vara på deras egen plattform Steam men det är Ocolus som har spelat "fult", genom att ha betalat utvecklare för att enbart sälja på deras butik mm. Det gick så långt att Valve själva började betala utvecklare för att inte ta "exclusivity contracts".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns det några grymma VR spel än då?

Arizona Sunshine är väl det bästa "riktiga" spelet utvecklat för VR jag har till Vive.
Annars är Elite Dangerous riktigt coolt i VR, har inte orkat testa DCS World än, men borde väl få det att flyta nu efter att jag skaffat Gtx 1080.

Men finns många bra "småspel" t ex Superhot VR, Hover Junkers, Zombie Training Simulator.
Men snart kommer Fallout 4 och Doom VFR, kommer förhoppningsvis vara bra.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheManSwe:

Men snart kommer Fallout 4 och Doom VFR, kommer förhoppningsvis vara bra.

Tror tyvärr man ska hålla huvudet kallt, de stora studiorna verkar inte fatta detta med VR, det jag sett av både Doom och F4 ser väldigt mellanmjölkigt ut. Man vill ju ha mycket interaktion med händerna och så lite automagiska knappar som möjligt. Ta våra attachments som exempel där du faktiskt fysiskt sätter på dem vapnet

Visa signatur
Permalänk

BTW någon som vet hur länge Oculus Rift är på rea?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Inget köp förrän Knuckles följer med som standard.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TJ:

Inget köp förrän Knuckles följer med som standard.

Kommer det mig veterligen aldrig göra då HTC inte tillverkar dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Kommer det mig veterligen aldrig göra då HTC inte tillverkar dem

Hmmm... HTC och Valve har ju samarbetat ihop HTC vive, Knuckles görs ju bara av Valve vad jag kan läsa mig till, men de borde bundla dem det vore ju galenskap att inte göra sig av med standard kontrollerna då Knuckles ser ut att vara en så mycket bättre kontroll.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TJ:

Hmmm... HTC och Valve har ju samarbetat ihop HTC vive, Knuckles görs ju bara av Valve vad jag kan läsa mig till, men de borde bundla dem det vore ju galenskap att inte göra sig av med standard kontrollerna då Knuckles ser ut att vara en så mycket bättre kontroll.

Kanske kommer någon specialbundle, men tror inte det kommer bli standard att de säljs med knuckles. men bara spekulation från min sida ska tilläggas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur står sig Playstation vr mot Oculus/Vive? Har bara testat Oculus, men här hemma så har Playstation:et betydligt kraftfullare innehåll än modermodemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tyvärr bara provat PS vr, men där sitter du ju "fångad" framför TVn och spelen jag spelat är ju mer gjorda för att bara sitta och vrida på huvudet medans Oculus och Vive finns spel för helkropps rörelse/360°
PS vr är ju ändå fräsigt ska jag tillägga.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Har tyvärr bara provat PS vr, men där sitter du ju "fångad" framför TVn och spelen jag spelat är ju mer gjorda för att bara sitta och vrida på huvudet medans Oculus och Vive finns spel för helkropps rörelse/360°
PS vr är ju ändå fräsigt ska jag tillägga.

Ja ,och det jag har sett och upplevt så att htc vive har sämst utbud av spel jämfört med ps-vr & Oculus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jake61:

Ja ,och det jag har sett och upplevt så att htc vive har sämst utbud av spel jämfört med ps-vr & Oculus

En möjlig fördel för Vive är ju Fallout och DOOM VR-utgåvorna. Verkar vara exklusiva för Vive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loleo:

Tvärtom, det är Valve som har den öppna plattformen "OpenVR" och Ocolus som håller sig själva till deras "Ocolus store". Självklart vill Valve att man ska vara på deras egen plattform Steam men det är Ocolus som har spelat "fult", genom att ha betalat utvecklare för att enbart sälja på deras butik mm. Det gick så långt att Valve själva började betala utvecklare för att inte ta "exclusivity contracts".

Samtidigt var ju Oculus först. Vive finns för att Valve ville ha den uppmärksamhet som Oculus fick.

Sedan ställer jag mig frågande till det där, blir intressant att se om Fallout och DOOM fungerar med Oculus Rift exempelvis. Än så länge hör vi bara Vive, vilket talar för exklusivitet.

Permalänk
Inaktiv

Japp, Bethesda har valt att vara Vive-exklusiv tydligen: http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-22-skyrim-doom-and-...

Vilket inte förvånar mig då de är en rätt usel utgivare idag samt är i rätten där motparten är just Oculus. Riktigt uselt att straffa sina kunder för att de har "fel" VR-lösning. Får hoppas det kommer någon lösning som får spelen att fungera på icke-Vives också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Japp, Bethesda har valt att vara Vive-exklusiv tydligen: http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-22-skyrim-doom-and-...

Vilket inte förvånar mig då de är en rätt usel utgivare idag samt är i rätten där motparten är just Oculus. Riktigt uselt att straffa sina kunder för att de har "fel" VR-lösning. Får hoppas det kommer någon lösning som får spelen att fungera på icke-Vives också.

om de har Vivestöd betyder det SteamVR, Oculus stöds av SteamVR

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

om de har Vivestöd betyder det SteamVR, Oculus stöds av SteamVR

Finns fortfarande inget som bekräftar detta dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Finns fortfarande inget som bekräftar detta dock.

Inte så mycket de kan göra än aktivt blocka om den upptäcker en Rift, men som sagt om spelet inte har skrivits för Rift/Touch kommer det vara akward. Vi har gjrot massor med special för Rift/Touch

edit: DOck ska man bojkotta Zenimax efter vad de gjorde mot John Carmack samt Prey for the gods-utvecklarna

Visa signatur