Dator till svärföräldrarna - vad tror ni?

Permalänk

Dator till svärföräldrarna - vad tror ni?

Hej,

Efter att mina svärföräldrar besökte oss i helgen och då använde min dator, ville de byta ut datorn de har hemma mot något snabbare.
De använder främst datorn till surf, kontorsprogram och Viaplay/Youtube. Vad tror ni om listan nedan? Ger Ryzen mest valuta för pengarna i förhållande till en Intel i3 i samma prisklass? Räcker 4 Gb ramminne istället för 8? Nättagg?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10638811/

Har noterat att Ryzen saknar inbyggd grafikkrets och jag vet att listan saknar en GPU men jag tänker att jag sätter in ett GTX 740 som jag har liggande.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@vviikkttoorr
Helt okej dator och delar men samtidigt vill man ha en riktigt prisvärd dator så kolla priserna här och så köper du till vid sidan av en Samsung 850 evo 250gb på det och tar windows licensen där är 369kr för windows 10 pro vilket inte är några pengar alls.
12mån garanti på datorn med möjlighet till utökad garanti.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/stationart...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

En Pentium G4560 lär ju klara det arbetet galant och har dessutom integrerad grafik så där hade ni kunnat spara pengar.

Permalänk
Avstängd

@vviikkttoorr: konkret säger jag NUC, tillräckligt liten för att ha på skrivbordet och fullt tillräckligt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10639130/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om de redan har en dator är det väl bara att använda dess psu. Sparar några hundralappar.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@vviikkttoorr
Helt okej dator och delar men samtidigt vill man ha en riktigt prisvärd dator så kolla priserna här och så köper du till vid sidan av en Samsung 850 evo 250gb på det och tar windows licensen där är 369kr för windows 10 pro vilket inte är några pengar alls.
12mån garanti på datorn med möjlighet till utökad garanti.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/stationart...

Bra priser men de sitter på en Lenovo idag och det är den vi vill bort från!

Skrivet av Andreaz1:

En Pentium G4560 lär ju klara det arbetet galant och har dessutom integrerad grafik så där hade ni kunnat spara pengar.

Intressant processor men den verkar ju omöjlig att få tag i!

Skrivet av Peppar2014:

Tack för tipset men jag söker något som är uppgraderingsbart! Samma pengar som ett bygge.

Skrivet av ShinoX:

Om de redan har en dator är det väl bara att använda dess psu. Sparar några hundralappar.

Vågar inte svara på vad som sitter i datorn nu men då det är en märkesvaror som förhoppningsvis går att sälja så låter jag den sitta kvar.

Permalänk

Jag kan inte riktigt bestämma mig för Ryzen 3 eller Intel. De vill kunna göra de enkla uppgifterna med så snabb fart som möjligt. Vad hade ni tagit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Jag kan inte riktigt bestämma mig för Ryzen 3 eller Intel. De vill kunna göra de enkla uppgifterna med så snabb fart som möjligt. Vad hade ni tagit?

För de sysslorna är det mest SSD'n som gör skillnad, inte CPU'n.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Instämmer faktiskt, köpte en NUC till morsan som tidigare har haft mina gamla datorer. Fäste den på VESA-fästet på baksidan av skärmen och kopplade in den. Hörs inte ens när det är tyst i rummet, syns inte och med en 500GB SSD och 8GB ram är den toksnabb i allt de gör. De stänger inte av datorn längre då den i princip drar nada och vaknar ur vila på nolltid vid behov.

Gällande uppgraderingsbarheten i föräldrars datorer, detta är ofta i min erfarenhet varken nödvändigt eller något som lönar sig. En i3 är mer än snabb nog för allt som de troligen hittar på och både ram och HDD kan uppgraderas, det enda som saknas i uppgraderingsväg är processor eller grafik, och båda är mer än nog för vardagligt hemmakontorsbruk.

Ännu en poäng är just att man slipper en stor, surrande svart burk. NUCen fäster man under bordet, på baksidan av skärmen eller ställer som prydnad enklast.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vviikkttoorr:

Tack för tipset men jag söker något som är uppgraderingsbart! Samma pengar som ett bygge.

NUC:en kommer garanterat hänga med x antal år, det är ju knappast något krävande de ska göra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@vviikkttoorr
" Bra priser men de sitter på en Lenovo idag och det är den vi vill bort från!"

Vafan spelar det för roll vad det e för märke så länge det e bra komponenter och datorn presterar bra ????

Sen finns det fler dator märke på den sidan också än Lenovo och att om dom nu gått och köpt en sämre modell av lenovo tidigare för kanske 4000kr och är missnöjd över att den dålig 3 år senare så är det kanske inte så konstigt man får vad man betalar för, då kan man ju inte gå säga lenovo datorer är dåliga för att dom gjorde ett dåligt köp.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

@BaZZe: Ojdå, allt lugnt. Allt lugnt.

Permalänk
Medlem

Vad har dom för dator idag? Kanske räcker med en ssd. Kan ju bli som natt och dag om dom har en gammal hårddisk som knappt snurrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Räcker 4 Gb ramminne istället för 8?

Du har inte sagt vilket OS du tänkt köra, så jag utgår ifrån att det är Win10 som gäller. I så fall kan du kanske klara dig undan med 4GB, men 8GB är starkt rekommenderat. Tänk på att moderna OS använder överblivet minne som cache för att bli mer responsiva, så det är bara bra att ha mer minne än man själv använder. Minne är ju också relativt billigt.