CrashPlan lämnar konsumentmarknaden

Permalänk
Medlem

CrashPlan lämnar konsumentmarknaden

Fick följande mail:

Citat:

Hello,

Thank you for being a CrashPlan® for Home customer. We're honored that you’ve trusted us to protect your data.

It's because of this trust that we want you to know that we have shifted our business strategy to focus on the enterprise and small business segments. This means that over the next 14 months we will be exiting the consumer market and you must choose another option for data backup before your subscription expires. We are committed to providing you with an easy and efficient transition.
WHAT DOES THIS MEAN TO YOU
We will honor your existing CrashPlan for Home subscription, keeping your data safe, as always, until your current subscription expires.

To allow you time to transition to a new backup solution, we've extended your subscription (at no cost to you) by 60 days. Your new subscription expiration date is 10/22/2017.

YOUR CHOICES
Your first step is to consider the options below, available exclusively for CrashPlan for Home customers. Once you make your selection, no further action is required until your new expiration date. We will send you reminders well before your CrashPlan for Home subscription ends.
Option 1
CRASHPLAN - For Small Business

Migrate to CrashPlan for Small Business in a Matter of Minutes

If you're a small business, freelancer or just getting your side hustle on, quickly move your data* into CrashPlan for Small Business for the remainder of your current subscription for free. After that, enjoy 75% off the regular price for the next 12 consecutive months. Get unlimited backup at an affordable monthly price and access our intuitive administration console for managing multiple users.
CLICK TO GET CRASHPLAN FOR SMALL BUSINESS
Option 2
Carbonite

If You're Backing Up Home Computers, Easily Start Up With Carbonite

We've selected Carbonite as our exclusive partner for home users. Like CrashPlan, Carbonite provides automatic and continuous backup for all of your important files. Carbonite is also recognized for its complimentary award-winning customer support. Carbonite is offering a 50% discount on their Home and Core plans, exclusively for CrashPlan for Home users. The Carbonite and CrashPlan for Home support teams are aligned to make your transition to Carbonite quick and easy.
GET CARBONITE WITH EXCLUSIVE OFFER!
If you take no action, we will honor the remainder of your subscription and then securely delete your backup.

If you have any additional questions, please refer to our Consumer Information Page. And thank you, again, for being a CrashPlan for Home customer.

Sincerely,
Joe Payne, President and CEO of Code42

*If you’re currently using CrashPlan for Home to back up to another computer, your computer-to-computer backup will be deleted once you convert. You’ll need to take action to preserve these archives prior to converting to CrashPlan for Small Business. You can migrate your cloud backups up to 5 TB per device. Some restrictions may apply. Click here to learn more.

Lite trist tycker jag.
CrashPlan for Small Businesses är dubbla priset ($10/månad) mot vad jag betalat innan (när rabatterna försvinner).
Carbonite har max filstorlek 4GB samt ingen Linux-klient så det faller bort för mig.

Kan i och för sig skaffa Google Gsuite for business men det kostar €8 / månad / användare. och kräver minst 5 användare för att få unlimited storage.

Kanske lägger filerna på Sia-nätverket istället alternativt bygger en egen lösning.

Permalänk
Medlem

Jo, fick samma mail. Trist

Permalänk
Permalänk

Ja det suger verkligen.
Jag har inte hunna att gå igenom alternativ och spexar för andra tjänster men just nu känns det svårt att hata något likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade Crashplan för en liten stund sen och letar just nu efter något annat program.

Är mest bara ute efter ett program som kan göra incremental backups lokalt (även om det är lokalt så brukar det oftast gå att välja nätverksdiskar också vilket är perfekt för mig) och det som är inbyggt i Windows 10 verkar duga för tillfället. Suger dock att man endast kan välja 1 drive för backups med Windows inbyggda backup.

Permalänk
Medlem

Skulle dock behöva ett alternativ som gör det möjligt att ta backup från flera datorer, dvs mer fokusera på total mängd data än antalet datorer. Någon som vet något bra alternativ för det? Tar emot att betala extra per enhet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på deras iallafall tidigare ökända hastigheter så lär det nog ta 12 månader att hämta hem allt man laddat upp med.

Synd för de som använt tjänsten dock.

Permalänk
Medlem

"SOS Online Backup

SOS Online Backup offers protection for up to five computers, and a user can also include their tablet and smartphone under this protection plan at no additional charge. SOS Online Backup’s multiple computer plan protects up to five computers. Simply install their software and then log in with a central email address and password, after that, a user is welcome to download the mobile app (works on smartphones and tablets)."

https://ecommerce.sosonlinebackup.com

Permalänk
Medlem

Det var jäkligt trist, nu kommer den ju funka 14 månader till men jag använde crashplan för att backuppa svärföräldrarnas dator + mina här hemma mot min server, det var så smidigt att man aldrig behöver ange ip eller dynamisk dns samt att all info är krypterad.
Får man väl sätta sig ner och hitta nåt nytt sätt att backup:a svärföräldrarnas dator igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan i och för sig skaffa Google Gsuite for business men det kostar €8 / månad / användare. och kräver minst 5 användare för att få unlimited storage.

Detta stämmer inte, har obegränsat med bara 1 användare.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Detta stämmer inte, har obegränsat med bara 1 användare.

De har dock infört en daglig uppladdningsgräns på 750GB för folk som utnyttjar att de inte upprätthåller det.

Och det är förmodligen bara en fråga om tid tills de börjar säkerställa att alla dessa företag med 1 användare som har laddat upp 1PB krypterad data faktiskt existerar.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Det är smått irriterande att behöva leta efter en ny leverantör av backuplösning när allt snurrat så bra med Crashplan sista åren. Har tre maskiner som backas via ett Crashplankonto som körs primärt på min Linuxserver, de andra maskinerna har sen kört lokala maskin-till-maskin backuper till servern (som i sin tur backat det vidare via Crashplans servrar).

Efter att ha gjort lite efterforskningar känns det som de enda rimliga alternativen är SpiderOak, iDrive, eller Crashplan Small Business. Jag lutar själv mot Crashplan Small Business faktiskt, trots att det är drygt dubbelt så dyrt, och inte längre har computer-to-computer backups (så jag måste lösa det med nån annan mjukvara).

Nyfiken på att höra vad ni andra gör/tänkt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Nyfiken på att höra vad ni andra gör/tänkt göra.

Viktig personlig/unik data backas upp till en server offsite.

De mycket större mängderna redundant data indexeras så att de snabbt och automatiskt kan ersättas när en disk fallerar.

Ifall ni har en liten mängd data fungerar givetvis tjänster som SpiderOak, men jag skulle i sådana fall rekommendera att köpa en molnlagringstjänst och kryptera själva med öppna verktyg där ni kan bekräfta att det inte finns bakdörrar eller undermåliga implementationer.

Välj då en tjänst med satta begränsningar, då det alltid är en fråga om tid tills "obegränsade" tjänster antingen lägger ned eller inför begränsningar. Nu senast OneDrive och Amazon Cloud Drive, bägge hyllade av snyltare.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat Borg backup och köra det på en maskin hos någon bekant.

Permalänk
Medlem

Nedan molnlagring är kanske inte det bästa möjliga och 'enkel' att hantera ännu - det är det troligen inte, men det är detta jag provar just nu.

Förutom att köpa blackblazes bakup-tjänst för 5$/månaden (obegränsad lagringsstorlek) per burk så kan man köpa utrymme med blackblaze B2 (ungefär samma som Amazons S3) där man betalar för använt utrymme (just nu 5$/1TB/månad) man får också betala lite den dagen man laddar tillbaka backuppen från siten (20$/TB) - det är inget konstigt, Amazon:s S3 har samma princip.

En backup på en molntjänst laddar man normalt inte tillbaka inom överskådlig tid (bara när det skitit sig ordentligt med de lokala backuppen och då är 20$/TB i kostnad vid hemtagning av data det minsta av problemen) utan det är alltid att man kör upp nya versioner med backupprogrammet eller annan metod.

Med B2 kan man själv styra hur länge äldre versioner av samma fil ligger kvar i systemet (retension-tid) dock får man betala för utrymmet som de äldre versioners filerna tar upp så länge de finns kvar tillsammans med de nyaste uppdaterade.

För B2 finns (ännu bara) en primitiv kommandoradsbaserad klient där man kan 'rsynka' sina filer på värddatorn - med denna innebär att man inte onödigtvis skickar upp filer som inte har ändrat sig sedan förra backuppen utan tar bara förändrade filer baserat på 'modify time' på filerna i klient-datorn, allt för att minska uppladdningstiderna och att hålla filvolymen nere på blackblaze - som sagt man får betala även för utrymmet av äldre generationers filer (som blir gömda samma sekund som ny fil med samma namn och plats skrivs) tills de baserat på tid, raderas.

---

För B2-lagring finns det flertal backupklienter som kan hantera B2 (likväl Amazons S3 mfl.) - de jag känner till på rak arm är duplicity för Linuxvärlden och duplicati för windows-världen främst (finns för fler plattformar numera) - det finns några till och flera av dem är kommersiella och somliga av dem har inbyggd deduplicering mm.

Det jag helst skulle se är att det kunde göras ett skal som kunde hantera borgbackup - som är deduplikerande och komprimerande och i teorin möjliggör att flera datorer kan göra backup mot samma repositorie och alla filer och delar av filer inom filen, inom filsystemet eller filsystem på andra datorer, som är lika mellan datorerna blir inte i mer än ett exemplar av det lagrat i borg-backup repositoriet - dessutom fyller borg bara på repositoriet med nya filer - petar aldrig i en redan skriven fil-stycke utom i ett fall - när backupper raderas och den sista exemplaret av en viss data räknat över samtliga backupper försvinner.

Idagsläget så får man köra borg-backup (i windowsvärlden i cygwin) mot en repostitorium på en nätvolym (tex. på en NAS), och då kan man köra flera datorer mot samma repositorium (dock inte samtidigt - det spärrar så länge backup pågår om ny client försöker ändå) - sedan får man i sin tur köra backup/spegling på repositoriumet till molnbackup med molntjänstens verktyg.

Man skall ha lokal kopia på sin backup oavsett molntjänst eller inte - om inte annat så för att det helt enkelt går fortare att hämta tillbaka förlorade filer om det sker lokalt - och molntjänster kan läggas ned plötsligt en dag (som orsaken för trådstarten - även om man har tid på sig att flytta datat i det här fallet)

---

Det är inte riktigt som att köra mot en filsystem när man använder B2 eller Amazons S3 - de är byggda som en (enorm) databas med en nyckel (med attribut som tex. livslängd och synlighet) och en post med data kopplad till nyckel.

därför behöver man ha hjälp med olika wrapper-program när man skall spara eller hämta filer från B2 resp S3.

Därav att behöva köra backupprogram som hanterar dessa API eller Blackblazes/Amazons egna CLI-program.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Moln- och internettjänster*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm, vi som kör gratis och bara backar till annan dator med mjukvaran på, ryker vi också?

Permalänk
Hedersmedlem

Att Carbonite har gräns på 4 GB stämmer inte riktigt. I deras FAQ står dock att man manuellt måste lägga till filer över 4 GB för att de ska tas med.

Vet inte riktigt hur jag kommer göra iom. detta. Carbonite verkar bli för dyrt; jag har tre datorer jag vill ha backup på, och $60/år per dator blir lite väl -- om den billigaste planen ens räcker till.

CrashPlan till en dator hos föräldrarna vore fint, men jag antar att den möjligheten försvinner samtidigt som CrashPlan Central.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör jottacloud och är super nöjd.
Man kan både köra de som endast backup och molnlagring om man vill de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag valde att helt enkelt migrera till CrashPlan for Small Business. Jag hade redan nyss betalat för CrashPlan för ett år framåt, och därefter får jag ytterligare ett år till 75% rabatt, så jag har två år på mig att fundera på om jag vill byta till något annat sen.

Den främsta anledningen till att jag ville vara kvar hos CrashPlan (förutom att det har fungerat felfritt i sex år och att jag redan har all min data där) är att de låter en spara oändligt med versioner av ens filer, samt kan spara borttagna filer för evigt. Jag vill inte efter några månader eller år upptäcka att en viktig fil är borta, och sen inte kunna återställa den för att den även tagits bort från min backup efter 30 dagar eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Hopp! ~55 kr rikare varje månad, om jag inte väljer Small Business jag med.

@buchno: Alla hänger inte på Reddit.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ja, det är tråkigt att de lägger ner det. Jag har kört CrashPlan i många år nu, p.g.a. det varit så enkelt att sätta upp och hyffsat billigt för mig som har en halv TB att ta backup på. Carbonite som de föreslog går ju direkt bort i alla fall eftersom de inte har Linux-stöd, vilket är det enda OS jag bryr mig om. Men med förlängningen har jag över ett år kvar på mitt abonnemang nu, så jag har väl gott om tid att utvärdera alternativ antar jag.

Skrivet av anon5930:

Med tanke på deras iallafall tidigare ökända hastigheter så lär det nog ta 12 månader att hämta hem allt man laddat upp med.

De flesta lär väl använda CrashPlan endast som backup och inte primärlagring, och då finns ju inget behov av att hämta hem något.

Skrivet av mxn:

Jag valde att helt enkelt migrera till CrashPlan for Small Business. Jag hade redan nyss betalat för CrashPlan för ett år framåt, och därefter får jag ytterligare ett år till 75% rabatt, så jag har två år på mig att fundera på om jag vill byta till något annat sen.

Hur fungerar det, byter man bara abonnemang och kör på som tidigare?

Permalänk
Medlem

När man läser reddit angående detta förstår man varför crashplan gör en exit, kan omöjligen varit lönsamt. Var och varannan kotte sitter och gråter över vart dom ska migrera sina 45TB arkiv

Jag vill som sagt bara ha en mjukvara där jag enkelt kan backa till andra datorer, win/Linux/osx.

Den där Borg nån nämnde såg intressant ut men verkar vara Linux only.

Verkar finnas några andra alternativ, men känns det lite sådär att lägga hela sin backup i händerna på nån halvklar opensourcelösning..

Backblaze hade jag testat direkt om det inte vore för att dom raderar filer eter 30 dagar, har flera skäl till att jag behöver det.

Denna verkar intressant, synd bara att det är per klient pris:
http://web.synametrics.com/Syncrify.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag kör jottacloud och är super nöjd.
Man kan både köra de som endast backup och molnlagring om man vill de.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant!
Hittade även detta som gör att det bör kunna fungera på Linux:
https://github.com/havardgulldahl/jottalib

Att de är baserade i Norge borde väl kunna göra att vi får hyfsad prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur fungerar det, byter man bara abonnemang och kör på som tidigare?

Ja, precis. Man går igenom processen på https://www.crashplanpro.com/migration/ och fyller i lite extra uppgifter som företagsnamn (jag fyllde i mitt namn helt enkelt). Därefter loggar man in på https://www.crashplanpro.com/ och uppdaterar sin betalinformation (åtminstone behövde jag göra det), och plötsligt så har CrashPlan Home på ens dator bytts ut mot CrashPlan Pro, och allt är precis som innan fast med ny ikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När man läser reddit angående detta förstår man varför crashplan gör en exit, kan omöjligen varit lönsamt. Var och varannan kotte sitter och gråter över vart dom ska migrera sina 45TB arkiv

tja leechar man på det sättet och dessutom 'evighets' retention-tid så förstår jag att det inte finns business i detta, så det är till stor del självförvållat av storbrukarna - och alla mera normalanvändare drabbas tyvärr också av detta.

det är en del molntjänster som har slagit igen av liknande orsaker senaste åren och fler kommer det att bli.

lösa 3.5" 1TB-diskar kan man få från runt 500:-/st, vilket innebär att den är betalt efter drygt 1 år om man betalar $5/månad för 1 TB plats.

Köper man en seagates 8TB för 2400:- så är priset 300 :-/TB och utrymmet är billigare hemma redan efter 7 månader.

Citat:

Den där Borg nån nämnde såg intressant ut men verkar vara Linux only.

finns cygwin-versioner av borg om man vill prova under windows.

Citat:

Backblaze hade jag testat direkt om det inte vore för att dom raderar filer eter 30 dagar, har flera skäl till att jag behöver det.

Kör man blackblaze:s B2 så bestämmer man själv över tiden - dvs. retension-tiden kan göras mycket längre om man vill, dock inte i 'evighet'

Permalänk
Medlem

Har påbörjat nedladdning av allt jag har på CrashPlan. 5,8 TB och ca 1,5 miljoner filer. Verkar ändå gå hyfsat snabbt med toppar på ca 100 Mbit (jag har 250 Mbit anslutning till internet så det maxar inte). 6 dagar säger den att det ska ta just nu. Men det brukar sega ner sig när alla små filer ska laddas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intressant!
Hittade även detta som gör att det bör kunna fungera på Linux:
https://github.com/havardgulldahl/jottalib

Att de är baserade i Norge borde väl kunna göra att vi får hyfsad prestanda?

Maxar min 250MBit lina iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V