Permalänk
Medlem

Bilproblem

Jag har en volvo v50 -07 som har betett sig lite skumt på sistone, radion stängs av titt som tätt med ett Klick och bilen har gått halvdåligt till och från, men igår så då jävlar nådde det nya höjder.

Jag var på väg hem från gymmet så helt plötsligt börjar bilen rusa i full gas, jag frikopplar då och vrider av nyckeln... bilen fortsätter att rusa i full gas 20ish sekunder till, jag la in en växel och bromsade tills den dog och nu startar den ej mer.

Batteriet verkar vara mer eller mindre urladdat...

Dock sa frugan för nån dag sen att det luktade bränd elektronik när hon körde den.
imorse när jag rörde uti ratten (utan någon nyckel i) så började helljusen lysa...

Jag förstår att det är nån form av elfel men kan det få motorn att rusa sådär!?

vad kan ha hänt riktigt? pratat med två mek firmor men ingen kunde som komma på något.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jordfel kan ibland göra att bilen beter sig riktigt konstigt men att det skulle varva motorn har jag aldrig varit med om. Det är nästan alltid någon vakum/luftslang som spökar då.

Annars är V50 känd för elfel med allt ifrån havererade databoxar och trasig generator. Försök att kontrollera så att generatorn laddar batteriet.

Åk iväg till en firma och läs ut felkoder, det brukar vara det bästa stället att börja på. Speciellt med elfel som kan vara riktigt luriga att hitta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Skulle dubbelkollat att batteriet är i kontakt med kablarna. Detta låter som ett jordfel och/eller dålig kontakt på Jord.
Rusningen kan bli ett svar på detta om elektroniken får problem. Men med tanke på att en rusande motor kan bli dyrt och farligt så bör du ta den till verkstad och läsa felkoderna i den.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

jag åker tvillingmodell som är en focus 06 som är samma bil som v50 och kollade även v50 och såg det var rätt vanligt att dislarna kunde rusa till dom dör och vet inte exakt var problemet ligger och kör bensin så forskade inte så mycket i det men lär vara något som drar/trycker in disel/olja tänker jag men hur det går till vet jag inte riktigt men även om tanken absolut går mot elektriska när du verkar ha konstigheter så har jag svårt att se hur det ska gå till genom elfel

Edit: snabb googling och vi bilägare säger så här och antar det är en disel
http://www.vibilagare.se/reportage/volvos-diesel-tokvarvar-under-fard-36781
Så uppstår felet:

Vissa dieselmotorer använder en lättantändbar vätska för att bränna av de hälsofarliga sotpartiklar som partikelfiltret fångar upp. Systemet fungerar utmärkt, men det kan få katastrofala följder om verkstan eller ägaren glömmer att fylla på vätskan.

Dieseloljan förbränner inte till 100 procent i förbränningskammaren (1). Små hälsofarliga sotpartiklar (2) följer med avgaserna men samlas upp i ett partikelfilter (3). Strax före partikelfiltret sprutas en ureabaserad vätska (4) in som bränner bort sotpartiklarna.

Om inte vätskan fylls på regelbundet sotar partikelfiltret igen. Det datorstyrda insprutningssystemet reagerar genom att spruta in mer dieselolja i förbränningsrummet som letar sig längs cylinderväggen (5) ner till oljetråget och fyller det över brädden.

Överskottet letar sig tillbaka (6) till förbränningsrummet och orsakar en okontrollerbar förbränning eller motorrusning. Får man inte stopp på den kan motorn skära.

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Köp en sån här OBD-2 från Aliexpress för ca 30kr och ladda ner appen Torque om du har Android, finns som betal version för ca 45kr också.
Funkar jättebra, troligen det bästa jag köpt till en bil
Läser av och visar felkoderna, underlättar felsökningen och man kan stänga av servicelampan när man servat bilen, osv.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jordfel kan ibland göra att bilen beter sig riktigt konstigt men att det skulle varva motorn har jag aldrig varit med om. Det är nästan alltid någon vakum/luftslang som spökar då.

Annars är V50 känd för elfel med allt ifrån havererade databoxar och trasig generator. Försök att kontrollera så att generatorn laddar batteriet.

Åk iväg till en firma och läs ut felkoder, det brukar vara det bästa stället att börja på. Speciellt med elfel som kan vara riktigt luriga att hitta.

okej jag kan kika på det, jag tror det har varit lite halvstrul med luftmassemätaren ska kika mer i helgen hur det ser ut runt batteriet

Skrivet av Ronnie60:

Skulle dubbelkollat att batteriet är i kontakt med kablarna. Detta låter som ett jordfel och/eller dålig kontakt på Jord.
Rusningen kan bli ett svar på detta om elektroniken får problem. Men med tanke på att en rusande motor kan bli dyrt och farligt så bör du ta den till verkstad och läsa felkoderna i den.

Ja jo nordiska bil sa det "frågan är ju om det blir värt att reparera då de här nog kan rusa iväg i pris"

Skrivet av aaaaa:

Köp en sån här OBD-2 från Aliexpress för ca 30kr och ladda ner appen Torque om du har Android, finns som betal version för ca 45kr också.
Funkar jättebra, troligen det bästa jag köpt till en bil
Läser av och visar felkoderna, underlättar felsökningen och man kan stänga av servicelampan när man servat bilen, osv.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...

de kan ju vara en ide!

Kul att man har helförsäkring på skiten med de täcker enbart bogsering till en kostnad av 1250 i självrisk, naiv som man är trodde man ju att det skulle täcka nån form av motorfel, lesson learned: läs igenom försäkringsavtalen... jävla klåpare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pelle: Diesel eller bensin? Om det är en diesel, har du koll på motoroljenivån? Volvo har haft problem med att motorerna läcker diesel ner i vevhuset, när nivån blir alldeles för hög trycker det upp i cylindrarna och motorn rusar okontrollerat. Annars låter det som redan nämnt som att du har problem i elsystemet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Pelle:

helförsäkring för motorfel gäller ofta tills bilen är 8 år eller gått 15 000 mil med olika variationer mellan olika bolag

har du inga kunskaper i mek hade jag lämnat in bilen på felsökning (bruka ofta vara fast pris (700-1200:) för att få ett prisförslag vad det skulle kosta för att få bilen fungerande (och då menar jag på Volvo verkstad så de vet lite mer än de allmänna firmorna)

annars om du/ni redan planerar att skaffa ny bil får man väl fundera en extra sväng

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Pelle: Diesel eller bensin? Om det är en diesel, har du koll på motoroljenivån? Volvo har haft problem med att motorerna läcker diesel ner i vevhuset, när nivån blir alldeles för hög trycker det upp i cylindrarna och motorn rusar okontrollerat. Annars låter det som redan nämnt som att du har problem i elsystemet.

diesel är det, en 2.0L okej får kika hur oljan ligger till, den var inne på service för ca 1 år sen då böts alla oljor osv.

Skrivet av erieri02:

@Pelle:

helförsäkring för motorfel gäller ofta tills bilen är 8 år eller gått 15 000 mil med olika variationer mellan olika bolag

har du inga kunskaper i mek hade jag lämnat in bilen på felsökning (bruka ofta vara fast pris (700-1200:) för att få ett prisförslag vad det skulle kosta för att få bilen fungerande (och då menar jag på Volvo verkstad så de vet lite mer än de allmänna firmorna)

annars om du/ni redan planerar att skaffa ny bil får man väl fundera en extra sväng

Jo jag fick lära mig det den hårda vägen jag gick fordons på gymnasiet så jag är inte helt bortkommen när de gäller att meka men inget jag jobbat som öht, inget intresse i det heller haha.

Ska ta och kika lite och lämna in på felsök så får jag se vad dom kommer fram till

Visa signatur