Kommer Cannon lake vara anpassat för gaming eller är det Coffee lake som är den rätta vägen?

Permalänk
Medlem

Kommer Cannon lake vara anpassat för gaming eller är det Coffee lake som är den rätta vägen?

Tjenare,

Sitter och trycker på min 2500k och är sjukt glad över att se informationen om Coffee lake 8700k, låter precis som vad jag har väntat på. Men jag är lite fundersam över vad Cannon lake innebär för oss gamers, är det någon mening att vänta på Cannon lake eller kommer de inte vara anpassat för specifikt gaming? Finns kanske inte tillräckligt med info, jag hade svårt att hitta något konkret när jag googlade, så jag förstår om det inte går att svara på just nu. Tänkte att jag ställer frågan här då jag kan tänka mig att fler sitter i samma sits som mig

Tack

Permalänk
Medlem

jag satt på en 2600 men bytte nyligen till en ryzen5 1600 då den kostade samma som en i5 o jag e nöjd till det jag har den o gott om overhead ifall spel skulle komma som nyttjar fler trådar bättre

Permalänk
Medlem

Börja med att byta upp dig till en 2600/2700 eller 3770 om moderkortet har stöd.
En mycket bra prestandaökning för en liten peng.

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av en AMD processor eller att göra en liten uppgradering till 2600k/2700k. Min fråga är vad cannon lake innebär för gamers, om den är värd att vänta på

Permalänk
Medlem

Undrar precis samma sak som TS. Har suttit med min 4670k i fyra år i höst och börjar bli sugen på nytt

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robertd:

Jag är inte intresserad av en AMD processor eller att göra en liten uppgradering till 2600k/2700k. Min fråga är vad cannon lake innebär för gamers, om den är värd att vänta på

Varför inte? Det är ju inga dåliga alternativ. En i7 från Sandy eller Ivy-familjerna står sig fortfarande väldigt bra, speciellt med överklockning. Ryzen är en riktigt bra arkitektur som skiner som starkast när man behöver fler kärnor/trådar än motsvarande Intel-processor kan ge i samma produkt och prisnivå.

En gamer behöver bara kosta på ett grafikkort såvida denne inte ska spela i 1280x720 typ. Undantaget möjligen streaming då.

Vad gäller kaffe och kanoner så är det säkrast att vänta på mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför inte? Det är ju inga dåliga alternativ. En i7 från Sandy eller Ivy-familjerna står sig fortfarande väldigt bra, speciellt med överklockning. Ryzen är en riktigt bra arkitektur som skiner som starkast när man behöver fler kärnor/trådar än motsvarande Intel-processor kan ge i samma produkt och prisnivå.

En gamer behöver bara kosta på ett grafikkort såvida denne inte ska spela i 1280x720 typ. Undantaget möjligen streaming då.

Vad gäller kaffe och kanoner så är det säkrast att vänta på mer info.

Jag har väntat i 5-6 år på att uppgradera min CPU så jag har inga problem att lägga ut pengar på de nya intel processorerna som kommer, jag vill ha ett rejält lyft med en ny CPU. Självklart kommer en 2600k/2700k ge ett lyft men jag är inte intresserad av att köpa begagnade prylar när jag har väntat så pass länge för att uppgradera.

Permalänk
Datavetare

Gissar att Cannonlake aldrig kommer dyka upp som S-serie modeller (S-serien är t.ex. i7-7700K), så svaret på din fråga är i så fall: nej, det är ingen mening att vänta.

Orsaken är att nodkrympning inte längre medför högre frekvenser, initialt har de senaste noderna faktiskt medfört en minskning i högsta frekvenser. Men tiden lär sig kretstillverkarna en rad trick, så frekvenserna går att höja med tiden. Vi ska nog inte förvänta oss någon relevant höjning från dagens nivåer ändå.

Det Intel sagt är att kretsar tillverkade på 14 nm+/14 nm++ (d.v.s Kaby Lake och Coffee Lake) garanterat kommer klocka bättre än kretsar byggda med 10 nm. Man tror att 10 nm+ kommer ge ungefär de frekvenser vi ser med 14 nm+/14 nm++, så Ice Lake blir nog efterföljaren till Cannonlake för desktop.

Gissningarna kring Ice Lake är väl en 2018 2H release har jag för mig, så gissningsvis mer än ett år bort.

Sedan får man nog definiera lite vad man menar med "anpassade för gaming".

S-serien är ju Intels mainstream desktop, den är i första rummet byggd för att köra typiska desktopapplikationer. Dessa applikationer är ytterst sällan befattade så att de skalar speciellt väl med CPU-kärnor, så S-serien (egentligen alla Intels konsumentmodeller) är optimerade för fallet där program använder relativt få kärnor och där de saker som ändå är multitrådade kommer ha en hel del kommunikation mellan CPU-trådarna.

Spel råkar vara en typ av applikation där det krävs en hel del synkronisering mellan kärnorna, så speciellt cache-designen i S-serien har en fördel mot X-serien och även mot Ryzen.

Om man däremot jobbar med program som kan skalas till många kärnor på ett effektivt sätt så har Ryzen och X-serien en cache-design (och även en layout av sina kärnor i kisel) som är bättre anpassat för detta.

Kort och gått, allt annat lika så kommer S-serien alltid prestera bättre än X-serien i spel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Robertd: Intel har haft en ökning på 3-7% ipc per generation senaste generationerna (beror på test osv). Så skippar du kabylake och coffe lake så gör du en prestanda vinst (IPC) på 6-14%. Men då ska du vänta i lite över ett år. Behöver du något nytt så köp coffe lake. Finns lite vits att vänta längre då det alltid kommer något nytt och bättre om 9-15 månader.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Rejäl prestanda boost får du av ett nytt grafikkort gissar jag.
Men vill du "slösa" på intels senare ist för att göra enbart en grafikkorts+cpu uppgradering så räkna inte med nån monstruös skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Coffelake 8700k kommer ju ge bra många flera fps än en 2500k.
Kolla bara skillnaden på 2500k och 7700k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att Cannonlake aldrig kommer dyka upp som S-serie modeller (S-serien är t.ex. i7-7700K), så svaret på din fråga är i så fall: nej, det är ingen mening att vänta.

Orsaken är att nodkrympning inte längre medför högre frekvenser, initialt har de senaste noderna faktiskt medfört en minskning i högsta frekvenser. Men tiden lär sig kretstillverkarna en rad trick, så frekvenserna går att höja med tiden. Vi ska nog inte förvänta oss någon relevant höjning från dagens nivåer ändå.

Det Intel sagt är att kretsar tillverkade på 14 nm+/14 nm++ (d.v.s Kaby Lake och Coffee Lake) garanterat kommer klocka bättre än kretsar byggda med 10 nm. Man tror att 10 nm+ kommer ge ungefär de frekvenser vi ser med 14 nm+/14 nm++, så Ice Lake blir nog efterföljaren till Cannonlake för desktop.

Gissningarna kring Ice Lake är väl en 2018 2H release har jag för mig, så gissningsvis mer än ett år bort.

Sedan får man nog definiera lite vad man menar med "anpassade för gaming".

S-serien är ju Intels mainstream desktop, den är i första rummet byggd för att köra typiska desktopapplikationer. Dessa applikationer är ytterst sällan befattade så att de skalar speciellt väl med CPU-kärnor, så S-serien (egentligen alla Intels konsumentmodeller) är optimerade för fallet där program använder relativt få kärnor och där de saker som ändå är multitrådade kommer ha en hel del kommunikation mellan CPU-trådarna.

Spel råkar vara en typ av applikation där det krävs en hel del synkronisering mellan kärnorna, så speciellt cache-designen i S-serien har en fördel mot X-serien och även mot Ryzen.

Om man däremot jobbar med program som kan skalas till många kärnor på ett effektivt sätt så har Ryzen och X-serien en cache-design (och även en layout av sina kärnor i kisel) som är bättre anpassat för detta.

Kort och gått, allt annat lika så kommer S-serien alltid prestera bättre än X-serien i spel!

Tusen tack, det här är precis det jag var ute efter. Ska sno din kommentar i kommande trådar om detta för det kommer definitivt dyka upp fler Supernöjd med ditt svar.

Skrivet av Molotov:

Rejäl prestanda boost får du av ett nytt grafikkort gissar jag.
Men vill du "slösa" på intels senare ist för att göra enbart en grafikkorts+cpu uppgradering så räkna inte med nån monstruös skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Garderoben:

Coffelake 8700k kommer ju ge bra många flera fps än en 2500k.
Kolla bara skillnaden på 2500k och 7700k

Precis, jag förstår inte vad Molotov menar. De personer jag har pratat med som har gått från 2500k till 6700k/7700k har fått ett otroligt lyft, så 8700k kommer vara ett galet lyft för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Tusen tack, det här är precis det jag var ute efter. Ska sno din kommentar i kommande trådar om detta för det kommer definitivt dyka upp fler Supernöjd med ditt svar.
Precis, jag förstår inte vad Molotov menar. De personer jag har pratat med som har gått från 2500k till 6700k/7700k har fått ett otroligt lyft, så 8700k kommer vara ett galet lyft för mig.

Jag menade så klart till att uppgradera till en socket 1155 i7.
Det + ett nytt grafikkort om du nu inte sitter på det senaste är en betydligt mer bang for the buck uppgradering än att byta till en ny i7, moderkort ram mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Jag har väntat i 5-6 år på att uppgradera min CPU så jag har inga problem att lägga ut pengar på de nya intel processorerna som kommer, jag vill ha ett rejält lyft med en ny CPU. Självklart kommer en 2600k/2700k ge ett lyft men jag är inte intresserad av att köpa begagnade prylar när jag har väntat så pass länge för att uppgradera.

Du svarar på din egen fråga:)
Vill du byta skall du byta.
Behöver (dvs vill) du byta nu blir till 7700, kan du köra med befinntligt ett tag till kan du vänta till 8700.
Skillnaden mellan 7700 och 8800 i spel kommer inte att vara så man kissar på sig, går inte att jämföra att gå från 2500 till 3770, eller 2500 till 7700.
Kort svar:
Behöver (dvs vill) du byta skall du givetvis byta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Jag är inte intresserad av en AMD processor eller att göra en liten uppgradering till 2600k/2700k. Min fråga är vad cannon lake innebär för gamers, om den är värd att vänta på

Om du frågar om ca 9-12 månader så kanske nån vet, men generellt så kommer den nog vara lika bra för gaming som dagens, den egentligt enda skillnaden som kan påverka prestanda är väl att den kommer finnas med fler än 4 kärnor för de spel som stödjer det.
Men även coffey lake kommer ha fler än 4, jag skulle inte väntat på cannon lake, men gen 8 som kommer snart kan vara ide att vänta in.

Förutspår också att OC egenskaperna kommer vara lite sämre med cannon lake jämfört med kaby/coffey lake men att cannon kommer vara lite energisnålare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du svarar på din egen fråga:)
Vill du byta skall du byta.
Behöver (dvs vill) du byta nu blir till 7700, kan du köra med befinntligt ett tag till kan du vänta till 8700.
Skillnaden mellan 7700 och 8800 i spel kommer inte att vara så man kissar på sig, går inte att jämföra att gå från 2500 till 3770, eller 2500 till 7700.
Kort svar:
Behöver (dvs vill) du byta skall du givetvis byta!

Nej det gör jag inte, min fråga var om cannon lake kommer vara värd att vänta på istället för coffee lake. Jag hade gjort en tråd på köpråd om jag ville ha något nu direkt men jag vill veta mer om dessa två kommande processorer:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Robertd: Har dessa personer endast bytt CPU eller har dom bytt grafikkort också? Märkte knappt någon skillnad 2600k -> 7700k

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har fått svaret jag sökte av Yoshman så jag är nöjd:-)

Permalänk
Inaktiv

Man kan bara spekulera men kommande 8700K ser ut att bli den optimala spelprocessorn. Kommer kosta mer än en Ryzen 1600 men klockar bättre. Skillnaden i CPU prestanda från din 2500K kommer bli enorm.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag går i samma tankar, men jag kommer nog inte vänta längre än Coffee Lake. Egentligen hade jag tänkt köpa Kaby Lake när den kom, men insåg att jag inte ville köpa en quad core igen.

8700K verkar kunna bli bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag menade så klart till att uppgradera till en socket 1155 i7.
Det + ett nytt grafikkort om du nu inte sitter på det senaste är en betydligt mer bang for the buck uppgradering än att byta till en ny i7, moderkort ram mm

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det alltid är mer bang for the buck att köpa beggade saker, men hur roligt är det. Sitter man på en 2500K så kan han väl ändå få köpa det senaste när det kommer

Beroende vad han har för grafikkort, vad han spela, vilken fps han strävar efter så har vi ingen aning om vad som kommer ge mer. Har han ett 1070 eller bättre så kommer ny cpu ge oootroligt stor skillnad. Om han inte spelar i 4K och nöjer sig med 30-50fps.

Jag är också taggad på Coffee Lake, min 2600K är tlöööött :/ Hoppas på Oktober!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Cannonlake är 10 nm laptop processorer. Efter Coffee Lake 14 nm++ blir Ice Lake är sen nästa desktop chip som är första NYA arkitektur sen Skylake, då på 10 nm som Cannonlake. Dvs man kan nog bra plocka upp en Coffee Lake när det kommer för Ice Lake är nog en bit bort, troligtvis sent 2018/tidig 2019.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Klart det alltid är mer bang for the buck att köpa beggade saker, men hur roligt är det. Sitter man på en 2500K så kan han väl ändå få köpa det senaste när det kommer

Beroende vad han har för grafikkort, vad han spela, vilken fps han strävar efter så har vi ingen aning om vad som kommer ge mer. Har han ett 1070 eller bättre så kommer ny cpu ge oootroligt stor skillnad. Om han inte spelar i 4K och nöjer sig med 30-50fps.

Jag är också taggad på Coffee Lake, min 2600K är tlöööött :/ Hoppas på Oktober!

Kan du visa nån graf eller test där senaste i7 ät oootrolig skillnad i spel mot en i7 3770k tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag är exakt ute i samma spår som dig.

Skrivet av Robertd:

Jag är inte intresserad av en AMD processor eller att göra en liten uppgradering till 2600k/2700k. Min fråga är vad cannon lake innebär för gamers, om den är värd att vänta på

Ja, Coffee lake är enligt mig både dess respektive modell - 8600k och 8700k stort nästa steg för Intel, sedan första generationens i5 och i7or som varit på samma 4/4 - 4/8 i många många år nu. Och eftersom att spel numera idag som tar nytta utav flera trådar tycker jag sedan skylake speciellt 6700k har visat framsteg.

Nu med att vi vänder mot nästa trend med 6/6 och 6/12 vilket är stort och speciellt i icke Workstations/High End gruppen som jämt visar hur singel trådprestandan är.

Med Cannon lake så tror jag på samma som för Coffee Lake, bara en små förbättring från föregångaren men dock en krympning till 10nm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du visa nån graf eller test där senaste i7 ät oootrolig skillnad i spel mot en i7 3770k tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att Gamersnexus hade något stort test där dom testade äldre processorer mot nyare i spel. Bara kolla tester där gpun inte är flaskhalsen så ser man. Finns på internet

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vet att Gamersnexus hade något stort test där dom testade äldre processorer mot nyare i spel. Bara kolla tester där gpun inte är flaskhalsen så ser man. Finns på internet

Precis har kollat massvis med tester.
Där processorn är flaskhals används bara i benchmarksyfte.
Ingen köper ett 1080ti för att spela på låg upplösning
När man kör på normala novåer dvs max upplösning så är det nästan så att man kan få första generationerna intel core att prestera fullgott.

Jag har personligen gjort egna tester med i7 2600k i73770k i76700k och övrigt samma hårdvara förrutom skylake systemet men alla med samma grafikkort geforce 970.
Skillnaden i siffror var några ynka fps vill jag minnas.
Däremot minns jag hur jag upplevde det hela med fpsmätare och skit av, det var ingen skillnad

Men vill man uppgradera ska man så klart göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis har kollat massvis med tester.
Där processorn är flaskhals används bara i benchmarksyfte.
Ingen köper ett 1080ti för att spela på låg upplösning
När man kör på normala novåer dvs max upplösning så är det nästan så att man kan få första generationerna intel core att prestera fullgott.

Jag har personligen gjort egna tester med i7 2600k i73770k i76700k och övrigt samma hårdvara förrutom skylake systemet men alla med samma grafikkort geforce 970.
Skillnaden i siffror var några ynka fps vill jag minnas.
Däremot minns jag hur jag upplevde det hela med fpsmätare och skit av, det var ingen skillnad

Men vill man uppgradera ska man så klart göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev spelar det roll vad man är ute efter. Spelar man i 4K upplösning och måste köra alla inställningar på max så kvittar det nästan vilken processor man köper, köp det värsta grafikkort du kan hitta. Då duger oftast den du har väldigt länge

Kör man däremot i 1080p och har en 144hz skärm och vill hålla den nivån så gott det går då räcker tyvärr inte dom äldre processorerna vi pratar om som Sandybridge.

Kolla bara testerna här på swec för 7700K tex, där finns 2600K med. Den ligger rejält efter och tar sig ofta inte upp till 144hz nivån.

Har kört lite BF1 själv och har svårt att ens komma upp i 90-100 stabilt, spelar ingen roll vilka grafikinställningar jag har. Så jo, för vissa kommer det bli otrooolig skillnad

Allting handlar om vad man har för behov och krav, går inte anta att alla är nöjda med 30fps i 4K...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Som jag skrev spelar det roll vad man är ute efter. Spelar man i 4K upplösning och måste köra alla inställningar på max så kvittar det nästan vilken processor man köper, köp det värsta grafikkort du kan hitta. Då duger oftast den du har väldigt länge

Kör man däremot i 1080p och har en 144hz skärm och vill hålla den nivån så gott det går då räcker tyvärr inte dom äldre processorerna vi pratar om som Sandybridge.

Kolla bara testerna här på swec för 7700K tex, där finns 2600K med. Den ligger rejält efter och tar sig ofta inte upp till 144hz nivån.

Har kört lite BF1 själv och har svårt att ens komma upp i 90-100 stabilt, spelar ingen roll vilka grafikinställningar jag har. Så jo, för vissa kommer det bli otrooolig skillnad

Allting handlar om vad man har för behov och krav, går inte anta att alla är nöjda med 30fps i 4K...

Ja det är klart men jag anser att "144hz nivån" är en väldigt hög nivå om man ska hålla det och aldrig gå under med allt på max, men då kostar det också att ligga på topp.
Jag syftade mer på vanlig "casual gaming" kan man säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag märkte rätt stor skillnad ifrån 3570k -> 6700k.
Mycket antagligen pga minnena dock.
Från 1600-> 3200.
Betydligt högre fps i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför inte? Det är ju inga dåliga alternativ. En i7 från Sandy eller Ivy-familjerna står sig fortfarande väldigt bra, speciellt med överklockning. Ryzen är en riktigt bra arkitektur som skiner som starkast när man behöver fler kärnor/trådar än motsvarande Intel-processor kan ge i samma produkt och prisnivå.

En gamer behöver bara kosta på ett grafikkort såvida denne inte ska spela i 1280x720 typ. Undantaget möjligen streaming då.

Vad gäller kaffe och kanoner så är det säkrast att vänta på mer info.

En gamer ska ha en 7700K, som bevisligen är absolut bäst i spel. Troligtvis kommer 8700K/9700K vara uppföljande spelkungen.

Förstår verkligen inte varför de AMD-frälsta hela tiden försöker pracka på folk sin religion, när det är tydligt att ändamålet är endast gaming.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |