Automatisk reparation lyckades inte, SrtTrail.text. Håller på att bli tokig.

Permalänk
Medlem

Automatisk reparation lyckades inte, SrtTrail.text. Håller på att bli tokig.

Jag försöker få rätsida på tjejens bärbara dator.
Asus X552CL
Core i5 8GB 500GB HDD 15.6"
https://www.asus.com/se/Laptops/X552CL/specifications/
Windows 10.

PROBLEMET:
Vid start av PC visas diagnosticeras, försök till automatisk reparation. Sedan visas på blå skärm:
"Det gick inte att reparera datorn med Automatisk reparation. Tryck på avancerade alternativ om du vill prova andra reparationsalternativ eller på Stäng av om du vill stäng av datorn.
Loggfil: C:\WINDOWS\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.text"

* Jag har provat med att skapa en recovery USB. Försökte reparera från denna. Reparation lyckades inte.

* Jag har provat med en SFC Scan. Resultat: Verification 100% complete. Windows Resource Protection could not perform the requested operation.
* Jag har med command prompt testat: chkdsk /f /r C:
Steg 1, 0 bad file records processed.
Steg 2, 0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered to lost and found.
Steg 3, Usn Journal verification completed.
Steg 4, File data verification completed.
Steg 5, Free space verification is complete.
Windows has scanned the file system and found no problems. No further action is rquired.
... Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.
* Jag har med command prompt testat: bootrec.exe /rebuildbcd
Successfully scanned Windows installation. Total identified Windows Installations: 0. The operation completed successfully.
* Jag har med command prompt testat: bootrec.exe /fixmbr
The operation completed successfully.
* Jag har med command prompt testat: bootrec.exe /fixboot
The operation completed successfully.
* Jag har med command prompt testat: bootrec.exe /scanos
The operation completed successfully.

Då problemet uppstod igår gjorde jag en systemåterställning och då fungerade allt som det skulle. Dock var det åter samma problem i morse med SrtTrail.text.

Jag har letat efter en lösning på nätet hela dagen, men ingen framgång.

Är det någon av er som har tips på hur jag löser problemet är jag mycket tacksam.

Permalänk
Medlem

Det vore ju onekligen intressant att läsa loggfilen med felet?

När jag kollade runt lite så verkar en lösning vara att gå in och starta datorn i felsäkert utan drivrutinssignering, enligt rådet här:
https://www.youtube.com/watch?v=RO37KojjLMg

Värt ett försök.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hej Gurk.
Jag har sett den videon tidigare. Testade att göra enligt videon, men ingen förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

* Jag har med command prompt testat: chkdsk /f /r C:
Steg 1, 0 bad file records processed.
Steg 2, 0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered to lost and found.
Steg 3, Usn Journal verification completed.
Steg 4, File data verification completed.
Steg 5, Free space verification is complete.
Windows has scanned the file system and found no problems. No further action is rquired.
... Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.
* Jag har med command prompt testat: bootrec.exe /rebuildbcd
Successfully scanned Windows installation. Total identified Windows Installations: 0. The operation completed successfully.

Låter som att antingen är Windows partitionen allvarligt skadad, och/eller så har disken i den allvarliga fel.
Den kan inte skriva verken loggar med fel, eller ens hitta något Windows filer... alls. Mao, den hittar inte ens Windows partition att jobba mot verkar det som. Du kan ev ta bort den gamla boot-datan helt och skapa om den, men du måste in i någon form av annan miljö att göra det, och det kanske går sönder igen då du mest lappar symptomen, och inte felet.

Om du försöker starta med något annat, typ en Linux Live OS på ett USB, så kanske du kan gå in och titta på hur det står till på disken och rädda vad du rädda kan.

Om Windows partitionen ser hel ut, och disken frisk (kolla SMART info om du kan) så kanske du bör spara det viktigaste och bara installera om den. När väl Windows börjar rasa så är det som ett korthus, och det är sällan lönt att försöka laga, utan antingen återställ en riktig backup (på hela datorn, inte systemåterställning) typ 3-6 månader bak, eller installera om.

Permalänk
Administrativ avgift

@Boppo: Ta ur disken och rensa bort viktiga filer. Sedan ominstallera via USB sticka.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tack, uppskattar er hjälp.
Jag fick igång PCn igen med systemåterställning. Förmodligen kommer felet återuppstå imorgon igen.

Jag har nu sparat alla bilder och dokument på en extern hårddisk.

Om jag förstått saken rätt kan jag nu göra enligt följande:
Inställningar/Uppdateringar och säkerhet/Återställning
Där kan jag välja mellan Behålla mina filer eller ta bort allt.

Eftersom jag har sparat det jag vill spara på en extern HD så bör jag välja Ta bort allt?
Är jag rätt på det?

Det är väl lika bra att göra ominstallationen via inställningar som att göra den via en USB-sticka?

Ursäkta om frågorna är dumma, men jag är trött i bollen efter att ha suttit med eländet hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Tack, uppskattar er hjälp.
Jag fick igång PCn igen med systemåterställning. Förmodligen kommer felet återuppstå imorgon igen.

Det är väl lika bra att göra ominstallationen via inställningar som att göra den via en USB-sticka?

Ursäkta om frågorna är dumma, men jag är trött i bollen efter att ha suttit med eländet hela dagen.

Njae det skulle jag inte vilja påstå.
Om du har skador i boot ordning, eller partitionstabellen så är en "återställning" ingenting. Den formaterar inte ens om partitionen, utan bara "byter Windows mapp", så risken att dina fel finns kvar är rätt stor.

Med tanke på att du har lappat o lagat den flera gånger nu så hade jag tagit ner Windows 10 på ett USB minne och tömt hela disken på allt. På så sätt vet du att så länge disken är frisk så bör nu allt fungera igen.

Innan du gör det, om du nu kommer in i Windows, ta hem Crystal Disk Info (eller annat SMART läsande program) och kontrollera att disken verkligen är frisk. För är HDDn skadad är det bara slöseri med tid att installera om på samma disk igen.

HDD + laptop är som bilkörning utan säkerhetsbälte... det kommer gå illa till slut, även i låg fart. Skulle aldrig sätta något annat än en SSD i en laptop idag, inte pga prestandan, utan pga vibration/stöt tåligheten en SSD har. En HDD brukar hålla 1-2 år i en laptop, i bästa fall, har sett de som rasat efter typ 6 månader också. De tål inte att man flyttar den, utan enligt tillverkarna ska man inte röra datorn alls när den är på, och stänga av den om du ska flytta den överhuvudtaget (läste det själv manualen till en bekanta maskin som hade just HDD).

Med SSD kan du tappa datorn i golvet och datorn i sig lär gå sönder före SSDn gör det. Är din HDD frisk dock så använd den till den går sönder (om personen inte vill ha snabbare maskin dvs), så kan du i så fall byta den när det sker mot en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Tack, uppskattar er hjälp.
Jag fick igång PCn igen med systemåterställning. Förmodligen kommer felet återuppstå imorgon igen.

Att reparera, systemåterställa bruka bara vara en tillfällig fix. Dock så bruka det ta längre tid innan felen kommer tillbaka.

Även om partitioner och disken fysiskt skulle vara ok så skulle den ta saker från det buggiga Windows om det inte fanns en USB, DVD (eller recovery partition) som den kunde ta grejer från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Boppo: Ta ur disken och rensa bort viktiga filer. Sedan ominstallera via USB sticka.

Ja enklast och smidigaste är ju att backa upp det som ska sparas och installera om från början.

Men varför ta ur disken? det begrep jag inte riktigt, om nu inte disken är kaputt förstås...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Administrativ avgift

@ggustavsson: Koppla i den i en annan dator så han kan köra backup? För vad jag förstod det som så startade inte windows.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@ggustavsson: Koppla i den i en annan dator så han kan köra backup? För vad jag förstod det som så startade inte windows.

OK men onödigt krångligt sätt, bara bota en live linux USB sticka, sen är det bara att skicka över till en extern USB disk, men nu hade nog TS redan lyckats backa upp redan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ägnade X antal timmar igår att ominstallera windows.

Eftersom det inte var några svar på föregående inlägg jag gjorde så gjorde jag ominstallationen via:
Inställningar/Uppdateringar och säkerhet/Återställning, Ta bort allt.
Än så länge fungerar allt bra.

Nu har jag förstått av era svar att det skulle ha varit bättre att ha ominstallerat vi USB.

Jaha, det är väl bara att göra om det på nytt, från en USB.